انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام قصاص

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال894: اگر شخصى دو جوان بالغ را در حال لواط ببيند و هر دو را بكشد غافل از اينكه بايد به اذن حاكم شرع باشد آيا قصاص ثابت است؟ اگر قصاص ثابت باشد حكم ديه ثابت است يا خير؟

جواب:  اگر عمداً بكشد قصاص ثابت است.

سؤال‏895: اگر مردى دو زن يا بيشتر را كشته باشد و اولياء آنان خواهان قصاص باشند، بفرماييد:

الف: آيا اولياء خواهان قصاص بايد چيزى به عنوان فاضل ديه بپردازند يا خير؟

ب: در صورت لزوم پرداخت، آيا بايد هر يك از اولياء خواهان قصاص، مستقلاً و جداگانه نصف ديه يك مرد را بدهند يا اينكه نصف ديه يك مرد، به نسبت اولياء خواهان قصاص تقسيم مى‏شود؟ (مثلاً اگر مردى دو زن را كشته است و اولياء هر دو خواهان قصاص هستند، آيا بايد هر يك از اولياء نصف ديه يك مرد را بدهند يا يك چهارم ديه يك مرد؟

جواب:  اگر مردى دو زن را كشته باشد و اولياى آنها خواهان قصاص باشند و به عنوان قصاص آن مرد را بكشند نبايد چيزى به عنوان فاضل ديه بپردازند.  و در صورتى كه سه زن را كشته و اولياى آنها خواهان قصاص باشند مى‏توانند آن مرد را به عنوان قصاص بكشند و از آن پس ديه يك زن از تركه قاتل را برداشته ميان اولياى مقتولات اثلاثاً تقسيم كنند كه به هر يك از آن ولياء يك سوم ديه زن مى‏رسد.

سؤال‏896: اگر بگوئيم اكراه در قتل نفس مجوز قتل نيست و شخص مرتكب قصاص مى‏شود شامل اكراه بر مادون نفس (كمتر از كشتن) نيز مى‏شود؟

جواب:  اكراه در مادون نفس مجوز نيست و موجب قصاص است.

سؤال‏897: اگر راننده در اثر عدم رعايت مقررات راهنمايى سبب وقوع قتلى شود حكمش چيست؟ و اگر رعايت مقررات را نمود ولى نقص فنى اتومبيل كه قابل پيش بينى و پيشگيرى بود سبب اين قتل شده تكلليف چيست؟ حال اگر رعايت مقررات را كرده و نقص فنى اتومبيل هم اصلاً قابل پيش بينى نبود و يا سبب ديگرى كه اصلاً ربطب به تقصير راننده ندارد باعث اين قتل شده چه حكمى خواهد داشت؟

جواب:  با علم و قصد راننده قتل عمديست و حكم آن قصاص است و هم چنين است حكم با عدم قصد اگر اين نحو عدم رعايت غالباً كشنده باشد و در صورت عدم غلبه كه گاهى منجر به قتل بشود شبه عمد است و ديه از مال قاتل بايد پرداخت گردد و با جهل راننده به مقررات و عدم قصد قتل، قتل خطاء است و ديه بر عاقله است. و همين تفصيل در موردى كه رعايت مقررات نمود و نقص فنى قابل پيش بينى و پيشگيرى بوده نيز جارى است. و در مورد بند سوم هم اگر نقص فنى داشته تفصيل اول در آن جاريست و اگر نداشته و راننده هم هيچ تقصيرى ننموده و مستند به اثرى نبوده كه مربوط به راننده نبوده ضامن نيست.

سؤال‏898: دو نفر به طور همزمان با سلاح گرم به سوى يك فرد آتش گشوده و شخص به قتل رسيده است، در حالى كه معلوم نيست فرد، به خاطر تير كدام يك كشته شده، چون تير زيادى به وى اصابت نموده، حال دقيقاً معلوم نيست كه آيا اصلاً تير هر دو نفر به وى خورده است، يا اينكه تيرهاى شليك شده از سوى يكى از دو نفر فقط به وى اصابت نموده است و خود متهمان نيز اظهار مى‏دارند نمى‏دانيم تير هر دوى ما خورده يا تير يكى از ما دو نفر، حال تكليف دادگاه در اين رابطه چيست؟ آيا مى‏توان به قرعه قايل شد؟ يا قصاص را بايد از هر دو نفر ساقط دانسته، به ديه متوسل گرديد؟ يا اين كه راه ديگرى وجود دارد ضمناً اولياى مقتول از هر دو نفر شاكى هستند.

جواب:  قصاص از هر يك ساقط است و از هر يك نصف ديه به عنوان تصالح قهرى گرفته شود

سؤال‏899: چند نفر سارق به محلى رفته و بعضى از آن‏ها مسلح بوده و اموالى را به سرقت برده‏اند و چند نفر آنها را تعقيب نموده كه اموال مسروقه را مسترد بدارند در اين بين يك نفر از تعقيب كنندگان كشته مى‏شود آيا حكم قتل عمدى را دارد يا خير؟

جواب:  در مفروض سؤال كه يكى از سارقين به قصد زدن به او گلوله را انداخته حكم قتل عمدى را دارد.

ج2:

سؤال 819 - اگر كسى كه ربوده شده جانش در خطر مرگ باشد و براى گريز از آن راهى جز مقابله نداشته باشد (مثل اينكه با ممانعت مسلحانه رباينده مواجه شده باشد تكليف او چيست؟

جواب:  با رعايت مراتب، دفاع واجب است و اگر طرف كشته شد، مسؤليتى ندارد.

سؤال 820 - آيا مكره بر امر حرامى مثل لواط و زنا خونش هدر است يا نه؟ خصوصاً اگر راهى جز كشتن نداشته باشد؟!

جواب:  اگر راهى براى دفاع جز كشتن مكرِه نباشد، خونش هدر است.

الف: آمر عالم و مأمور جاهل است.

ب: آمر جاهل و مأمور عالم است.

جواب:  هر دو جاهل هستند.

د: هر دو عالم هستند.

جواب:  در صورت علم يا جهل هر دو يا علم مأمور و جهل آمر، مأمور ضامن است و اگر آمر عالم باشد و مأمور جاهل، ضمان به عهده آمر است.

سؤال 822 - اگر مامايى با اخذ پول عمداً كارى كند كه موجب مرگ نوزاد هنگام ولادت شود، آيا قصاص مى‏شود؟

جواب:  اگر موجب شود كه پيش از تولّد، كودك بميرد ديه لازم است ولى اگر بعد از تولّد بميرد قصاص مى‏شود.

سؤال 823 - فردى مقدارى شراب با درصد بيش از مقدار حدّ متعارف از الكل را به سه نفر فروخته است؛ يكى از خريداران بعد از مصرف شراب فوت نموده، يكى نابينا و نفر سوم فلج شده است، در مورد ميزان جرم و مسؤوليت فروشنده اين سؤالات مطرح است:

الف: در صورت اطلاع از ميزان بالاى الكل موجود در شراب آيا جنايت عمدى است؟

ب: در صورت عدم اطّلاع از مطلب فوق جنايت چگونه است و تكليف چه مى‏باشد؟

جواب:  آيا علم و جهل مصرف كننده‏ها با بالا بودن ميزان الكل تاثيرى دارد؟

د: آيا علم مصرف كننده‏ها به حرمت شرب خمر و بطلان اين معامله در اين مطلب نقشى دارد؟

جواب:  در فرض مذكور فروشنده شراب مسؤل قتل نمى‏باشد.

و جواب ب و ج و د از سؤال الف روشن شد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -