انهار
انهار
مطالب خواندنی

روز با شکوه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
در اين روز، چندين ميليون دانش ‏آموز راهى خانه‏هاى خود؛ يعنى مدارس مى‏ شوند و سال جديد تحصيلى را با شور ونشاط بيشتر و انگيزه‏ هاى متعالى انسانى - الهى آغاز مى‏كنند مدرسه، محيطى است كه نسلهاى آينده و مديران كارآمد و لايق و دلسوز را براى آينده كشور تربيت مى‏كند و جايگاهى ‏است كه دشمنان اسلام از ديرباز براى نفوذ در آن دام گسترده ‏اند تا از اين طريق بتوانند نيروهاى دلخواه خود را از ميان‏ فرزندان معصوم اين ملت انتخاب كنند و با كار مستمر بر روى آنها شرايطى را فراهم سازند كه آنها را قربانى طرحهاى‏ خود كنند و اهداف پليد خود را در صحنه سياسى - اجتماعى كشور تأمين نمايند حوادث تلخ سالهاى گذشته و جرياناتى كه منافقين و ساير گروهكهاى منحط در اين سرزمين اسلامى به وجود آوردند،در بسيارى از موارد، توسط نيروهايى صورت گرفت كه توسط گروهكها، در نخستين سالهاى پيروزى انقلاب از درون‏ مدارس عضوگيرى شده بودند اكنون آن سالهاى پرماجرا و پرحادثه را پشت سر گذاشته‏ ايم و آموزش و پرورش به ‏محيط سالم و پرتحركى تبديل گرديده است كه عطر اسلام و انقلاب از كل اين مجموعه به مشام انسان مى‏رسد و روزهاى پرشكوه و پرطراوتى را نويد مى‏دهدبايد اميدوار باشيم كه روزى فرا مى‏رسد كه آموزش و پرورش، اصلى‏ترين برنامه دولت و انقلاب تلقّى شود و همگان‏ بتوانند دين خود را به آموزش و پرورش و فرهنگ كشور ادا كنند آموزش و پرورش گنجينه گلهاى نادرى است كه در بوستان انقلاب روييده و در فضاى عطرآگين اسلامى مدارس، رشدكرده ‏اند و اميدهاى آينده اسلام و انقلابند معلمين دلسوز و فداكار در اين باغستان بزرگ، دست ‏اندركار تربيت ‏نونهالانى هستند كه كه در انتظار ثمره كار و تلاش آنها، چشمهاى فراوانى به آينده دوخته شده استجا دارد كه در اينجا از هزاران سرباز فداكار ولى گمنام اين انقلاب كه در مدارس سراسر كشور و در دور افتاده ‏ترين روستاهاى ميهن ‏اسلامى به خدمت و تلاش صادقانه مشغولند، قدردانى شود آنها پيشتازانى هستند كه با زندگى خود، درس چگونه ‏زيستن را به شاگردان خود مى‏ آموزند و به آنها نشان مى‏دهند كه براى سربلندى و افتخار يك ملت، چگونه بايدفداكارى كنند تا به حال چنين مرسوم بوده است كه بيشتر، از مسائل و مشكلات سخن به ميان آيد و كمتر از خوبيها گفته شود اماخوب است در اين زمينه به مجموعه پرقدر و منزلت آموزش و پرورش با ديده بازترى بنگريم و از اين همه تحول‏ عظيمى كه اين مجموعه طى سالهاى اخير على‏رغم تمامى مسائل و مشكلات، شاهد آن بوده، سخن به ميان آوريم وبر كار طاقت فرساى دلسوختگان انقلاب دراين مجموعه ‏دوست ‏داشتنى، ارج‏ نهيم و در برابر عظمت آنها خضوع كنيم امام امت (ره) در يك كلام كوتاه و شيوا به همه ما گوشزد مى‏كند كه «معلمى شغل انبيا است» اين به خاطر آن است كه‏ عظمت كار، حساسيت و رسالت معلمان با زبان ساده‏ اى براى همه ما تشريح شود تا بتوانيم آنها را در راه پر مسؤوليتى‏ كه در پيش گرفته‏ اند، يارى كنيم آموزش و پرورش مجموعه‏ اى است كه اگر به درستى به آن پرداخته شود و مسائل و مشكلات آن در حد مطلوبى حل و فصل شود، بسيارى از مشكلات حال و آينده كشور، رفع و رجوع خواهد شد پديده تأسف‏ بار نفوذ گروهكها در مجموعه آموزش و پرورش در سالهاى نخستين انقلاب و پيامدهاى آن در صحنه سياسى - اجتماعى، ثابت كرد كه هر مشكل آموزش و پرورش، اگر مشكل امروز جامعه نباشد، بدون شك معضل فرداى انقلاب خواهد بود كمبود فضاى آموزشى در حال حاضر به طور زجرآورى در آموزش و پرورش چهره مى‏نمايد و حال آنكه زمينه اى‏ متناسب با نيازهاى آموزش و پرورش نيز كم نيست و با آنكه در اختيار دولت و يا ارگانها و نهادهاى وابسته به دولت قرار دارد، اما از اينكه اين زمينها در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد، بعضاً مضايقه مى‏ شود مردم نيز در اين امر انسانى اسلامى وظيفه دارند كه براى ايجاد فضاى لازم آموزشى از همكارى با آموزش و پرورش كشور دريغ نورزند، چنانكه‏ تا كنون افراد نيكوكارى در گوشه و كنار ميهن اسلامى گامهاى مؤثرى در اين زمينه برداشته و به بناى مدارس كمك‏ نموده‏ اند اميد است اين همكارى همچنان تا رفع اين كمبود ادامه يابد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -