انهار
انهار
مطالب خواندنی

قسامه ولوث

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 837 - شرايط كسانى كه براى اقامه قسامه مى‏خواهند اقدام كنند را بيان فرماييد.

جواب:  در قسامه چند شرط معتبر است: 1 - حالف نسبت به موضوع علم داشته باشد و اگر ظن داشته باشد كافى نيست. 2 - كسانيكه قسم مى‏خورند از بستگان و خويشان مدّعى باشند ولى خود مدّعى بايد از ورثه مقتول باشد. 3 - آنكه مذكّر باشند ولى اگر مُدعى مؤنث باشد مى‏تواند درخواست قُسامه نمايد.

سؤال 838 - آيا افرادى از فرقه اهل حق مى‏توانند اقامه قسامه نمايند؟

جواب:  مى‏توانند.

سؤال 839 - در صورتى كه مقتول از اهل حق باشد حكم آن در مورد قسامه را بفرماييد.

جواب:  مانند ساير موارد است و مى‏توانند درخواست قسامه نمايند.

سؤال 840 - فرق لوث و قسامه چيست؟

جواب:  (لوث) در موردى است كه براى قاضى بر اساس شواهد، ظنِّ بوقوع قتل و جنايت حاصل شده باشد مانند آنكه يك شاهدى شهادت دهد يا دو شاهدى شهادت دهند كه تمام شرائط در آنها نباشد يا از طريق ديگرى براى وى ظنّ حاصل شود و منظور از قسامه آن است كه اولياى دم در موارد لوث به طريق خاص سوگند ياد مى‏كند كه قتل توسط فلان شخص انجام شده است.

سؤال 841 - آيا قسامه زن مقبول است (با وجود ساير شرايط)؟

جواب:  قسامه زن اشكال دارد ولى زن مى‏تواند درخواست قسامه نمايد.

سؤال 842 - در جنايت خطائى چنانچه جنايت باقسامه ثابت شود، به عهده خودِ جانى است يا عاقله؟

جواب:  اگر جنايت در قتل خطائى باقسامه ثابت شود، باز هم ديه به عهده عاقله مى‏باشد.

سؤال 843 - در قسامه، آيا تكرار قسم توسّط يك نفر جايز است يا اينكه الزاماً بايستى پنجاه نفر باشند؟

جواب:  در صورت نبود پنجاه نفر به كمتر از آن هم اكتفا مى‏شود و اگر يك نفر بيشتر هم نباشد به وسيله او قسم پنجاه مرتبه تكرار مى‏شود.

سؤال 844 - چنانچه مدعى بگويد چند نفر او را زده‏اند و پزشكى قانونى نيز گواهى نمايد چند قسمت از بدن وى مضروب و مجروح شده است حال اگر بنظر دادگاه مورد لوث باشد و مدعى هم نتواند معين كند كدام جراحت يا ضربه را چه كسى به او وارد نموده است آيا بنظر حضرتعالى مورد لوث هست يا نيست در هر دو صورت به چه شكل فصل خصومت مى‏شود بعبارت ديگر آيا ظن اجمالى نيز از مواردى است كه موجب لوث مى‏شود يا خير؟ ضمناً در فرض سؤال آن چند نفر محصور و معين هستند.

جواب:  1 - مورد از مصاديق لوث است.

2 - در صورتى كه ديه جراحات به اندازه، ديه قتل نفس باشد، بايد مدعى شش مرتبه قسم بخورد و اگر به اندازه نصف ديه باشد سه قسم و اگر كمتر باشد بهمان نسبت تقسيم مى‏شود.

3 - چون ضربات وارده بطور دقيق معلوم نيست لازم است بين ضاربين و مضروب تصالح ايجاد گردد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -