انهار
انهار
مطالب خواندنی

مطالبات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:مقدارى پول به عنوان قرض الحسنه به کسى داده ام و او پس نمى دهد و سال خمسى اینجانب رسیده است، آیا بایدخمس آن را بپردازم؟

پاسخ:در فرض سؤال، هروقت وصول شد، خمس آن رابلافاصله بپردازید.

سؤال:مقدارى از مطالبات کارهایى که در سال خمسى انجام داده ام هنوز وصول نشده وسال خمسى ام فرا رسیده است، آیا خمس اینها را باید بپردازم؟

پاسخ:آنرا از درآمد سال دریافت قرار دهید.

سؤال :پولى از کسى طلب دارم و سال خمسى ام فرا رسیده و بدهکار نمى تواند بپردازد،آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:لازم نیست قبل از وصول بپردازید.

سؤال:مقدارى پول به کسى قرضداده ام و چند سال است آنها را پس نداده است، آیا باید خمس آن را بپردازم؟

پاسخ:اگر بعد از گذشت سال و استقرار خمس پولها را قرض داده اید، باید خمس آن را بپردازید و اگر قبل از گذشت سال قرض داده اید در صورتى که اطمینان به پس گرفتن آن دارید، باید خمس آن را بپردازید و در غیر این صورت پس از وصول، خمس آن راپرداخت کنید.

سؤال:در سر سال خمسى، قبل ازدریافت حقوق ماه قبل، خمس مال خودم را محاسبه کردم و پرداخته ام و بعد از چند روزحقوق خود را گرفته ام، آیا این حقوق مربوط به سال آینده است یا باید همین سال محاسبه شود؟

پاسخ:افراد حقوق بگیر مى توانند براى هر حقوق خودسال جداگانه قرار دهند لذا مى توانند براى حقوق ماه آخر، سال مستقل قرار دهند وپرداخت خمس آن الان واجب نیست.

سؤال:مقدارى اضافه کار در مهر و آبان داشته ام که حقوق آن را در اسفند داده اند. با توجه به اینکه سال خمسى اینجانب اوّل دى ماه است، آیا هنگام دریافت حقوق اضافه کارى باید خمس آن را بدهم؟

پاسخ:حکم این سؤال از جواب قبل معلوم شد.

سؤال:اگر حقوق کارمند با تأخیر پرداخت شود و در این مدت سال خمسى او فرارسد،آیا این حقوق از درآمد سال قبل به حساب مى آید یا از درآمد سال دریافت؟

پاسخ:از درآمد سال دریافت است و مى تواند پرداخت خمس آن را تا سال آینده تأخیر بیندازد، پس از آن اگر درمؤونه خرج نشد خمس آن را بدهد.

سؤال:در یککارخانه هرماه مقدارى از حقوق کارکنان کسر مى شود و مجموع آن پس از چندماه به آنهاپرداخت مى شود، آیا اگر این پول بعد از سال خمسى دریافت شود از درآمد سال دریافت به حساب مى آید یا از درآمد سال کسر حقوق؟

پاسخ:از درآمد سال دریافت است.

سؤال:مقدارى جنس به صورت نسیه واقساط فروخته ام. بعضى از اقساط آن مربوط به سال بعد است آیا موقع حساب سال منافع این معامله جزء منافع سال فروش است یا از درآمد سال دریافت اقساط؟

پاسخ:منافع اقساط دریافت شده در سال فروش مربوط به سال فروش و منافع اقساط بعدى جزء درآمد سال بعد است.

سؤال:مقدارىپول به کسى قرض دادم تا قبل از فرارسیدن سال خمسى ام به من برگرداند ولى او بعد ازسال خمسى برگرداند، آیا این پول خمس دارد؟

پاسخ:اگر از درآمد سال شما بوده است خمس دارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -