انهار
انهار
مطالب خواندنی

خوردن چیز نجس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 7 : طبق تأیید و اجازۀ ادارۀ کلّ روابط و همکاری های بین المللی وزارت ارشد اسلامی این هتل مجاز است برای برگزاری مراسم جشن های عروسی و مهمانی اقلّیّتهای مذهبی که بطور دسته جمعی (خانمها و آقایان بطور مختط) انجام می گیرد و هیچیک از کارکنان مسلمان حق ورود به سالن مهمانی را ندارند امکانات لازم را فراهم نماید.

در مراسم جشن عروسی و مهمانی غذائی که در ظروف بزرگ برای آنها روی میز چیده می شود تماماً دارای کارد و چنگال و ملاقۀ مخصوص برای برداشن غذا و قراردادن در بشقاب های کوچک خودشان می باشد و مهمان نیز با قاشق و چگال انفرادی آن را صرف کرد و مجاز نیستند از این قاشق و چنگال برای برداشتن غذا از ظروف اصلی و بزرگ استفاده نمایند.

لازم به توضیح است که هتل، باقیمانده غذاها در بشقاب های مهمانان اعم از اقلّیّت مذهبی یا مهمانان مسلمان را به لحاظ رعایت بهداشت عمومی دور ریخته و فقط از غذای باقیمانده از ظروف اصلی و بزرگ برای کارکنان و احیاناً سایر مهمانان استفاده می نمایند.

با توجه به توضیحات فوق و عطف به این مطلب که هیچیک از کارکنان هتل که تماماً مسلمان بوده حق ورود به سالن برگزاری مراسم جشن و مهمانی اقلّیّتهای مذهبی را نداشته و احتمال آن هست که مهمانان اقلّیّتهای مذهبی از قاشق یا چنگالی که استفاده نموده اند در ظروف اصلی غذا وارد کنند. آیا هتل می تواندد از باقیمانده غذا در ظروف اصلی برای کارکنان یا احتمالاً سایر مهمانان مسلمان استفاده نماید یا خیر؟

جواب: تا از حدّ احتمال تجاوز نکره استفاده از باقیماندۀ غذا برای دیگران مانعی ندارد و علم به تماس مستقیم بدن آنها با غذا مضرّ است. 

سؤال 8 : چندی است که در رستوران ماهشهر که شرکت نفت آن را اداره می نماید یکی از اهل کتاب را جهت ادارۀ امور رستوران و تنظیم برنامۀ غذائی متصیدی و مأمور نموده اند و هیچ گونه در طبخ غذا و نیز تحویل اجناس به آشپزخانه مداخله ندارد آیا غذای رستوران اسلامی است یا نه؟ و آیا خوردن غذا در رستوران جایز است یا خیر؟

جواب: اگر با رطوبت ملاقات با غذا یا ظرف های آن نکند اشکال ندارد.

سؤال 9 : نظر به اینکه شرکت تعاونی تهیه و توزیع صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران در شهر تأسیس می باشد و داوطلبان عضویت درآن تعاونی می بایست معرفی نامه خرید سهام جهت ارائه به بانک و واریز سهام به حساب آن شرکت را از این کمیته دریافت دارند که این مسأله مشکلی را برای این کمیته ایجاد نموده و آن این که در حال حاضر تعدادی از فروشگاههای اغذیه و کارخانجات تولید کننده موادغذایی توسط اقلیت های مذهبی تولید و در مجامع و معابر عمومی مورد مصرف عامۀ مردم قرار می گیرد، خواهشمند است نظر خود را در این رابطه بیان بفرمایید؟

جواب: اگر معلوم نباشد که اغذیه تولیدی مشتمل بر حرام و یا نجس باشد خرید و فروش و استفادۀ آن اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -