انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام حجاب و رابطه با نامحرم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1. پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم برای زن واجب است یا نه؟

پاسخ:بلی زن در مقابل نامحرم باید روی پاها را هم بپوشاند.

سؤال2. سلام بر نامحرم چه حکمی دارد؟

پاسخ:در محیطهای جمعی سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلامهای خصوصی که نوعاً زمینه ساز فتنه است، اجتناب شود. از امیرمؤمنان علیه‌السلام روایت شده است که فرمود: «من به زن جوان سلام نمیکنم؛ زیرا میترسم در قلبم چیزی خلجان کند که مطلوب پروردگار نیست.»

سؤال3. آیا صحبت با نامحرم در محیط خلوت و به مدت طولانی جایز است؟

پاسخ:اگر محیط خلوتی باشد که دیگری نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مکان، حرام است، و در غیر آنجا هم، اگر صحبتهای شهوانی باشد، یا مفسده دیگری بر آن مترتب شود، جایز نیست.

سؤال4. آیا رعایت حجاب در مقابل پسر خاله و پسر عمو لازم است، اگر چه مسنتر از خودم و جای پدرم باشند؟

پاسخ:پسر عمه، پسر خاله، پسر دایی و پسر عمو همه نامحرم هستند و رعایت حجاب در برابر آنها واجب و ترک آن گناه است؛ و بالا بودن سن آنان موجب تغییر حکم نیست.

سؤال5. آیا میتوانیم با دختر نامحرمی، صیغه خواهر و برادری بخوانیم، و مثل خواهر و برادر با هم رفتار کنیم؟

پاسخ:خیر، صیغه خواهر و برادری با نامحرم مشروع نیست، آنچه موجب محرمیت میشود، انجام عقد ازدواج بصورت دائم یا موقت، با رعایت شرائط مربوطه است.

سؤال6. با توجّه به اینکه کلاسهای دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار میشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم میافتد، حکم آن چیست؟

پاسخ:نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت اشکال ندارد.

سؤال7. شنیدهام که میگویند گریم جزء آرایش حساب نمیشود، آیا این مطلب درست است، و گریم کردن جایز است؟

پاسخ:گریم ـ اگر همراه کار حرامی نباشد ـ اشکال ندارد. بنابراین، گریم مردان به وسیله مردان یا زنان به وسیله زنان اشکال ندارد.

امّا اگر گریم زن یا مرد به وسیله نامحرم صورت بگیرد، جایز نیست. نکته دیگر آن که هر جا «گریم» به عنوان آرایش یا آرایش و تغییر چهره برای خانمها باشد، باید از نامحرم پوشانده شود؛ امّا اگر صرفاً برای تغییر چهره باشد، احوط پوشاندن آن از نامحرم است.

سؤال8. در جلسات عقد و عروسی که داماد وارد میشود، تکلیف خانمهایی که با او نامحرم هستند چیست؟

پاسخ:در مقابل داماد و سایر نامحرمان باید رعایت حجاب کامل را بنمایند و فرقی بین مجلس عروسی و سایر موارد نیست.

سؤال9. عکسهایی که در کودکی (قبل از تکلیف) گرفتهایم و مسلماً بدون حجاب و... بوده، الان که بزرگ شدهایم، اگر نامحرم ببیند ـ

مثلاً پسر خاله یا شوهر عمه و... آیا اشکال شرعی دارد؟

پاسخ:اگر نامحرم بدون قصد لذت به عکسها نگاه کند مانعی ندارد و شما هم تکلیفی ندارید.

سؤال10. در عقدها و عروسیها که معمولاً خانمها با لباسهای ویژه آن مراسم شرکت دارند و در اکثر مواقع نیز لباسها، بدن نما است و فیلمبرداری صورت میگیرد تکلیف ما چیست؟

پاسخ:اگر میدانید یا احتمال میدهید که در آینده این فیلمها توسط افراد نامحرم مشاهده میگردد لازم است حجاب کامل خود را موقع فیلمبرداری مراعات کنید و اگر نمیتوانید، از واقع شدن در مقابل دوربین فیلمبرداری خودداری نمایید.

سؤال11. استفاده از کرمهای چرب کننده، مرطوب کننده، ضد آفتاب و... بر روی دست و صورت، اگر به منظور محافظت از پوست بکار برده شود ولو اینکه خوشبو باشد و یا باعث سفید و روشن شدن پوست شوند؛ چه حکمی دارد؟

پاسخ:اگر آرایش و زینت محسوب نشود، و بوی خوش آن موجب التذاذ و تحریک نامحرم نگردد اشکال ندارد.ولی در هر صورت بنابر احتیاط واجب، صورت را از نامحرم بپوشاند.

سؤال12. در خانواده ما رسم است که در میهمانیها همه بستگان با یکدیگر دست میدهند. دست‌دادن بدون‌قصد لذت چه صورت دارد؟

پاسخ:دست دادن با نامحرم، اگر چه از بستگان نزدیک مثل پسر دایی و پسر عمو باشند، حتی بدون قصد لذت هم جایز نیست. لازم است آنها را با احکام شرعی آشنا سازید.

سؤال13. آیا دایی یا عموی جوان میتواند دختر خواهر یا دختر برادر خود را که جوان است، ببوسد؟

پاسخ:اگر قصد لذت شهوانی و ریبه در کار نباشد، اشکال ندارد.

سؤال14. آیا چیدن و رنگ کردن ابرو جایز است؟

پاسخ:اصلاح و رنگ کردن ابرو برای خانمها اشکال ندارد؛ ولی باید از نامحرم پوشانده شود.

سؤال15. نگاه کردن به استاد مرد برای بهتر فهمیدن درس چگونه است؟

پاسخ:نگاه به صورت و گردن و دستهای مرد نامحرم که معمولا نمیپوشانند، بدون قصد لذت و ریبه اشکال ندارد.

سؤال16. پوشیدن جوراب نازک برای خانمها چه حکمی دارد؟

پاسخ:چون پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراین، استفاده از جوراب نازک که پوست پا از زیر آن پیدا باشد در مقابل نامحرم جایز نیست.

سؤال17. اگر انسان با دوست دختر خود به امامزاده برود و زیارت کند، آیا زیارتش همانند دوست معمولی صحیح است؟

پاسخ:رفتن به زیارت امامزادگان برای کسب ثواب است. اگر انسان در مسیر کسب ثواب، گناهی مرتکب گردد، واضح است که به پاداش مذکور نخواهد رسید و چه بسا موجب افزایش گناه نیز بشود.

سؤال18. آیا پوشیدن لباس تنگ و کوتاه برای خانمها جایز است؟

پاسخ:لباس خانمها در مقابل نامحرم، باید اولاً بدن را بپوشاند و ثانیاً بنحوی نباشد که موجب تحریک نامحرم گردد، و برجستگیهای بدن در آن ظاهر باشد.

سؤال19. لبخند زدن هنگام صحبت با نامحرم چه حکمی دارد؟

پاسخ:لبخند زدن و هر کاری که در معرض تهییج نامحرم است، جایز نیست، و در حدیث آمده که هزار سال حبس در آخرت مجازات یک کلمه شوخی با نامحرم است.

سؤال20. معاینات پزشکی که مستلزم لمس و نظر به نامحرم است چه صورت دارد؟

پاسخ:در صورت نبودن پزشک مماثل،به مقدار ضرورت اشکال ندارد.

سؤال21. دانشجوی پرستاری هستم. در موقع کار در بیمارستان گاهی دستم با دست همکاران نامحرم تماس پیدا میکند. با این که قصد و غرضی در کار نیست و کوشش خود را برای عدم تماس انجام میدهم، آیا مرتکب گناه میشوم؟

پاسخ:اگر در اثنای کار، دستتان به طور اتفاقی با همکارانتان تماس پیدا کند، اشکال ندارد؛ ولی چنانچه بدانید این عمل به طور مکرر ـ هر چند ناخودآگاه ـ انجام میگیرد، لازم است از دستکش و مانند آن استفاده کنید.

سؤال22. اگر کسی با نگاه کردن یا لمس دختران غیر بالغ لذت ببرد، چه صورت دارد؟

پاسخ:حرام است.

سؤال23. آیا لازم است حجاب را برای توریستها الزامی کنیم؟

پاسخ:افراد توریست، از جهت حکم فقهی حجاب، تابع دین خود هستند؛ لکن همان گونه که ملزم به رعایت دیگر قوانین کشور هستند نباید اجازه داده شود بر خلاف ارزشهای دینی و فرهنگی کشور اقدام کنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقی شوند.

سؤال24. آیا پوشیدن لباس آستین کوتاه برای آقایان جایز است؟

پاسخ:چنانچه مرد بداند زنان با قصد لذت به دستانش نگاه میکنند، احتیاط واجب پوشاندن آن است.

سؤال25. آیا پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیه‌السلام کراهت دارد؟

پاسخ:پوشیدن لباس مشکی در سوگواری امام حسین علیه‌السلام از مصادیق تعظیم شعائر و دارای رجحان شرعی است و کراهت ندارد. بسیاری از فقهای بزرگوار و مراجع تقلید در روز عاشورا از قبای سیاه استفاده میکردند.

سؤال26. معیار لباس شهرت چیست؟

پاسخ:لباس شهرت، لباسی است که پوشیدن آن بخاطر رنگ، کیفیت دوخت، یا علل دیگر مناسب نیست، بطوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشند، توجه آنان را به خود جلب میکند، و انگشت نما میشوند.

سؤال27. آیا لباس خانمها حتماً باید سیاه باشد؟

پاسخ:پوشیدن لباس سیاه واجب نیست بلکه ملاک آن است که لباس خانمها باید به رنگی نباشد که خلاف متعارف، و موجب جلب توجّه نامحرم گردد.

سؤال28. آیا پوشیدن جوراب برای خانمها لازم است؟

پاسخ:بلی، خانمها در برابر نامحرم باید روی پای خود را بپوشانند و در این جهت فرقی بین حال نماز و غیر نماز نیست.

سؤال29. ظاهر شدن خانمها با مانتوهای تنگ، در بیرون منزل چه حکمی دارد؟

رفت وآمد خانمها درمقابل نامحرم با لباسی‌که برجستگیهای بدن آنها را مشخص کند یا معرضیت برای فساد داشته باشد، جایز نیست.

سؤال30. آیا پزشک معالج به مریض مَحرم است؟

پاسخ:پزشک، به مریض محرم نیست، ولی در مواقعی که معالجه متوقف بر نگاه یا لمس مریض است، به مقدار ضرورت میتواند نگاه یا لمس کند و در صورتی که لمس با دستکش یا از روی حایل دیگری‌کافی باشد، لمس مستقیم جایز نیست.

سؤال31. آیا نگاه کردن نامحرم به روی پا تا مچ که در نماز، الزامی برای پوشاندن آن نیست، حرام است؟

پاسخ:بلی، نگاه مرد به روی پای نامحرم، حرام است و در حال نماز هم اگر خانمی بداند که در معرض دید نامحرم است، باید روی پا تا مچ را بپوشاند.

سؤال32. با توجّه به اینکه کلاسهای دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار میشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم میافتد، حکم آن چیست؟

پاسخ:نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت اشکال ندارد.

سؤال33. آیا نگاه کردن به عکسهای زنان و مردان غیر مسلمان که در کتابهای درسی به صورت نیمه عریان وجود دارد، جایز است؟

پاسخ:اگر با قصد لذت نباشد و مفسدهای هم به دنبال نداشته باشد، اشکال ندارد.

سؤال34. آیا نگاه کردن به دست و صورت و موهای زنان کفار جایز است؟

پاسخ:در صورتی که قصد لذت و خوف از وقوع در حرام نباشد، نگاه به دست و صورت و جاهایی از بدنشان که عادت در نپوشاندن آن دارند، اشکال ندارد.

سؤال35. نگاه به نامزدم که بعداً قصد ازدواج با او را دارم، چه صورت دارد؟

پاسخ:تا صیغه عقد دائم یا موقّت خوانده نشده، نامزد با نامحرمان دیگر تفاوتی ندارد، و نگاه به او با قصد لذت و شهوت، جایز نیست.

سؤالپوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم برای زن واجب است یا نه؟

پاسخ:بلی زن در مقابل نامحرم باید روی پاها را هم بپوشاند.

منبع: پایگاه معظم له

 

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -