سؤال:پرداخت زکات گندم و جو در چه زمانی لازم است؟
پاسخ:وقتی که گندم و جو دانه میبندد، وقت تعلق زکات است و پرداخت آن در زمان جمعآوری محصول است.
سؤال:زکات را باید به مرجع داد یا خودمان هم میتوانیم به مصرف برسانیم؟
پاسخ:به نظر مشهور فقها، خودتان هم میتوانید زکات را در مصارف معینه خرج کنید. مصارف زکات عبارت است از: فقیر، مسکین، مسافر در راه مانده، آزاد کردن بندگان، پرداخت بدهی بدهکاران، پرداخت حقوق کارمندانِ جمعآوری کننده زکات، کُفاری که اگر زکات به آنها داده شود به اسلام مایل میشوند، فی سبیل الله، یعنی هر کاری که برای عموم مسلمین نفع داشته باشد؛ مثل ساختن مدرسه و مسجد و بیمارستان و....
سؤال:زکات سرمایه چند درصد آن میباشد؟
پاسخ:نظر مشهور فقهای شیعه آن است که زکات بر 9 چیز تعلق میگیرد، و زکات سرمایه کسب واجب نیست.
سؤال:آیا میتوانیم زکات فطره را برای کمک به مدرسه و مسجد بپردازیم؟
پاسخ:احتیاط واجب آن است که زکات فطره را به فقرای شیعه اثنی عشری بدهند اگر چه در شهر دیگر باشند.
سؤال:اگر شخصی مخارج سالش را نداشته باشد، ولی گندم او به حدّ نصاب برسد، زکات بر او واجب است، یا خیر؟
پاسخ:بلی، باید زکات گندم خود را بپردازد، و اگر فقیر است، دیگران می
توانند به او زکات بدهند.
سؤال:زمان پرداخت زکات فطره چه موقع است ؟ آیا می توان برای رساندن به فقیر خاصی پرداخت زکات را به تأخیر انداخت ؟
پاسخ:زمان پرداخت زکات فطره در روز عید فطر است و برای پرداخت به فقیر خاصی میتوان به تأخیر انداخت؛ اما نباید در پرداخت آن مسامحه و کوتاهی گردد و میتوانید به وسیله پست یا بانک برای او ارسال نمایید.
سؤال:می توانم با پول زکات فطره، چیزی برای فقیر خریداری نمایم؟
پاسخ:خیر، زکات فطرهای را که کنار گذاشتهاید، باید به همان صورت به فقیر بدهید و تبدیل آن به جنس دیگر صحیح نیست.
سؤال:آیا کسانی که محصول خود را به صورت غوره یا انگور میفروشند و آن را کشمش نمیکنند واجب است زکات بپردازند.
پاسخ:درصورتیکهکشمش آن به حد نصاب برسد زکات دارد، هرچند انگورآن به مصرف برسد وتبدیل به کشمش نشود.
سؤال:چرا علمای شیعه زکات را فقط در نه چیز میدانند؟ بهتر نیست که بجای زکات شتر از موتور و کارخانجات، زکات گرفته شود؟
پاسخ:به نظر علمای شیعه، زکات، یک واجب مالی است که مورد و مصرف آن بر طبق روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، تعیین شده است؛ اما نسبت به ماشین و کارخانجات و سایر اموال، هر گاه حکومت اسلامی نیاز داشته باشد، بهمقداریکه ضرورت داشته باشد و مصلحت بداند، میتواند از آنها مالیات دریافتکند ومورد مصرف را خود تعیین میکند و نیازی بهگسترش موارد زکات نیست.