انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل ترتیبى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – وجوب شستن تمام بدن در غسل

سؤال:سوالم این بود که با توجه به کمبود منابع آب در کشور و اهمیت آن در قرن آینده میتوان در این نکته در غسل که حتمآ باید آب به تمام بدن برسد تجدید نظر کرد؟ و همان شستن بدن به اندازه ای که مثلآ بگویند آن شخص خود را شسته کفایت کرد؟

جواب: غسل چیزی جز این نیست که تمام بدن را طبق آدابی که در رساله آمده بشوید و در این مسئله نباید وسواسی به خرج داد و نگران وضع آیندگان نباشید.

٢ – استحباب رعایت ترتیب درغسل

سؤال:آیا رعایت ترتیب در شستن اعضا هنگام غسل واجب است؟

جواب: در غسل، رعایت ترتیب به صورت اوّل سر و گردن و بعد سمت راست و سپس سمت چپ، مستحب است. بنابراین اگر تمام بدن به هر صورتی شسته شود غسل صحیح است. البته توصیه ما رعایت ترتیب است ولی چنانچه مدّتی ترتیب را رعایت نکرده، عباداتش صحیح است.

٣ – چگونگی انجام غسل ترتیبی در استخر

سؤال:لطفا بفرمایید چگونه می توان در استخر غسل ترتیبی انجام داد؟

جواب: در غسل ترتیبی ( با رعایت استحباب در ترتیب) در استخر و امثال آن، لازم نیست تمام بدن را از آب بیرون آورد و دومرتبه زیر آب رود. کافی است سر و گردن را بیرون آورد و به نیت غسل زیر آب رود و سپس کمی از سمت راست را از آب بیرون آورد و به نیت غسل زیر آب رود و به همین ترتیب سمت چپ را انجام دهد.

٤ – چگونگی غسل کسانی که نمی توانند خودشان غسل کنند

سؤال:افرادى که به علّت قطع نخاع و یا علل دیگر نمى توانند خودشان غسل کنند و مجبورند نائب بگیرند، نایب چگونه باید این افراد را غسل دهد؟

جواب: باید طبق آداب غسل ترتیبى یا ارتماسى آنها را غسل دهند، یعنى در غسل ترتیبى اوّل آب را روى سر و گردن آنها بریزند، سپس طرف راست را بشویند و بعد طرف چپ را، البتّه خود آنها نیّت غسل مى کنند.

٥ – انجام غسل به صورت ترکیبی

سؤال:میشه سروگردن رو به صورت ترتیبی غسل داد و بدن رو به صورت ارتماسی ؟ به عبارتی غسل ترکیبی دادن صحیح است ؟

جواب: اشکالی ندارد .

٦ – رسیدن آب به تمام بدن در غسل

سؤال:آیا در غسل ترتیبی باید به تمام نقاط بدن دست کشید یا رسیدن آب کفایت می کند؟

جواب: رسیدن آب کفایت می کند.

٧ – آب ریختن بدون دست کشیدن

سؤال:در غسل ترتیبی اگر به جای شستن مثلا طرف راست بدن، آن قسمت را زیر دوش آب بگیریم به طوری که تمام قسمت راست بدن زیر آب برود و تر شود، آیا غسل صحیح است؟

جواب: آری، کفایت می کند.

٨ – نشسته ماندن قسمتی از بدن در غسل

سؤال:اگر یک قسمت از بدن هنگام غسل نشسته بماند و بعداً متوجه آن شویم حکم آن چیست؟

جواب: می توانید بعداً آن قسمت را بشویید و غسل صحیح است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -