انهار
انهار
مطالب خواندنی

اتلاف وقف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 119:احنراماً معروض مي دارد : بعضي از اشخاص خيّر، قرآن كريم را به صورت جزوه به مساجد براي قرائت اهدا مي كنند و در جلد جزوه ها وقفنامه ها يا عكس واقف را مي چسبانند، بعضي از اشخاص اين وقفنامه ها يا عكس اشخاص را پاره كرده و بيرون مي ريزند، در شرع مقدس اسلام اين كار چه حكمي دارد؟

جواب: اهداء جزوه ها مانع ندارد و كسي حق ندارد وقف نامه را پاره كند و بيرون بريزد.

سؤال 120 : هر گاه كسي روي خانه اي مسجدي بسازد و آن مسجد خراب شود ومقداري از ديوارهاي آن باقي باشد ومفيد نباشد آيا مي شود خاك ديوارهاي آن را به جاي پاكيزه اي بريزند وتحت آن مسجد را كه پشت با خانه ديگري است كه وقف نبوده است راهرو براي مردم عابر بدهند يا خير؟

جواب: بردن خاك مسجد به محل ديگر اگر به مصلحت مسجد و براي تعمير آن نباشد مانع ندارد ولي تبديل مسجد به راه رو براي عابرين جايز نيست.

سؤال121:خياباني احداث شده كه در مسير آن حسينيه اي واقع است، چنانچه اجازه فرمائيد اين حسينيه خراب شود ونزديك آن حسينيه اي ديگر وبهتر وكامل تر بسازند؟

جواب:تخريب حسينيه جايز نيست.

سؤال122:مقداري زمين مخروبه كه به گفته اهالي روستا جزء حسينيه مي باشد و با در نظرگرفتن رشد شهرسازي و راه سازي گوشه اي از اين زمين مذكور محل عبور ومرور وسيلهٔ نقليّه قرار گرفته آيا مي شوديك مقدار خيلي كمي از آن را خراب كرده وبه جاده جهت رفت و آمد كه واقعاً مورد لزوم اين روستا است اختصاص داديانه؟

جواب:جايز نيست.

سؤال123:روستائي است كوهستاني ، اهالي آن با خود ياري و وسائل اوليه جاده اي در دل كوه و رودخانه احداث كرده در فصل زمستان هر ساله سيل آن را تخريب مي كند و در نتيجه در وضع بسيار طاقت فرسا زندگي مي كنند و فاقد جاده هستند اخيراً در اثر تلاش اهالي از طرف ادارهٔ راه سازي قرار شده جاده اي براي آنها احداث كنند ومسيري كه عيين شده از وسط باغهاي آنها مي گذرد ضمناً يك قطعه باغ بادامي كوچك كه وقف بر حضرت سيد الشهداء عليه السّلام مي باشد هم در مسير قرار گرفته وطبق نظريه كارشناس ونقشه بردار چون منطقه كوهستاني است وامكانات محدود مي باشد فعلاً مسيري غير از اين نيست آيا اجازه مي فرمائيد كه آن قطعه باغ وقفي در مسير واقع شود و به جاي آن باغ ديگري در جاي ديگر خريداري گردد يا خير؟

جواب:خريد وفروش وتغيير وقف جايز نيست ولي اجارهٔ آن از متولي شرعي با مراعات جهت ومصلحت وقف اشكال ندارد.

سؤال124:در يك [مكان] بلندي از قديم حسينيه اي ساخته شده است كه اقامه عزاداري در موسم سرما مستلزم عسر وحرج است و در تابستان از جهت بلندي، افراد سالخورده از فيض مججلس محروم مي مانند آيا مي توان آن حسينيه را خراب كرده و در عوض حسينيه اي در وسط قريه كه اين محذورات را نداشته باشد ساخت؟

جواب: خراب كردن حسينيه جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -