انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام غسل جنابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

راه اثبات منى

سؤال 705. آيا اثبات منى از راه بوييدن و استشمام امكان دارد؟

جواب: تا يقين به منى بودن نكند، حكم منى را ندارد؛ مگر در صورت صدق علايم منى كه در مسأله ى 350 رساله آمده است.

ندانستن حكم غسل جنابت

سؤال 706. كسى كه نمى داند غسل جنابت واجب است، نمازهايى كه با حال جنابت خوانده، چه حكمى دارد؟

جواب: باطل است.

تيمم به جاى غسل جنابت و ورود به مسجد

سؤال 707. با تيمم بدل از غسل جنابت، آيا مى توان وارد مسجد شد؟

جواب: اگر وظيفه اش تيمم بوده است تا تيمم و عذر او باقى است مى تواند وارد مسجد شود ولى اگر عذرش تنگى وقت بوده، يا با داشتن آب، براى نماز يا خوابيدن تيمم كرده، فقط كارى را كه براى آن تيمم نموده مى تواند انجام دهد و نمى تواند با آن وارد مسجد شود.

اثبات منى از روى رنگ

سؤال 708. آيا مى توان منى را با اثر آن، مثلاً اين كه اين مايع سفيد است اثبات كرد؟

جواب: خير، نمى توان اثبات نمود، بلكه بايد علايم منى را دارا باشد.

راه هاى اثبات منى

سؤال 709. اگر دكتر در ادرار كسى تشخيص اسپرم بدهد و خود او هم بعد از ادرار آبى با لزوجت و چسبندگى ببيند و احتمال قوى دهد كه منى است، آيا آن آب حكم منى را دارد؟

جواب: اگر با شهوت و جستن بيرون نيامده و بدن پس از آن سست نشده، حكم منى را ندارد، مگر علم يا اطمينان حاصل شود.

خروج رطوبت بدون اثر سه گانه

سؤال 710. اگر فردى از خواب بيدار شود و ببيند رطوبتى از او خارج شده است و هيچ يك از سه نشانه اى كه در توضيح المسائل آمده، درك نكرده باشد آيا غسل براى او واجب است؟

جواب: واجب نيست.

خواب ديدنِ خروج منى

سؤال 711. اگر در خواب ببيند كه از او منى خارج مى شود، آيا بايد غسل كند؟

جواب: اگر پس از بيدار شدن از خواب منى از او خارج نشده باشد، لازم نيست غسل كند.

آب خارج شده بعد از تحريكات جنسى

سؤال 712. آبى كه بعد از تحريكات جنسى از مردان خارج مى شود و بدون بو و رنگ و كمى چسبنده است، پاك است يا نجس؟

جواب: اگر علايم سه گانه يعنى خروج با شهوت و جستن و سستى بدن را نداشته باشد، پاك است.

سستى پس از خواب

سؤال 713. اگر انسان از خواب بيدار شود و در خود احساس سستى بكند، آيا غسل بر او واجب است؟

جواب: در فرض مذكور غسل واجب نيست.

جلوگيرى از خروج منى

سؤال 714. اگر انسان از خروج منى جلوگيرى كرد و پس از مدتى بول كند، غسل جنابت بر او واجب مى شود؟

جواب: اگر همراه بول منى خارج نشود، غسل بر او واجب نمى شود.

خود ارضايى بدون خروج منى

سؤال 715. آيا بر كسى كه خود ارضايى مى كند ولى نمى گذارد منى خارج شود، غسل واجب است؟

جواب: غسل واجب نيست، ولى كار حرام كرده است.

احساس احتلام در خواب

سؤال 716. اگر انسان در خواب احساس كند كه جنب شده است، آيا اين مورد از انواع جنابت حرام است؟ و آيا نياز به غسل جنابت دارد؟

جواب: هر نوع جنابت اعم از حرام و حلال نياز به غسل دارد، لكن جنابت تا وقتى كه همراه علايم سه گانه خروج منى نباشد، اثبات نمى شود، چه در خواب باشد يا بيدارى و احتلام در خواب حرام نيست.

حكم مايع بعد از مشاهده ى فيلم هاى محرك

سؤال 717. آيا خواندن و ديدن كتاب يا فيلم هايى كه موجب تحريك مى شود، جايز است؟ اگر آبى بعد از اين بيرون بيايد، آيا حكم منى را دارد؟

جواب: حرام است، ولى براى اثبات منى بايد علايم منى را دارا باشد.

خواندن آيات سجده دار بر جنب

سؤال 718. آيا خواندن آيات سجده دار بر جنب حرام است؟

جواب: خواندن سوره هايى كه آيه سجده واجب در آن ها است براى جنب حرام است، هر چند همان آيه سجده نباشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -