انهار
انهار
مطالب خواندنی

مؤونه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال :چه خرجهایى به عنوان مؤونه بحساب مى آید و خمس به آنها تعلق نمى گیرد؟
پاسخ:آنچه که انسان براى خود و خانواده خود خرج مى کندو نیز آنچه در زیارت و جوایز و هدایا و انفاقات و مهمانى ها مصرف مى کند و آنچه درحقوق لازمه، مثل: نذورات، کفارات، اداء دین، ارش جنایت، غرامت و خسارت چیزى که انسان تلف کرده است و نیز سایر مایحتاج زندگى، مثل: خانه، ماشین سوارى، فرش، کتاب،سایر لوازم مورد نیاز زندگى و آنچه براى تزویج اولاد و یا درمان بیمارى آنها و نیزهزینه مربوط به موت اولاد یا عیال انسان و سایر احتیاجات عرفى انسان مصرف شود،مؤونه حساب مى شود. بنابر این آنچه انسان از درآمد سال خود و به حسب شأن خود دررابطه با این امور صرف کند خمس به آنها تعلق نمى گیرد. بلى اگر مخارج فوق از شأنانسان زیاد باشد یا به عنوان عملى سفیهانه باشد و یا از روى اسراف باشد و نیز اگرمخارجى در راه حرام صرف شودجزء مؤونه بحساب نیامده و باید خمس آن پرداخت شود. و نیز مخارجى که در راه تحصیل فایده مصرف مى شود جزءمؤونه است، مثل: مزد کارگر، خرج آبیارى، گازوئیل براى تراکتور و بنزین اتومبیل
سؤال :آیا تلفن جزء مایحتاج زندگى انسان است، یا خمس دارد؟
پاسخ:تلفن منزل اگر در شأن انسان باشدجزء مایحتاج است و خمس ندارد. ولى تلفن محل کسب در حکم سرمایه است و خمس دارد.
سؤال :آیا چرخ خیاطى مورد احتیاج،خمس دارد؟
پاسخ:اگر فقط براى حاجت خانه باشد خمس ندارد و اگربراى کسب باشد خمس دارد.
سؤال :آیا به وسایل زینتى داخل منزل مثل گل و گلدان و قاب عکس و لوستر خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر بیش از حدّ متعارف نباشد و از درآمد سال تهیه شود، خمس ندارد.
سؤال :کشاورزى است یک گاوشیرده دارد که از درآمد سال خود خریدارى کرده است. آیا به آن خمس تعلّقمى گیرد؟
پاسخ:اگر براى استفاده خود و خانواده خود از شیرش خریدارى کرده، جزء مؤونه حساب مى شود و خمس ندارد.
سؤال :آیا پولى که حجّاج به عنوان ارز همراه مى برند، خمس دارد؟
پاسخ:اگر از درآمد همین سال باشد و در سال خمسى مصرف شود،خمس به آن تعلّق نمى گیرد.
سؤال :شخصى مقدارى از درآمد سال خود را براى خرید نوارهاى مبتذل ویدیویى مصرف کرده است، آیااین پول جزء مؤونه او بحساب مى آید؟
پاسخ:پولى که در راه حرام صرف شود جزء مؤونه نیست و باید خمس آن پرداخت شود.
سؤال :آیابه پولى که در راه اسراف و یا خرید اشیاى غیر ضرورى و چیزهایى که در شأن انسان نیست مثل بعضى دکورها و قابهاى نفیس ـ مصرف مى شود، خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:بلى، باید خمس آنها را بپردازد.
سؤال :شخصى براى پسرش که هنوز ازدواج نکرده و تحت تکفّل او مى باشد خانه اىخریدارى مى کند که مقدارى از آن غیر مخمّس بوده است. آیا این پول از مخارج او محسو بمى شود؟
پاسخ:مقدراى از پول که از قبل به آن خمس تعلّق گرفته باید خمس آن را بپردازد. و مقدارى که از درآمد سال بوده در صورتى که هبه مناسب شأن او بوده خمس ندارد.
سؤال :لباسى جهت پوشیدن خریدارى کرده ام، با وجود اینکه مورد احتیاج بوده یکسال بدون استفاده مانده است،آیا خمس دارد؟
پاسخ:در فرض سوال که مورد احتیاج بوده، خمس ندارد.
سؤال :آیا به اشیاى جزیى، مثل: شیشه عطر، مهر، تسبیح کربلا و جانماز که انسان خریدارى کرده و در اثناى سال مورد استفاده قرار نگرفته، خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر از منافع سال خریدارىکرده و در معرض استفاده باشد، خمس ندارد.
سؤال :آیا به کتابهایى که اهل علم خریدارى مى کنند و بعضى از آنها ممکن است هیچگاه مورد استفاده قرار نگیرند خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر درمعرض استفاده باشند و امکان نیاز به آنها وجود داشته باشد، خمس به آنها تعلّق نمى گیرد.
سؤال :سال خمسى اینجانب اول فروردین است. در اسفندماه اجناسى خریدارى کردم تا در ایّام عید به بستگانم هدیه بدهم، آیا به این اجناس خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر در وقت متعارف خریدارى کرده اید و مناسب با شأن شما است، خمس ندارد.
سؤال :آیا طلا و زیورآلاتى که بانوان خریدارى مى کنند جزء مؤونه است؟
پاسخ:اگر از درآمد سال باشد و بیشتر از شأن آنها نباشد و ازآن استفاده کنند، خمس ندارد.
سؤال :کسى که سال خمسى نداشته و مقدارى پول صرف ساختمان مسجد و حسینیه و بیمارستان و حمّام کرده،آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اگر از درآمد سال اوبوده و صرف در موارد مذکوره مطابق شأن او بوده، خمس ندارد. ولى اگر یقین دارد سال بر آن گذشته است، خمس دارد.
سؤال :پیرزنى که فرزندانش مخارج او را مى دهند مبلغى پول دارد و با اینکه از استفاده زینت افتاده با آن پولها طلا مى خرد تا زمانى که راه کربلا باز شد خرج سفر کربلا کند، آیا این طلاها خمس دارد؟
پاسخ:در فرض سوال اگر سال از آنها بگذرد خمس دارد.
سؤال :آیا پولى که انسان براى بیمه مى پردازد جزء مؤونه است، یا باید خمس آن پرداخته شود؟
پاسخ:اگرپرداخت پول براى بیمه مورد نیاز شخص باشد، خمس ندارد.
سؤال :امسال عازم زیارت بیت الله الحرام مى باشم، مبلغى پول به مدیر کاروان دادم که در عربستان پول و ارز آنجا را به من بدهد و هنوز مشرف نشده امو سال خمسى ام فرا رسیده است. آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:در فرض سوال خمس تعلّق مى گیرد.
سؤال:کسى که در بین سال خمسى چیزى را براى رفع احتیاجات خود و خانواده اش خریدارى مى کند و بعد از سال خمسى آن را مى فروشد تا چیز دیگرى تهیه کند یا تبدیل به احسن کند، آیا به پول فروش آن خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:پول فروش جزءدرآمد سال فروش محسوب مى شود بنابراین اگر قبل از گذشت سال صرف مؤونه شود خمس نداردو اگر باقى بماند باید تخمیس شود.
سؤال :جنسى را به صورت سلف خریدارى کرده ام و پول آن را پرداخته ام ولى پیش ازتحویل جنس، سال خمسى ام فرا رسیده است، آیا باید خمس پول را بپردازم؟
پاسخ:اگر جنس خریدارى شده مربوط به مؤونه باشد و در وقت آن نتوانید تهیه کنید، خمس ندارد. و در غیر این صورت پرداخت خمس لازم است.
سؤال :خانمى مقدارى طلا و زیورآلات خریدارى کرده و از آن استفاده کرده است و بعد از چند سال آنها را مى فروشد، آیا به محض فروش باید خمس آنها را بپردازد؟
پاسخ:اگر از درآمد سال خریدارى کرده و درسالهاى بعد فروخته قیمت آن جزء درآمد سال فروش محسوب مى شود، که اگر تا پایان سال صرف مؤونه نشود، خمس دارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -