انهار
انهار
مطالب خواندنی

خوردن اموال دیگران

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 19 : چیدن میوه از باغ کشاوزی برای خوردن در همان محل بون اجازه از صاحب باغ، آیا حلال است یا خیر، و اینکه می گویند به اندازه خوردن حلال است و برای بردن حلال نیست، چونه است؟

جواب: اگر درخت میوه در «سر راه» رهگذر رار داشته باشد می تواند در حال «عبور» از خیابان، از میوه آن درخت برای خوردن در «همانجا» استفاده کند. به شرط آنکه از حد سیری و احتیاج تجاوز نکند.

سؤال 20 : اگر چیزی که جزء انفال است،، مثل میوۀ درخت جنگلی، و در حال خراب شدن می باشد، آیا می شود از آن استفاده کرد یا خیر؟

جواب: با امکان تحصیل موافقت حاکم شرع به نظر او مانع  ندارد.

سؤال 21 : در منطقه ای که بعضی از پرسنل رزمنده قرارگرفته اند؛ حیواناتی هسند که قبلاً اهلی بوده اند ولی اکنون وحشی شده اند و دارای بچه های زیادی هستند، استفاده از گوشت آنه چه حکمی دارد؟

جواب: اگر حیوان حلال گوشت است و علم به رضایت صاحبن آن، ولو به شاهد حال دارند، می توانند تصرف کنند و از گوشت آن استفاده نماید.

سؤال 22 : آب زراعتی در صورت نارضایتی مالکین آن برای آشایدن مباح می باشد یا خیر؟

جواب: در فرض مسأله بدون رضایت مالک جایز نیست.

سؤال 23 ک آیا به مهمانی شخصی که از راه بهرۀ بانکی در جمهوری اسلامی ارتزاق می نماید رفتن و طعام خوردن در منزل وی حرام خوری است یا خیر؟

جواب: اگر یقی نباشد و اطمینان ندشت باشند به این که در مال مورد تصرفشان از مال حرام هست تصرف مانع ندارد.

سؤال 24 : اینجانب همسر شهید بوده و با دختر چهار ساله ام تنها زندگی می کنم ولی کسب و کار پدرم از را حرام است و از طرف دیگر دخترمن علاقه شدیدی هم نسبت به مادرم دارد بفرمایید آی ما به منزل نها برویم و پای سفره انها بنشینی یا نه؛ و آیا آن غذا برای ما حرام است یا فقط برای شخصی که از راه حرام پول در می آورد حرام می باشد؟

جواب: اگر یقین دارید غذا و چیزهی دیگری که ورد صرف و استفادۀ شما واقع می شود با پو حرا تهیه شده تصرف جایز نیست ولی اگر یقین ندارید تصرفات مانع دارد انشاءاللّه موفق باشید.

سؤال 25 : بعضی از اقوام و آشنایان ما خمس و زکات را نمی پردازند آیا می شود به منزل اینگونه افراد رفت و در منزل آنان غذا خورد و کارهای عبادی انجام داد یا نه؟ و همچنین افرادی هستند که قبلاً مشروب می خوردند یا اینکه هم اکنون رعایت نجس و پاکی را نمی دانند آیا به منزل اینها هم می توان رفت و آمد کرد و در منزلشان غذا خورد یا خیر؟

جواب: اگر یقی ندارید که غذا و اموالی که مورد تصرف شما قرار می گیرد نجس باشد یا متعلق حقوق شرعیه باشد صرف اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -