انهار
انهار
مطالب خواندنی

ابزار کار

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال :آیابه ابزارکسب وکار انسان که از درآمد سال تهیه مى کند، خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:بلى، باید خمس آن پرداخت شود.
سؤال :کارمندى که براى بهبودوضع مالى خود یک باب مغازه باز مى کند، آیا به ابزار کارى که براى کار در مغازهتهیه مى کند، خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:بلى، خمس تعلّق مى گیرد.
سؤال :اینجانب دانشجوى رشته پزشکى مى باشم. اگر براى استفاده آینده خود بعضى از دستگاهها و لوازم پزشکى را خریدارى کنم، با توجه به اینکه فعلا به آنها نیازى ندارم، آیا باید خمس آنها را بپردازم؟اگر از دستگاههاى مذکور براى یادگیرى دروس خود یا مثلا سنجش فشار خون اعضاى خانواده خود استفاده کنم، خمس آن چگونه است؟
پاسخ:اگر دستگاههاى فوق مربوط به کسب شما باشد خمس دارد. و اگر بگونه اى است که در امر تحصیل و یا سنجش فشار خون اعضاى خانواده مورد نیاز باشد، خمس ندارد.
سؤال :اگر کسى ماشین کار یا ابزار خود را به صورت قسطى خریدارى کند، خمس آن چگونه است؟
پاسخ:هرچه از اقساط را که پرداخت خمس آنرا نیز بپردازد.
سؤال :مبلغ سى هزار تومان وام گرفتم و با آن یک دستگاه کلیدسازى تهیه کردم و با آن کار مى کنم. سال بعد وام مربوط به آن را پرداختم، آیا خمس باید بپردازم؟
پاسخ:بلى، خمس مبلغ مزبور باید پرداخته شود.
سؤال :اینجانب قسمتى از لوازم زندگى مورد نیاز خود را فروخته و با آن ابزار کارتهیه کرده ام. آیا به پول آن خمس تعلق مى گیرد؟
پاسخ:اگر لوازم زندگى را از درآمد سال، یا با مال غیر مخمس خریدارى کرده اید، باید خمس آنها رابپردازید. و اگر با مال مخمس خریدارى کرده اید، باید خمس ترقى قیمت آن رابپردازید.
سؤال :شخصى اتومبیل وانت خود راکه جهت کار و کسب استفاده مى کرده بفروش رسانده تا خانه اى خریدارى کند، آیابه پول آن خمس تعلّق مى گیرد؟
پاسخ:اصل پول اتومبیل در صورتى که خمس آن را قبلا داده، خمس ندارد. ولى ترقى قیمت آن اگر در سال فروش مصرف نشود خمس دارد. و اگر اتومبیل را از درآمد سال خریدارى کرده، و در سال بعد بفروش رسانده،باید خمس قیمت فعلى آن را بلافاصله بپردازد.
سؤال :شخص کشاورزى با یک تراکتور که جزء ضرورى اسباب کار او بوده زندگى مى کرده وفعلا نمى تواند کار کند و تراکتور را ـ با اینکه احتیاج به آن دارد ـ فروخته تا باپول آن به مکّه مشرّف شود، آیا این پول خمس دارد؟
پاسخ:اگرتراکتور را از درآمد سالهاى قبل تهیه کرده، لازم است به مجرّد فروش خمس همه قیمت آنرا بپردازد و اگر از پول خمس داده شده خریده است مازاد بر قیمت خرید آن، جزء درآمدسال فروش است، که اگر تا پایان سال مصرف در مؤونه نشود، خمس دارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -