انهار
انهار
مطالب خواندنی

کيفيت غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تآخير غسل به دليل خجالت 

سؤال: اگر کسی در ماه مبارک رمضان، پیش از اذان صبح، در خواب جنب شود (و یا نزدیکی انجام دهد)، اما به دلیل کمروئی و شرم از خانواده، غسل جنابت را تا پیش از اذان صبح انجام ندهد، آیا می تواند با تیمم روزه بگیرد، نماز صبح بخواند و چند ساعت بعد (بعد از طلوع آفتاب) غسل کند؟ آیا این روزه صحیح است؟ آیا مرتکب گناه می شود؟

جواب: اگرجداً عذر است، روزه و نماز هر دو صحيح است.

 

 حکم کلي تيمم بدل از غسل 

سؤال: اگر كسي جنب شود و بنا به دلايلی نتواند غسل کند، خواندن نماز او چگونه است؟ 

جواب: تیمّم کند و نماز بخواند.

 

شک در وجود مانع در غسل 

سؤال: حدود چند روز بعد از غسل واجب متوجه شدم که مقدار کمی لکه به ناخنم چسبيده که احتمال می دهم از قبل غسل روی ناخن بوده اكنون چه وظيفه اي در قبال غسل خود و نمازهايي كه در اين چند روز خوانده ام دارم؟ 

جواب: اگر شک دارید که قبل از غسل بوده است اعتنا نکید ولی اگر یقیین دارید که قبل از غسل بوده است باید غسل کنید و نمازها را قضا کنید.

 

داشتن لنز در چشم و غسل کردن 

سؤال: من لنز در چشمم مي گذارم آيا برای غسل کردن بايد آن را در بياورم؟

جواب: لازم نیست.

 

غسل در استخر 

سؤال: آيا غسل در استخر و حوض صحيح است؟ 

جواب: صحیح است.

 

نجس شدن بدن هنگام غسل 

سؤال: اگر در حين غسل کردن بدن به نجاستی مثل خون نجس شود، چه بايد کرد ؟ 

جواب: باید آن را رفع کند و بعداً غسل کند.

 

عدم مانع بودن جوهر خودکار در غسل 

سؤال: آيا جوهر و مركب خشك، مانع از صحت وضو و غسل می شود و يا با آن وجود وضو و غسل صحيح می باشد؟ 

جواب: وضو و غسل با آن صحیح است.

 

عدم مانع بودن کرم و مواد چرب کننده در غسل 

سؤال: آيا كرم و مواد چرب كننده پوست كه مانع رسيدن آب است به هنگام وضو و غسل، بايد پاك شود؟ 

جواب: لازم نیست.

 

کمک ديگري در غسل 

سؤال: اگر شخص ديگرى انسان را وضو يا غسل دهد صحيح است؟

 جواب: صحیح نیست مگر نتواند که در آن صورت جایز است.

 

شک در عضو باطني يا ظاهري بودن غسل 

سؤال: اگر شک کنيم که جزيي از بدن در غسل جزو باطن است، يا ظاهر، چگونه عمل کنيم؟ 

جواب: لازم نیست بشویید ولی بهتر است که شسته شود.

 

وجود خون مردگي زير ناخن پا هنگام غسل 

سؤال: طریقه غسل کردن در زمانی که خون مردگی زیر ناخن پا وجود دارد و قابل خارج کردن نیست اما آب به آن می رسد چگونه است؟ 

جواب: آن ناخن به بندد و غسل کند.

 

يقيين به مضر بودن آب بعد از غسل 

سؤال: اگركسي يقين داشت آب برايش ضرر ندارد و وضو گرفت و غسل كرد، ولى بعد فهميد آب برايش ضرر داشته، وظيفه اش چيست؟ 

جواب: صحیح است.

 

مانع غسل و توجه پس از چند روز 

سؤال:  اگر كسي چند ساعت يا يك روز پس از غسل متوجه شود چسبى بر روى پاى چپ او بوده است، غسل او چه حكمي دارد؟چه وظيفه اي دارد؟و نمازهاي كه با آن غسل خوانده است چه حكمي دارد؟ 

جواب: همان جا  را غسل می دهد و نمازها را قضا می کند.

 

شک در غسل 

سؤال: من در غسل زياد شك مى كنم مثلاً وقتى طرف چپ را مى شويم شك مى كنم كه طرف راست بدنم شسته ام يا نه،تكليف من چيست؟ 

جواب: اهمیت ندهید و جلو بروید.

 

 عدم جواز دوباره شستن اعضاي غسل 

سؤال: آيا در غسل نيز مانند وضو يك بار آب كشيدن واجب و دو بار مستحب است و سه بار حرام است؟

جواب: یک بار واجب است و دفعه بعد جایز نیست.

 

پاک بودن اجزاي غسل 

سؤال: آيا اجزاء غسل هم مانند اجزاء وضوء بايد پاك باشند؟

 جواب: باید پاک باشند.

 

چرب بودن پوست بدن در غسل 

سؤال: پوست بدن من چرب است آيا براى وضو يا غسل اشكال ايجاد مي‌كند يا نه؟

 جواب: اشکال ندارد.

 

   کشيدن پارچه خيس به عنوان غسل بر بدن 

سؤال: آيا مي شود پارچه اى را خيس كرد و به عنوان غسل به بدن كشيد؟ آيا اين غسل صحيح است ؟

جواب: اگر درست همه بدن را به این واسطه غسل بدهید، جایز است.

 

 غسل تعميد 

سؤال: غسل تعميد چيست و در چه زمان انجام آن واجب می باشد؟ 

جواب: اسلام غسل تعمید ندارد و آن یک خرافت است که نصرانیت از خود در آورده اند.

 

 تيمم بدل از غسل به خاطر ترس از آبرو 

سؤال: اگر انسان به خاطر ترس از آبرو به جاى غسل تيمّم كند، آيا تيمّم او صحيح است؟ 

جواب: صحیح است.

 تيمم بدل از غسل به خاطر ترس از آبرو 

سؤال: اگر انسان به خاطر ترس از آبرو به جاى غسل تيمّم كند، آيا تيمّم او صحيح است؟ 

جواب: صحیح است.

 

شک در وجود مانع،هنگام غسل 

سؤال: بعد از غسل واجب مانعى بر روى بدن خودم ديدم و نمي دانم در حين غسل بوده يا بعد از غسل چسبيده، آيا بايد دوباره غسل كنم ؟

جواب: غسل صحیح است.

 

ناقص بودن غسل طرف چپ بدن 

سؤال: اگركسي پس از اتمام غسل بفهمد كه قسمتى از طرف چپ بدن نشسته مانده ولى حدث اكبر يا اصغر هم از او سر زده، آيا شستن همان قسمت كافى است يا بايد دوباره غسل كند يا اصولاً حكمى ديگر دارد؟ 

جواب: می تواند همان جا را غسل دهد ولی با آن غسل نمی تواند نماز بخواند و باید وضو بگیرد.

 

شک در احتلام شدن 

سؤال: اگر شك داشته باشيم محتلم شده ايم يا نه چه وظيفه اي داريم؟ 

جواب: غسل واجب نیست.

 

خارج شدن آبي از انسان بر اثر ملاعبه 

سؤال:  آیا آبی که قبل از منی از انسان خارج می شود (وذی) ، اگر از راه ملاعبه خارج شده باشد نجس است یا خیر ؟ غسل لازم است یا خیر ؟ مبطل وضو و غسل است یا خیر ؟ 

جواب: پاک است و غسل ندارد.

 

دست کشيدن به تمام بدن در غسل گرفتن 

سؤال: آيا در غسل، دست كشيدن به اعضاي بدن هم لازم است يا خير؟ 

جواب: لازم نیست.

 

شستن عورتين در غسل 

سؤال: آیا شستن عورتين يا هر دو طرف بدن در غسل واجب است ؟ 

جواب: واجب است.

 

خيس شدن طرف ديگر بدن در غسل 

سؤال: اگر در غسل حين شستن يك طرف بدن دست ما به طرف ديگر هم كشيده شود اشكال دارد؟ 

جواب: اشکال ندارد.

 

خروج ادرار هنگام غسل 

سؤال: آیا بول و ادرار غسل را باطل می کند؟ 

جواب: باطل نمی کند ولی با آن غسل نمی تواند نماز بخواند.

 

غسل با بدن خيس 

سؤال: آيا با بدن خیس می توان غسل جنابت کرد ؟ 

جواب: اشکال ندارد.

 

 تيمم بدل از غسل يه علت سردي هوا 

سؤال: در زمستان چون هوا سرد است و نمی شود همیشه پس از نزدیکی غسل نمود و امکان سرما خوردگی زیاد است تکلیف چیست ؟ آیا می توان تیمم کرد و هر موقع هوا بهتر بود غسل کنیم ؟ 

جواب: اگر آب برای او ضرر دارد می تواند تیمم کند.

 

چگونگي نيت دو غسل همزمان 

سؤال: اگر غسل حيض و جنابت همزمان بر كسي واجب باشد، آيا مى تواند دو غسل را با يك نيت انجام دهد؟ 

جواب: یک غسل را با دو نیت انجام دهد کافی است.

 

استفاده از روکش ناخن براي خانم ها و چگونگي غسل کردن 

سؤال: برخی خانم ها ناخن هايشان را به قصد آرايش از حد طبيعی بلندتر می كنند و چون گاهی می شكند پزشك روكشی تجويز می كند كه روی ناخن می ماند و آن روكش مانع از رسيدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن مي شود. آيا وقتي ناخن كسي مي شكند، استفاده او از آن روكش، جايز است و وضو و غسل با آن چگونه انجام مي شود؟ 

جواب: اگر ضرورت است با همان روکش وضو بگیرد یا غسل کند و اگر ضرورت نیست حتماً باید آن را رفع کنند.

 

غسل با موي بافته شده 

سؤال: لطفاً بفرمائيد که با موی بافته شده می توان غسل کرد یا خیر؟ 

جواب: جایز است.

 

 لاک زدن و غسل گرفتن 

سؤال: آیا لاک زدن ناخن های پا باعث باطل شدن وضو و غسل می شود؟ لاک زدن چه تعداد از ناخن های پا جایز است؟ 

جواب: در غسل باید همه ناخن ها لاک نداشته باشد و در وضو باید لااقل بعضی از ناخن های پا لاک نداشته باشد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -