مطالب خواندنی

مطالبی اجمالی (1) پیرامون شرابخواری

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله طیبین طاهرین
مطالبی اجمالی پیرامون شرابخواری
یکی از موضوعاتی که در عصر حاضر اهمیت زیادی دارد و مؤمنان آگاه، بویژه اهل علم و طلاب علوم دینی و فضلای معظم و سربازان آقا امام زمان (علیه آلاف التحیة و الثناء) باید خود را برای آن آماده کنند پاسخ گوئی به شبهاتی است که غالباً از طرف دشمنان به اسلام وارد می شود تا ذهن جوانانمان را مشوش کنند تا جوانان را که سرمایه های عظیم و ارزشمند ما مسلمانان می باشند از اسلام دور و جدا کنند.
مثلاً می‌گویند:
چرا زن باید حجاب داشته باشد؟
چرا باید خمس داد؟
چرا باید به زیارت معصومین (علیهم السلام) رفت؟
چرا باید برای شهادت و ارتحال معصوم (علیه السلام) بویژه در ماه محرم عزاداری کرد؟
چرا سگ نجس است و دلیل نجس بودن سگ چیست؟
چرا ارث پسر دو برابر دختر است؟
چرا شراب حرام است و دلیل حرام بودن شراب چیست؟
و دهها بلکه صدها چرا ها و شبهات!!!
بنده که طلبه ی کوچکی با معلومات ضعیفی هستم قصد دارم با لطف الهی پاسخگوی بعضی از این شُبهات شوم و البته باید اهل علم و فضلائی که دارای معلومات وسیع‌تر هستند در این خدمت همّت کنند و از اسلام مظلوم و عزیز دفاع کنند زیرا دفاع از اسلام وظیفه سربازان اسلام و سنگر نشینان  دفاع از دین  می باشد.
این را باید البته همه بدانیم که فقط اسلام عزیز است که - تمام قد و محکم - به فکر سلامت جسم و جان اشخاص است و براى پاسدارى از سلامت جسم و جان اشخاص بهترين رهنمودها و دستورات را ارائه فرموده است، و از جمله چیزهائی که اسلام برای سلامت جسم و جان اشخاص آن را حرام نموده است شراب خوارى هست و اسلام برای اجتناب از بلای خانمان سوز شرابخواری هشدارهاى زیادی داده است.
البته از شراب خوارى فقط در دين مقدّس اسلام نهی نشده است بلكه انبياى الهى و اديان آسمانى نیز از آن نهی کرده اند.
زیرا شراب خوار نه تنها با خوردن شراب بـه جسم و جان و سلامت و تندرستى خود صــدمــه مى زند، بلكه در حال مستى؛ به جسم و جان و سلامت و تندرستی ديگران هم صـــدمـــــــه می زند.
از آقا امام رضا (عليه السلام) روایت شده است که فرموده است: مـا بَعَثَ اللّهُ نَـبيّا اِلاّ بِـتَحْرِيمِ الْخَـمْرِ و اَنَّ اللّهَ يَـفْعَلُ مـا يَشاءُ.
امام رضا (عليه السلام) فرمود: خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر با حرام كردن شراب، و اينكه اقرار داشت كه خدا آنچه را بخواهد انجام مى دهد.
شراب در قرآن:
شراب پلید و عملی شیطانی هست
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ[1].
ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.
شراب موجب کینه و دشمنی می شود
اِنَّما يُريدُ الشَّيطانُ اَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِى الخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلوةِ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونِ[2].
شيطان قصد دارد بوسيله شراب و قمار ميان شما بذر كينه و دشمنى بيندازد و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. پس آيا شما از آن دست برمى داريد.
یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا...[3].
در باره شراب و قمار از تو سؤال می کنند ، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی ( از نظر مادی ) برای مردم در بردارد ( ولی ) گناه آنها از نفعشان بیشتر است...
شراب در روایات:
علّت حرام بودن شراب
عَنِ المُفَضَّلِ قالَ قُلْتُ لأبى عَبْدِاللّهِ (عليه السلام): لِمَ حَرَّمَ اللّهُ الْخَمْرَ؟ قالَ حَرَّمَ اللّهُ الْخَمْرَ لِفِعْلِها وَ فَسادِها، لِأنّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ 1- تُورِثُهُ الاِرْتِعاشَ 2- وَ تَذَهَبُ بِنُورِهِ، 3- وَ تَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ، 4- وَ تَحْمِلُهُ عَلى اَنْ يَجْتَرِئَ عَلى اِرْتِكابِ الـــمَحارِم، 5-وَ سَفْكِ الدِّماءِ، 6- وَ رُكُوبِ الزِّنا 7- وَلا يُؤمَنُ اِذا سَكَرَ اَنْ يُثيبَ عَلَى حَرِمِهِ، وَهُوَيَعْقِلُ ذلِكَ،8- ولايَزيدُ شارِبُها اِلاّ كُلَّ شَرٍّ[4].
مفضلّ مى گويد: به امام صادق (عليه السلام) گفتم: چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهى آن حرام كرده است زيرا شرابخوار 1- موجب لغزش مى شود 2- و نور انسانيت انسان را مى برد، 3- و جوانمردى او را ويران مى كند، 4- و انسان را به مرتكب شدن گناهان 5- و خونريزى 6- و زنا وادار مى كند، 7- و هنگامى كه انسان مست شد در امان نيست كه ناآگانه به محارم خود تجاوز كند، 8- و جز بدبختى چيزى گير صاحبش نمى آيد.
شراب در تمام اديان الهى حرام شده است
عَنِ الرِّضا (عليه السلام) قالَ: مـا بَعَثَ اللّهُ نَـبيّا اِلاّ بِـتَحْرِيمِ الْخَـمْرِ و اَنَّ اللّهَ يَـفْعَلُ مـا يَشاءُ[5].
امام رضا (عليه السلام) فرمود: خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر با حرام كردن شراب، و اينكه اقرار داشت كه خدا آنچه را بخواهد انجام مى دهد.
توليد شراب برای دارو
سُوَيْدُ بْنُ طُارِقِ سَاَلَ النَبىّ (صلي الله عليه و آله و سلّم) عَنِ الخَمْرِ، فَنَهْاهُ فَقالَ: اَصْنَعُ لِلدَّواءِ فقالَ صلي الله عليه و آله: اِنَّها داءٌ وَ لَيسَتْ بِدَواءٍ[6].
سويد بن طارق از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلّم) درباره شراب سئوال كرد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله او را از آن نهى كرد، او گفت: آن را براى دواء مى سازم، پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: شراب درد است نه دواء.
پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلّم) مي فرمايند: در چيزهاي حرام، هيچ شفائي نيست». «شفاي شما در چيزهايي كه بر شما تحريم شده، قرار داده نشده است.
از آقا امام صادق (عليه السلام) در رابطه با اثر دارويي شراب پرسيدند، حضرت فرمود: «به درستي خداي عزّوجلّ در چيزي كه آن را حرام كرده، دواء و شفائي قرار نداده است».
ابن ابي يعفور به آقا امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: به مرضي مبتلا هستم كه هر وقت شدّت مي كند، قدري (نبيذ = شراب انگور) مي آشامم، درد ساكن مي شود!
امام (عليه السلام) فرمود: «نياشام. به درستي كه حرام است و جز اين نيست كه از شيطان است و مي خواهد تو را به حرام بيندازد، اگر از شراب خوردنت نااميد شود، درد برطرف مي شود.
ابن ابي يعفور از محضر امام (عليه السلام) در مدينه مرخص شد و به كوفه برگشت و دردش بيشتر شدّت كرد، بستگانش برايش نبيذ (شراب انگور) آوردند و اصرار به خوردنش كردند، او گفت: به خدا سوگند؛ قطره اي از آن را نخواهم آشاميد، چند روزي به شدّت ناراحت بود تا اينكه درد برطرف شد و تا آخر عمر به آن مرض مبتلا نشد.
حدیثی تکان دهنده و جامع در باره شراب
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): لَعَنَ اللّهُ:
1- الْخَمْرَ،
2- وَ عاصِرَها،
3- وَ غارِسَها،
4- وَ شارِبَها،
5- وَ ساقيَها،
6- وَ بائِعَها،
7- وَ مُشْتَريهــا،
8- وَ آكِلَ ثَمَنَها،
9- وَ حامِلَها،
10- وَ الْمَحْمُولَــــةِ اِلَيْهِ[7].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: خـــــداوند؛
1- شراب،
2- و فشار آورنده (ی انگور برای شراب ساختن)،
3- و غرس كننده (ی درخت برای انگور و ساختن شراب)،
4- و خورنده ی شراب،
5- و پیاله گردان و ساقی شراب،
6- و خريدار شراب،
7- و فروشنده ی شراب،
8- و استفاده كننده از ثمن (و درآمد شراب)،
9- و حمل كننده ی شراب،
10- و صاحب شراب (که بار شراب یا انگور را برایش می برند) لعنت كرده است.
ايـمان شـرابـخوار
عَنْ رَسُولِ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مَنْ شَرِبَ خَمْرا خَرَجَ نُورُ الاِيمانِ مِنْ جَوْفَهِ[8].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هر كس شراب بنوشد نور ايمان از قلب او خارج مى گردد.
رابـطه شراب و ايمان
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): لا يَجْمَعُ الْخَمْرُ وَالايمْانُ فى جَوْفٍ اَوْ قَلْبِ رَجُلٍ اَبَدا[9].
پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هيچگاه، شراب و ايمان در قلب يا درون انسان جمع نمى شود.
قـرآن و شرابخوارى
قالَ رسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مَنْ كان فى قَلْبِهِ آيةٌ مِنَ الْقُرآنِ اَوْ حَرْفٌ فَصَّبَ عَلَيْهَا اَلْخَمْرَ يَوْمَ الْقيامَةِ يُخاصِمُهُ القُرآنُ[10].
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هر كس كه در قلب او آيه يا كلامى از قرآن باشد و آن را با شراب بيالايد، روز قيامت قرآن با او مخاصمه مى كند.
گـوش و چـشم شرابخوار
عَنْ رَسُولِ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): لَنْ يَزالُ العَبْدُ فى فُسْحَةٍ مِنْ دِينهِ مالَمْ يَشْرَبِ الْخَمْرَ وَ اِذا شَرِبَها خَرَقَ اللّهُ عَنْهُ سَتْرَهُ و كانَ الشَّيْطانُ وَليَّهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ يَسُوقُهُ اِلى كُلِّ شَرٍّ وَ يَعْرِفُهُ عَنْ كُلِّ خَيْرٍ[11].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: تا بنده ای شراب نخورد عرصه دين بر او گشاده است ولی همینکه شراب بخورد خداوند پرده و پوشش {رحمتش را} از او بدرد و شيطان يار و گوش و چشم او شود و او را بسوى بديها براند و از نيكها منصرف كند.
با شرابخوار رابطه ای بر قرار نکنید
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): شــارِبُ الْخَمْرِ
(1)لا تُصَدِّقُوهُ اِذا حَدَّثَ،
(2)وَ لا تُزَوِّجُوهُ اِذا خَــــــطَبَ،
(3)وَ لاتُعَّوِدُوهُ اِذا مَرِضَ،
(4)وَ لا تَحْــــــفِرُوهُ اِذا ماتَ،
(5)وَ لا تَأْتَمِنُوهُ عَلى اَمانَةٍ، فَمَنْ اِئْتَمَنَهُ عَلى اَمانَةٍ فَاسْتَهْلَكَها فَلَيْسَ عَلَى اللّهِ اَنْ يُخْلِفَ عَلَيْهِ،
(6)وَ لا اَنْ يَأجُرَهُ عَلَيها، لاَنَّ اللّهَ يَقوُلُ:(لا تُؤْتُوا السُفَهاءَ امَوْالَكُمْ[12]) وَ اَىُّ سَفيهٍ اَسْفَهُ مِنْ شارِبِ الخمْرِ[13].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود:
(1)هنگامى كه شرابخوار سخن گفت او را تصديق نكنيد،
(2)و وقتى خواستگارى كرد باو زن ندهيد،
(3)و هنگامى كه مريض شد از او عيادت نكنيد،
(4)و هنگامى كه مرد او را دفن نكنيد،
(5)و او را بر امانتى امين قرار ندهيد، پس كسى كه او را امين حساب كرد بر امانتى و او از بين برد بر خداوند نيست كه آن امانت را حفظ كند،
(6)و او را نبايد براى كارى اجيرى كرد، زيرا خداوند در قرآن مى فرمايد: اموال خود را به دست سفيهان ندهيد. و چه كسى سفيه تر از شرابخوار است؟
به شـرابـخوار سلام نکنید
قَالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مَنْ سَلَّمَ عَلى شارِبِ الْخَمْرِ اَوْ عانَقَهُ او صافَحَهُ اَحْبَطَ اللّهُ عَلَيْهِ عَمَلَ اَرْبَعينَ سَنَةٍ[14].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هر كس به شرابخوار سلام كند، يا با او ديده بوسى يا مصافحه كند، خداوند عمل چهل سال او را از بين مى برد.
جـواب سـلام شرابخوار را ندهید
قالَ النَّبِىُ (صلي الله عليه و آله و سلّم): سَـلِّمُوا عَـلَى الْيَهُودِ وَ النَـصـارى وَ لا تُسَـلِّمُوا عَـلى شارِبِ الْخَمْرِ، وَ اِنْ سَلَّمَ عَلَيْـكُمْ فَلا تَرُدُّوا جَوابَهُ[15].
پيامبر گرامى (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: سلام كنيد بر يهود و نصارى ولى بر شارب الخمر سلام نكنيد و اگر او سلام كرد شما جواب او را ندهيد.
با شـرابخوار همنشین نشوید
قالَ الصادقُ (عليه السلام): لا تُجالِسُوا شُـرّابَ الخَـمْرِ فَـاِنَّ اللَعْـنَةَ اِذا نَزَلَتْ عَـمَّتْ مَـنْ فـى الْمَجْـلِسِ[16].
امام صادق (عليه السلام) فرمود: با شرابخواران همنشين نشويد، زيرا هنگامى كه لعنت خدا فرود آيد همه كسانى را كه در مجلس هستند فرا مى گيرد.
بـا شـرابـخوار دوست و همسايه نشوید
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مُـجاوَرَةُ الْيَـهُودِ وَ النَـصارى خَيْـرٌ مِـنْ مُجـاوَرَةِ شــارِبِ الخَمْرِ، وَ لا تُصادِقُوا شارِبَ الخَمْرِ فَاِنَّ مُصادِقَتَهُ نِـدامَةٌ[17].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: همـسايگى با يهـود و نصـارى از همسـايگى با شـرابخوار بـهتر اسـت و بـا شرابخوار دوستى نـكنيد زیرا دوستى با او پشيمانى دارد.
يا ميـگسارى يا آب كوثر
قالَ رَسُولُ اللّهُ (صلي الله عليه و آله و سلّم) عِندَ مَوْتِهِ:
لَيْسَ مِنّى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصلاتِهِ، لايَرِدُعَلىَّ الحَوْضَ لا وَاللّهِ،
لَيْسَ مِنّى مَنْ شَرِبَ مُسْكِرا، لايَرِدُ عَلىَّ الحَوْضَ لا وَاللّهِ[18].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) هنگام رحلت فرمود:
كسى كه نمازش را كوچك شمارد از من نيست، بخدا سوگنداو در حوض كوثر وارد بر من نمى شود،
و كسى كه ميگسارى كند از من نيست، سوگند به خدا كه او هم در حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد.
مـؤمن به خدا و قیامت کنار سـفره شـراب نمی نشیند
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ فَلا يَجْلِسْ عَلى مائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الخَمْرُ[19].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هر كس كه به خدا و رستاخيز ايمان داشته باشد در كنار سفره اى كه در آن شراب خورده مى شود نمى نشيند.
كيفر شرابخوار
عَنْ رَسُولِ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مَنْ شَرِبَ بِصْقَةً مِنْ خَمْرٍ فَاجْلِدُوهُ ثَمانينَ[20].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هر كس يك قپه شراب نوشيد او را هشتاد ضربه شلاق بزنيد.
مجازات شـرابـخوار
قالَ النَّبىُّ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اِذا شَرِبَ الرَّجُلُ الْخَمْرَ فَاجْلِدُوهُ، فَاِنْ شَرِبَ فَاجْلِدُوُهُ، فَاِنْ شَرِبَ فِى الرابِعَةِ فَاقْتُلُوهُ[21].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: هنگامى كه مرد شراب نوشيد او را شلاق بزنيد، و اگر دوباره خورد باز هم او را شلاق بزنيد، اگر بار چهارم باز نوشيد او را بكشيد.
شـراب خوار محروم از نـگاه {لطف} الهى
قال رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اَرْبَـعَهٌ لايَنْـظُرُ اللّهُ اِلَيْـهِمْ يَوْمَ الْقيامَةِ:
1- عاقٌ،
2- وَمَنّانٌ،
3- وَ مُكَذِّبٌ بِالْقَدَرِ،
4- وَمُدْمِنُ خَمْرٍ[22].
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: خداوند روز قيامت به چهار گروه نگاه نمى كند،
1-عاق والدين،
2- منّت گذار،
3-تكذيب كننده سرنوشت،
4- و شرابخوار.
شـرابـخوار بهشت نمی رود
عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: اَرْبَعَةٌ لايَدْ خُلُونَ الجَنَّةَ:
1- اَلكاهِنُ،
2- وَ المُنافِقُ،
3- وُ مُدْمِنُ الخَمْرِ،
4- والقَتّاتُ وَ هُوَ النَّمّامُ[23].
امام صادق (عليه السلام) فرمود: چهار گروه وارد بهشت نمى شوند:
۱ ـ جادوگر،
۲ ـ منافق،
۳ ـ شرابخوار،
۴ ـ سخن چين.
محـرومان از بهشت
عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ (عليه السلام) قالَ: ثَلاثةٌ لايَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ:
1- السَّفّاكُ لِلدَّمِ،
2- وَ شارِبُ الْخَمْرِ،
3- وَ مَشّاءٌ بِنَميمَةٍ[24].
امام صادق عليه السلام فرمود: سه گروه   نمى شوند:
۱ـ خونريز،
۲ ـ شرابخوار،
۳ ـ كسى كه در پى سخن چينى است.
حشر شرابخوار
قَالَ النَبىُّ (صلي الله عليه و آله و سلّم): شارِبُ الْخَمْرِ مَلْعُونٌ، شارِبُ الْخَمْرِ كَعَبَدَةِ الاَوْثانِ، يُحْشَرُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مَعَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ[25].
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: شرابخوار از رحمت خدا دوره شده است، شرابخوار همانند بـت پـرستان است، روز قـيامت با فرعون و هامان محشور مى شود.
تشنگى شـرابـخوار
قَالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): وَ الذَّى بَعَثَنى بِالْحَقِّ اِنَّ شارِبَ الْخَمْرِ يَمُوتُ عَطْشانَ، وَ هُوَ فى الْقَبْرِ عَطْشانٌ، وَ يُنادى: واعَطَشاهْ اَلْفَ سَنَةٍ[26]
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حق مبعوث كرد شرابخوار با تشنگى مى ميرد، او در قبر هم تشنه خواهد بود و روز قيامت هم با تشنگى برانگيخته مى شود و تا هزار سال نداى تشنگى سر مى دهد.
سيه‏روئى شـرابـخوار در قیامت
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): وَالَّذى بَعَثنى بِالْحَقِّ اِنَّ شَارِبَ الخَمْرِ يَجيى ءُ يَوْمَ الْقيا مَةِ مُسْوَدّا وَجْهُهُ، أزْرَقٌ عَيناهُ، قالِصا شَفَتاهُ، يَسيلُ لُعابُهُ عَلى قَدَمَيْهِ يَقْذِرُ مَنْ رَآهُ[27].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حّق بر انگيخت، شرابخوار در روز قيامت با چهره اى سياه و چشمانى كبود و لبانى كج مى آيد(محشور مى شود) در حالى كه آب دهان او روى پاهايش مى ريزد و هر كس آنرا مى بيند ناپاك مى داند.
شـرابـخوار مأیوس از رحمت خداوند
عَنْ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): يَخْـرُجُ الْخَـمّارُ مِـنْ قَبْـرِهِ مَـكْتُـوبٌ بَيْنَ عـَيْنَيْهِ آيِـسٌ مِـنْ رَحْـمَةِ اللّهِ[28].
رسول گرامى (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: شرابخوار كه از قبرش بيرون مى آيد، وسط دو چشمش نوشته شده است: از رحمت خدا مأيوس شده است.
شـرابـخوار شفاعت نمی شود
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): ولايَـنالُ شَـفاعَتى مَـنْ شَـرِبَ المُـسْكِرَ، لايَـرِدُ عَـلىَّ الْـحَوْضَ لاوَاللّهِ[29].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: شفاعت من به كسى كه مست كننده (شراب) مى نوشد نمى رسد، به خدا سوگند او بر من در حوض كوثر وارد نمى شود.
ميگسارى و بـت‏پـرسـتى
قالَ اَميرُالمُؤْمِنينَ (عليه السلام): مُدْمِنُ الْخَمْرِ يَلْقىَ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ حينَ يَلْقاهُ كَعابِدِ وَثَنٍ، فَقالَ حُجْرُ بْنُ عَدِىٍّ: يا اَميرَالْمُؤمِنينَ مَااْلمُدْمِنُ؟ قالَ: اَلَّذى اِذا وَجَدَها شَرِبَها[30].
اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: شرابخوار خدا را همانند كسى كه بت پرست است ملاقات مى كند، حجر بن عدى گفت: يا اميرالمؤمنين شرابخوار كيست؟ فرمود آن كسى كه هر وقت شراب گيرش بياد بنوشد.
انواع عذابـهاى شرابخوار
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): شارِبُ الْخَمْرِ یُعَذِّبُهُ اللّهُ بِسِتّينَ وَثَلاثَ مِأَةَ نَوْعٍ مِنَ الْعَذابِ[31].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: خداوند شرابخوار را 360 نوع عذاب مى دهد.
شراب و نماز
عَنْ اَبى جَعْفَرٍ (عليه السلام) قالَ: مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ يَوْما، فَاِنْ تَرَكَ الصَّلاةَ فى هذِهِ الاَيّامِ ضُوعِفَ عَلَيهِ الْعَذَابُ لِتَرْكِ الصَّلاةِ[32].
امام باقر (عليه السلام) فرمود: كسى كه شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمى پذيرد، چنانچه در اين چهل روز نماز را هم ترك كند عذاب او بخاطر ترك نماز دو چندان مى شود.
شراب اُمّ الخبائث هست و موجب قبول نشدن نماز میشود و شرابخوار مرگ بدی دارد
عَنْ رَسُولِ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اَلْخَمْرُ اُمُّ الخَبائثِ فَمَنْ شَرِبَها لَمْ يُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ يَوْما، فَاِنْ ماتَ وَهِىَ فى بَطْنِهِ ماتَ ميتَةً جاهِليَّةً.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: شراب ريشه همه ناپاكيهاست، هر كس آنرا بنوشد نمازش تا چهل روز پذيرفته نمى شود، اگر شراب در درونش باشد و بميرد با مردن زمان جاهليت مرده است.
عروس شيطان
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : مَنْ باتَ سُكْرانا باتَ عَرُوسا لِلشَّيطانِ[33].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: كسـى كـه در حـال مسـتى بخوابد آن شب عروس شيطان خـواهد بود.
خانه ای که در آن شراب باشد
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اَرْبَعٌ لاتَدْخُلُ بَيْتا واحِدَةً مِنْهُنَّ اِلاّ خَرِبَ وَ لَمْ يَعْمُرْ بِالْبَرَكَةِ:
1- اَلخيانَةُ،
2- وَالسِّرقَةُ،
3- وَ شُرْبُ الْخَمْرِ،
4- وَالزِّنا[34].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: چهار چيز است چنانچه يكى از آنها وارد خانه اى شود آن خانه را طورى خراب كند حتّى با بركت نيز آباد نگردد آنها عبارتند از:
1- خيانت،
2- دزدى،
3- شرابخوارى،
4- و زنا.
مقایسه شـرابـخوارى و زنا و سرقت
عَنْ عَلَىٍّ (عليه السلام) اَنَّهُ قِيلَ لَهُ: اِنَّ شُرْبَ الْخَمْرِ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا وَ السِّرْقَةِ؟ قْالَ: نَعَمْ اِنَّ شارِبَ الْخَمْرِ يَزْنى وَ يَسْرِقُ وَ يَقْتُلُ وَ يَدَعُ الصَّلاةَ[35].
به آقا أميرالمؤمنين على (عليه السلام) عرض شد که: آيا شرابخوارى از زنا و سرقت بدتر است؟ امام عليه السلام فرمود: بله، زيرا شرابخوار هم زنا و دزدى مى كند، هم آدم مى كشد و هم نماز را رها مى كند.
مقایسه شـرابـخوارى و ترک نماز
راوي گويد: سَألَ رَجُلٌ اَباعَبدِاللّهِ (عليه السلام) عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ اَشَرُّ اَمْ تَرْكُ الصَّلاةِ؟ فَقالَ: شُرْبُ الْخَمْرِ اَشَرُّ مِنْ تَرْكِ الصَّلاةِ، وَ تَدْرى لِمَ ذلِكَ؟ قالَ: لا، قالَ يَصيرُ فى حالٍ لايَعْرِفُ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ ولايَعْرِفُ مَنْ خالِقُهُ[36].
راوي گويد: مـردى از امام صـادق (عليه السلام) پرسـيد آيا نوشيدن شراب بدتر است يا نمـاز نخواندن؟ امـام عليه السلام فرمود: شـرابخوارى از بـى نمازى بـدتر است مى دانى چـرا؟ آن مرد گفت: نه، فرمود: او حالتى پيدا مى كند كه نه خداى عزّوجل را مى شناسد، نه آفريننده خود را.
شـرابخوار و خوردن فاضـلاب جهنم
قالَ النَبىٌّ (صلي الله عليه و آله و سلّم): مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ لَيْلةً، فَاِنْ تابَ تابَ اللّهُ عَلَيْهِ قالَها ثَلاثا، فَاِنْ عادَ كانَ حقّا عَلَى اللّهِ اَنْ يَسْقِيَهُ مِنْ نَهْرِ الْخِبالِ، قيلَ وَ ما نَهْرُ الخِبال؟ قالَ صَديدُ اَهْلِ النّارِ[37].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: كسى كه شراب بخورد خداوند چهل شب نمازش را قبول نمى كند، پس اگر توبه كند خداوند توبه اش را تا سه بار مى پذيرد، پس اگر براى چهارمين بار نوشيد حق خداست كه او را از نهر خبال سيراب كند، گفته شد نهرخبال چيست؟ فرمود: فاضلاب جهنمى هاست.
شراب در آخـرالـزمان حلال میشود!!
قالَ النَبّىُ (صلي الله عليه و آله و سلّم): يَا ابْنَ مَسعُودٍ وَ الَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ لَيَأتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ، وَ يُسَمُّونَهُ النّبيذَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلائكَةُ وَ النّاسِ اَجْمَعينَ، اَنَا مِنْهُمْ بَرئٌ، وَ هُمْ مِنّى بَراءٌ[38].
پيامبر عظيم الشأن (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: اى ابن مسعود قسم به كسى كه مرا بحقّ برانگيخت زمانى مى رسد كه مردم شراب را حلال مى شمارند و آن را نبيذ مى نامند، لعنت خدا و ملائكه و مردم بر آنان باد من از آنان بيزارم و آنها هم از من دورند.
بزرگترين گناه
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اَلْخَمْرُ اُمُّ الْفَواحِشِ وَ اَكْبَرُ الكَبائِرِ مَنْ شَرِبَها وَقَعَ عَلى اُمِّهِ وَ خالَتِهِ وَ عَمَّتِهِ[39].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: شراب ريشه تمام زشتيها و بزرگترين گناهان است. هر كس بنوشد (ممكن است) به مادر و عمّه و خاله اش هم تجاوز كند.
شراب بذر گناه
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اِيّاكُمْ وَ الْخَمْرَ فَاِنَّ خَطيئَتَها تُفَرِّعُ الْخَطايا كَما اَنَّ شَجَرَتَها تُفَرَّعُ الشَجَرَ[40].
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: از شراب بپرهيزيد كه از گناه آن گناهان مى رويد چنانچه از درخت،آن درخت مى رويد.
مركز زشتيها
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): اَلْخَمْرُ جِماعُ الأثْمَ، وَاُمُّ الخَبائِثِ و مِفْتاحُ الشَّرِّ[41].
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: شراب گرد آورنده گناه و ريشه زشتيها و كليد بديهاست.
شراب كليد زشتيها
عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ (عليه السلام) قال: اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِ اَقْفالاً وَ جَعَلَ مَفاتيحَ تِلْكَ الاْقفالِ الشَرابَ[42].
امام صادق (عليه السلام) فرمود: خداوند بزرگ براى بديها قفلهائى قرار داده است، وشراب را هم كليدهاى اين قفلها.
همنشينىِ ممنوع
قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلي الله عليه و آله و سلّم): لاتُجالِسُوا مَعَ شارِبِ الْخَمْرِ، وَ لاتُعَوِّ دُوا مَرْضاهُمْ، وَلاتُشَيِّعُوا جَنائِزَهُمْ، وَ لاتُصَلُّوا عَلى اَمْواتِهِمْ، فَاِنَّهُمْ كِلابُ [اَهْلِ] النّارِ[43] كَما قالَ اللّهُ . «اِخْسَؤُا فيها وَ لاتُكَلِّمُونِ[44]».
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: با شرابخوار همنشينى نكنيد، و از بيماران آنان عيادت نكنيد، و جنازه هايشان را تشييع نكنيد، و بر اموات آنها نماز نخوانيد، زيرا آنها سگهاى جهنميان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود: اى سگها به دوزخ رويد و با من سخن مگوئيد.
شراب از نظر غلمی و پزشکی:
از نظر علمی و پزشکی، شراب بر سلول های مغزی شخص اثر منفی می گذارد و در دراز مدت او را دچار اختلالات حاد روانی کرده و اراده ی فرد را تضعیف می کند و این همه به طور غیرمستقیم بر زندگی زناشویی اثر خواهد گذاشت.
اثر مستقیم شراب بر زندگی مشترک زن و مرد، اختلالی است که احتمال دارد در نطفه ایجاد کند.
اثر دیگر شراب بر زندگی زناشویی، رفتارهای ناشایست از جمله ضرب و جرح همسر و فرزندان است که به علت ضایع شدن عقل شراب خوار انجام می شود پس شراب خواری می تواند مانع ازدواج باشد زیرا از گناهانی است که صرفا جنبه ی شخصی ندارد و باعث اختلال در زندگی زناشویی خواهد شد. دلیل مقابله ی جدی اسلام با این گناه، به خاطر همین مسائل و مشکلات هست.
والسلام علی من إتّبع الهدی

[1] سوره مائده، آیه 90.
[2] سوره مائده، آیه 91.
[3] سوره بقره، آیه 219.
[4] بحارالأنوار، ج 79 ص 133 .
[5] بحارالأنوار، ج 79 ص 134.
[6] بحارالأنوار، ج 79 ص 126 .
[7] بحارالأنوار، ج 79 ص 126 .
[8] كنز العمال، ج 5 ح 13180 .
[9] بحارالأنوار، ج 79 ص 152 .
[10] بحارالأنوار، ج 79 ص 148 .
[11] نهج الفصاحه، حديث 2291 .
[12] سوره نساء آیه ۵.
[13] بحارالأنوار، ج 79 ص 127 .
[14] بحارالأنوار، ج 79 ص 151 .
[15] بحارالأنوار، ج 79 ص 152 .
[16] الحكم الزاهره، ص 301 .
[17] بحارالأنوار، ج 79 ص 152 .
[18] بحارالأنوار، ج 79 ص 136 .
[19] بحارالأنوار، ج 79 ص 129 .
[20] كنز العمال، ج 5 ص 13186 .
[21] كنز العمال، ج 5 ص 13707 .
[22] بحارالأنوار، ج 79 ص 129 .
[23] بحارالأنوار، ج 79 ص 129 .
[24] بحارالأنوار، ج 79 ص 129 .
[25] بحارالأنوار، ج 79 ص 129 .
[26] بحارالأنوار، ج 79 ص 147.
[27] بحارالأنوار، ج 79 ص 147.
[28] كنزالعمال، ج 16 ح 43958 .
[29] وسائل الشيعة، ج 17 ص 261 .
[30] بحارالأنوار، ج 79 ص 128 .
[31] بحارالأنوار، ج 79 ص 152 .
[32] بحارالأنوار، ج 79 ص 134.
[33] بحارالأنوار، ج 79 ص 148.
[34] بحارالأنوار، ج 79 ص 125.
[35] كنزالعمال، ج 5 ح 13693 .
[36] بحارالأنوار، ج 79 ص 133.
[37] كنزالعمال، ج 5 ح 13704 .
[38] بحارالانوار، ج 79 ص 151 .
[39] كنزالعمال، ج 5 ح 13181.
[40] نهج الفصاحة، ح 989.
[41] بحارالانوار، ج 79 ص 149.
[42] بحارالأنوار، ج 79 ص 139.
[43] بحارالأنوار، ج 79 ص 148.
[44] سوره مؤمنون، آیه 108.


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -