انهار
انهار
مطالب خواندنی

تصرفات غير متولي

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال148: مسجدي استت كه موقوفاتي هم دارد باني مسجد براساس وقفنامه اي براي مسجد و موقوفاتش ، متولي وناظر تعيين نموده و متجاوز از يك قرن است كه در تحت يد متولي واعقاب وي بوده وهم اكنون متولي در شهر ديگري است وبراي رسيدگي به امور موقوفه براي خود نماينده اي تعيين نموده؛در چنينصورتي ايا مي توان بدون اذن متولي ويا نماينده آن در رقابت تصرف نمود و در آن مسجد نماز خواند يا نه؟

جواب:مسجد توليت بردار نيست و ماز خواندن در آن موقوف بر اجازهٔ كسي نيست ولي تصرفات در موقوفات مسجد منوط به نظر و اجازه متولي شرعي [آنها] است.

سؤال149:زمين راه آهني وقف اولاد ذكور است،نماز شخصي كه در آنجا كارمند است و در خانهٔ اداري سكونت دارد ومسافري كه با قطار مسافرت مي كند و در عبور از راه آهن نماز مي خواند،چه صورتي دارد؟

جوابكاگر احتمال داده شود كه با نظر متوي شرعي است،مانع ندارد.

سؤال150:آيا بدون اجازه حاكم شرع،اختصاص قطعه اي به شهداء در مزار و محروم كردن ديگران از آن قطعه جايز است يا نه؟

بر فرض كه جايز باشد ديوار كشي جايز است يا نه؟

در صورتي كه اين ديوار زير بنايش قبري باشد كه هيچ آسيبي به قبر نرسد آيا كندن سنگ قبر براي اين هدف مهم احتياج به اجازه صاحبان قبر دارد؟

جواب:اگر وقف بودن قبرستان محرز نيست اشكال ندارد و اگر وقف است با نظر متولي شرعي مي توانند محلي را براي شهداء اختصاص دهند ولي از كشيدن ديوار اجتناب كنند.

سؤال151: اگر كسي زمين وقف را به عوان ملك شخصي ثبت نمايد وسند مالكيت به نام خود به دست بياورد آيا اين ثبت  واين سند باطل است يا نه؟

جواب:سند ميزان نيست اگر وقفيت به وجه شرعي ثابت باشد تمليك وتملك آن جايز نيست وتصرف در وقف منوط به اجازه متولي شرعي با مراعات جهت و مصلحت وقف است.

سؤال152:بفرماييد در خصوص ملكي كه وقف يك عدهٔ خاص [باشد](متعلق به خانوادهٔ واقف[باشد]) و در داخل[آن] ملك[موقوفه] مسجد باشد،آيا امام جماعت يا شخص ديگر مي تواند در آن تصرف كند يا خير؟

جواب:چنانچه احداث مسجد در وقف خاص شده،تصرف بايد با نظر متولي شرعي باشد و رعايت جهت وقف بشود والاّ حكم ساير مساجد را دارد.

سؤال15:رژيم گذشته از همهٔ مردم قريه پول گرفت كه برايشان حمام بسازد وحمامي در يكي از محله هاي قريه ساخت كه محله هاي ديگر از اين امر ناراضي هستند ديگر اينكه حمام مزبور در زمين مزروعي ساخته شده كه وقف حمام قديمي بوده كه فعلاً مخروبه مي باشد آيا از اين حمام مي شود استفاده نمود يا نه؟ وبه هر حال تكليف مردم چيست؟

جواب:زمين حمام را بايد از متولي شرعي خاص و اگر نه از حاكم شرع اجاره كنند و مال الاجاره را در تعمير حمام قديمي صرف نمايند و اگر صاحبان پول در وقت ساختمان حمام يا بعداً رضاي داشته اند تصرف مانع ندارد و اگر آب مباح باشد در هر صورت غسل صحيح است.

سؤال154: هرگاه واقف وباني،كل امور موقوفه اي را مثل مسجد و مدرسه به شخص معيني واگذار نمايد،آيا ديگري حق مزاحمت ويا دخالت در آن، بدون اذن آن شخص دارد يا خير؟

جواب:بعد از تماميت وقف وحصول قبض،امر وقف يا متولي شرعي است و ديگران حق دخالت و مزاحمت ندارند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -