سؤال 200- در خانهای که نسق زراعی بوده- زمین مربوط به اصلاحات ارضی رژیم سابق است که از زارع خریداری شده- میتوان ساکن شد و خواندن نماز در خانه مذکور صحیح است یا خیر؟
جواب: اگر عرفاً محتمل باشد که ید شخصی که فعلًا زمین در ید او است ید مشروع و غیر غاصبانه باشد تصرف غیر ذی الید با اذن ذی الید در آن جایز است و اما شخص ذی الید که عالم بوضع زمین است باید طبق علم خود عمل کند.
سؤال 201- برای اجاره خانه مؤجر مبلغی وجه نقد بعنوان قرض الحسنه و مبلغی هم ماهیانه مال الاجاره از مستأجر دریافت میکند سکونت در آن خانه مجاز، و خواندن نماز درست است یا خیر؟
جواب: اگر نحوه اجاره اینطور بوده که مؤجر خانه را به مستأجر به مال الاجاره معین و مدّت معلوم اجاره دهد و در ضمن عقد اجاره شرط کند که مستأجر مبلغ معیّنی هم به او قرض الحسنه بدهد صحیح است و در این صورت نماز خواندن در آنجا هم جایز است.
سؤال 202- نماز خواندن در محلّی که تار و موسیقی استعمال میکنند چه حکمی دارد؟
جواب: اگر مجلس معصیت صدق کند مثلًا داخل یک اطاق باشد اشکال دارد ولی اگر در جائی نماز بخواند که صدای موسیقی شنیده میشود و نمازگزار خارج از مجلس موسیقی باشد و قصد گوش دادن نداشته باشد هرچند قهراً بشنود اشکال ندارد.
سؤال 203- زمینی را که سالهای قبل تحت تصرف افراد بهائی بوده و بوسیله سازمان زمینشهری مصادره شده است به مسجد تبدیل نمودهاند آیا نماز خواندن در آن صحیح است یا نه؟
جواب: در مورد سؤال چنانکه آن بهائی زمین مذکور را بعد از بهائی شدن مالک بوده و سپس توسط حکومت اسلامی مصادره شده تصرف و نماز خواندن در آن زمین اشکال ندارد.
سؤال 204- اگر بدانیم که مکانی از پول مجهول المالک توسط شخصی احداث شده و مجبور به ماندن در آن مکان هستیم حکم نماز خواندن و تصرفاتی که در این پول میشود چیست؟
جواب: اگر منظور اینست که شخص مذکور، آن مکان را با پول مجهول المالک برای خودش احداث کرده و بعد تحت اختیار دیگران گذاشته در این صورت چنانچه زمین و مصالح را با معامله کلی و ذمّهای تهیه نموده تصرف برای ساکنین در آن اشکال ندارد ولی اگر با معامله عین بعین تهیه کرده جواز تصرف منوط باجازه حاکم شرع جامع الشرائط است.