انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه ورزش

بزرگ نمایی کوچک نمایی

استخدام ورزشکاران در تیم های خارجی

سؤال:ورزشکارى با پول بیت المال قهرمان شده، و اکنون تیمهاى خارجى با دادن پولهاى کلان او را استخدام مى کنند. آیا این کار جایز هست؟

جواب:  اگر قراردادى با بیت المال دارد، باید عمل کند، و اگر قراردادى نداشته باشد آزاد است; ولى انصاف آن است که به نفع کشور خودش عمل کند.

ورزش هایی که موجب کشته شدن حیوانات می شود

سؤال:ورزش، یا بازى، با حیواناتى که در بسیارى از موارد منتهى به کشته شدن آن حیوانات به شکل فجیع مى شود، چه حکمى دارد؟ مثلا ورزشى که در آن سوارکاران با اسب به دنبال بُز مى روند، و آن را گرفته و درصدد انداختن آن به نقطه اى هستند، که در بسیارى از موارد حیوان جان مى سپارد. چنین ورزشهایى چه حکمى دارد؟

جواب:  این نوع بازیها جایز نیست.

دیدگاه اسلام در مورد ورزش حرفه ای

سؤال:با توجّه به این که ورزش نیمى از جمعیّت دنیا را به خود جذب کرده، وگاه در سیاست و حکومت نقش مهمّى ایفا مى کند، و در کشور ما نیز از مهمترین ابزارهاى مقابله با تهاجم فرهنگى به شمار مى رود، استدعا دارم نظر مبارک خود را پیرامون سؤالات ذیل بیان فرمایید:

1ـ دیدگاه شرع مقدّس درباره ورزش چیست؟

2ـ اسلام درباره ورزش حرفه اى چه مى گوید؟

3ـ نظر اسلام در مورد کسى که شغل و کسب خود را ورزش قرار مى دهد چیست؟

4ـ شرع مقدّس پیرامون ورزش قهرمانى چه نظرى دارد؟

5ـ مسابقات ورزشى با تعیین عوض (پولى که براى بنده در نظر مى گیرند) چه حکمى دارد؟

6ـ آیا پخش مستقیم مسابقات ورزشى با لباس مخصوص، و نگاه آن براى عموم (زن و مرد) جایز است؟

7ـ شرط بندى در مورد پیش بینى نتیجه، توسّط بازیکنان یا شخص ثالث چه حکمى دارد؟

جواب:  جواب 1 تا 7: بى شک ورزش براى سلامت جسم و روح لازم، و در اسلام ورزش هاى هدفدارى نیز پیش بینى شده است (مانند اسب سوارى و شنا و مانند آن)، ولى شرط بندى تنها در مورد تیراندازى واسب سوارى اجازه داده شده است. متاسّفانه ورزش در جهان کنونى، همان طور که اشاره کرده اید، در پاره اى از موارد از مسیر اصلى منحرف شده، و به افراط و تفریط گراییده، و گاه ابزار مسایل تجارى سودپرستان، یا خودکامگى سیاست بازان واقع شده است، و اگر کار به همین وضع پیش برود، خطرات مهمّى ورزش و علاقه مندان به آن را تهدید خواهد کرد. امیدواریم اندیشمندان براى پیشگیرى از سوء استفاده هاى مختلف از ورزش چاره اى بیندیشند، و آن را در جایگاه اصلى خود قرار دهند، و از این که جمعى از جوانان عزیز ما قربانى انحرافات ورزشى شوند جلوگیرى کنند.

اجرای برنامه ای که می داند مزاحم نماز است

سؤال:گاهی اوقات در برخی برنامه های کوهنوردی، شرایط آب و هوایی و جسمانی انسان به حدی است که قرائت نماز جز در حال حرکت و یا با کفش امثالهم، امکان ندارد و موجب خطر جانی می گردد. در فرض مذکور و با توجه به اینکه گاهی اوقات پیش بینی حدوث شرایط فوق از قبل امکان پذیر می باشد، حکم انجام چنین برنامه هایی همچنین قرائت نماز چگونه است؟

جواب:  در صورتیکه از قبل قابل پیش بینی است چنین برنامه ای را انجام ندهند.

آموزش ورزش در محیط های مختلط

سؤال:دانشجویان در رشته تربیت بدنی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند روزانه برای دروس مختلف باید در سالن های ورزشی و استخرهای مختلط حاضر شوند. با توجه به لازم بودن حضور و این که به نامحرم توجه نکنیم و این که واقعاً هیچ احساس و حالت خاصی برایمان به وجود نیاید و همچنین با توجه به این که خانم های هم کلاسی مسلمان نبوده و دارای حرمت نیستند، آیا حضور در این باشگاه ها برای دانشجویان مسلمان چه حکمی دارد؟

جواب:  این کار جایز نیست و تا مجبور نشوید این کار را انجام ندهید و در صورت اجبار به مقدار ضرورت قناعت کنید.

حکم حضور بانوان در ورزشگاه ها

سؤال:نظر معظم له در مورد حکم شرعی حضور زنان در ورزش گاه ها به عنوان تماشاچی چیست؟

جواب:  جو حاکم در ورزش گاه ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان وآزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه ها را از رسانه ها می توانند ببیند و حضور آنها ضرروتی ندارد.

حکم مدیتیشن و مراقبه

سؤال:سلام لطفا نظر خود را درباره مدیتیشن و مراقبه بفرمایید. متشکرم

جواب:  در صورتی که با اعمالی باشد که منافات با شرع مقدس نداشته باشد اشکالی ندارد.

جایزه شرکت در نظر سنجی تیم پیروز مسابقه

سؤال:برگزاری مسابقه نظرسنجی تیم پیروز مسابقه و اهدا جایزه به شخصی که درست پیش بینی کرده چه حکمی دارد؟

جواب:  اشکالی ندارد.

نشر و اشاعه ی تصاویر خلاف اخلاق ورزشی

سؤال:آیا اقدام به انتشار و پخش تصاویر این عمل قبیح بعد از بازی و بزرگنمایی آن که منجر به تولید طنزهای خلاف اخلاق و رد و بدل شدن بلوتوث های مختلف میان عموم مردم جامعه در سطح گسترده و استفاده ابزاری رسانه های بیگانه شده است، مصداق اشاعه فحشا می باشد یا خیر؟

جواب:  شک نیست آنچه در این جریان واقع شده بسیار زشت و زننده و عفت عمومی را جریحه دار کرده و نه تنها از نظر اسلامی قبیح حتی از جهات انسانی متعارف نیز کار زشت و ناپسندی بوده و عکس العملی که مسیولین باشگاه در مقابل آن نشان داده اند بجا و به موقع بوده و دلیلی بر احساس مسیولیت از ناحیه آنها است. ولی بدون تردید نشر و اشاعه این گونه مسایل موافق شریعت اسلامی نیست و همه رسانه ها و توده مردم باید در این گونه موارد از نشر واشاعه بپرهیزند و برای پیشگیری از تکرار این گونه حوادث ناگوار در آینده باید باشگاه های ورزشی به همان اندازه که به مهارتهای ورزشی اهمیت می دهند به مسایل اخلاقی نیز اهمیت دهند تا ورزشکاران عزیز ما مانند ورزشکاران قدیم که هر کدام نمونه ای از اخلاق و انسانیت و حافظ عفت عمومی بودند، باشند و به تماشاچیان محترم نیز توصیه می کنیم که از هر گونه تعبیرات زشت در مورد تیم های پیروز یا شکست خورده بپرهیزند و اگر کسانی مرتکب این کار میشوند آن ها را به ورزشگاه راه ندهند تا فضای ورزشگاه ما معطر به اخلاق اسلامی و انسانی گردد.

مشاهده مبارزاتی که با خشونت مبارزه میکنند

سؤال:مشاهده فیلم های ورزش کشتی کج و یا مبارزه بوکس که در آن با خشونت زیاد مبارزه میکنند مشکل شرعی دارد؟

جواب:  اگر مفسده ای بر دیدن آن باشد دیدن آن اشکال دارد.

روزه گرفتن برای فوتبالیستها

سؤال:این جانب با یکى از باشگاههاى فوتبال اروپا قرار داد امضا کرده، که در طول یک سال در اختیار آن تیم باشم. قاعدتاً بایستى در تمام برنامه هاى ورزشى و تمرینهاى سخت بدنى، که لازمه پیروزى تیم در مسابقات آتى است، تابع باشم. از آن جا که بخشى از تمرینات سخت بدنى در ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد، و امکان انجام آن با زبان روزه میسّر نیست، و از سوى دیگر مسؤول باشگاه مى گوید: «شما انسان متدیّن و مؤمنى هستید، و ما میلیونها خرج شما کرده، و وقت شما را از قبل خریده ایم، و در صورت خوددارى شما از شرکت در تمرینات و شکست تیم، از شما راضى نیستیم. و لهذا با توجّه به این که شما در این سال از ما حقوق مى گیرید، و متعهّد به ما هستید نباید روزه بگیرید» آیا مى توانم براساس قرار داد با آن باشگاه، و به منظور تعهّد به آن تیم، براى پیروزى در مسابقات ـ که مستلزم افطار روزه است ـ روزه نگیرم، و سال بعد قضا کنم؟

جواب:  در شان یک مسلمان نیست که اقدام به عقد چنین قرار دادى کند; زیرا این قرار داد شرعاً باطل است، و باید به دیگران گفت که عقیده مذهبى ما چنین اجازه اى نمى دهد. و اگر راهى ندارید، مى توانید روز اوّل را به مسافرت مثلا یک ساعته بروید و برگردید، و باز هم قبل از ده روز سفرى مانند آن انجام دهید. البتّه به شرط این که نخواهید مدّت طولانى مثلا یکسال، در آن محل بمانید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -