انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل جنابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  117- اگر ندانیم که فرد جنب چه کسی است و خود نیز جنب باشیم و نماز بخوانیم و بعد از مدتی که نماز خواندیم معنی جنابت و فرد جنب را بفهمیم آیا باید تمام نمازهایمان را دوباره به جای آوریم؟

جواب:  هر مقدار نماز که یقین دارید در حال جنابت خوانده‌اید هر چند در آن موقع معنی جنابت را نمی‌دانسته‌اید باید پس از انجام غسل جنابت قضا نمایید. و الله العالم.

سؤال  118- در غسل جنابت آیا همان نیت اول برای هر سه قسمت کافی است یا آنکه برای هر قسمت باید نیت جداگانه داشت؟

جواب:  همین مقدار که توجّه دارید، سر و گردن و طرف راست و طرف چپ را به جهت غسل جنابت به ترتیب شستشو می‌دهید کافی است. و اللّه العالم.

سؤال  119- آیا فرد جنبی که غسل جنابت را به خاطر عذر بیماری نمی‌تواند انجام دهد، آیا با تیمم بدل از غسل، می‌تواند تا موقعی که عذرش در انجام دادن غسل برطرف نشده، در مساجد تردّد نماید؟

جواب:  بلی در فرض سؤال تا مدتی که عذر او باقی است می‌تواند امور مشروطه به طهارت از حدث اکبر را انجام دهد. و اللّه العالم.

سؤال  120- در رساله عملیه آمده است: آبی که از شخص مریض خارج شود همین که با شهوت خارج شده باشد حکم منی را دارد، منظور از مریض، چه نوع مرضی است؟

جواب:  منظور مریضی است که مرض او از جهنده بودن منی مانع باشد.

سؤال  121- فردی بی‌دستور پزشک نوعی داروی اعصاب مصرف می‌کند که در اثر مصرف آن در دفع ادرار اختلال پیش می‌آید و نیز در طول مدت مصرف احتلامی صورت نمی‌گیرد. لیکن پس از دفع ادرار یا ضمن آن مایع سفید رنگ رقیقی دفع می‌شود. این مایع چه حکمی دارد.

جواب:  اگر شک دارد منی است یا نه حکم منی را ندارد و اگر مایع با شهوت و لو بدون جستن بیرون آید، در مورد شخص مذکور که مریض است محکوم به منی بوده است البته احتیاط آن است که برای نماز وضو هم بگیرد.

سؤال  122- اگر مکانی یا اشیایی آلوده به عرق جنب از حرام باشد آیا اگر به آنها با دست مرطوب دست بزنیم برای نماز مسأله ای ایجاد می‌کند یا نه اگر اشکال دارد اگر کسی قدرت آن را نداشت که کلّیه آن اشیاء را بشوید تکلیف او چیست؟

جواب:  بنظر این جانب عرق جنب از حرام پاک است ولی مادامی‌که رطوبت آن باقی است نماز صحیح نیست بعد از خشکیدن اگر دست مرطوبی به محلّی که عرق آن خشک شده برسد اشکال ندارد و نماز با رطوبت جدید محکوم به صحت است و محل پاک است و احتیاج به شستن ندارد. و اللّه العالم.

سؤال  123- اگر هنگام معاشقه زن و مرد؛ بدون اینکه آمیزش و دخول انجام گیرد، با تحریکات جسمی و روانی، زن به اوج لذت برسد و همان حالاتی که بعد از آمیزش معمولًا در زنان روی می‌دهد مانند سستی بدن و ... پدید آید، آیا زن در این حالت جنب تلقی شده و غسل جنابت بر او لازم خواهد بود یا خیر؟

جواب:  چنانچه در حالت مذکور منی از او خارج شود جنب شده و غسل جنابت بر او لازم میشود.

سؤال  124- مدت یک سال است ازدواج کرده‌ام بعد از نزدیکی با شوهرم و انجام غسل، در موقع نماز صبح ترشحاتی از من خارج می‌شود که فکر می‌کنم مربوط به خودم نباشد آیا مجدداً باید غسل به جا آورم یا خیر و آیا این ترشحات نجس است یا نه؟

جواب:  اگر می‌دانید ترشحات مذکور بول نیست و یقین به منی بودن آن هم ندارید محکوم بطهارت است و غسل ندارد و اگر یقین به منی بودن آن دارید ولی مردد است بین منی مرد و منی خودتان نجس است ولی غسل واجب نیست.

سؤال  125- در بعضی مواقع که صحنه‌هایی شهوت‌انگیز می‌بینم (مثل عکسهای برهنه) مایعی لزج از من خارج می‌شود می‌خواستم ببینم آیا این مایع پاک است یا نه؟ (با استبراء یا بدون استبراء) اگر نجس است آیا تمام بدن نجس می‌شود یا فقط محل نجاست؟ (منظورم مسأله‌ای در توضیح المسائل است که در حالتی خاص عرق جنابت را نجس می‌داند).

اگر نجس است آیا جنابت است که غسل بخواهد یا اینکه فقط باید محل نجاست را تطهیر کرد؟

(و آیا می‌شود مواقعی جنابت باشد و مواقعی غیر از آن).

جواب:  در مورد سؤال اگر مایع لزج مذکور علامت منی نداشته باشد و بعد از استبراء باشد و احتمال اینکه بول باشد منتفی باشد پاک است و غسل هم لازم ندارد حتی وضو و غسل را هم باطل نمیکند ولی اگر استبراء نکرده باشید و یا احتمال بدهید که مایع مذکور بول باشد مایع مذکور محکوم به نجاست و مبطل وضو است و اگر علامت منی در آن باشد موجب غسل است ولی عرق آن نجس نیست.

سؤال  126- اگر که در طی ماه رطوبتی از رحم خارج شود در حالی که بعضی از نشانه‌های منی را داشته با این حال بدون غسل روزه گرفته و نماز خوانده. نماز و روزه‌اش صحیح است؟

جواب:  اگر یقین داشته که رطوبت خارج شده منی است باید غسل کند و نمازهائی را که با آن حال خوانده قضا کند و نسبت به روزه اگر با علم به منی بودن این را هم می‌دانسته که نباید با حال جنابت صبح کند غسل نکرده و روزه گرفته باید قضای روزه‌ها را نیز بگیرد و کفاره هم دارد ولی اگر شک دارد که رطوبت خارج شده منی است یا رطوبت دیگر نمازها و روزه‌ها صحیح است و نسبت به تشخیص منی در صورت شک به مسأله شماره 352 توضیح المسائل مراجعه نمائید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -