انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: زنی که سزارین می کند و بچه  را از پهلوی او خارج می کنند خونی که از رحم می بیند نفاس است یا اسنحاضه؟

جواب: خونی که از مجرای طبیعی به سبب ولادت بیرون می آید محکوم به نفاس است هر چند طفل را با جراحی از پهلو خارج کرده باشند و اما خونی که از محل عمل به واسطه جراحی خارج می شود نفاس نیست.

سؤال: پوست دست کنده شده و از بدن جدا نشده ولی به آن چسبیده است آیا در موقع وضو و غسل باید زیر آن را شست؟

جواب: اگر شستن زیر پوست حرج باشد مسح بر روی پوست مانعی ندارد چون به منزله مسح بر مراره است و اگر حرجی نباشد زیر آن را بشوید.

سؤال: زنی که ایام عادت خون می بیند بعد از پاک شدن رنگ زردی می بیند شک دارد که خون است یا نه و نمی داند تا ده روز ادامه دارد یا نه تکلیف چیست؟

جواب: استصحاب دمیت و حیضیت  دارد تا قبل از ده روز محکوم به حیض است.

سؤال: رحم زنی را طی یک عمل جراحی خارج نموده اند خونی که از مجرای عادی خارج می شود محکوم به حیض است یا استحاضه  یا قروح و جوح؟

جواب: خون مذکور حیض نیست چون خون حیض از رحم خارج می شود و استحاضه هم نیست چون استحاضه از عِرق عازل خارج می شود پس جروح است و حدت نیست و وضو و غسل ندارد.

سؤال: قبل از غسل در بدن مانعی بوده و پس از غسل مانعی نیست حکم غسل او چیست؟

جواب: محکوم به بطلان است و استصحاب حدث دارد و قاعده فراغ جاری نیست چون علم به عدم التفات دارد.

سؤال: بعضی از رنگها هست که خانم ها با ان موی سر را رنگ می کنند و پس از شستن جرم آن همراه رنگ باقی است و قابل زوال نیست مگر با مشقت زیاد آیا این عمل جایز است یا نه و بر فرض عدم جواز وظیفه او هنگام وضو و غسل چیست؟

جواب: شستن موی سر و بدن در غسل واجب نیست هرگاه آب بر بشره برسد کافی است بله موهای رقیقی که جز بدن محسوب می شود باید شسته شود و همچنین در وضو چنانچه بتواند بر بشره مسح کند بی اشکال است.

سؤال: زنی جنب شده و سپس حیض شده آیا قبل از پاک شدن از خون حیض می تواند غسل جنابت کند؟

جواب: بله می تواند و جنابت مرتفع می شود اگرچه حدث حیض باقی است

سؤال: زنی پس از نزدیکی استبرای بول نکرده و غسل کرده حال مقداری منی خارج شده نمی داند از مرد است تا غسل نداشته باشد یا از خود او وظیفه چیست؟

جواب: استبرای از بول و خرطات بر زن واجب نیست و رطوبت مشتبه قبل از استبرا محکوم به طهارت است و با فرض علم به منی بودن و شک در اینکه از خود اوست یا از مرد غسل واجب نیست.

سؤال: زنی است حامله دو ماهه در اثر حادثه بچه دان طبق گفته دکتر پایین افتاده و خونریزی می کند و دکتر گفته به این علت تا آخر وضع حمل خونریزی ادامه دارد در حالی که خون سه روز ادامه ندارد و متفرقا خون می بیند وظیفه او چیست؟ آیا خون محکوم به استحاضه است؟

جواب: چون سه روز متصل نیست حیض نمی باشد و اگر از جهت امارت مثل گفته دکتر و وقوع تصادف اطمینان پیدا شد که از رگ عازل که محل خروج خون استحاضه است خارج نشده خون قروح و جروح است و اتسحاضه نیست و اگر شک کردیم و احتمال استحاضه بدهیم محکوم به استحاضه است علی الاحوط.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -