انهار
انهار
مطالب خواندنی

تصرّف در خمس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

وظیفه زن و فرزند کسانى که خمس پرداخت نمى کنند

سؤال366. وظیفه زن و فرزند کسانى که خمس بدهکارند و پرداخت نمى کنند در مصرف اموال و غذاها چیست؟

پاسخ:تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلا ندارند، تصرف در آن ها مانعى ندارد.

صرف وجوهات شرعیّه براى جنگ زدگان، ساخت یا تجهیز مدارس

سؤال367. آیا اجازه مى فرمایید از وجوهات شرعیّه به جنگ زدگان، ساخت مدارس یا تعمیر، تجهیز و خرید وسایل مورد نیاز مدارس، دانشگاه هاى دولتى و آزاد و پیام نور و مواردى از این قبیل پرداخت شود؟

پاسخ:باید هر موردى با خصوصیّات ملاحظه شود تا این که مورد اجازه بشود.

پرداخت وجوهات شرعیّه در قالب هدیه به مستحقّ دریافت

سؤال368. اگر شخصى وجوهات شرعیّه از قبیل سهم امام ـ علیه السّلام ـ یا سهم سادات بر ذمّه دارد و مى خواهد به دیدن یک طلبه یا یک سیّد مستحق برود، آیا مى تواند چیزى خریده و به عنوان هدیه منزل نو یا عروسى به خانه آن ها ببرد و از وجوهات خود حساب نماید؟

پاسخ:اگر قبول وجوهات مى کنند و آن چه را که مى خرد به عقیده ى آن ها به مبلغ بیشتر از قیمت خریدارى نشده است، ظاهرا مى تواند به آن ها برساند، در صورتى که دهنده و گیرنده در تصرّف آن خمس مجاز باشند.

ساخت مسجد با سهم مبارک امام ـ علیه السّلام ـ

سؤال369. جهت ساختمان مسجدى که اطراف آن مردمى مستضعف زندگى مى کنند، آیا مى توان از سهم مبارک امام ـ علیه السّلام ـ مصرف کرد؟

پاسخ:اگر محلّ دیگرى نداشته باشد، از فقیه عادل اجازه بگیرند و این عمل را انجام دهند.

ساخت نمازخانه در مدارس با وجه سهم امام ـ علیه السّلام ـ

سؤال370. آیا اجازه مى فرمایید از وجه سهم مبارک امام ـ علیه السّلام ـ در مدارس و امثال آن نمازخانه ساخته شود؟

پاسخ:با وجود سایر شرایط مذکور در سؤال قبل، اشکالى ندارد.

صرف ثلث سهم مبارک امام ـ علیه السّلام ـ در ساختمان امام زاده

سؤال371. بعضى از مؤمنین پیشنهاد کمک به وسیله ى وجوهات به ساختمان امامزاده اى را نموده اند، با توجه به این که ساختمان مسجد هم در این مجموعه ى ساختمانى هست، آیا مى توانیم وجوهات شرعیّه را به مصرف ساختمان امامزاده و مسجد ملحق به آن برسانیم؟

پاسخ:در ضروریّات این ساختمان، نه در تزیینات، در صورتى که محلّ دیگرى براى صرف در آن نباشد، ـ مانند وجوه بریّه و تبرّعات ـ و متصدّى ها امین باشند، مانعى ندارد مقدارى از سهم امام، هر چند به ثلث برسد، در این مطالب صرف شود.

استفاده از خمس براى مدرسه

سؤال372. آیا براى هزینه تجهیز مدرسه مثل ساختن آشپزخانه و تعمیرات دیگر مى توان از سهم امام ـ علیه السّلام ـ انجام داد، یا این که در هر مورد خاصّ اجازه جداگانه لازم دارد؟

پاسخ:اجازه ى جداگانه لازم است.

استفاده از خمس در توسعه ى مسجد

سؤال373. آیا از پول خمس و سهم امام مى توان در توسعه ى مسجد استفاده نمود یا خیر؟

پاسخ:از سهم سادات براى مسجد نمى شود استفاده کرد، سهم امام هم نیاز به اجازه دارد.

خرج براى امور خیر از کسى که سال نداشته

سؤال374. کسى که سال خمسى نداشته و مبالغى در امور خیریّه از قبیل مسجد و حسینیه و بیمارستان خرج کرده است، چه باید بکند؟

پاسخ:اگر معلوم نیست که از ربح بین سال خرج کرده، بنابر احتیاط با حاکم شرع مصالحه اى بنماید.

صرف پول در امور خیر

سؤال375. کسى که بخش اعظم درآمدش را صرف کارى کرده است که رجحان شرعى دارد، ـ مثل ساختن مسجد و... ـ آیا جزو مؤونه و مخارج زندگى به حساب مى آید، یعنى در آن هم ملاحظه ى شأن مى شود که در مازاد بر آن خمس داشته باشد؟

پاسخ:بله، ملاحظه ى شأن مى شود.

مصرف خمس در امور فرهنگى

سؤال376. آیا از پول خمس مى توان در راه مصارف فرهنگى استفاده نمود؟

پاسخ:در هر موردى باید اجازه بگیرد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -