انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

روزه با غسلى كه به ترتيب نبوده

سؤال 719. اگر شخصى در غسلى واجب ترتيب را رعايت نكرد و بعد از غسل روزه گرفت، حكم روزه ى او چگونه است؟

جواب: چون تعمّد بر صبح كردن با جنابت نداشته روزه اش صحيح است، مگر عمدى بوده و مى دانسته كه غسلش باطل است.

رعايت نكردن ترتيب در غسل

سؤال 720. اگر شخصى غسلى انجام داد و بعد از اتمام غسل احتمال داد كه ترتيب را رعايت نكرده است و فكر مى كرده كه فقط نيّت ترتيب كافى است، نمازهاى او چه حكمى دارد؟

جواب: شكّ بعد از غسل اثر ندارد و غسل او صحيح است.

شك در خارج شدن بول يا باد معده در غسل ترتيبى

سؤال 721. شخصى هنگام غسل ترتيبى شك مى كند كه بول يا بادى از او خارج شده يا نه، وظيفه او چيست؟

جواب: اعتنا نكند.

غسل با دست خيس

سؤال 722. آيا خيس كردن دست در ظرف آب و كشيدن به اعضاى غسل كفايت از شستن مى كند؟

جواب: بله، كفايت مى كند.

خشك شدن اعضاى غسل

سؤال 723. اگر كسى با مقدار كمى آب غسل كند و تا طرف چپ را مشغول مى شود، آب طرف راست به واسطه گرمى هوا يا باد و يا كمى آب خشك مى شود و يا وقتى مشغول شستن قسمت هاى پايينى طرف راست است، قسمت بالاى آن خشك مى گردد، آيا غسل او صحيح است؟

جواب: بله، صحيح است.

مباشرت در غسل

سؤال 724. آيا در انجام غسل مباشرت شرط است و اگر كسى آب را براى انسان باز كند و يا براى رسيدن آب به برخى از مواضع به شستن بدن كمك نمايد، اشكال دارد؟

جواب: مباشرت در حال اختيار شرط است ولى آب بازكردن ديگرى، منافى با مباشرت نيست.

نماز با لباس نجس

سؤال 725. آيا شخصى كه جنب شده است مى تواند در صورت تنگى وقت با تيمم و نجاست بدن نماز بخواند؟

جواب: بايد با تيمم نماز بخواند و نجاست را تا جايى كه ممكن است، بشويد يا كم كند.

غسل كردن با غُساله

سؤال 726. آيا غسل كردن با غساله لباس، با توجه به قليل بودن آب صحيح است؟

جواب: اگر آب قليل طاهر باشد، صحيح است و غساله غسله ى مزيله نجس است و هم چنين غسله ى مطهره بنابر احوط.

نيّت جداگانه براى هر وضو

سؤال 727. آيا در غسل جنابت براى هر قسمتى كه مى شوييم، بايد نيّت جداگانه داشته باشيم؟

جواب: خير نياز ندارد.

غسل در پادگان نظامى

سؤال 728. شخصى ـ مثلاً در پادگان ـ فقط هفته اى يك بار امكان رفتن به حمام دارد، اگر در ميان هفته غسل بر او واجب شد، چه بايد كند؟

جواب: بايد به هر طورى كه باشد به وظيفه ى فعليه خود از اقلّ واجب ـ غسل و يا تيمم ـ عمل كند و اگر تيمم كرد، در اوّلين فرصت ممكن غسل واجب خود را به جا آورد.

زمان تيمم بدل از غسل

سؤال 729. آيا پس از برطرف شدن عذرى كه موجب تيمم بدل از غسل شده است، بايد غسل نمود؟

جواب: بله.

رعايت ترتيب در هر وضو

سؤال 730. آيا در غسل ترتيبى، رعايت ترتيب در هر عضو نيز لازم است؟

جواب: بنابر احتياط واجب رعايت ترتيب در هر عضو لازم است، به اين صورت كه از بالا شروع كند و به قسمت هاى پايين عضو ختم كند و چنين نباشد كه مثلاً اوّل قسمت پايين سمت چپ را بشويد و سپس قسمت بالاى سمت چپ را بشويد.

غسل با بدن خيس

سؤال 731. اگر تمام بدن انسان قبل از غسل خيس باشد، آيا با اتصال آب جديد به خيسى سابق مى توان نيّت غسل كرد؟ يا رساندن و جريان يافتن آب جديد بر اعضاى غسل لازم است؟

جواب: با اتصال آب جديد هم، اگر جريان و شستن صدق كند كفايت مى كند.

غسل با اسم اشتباهى

سؤال 732. غسل با يك اسم اشتباهى ديگر چه حكمى دارد؟

جواب: چون قصد وظيفه دارد، اشكال ندارد.

مقدار انجام نماز با غسل جنابت

سؤال 733. بعد از غسل جنابت چند نماز را مى توان بدون وضو خواند و فاصله زمانى بعد از غسل تا اداى نماز چه قدر است؟

جواب: تا وقتى كه حدث اصغر از او صادر نشده مى تواند با آن نماز بخواند، و اين زمان به هر مقدار كه باشد مانعى ندارد.

سستى بدن همراه با خروج ادرار

سؤال 734. شخصى كه هنگام ادرار بدنش سست مى شود گاهى هم ادرارش با شهوت بيرون مى آيد، آيا بايد پس از هر ادرار غسل كند و آيا مى شود به نحوى با يك غسل 17 ركعت نماز خواند؟

جواب: خروج ادرار با شهوت، موجب غسل نمى شود و جواب از قسمت دوم سؤال، در جواب سؤال قبلى گذشت.

غسل جمعه به جاى غسل جنابت

سؤال 735. به مدت دو سال احكام جنابت را نمى دانستم و غسل جمعه انجام مى دادم، نماز من چگونه است؟

جواب: غسل جمعه چون به نيّت وظيفه بوده، كفايت از غسل جنابت مى كند ولى نمازهايى را كه بدون هيچ غسلى به جا آورده ايد باطل بوده است.

حكم عمره در صورت غسل احتياطى نمودن

سؤال 736. در اثناى حج عمره رطوبتى از من خارج شد كه شك داشتم منى است يا نه، ولى احتياطا غسل كردم، عمره من چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال ندارد اما با غسل احتياطى، اكتفا از وضو نمى توانيد بكنيد.

نداشتن وقت كافى براى غسل

سؤال 737. اگر انسان محتلم شود و وقت براى غسل و شستن بدن نباشد، اگر لباس را عوض كند و با بدن نجس نماز بخواند، چه حكمى دارد؟

جواب: بايد تا جايى كه ممكن است نجاست را كم كند.

زمان غسل جنابت

سؤال 738. آيا بايد غسل جنابت حتما در وقت نماز انجام گيرد؟

جواب: در وقت نماز غسل بر انسان واجب مى شود و پيش از آن مستحب است كه غسل كند.

زمان غسل جمعه

سؤال 739. زمان غسل جمعه چه وقتى مى باشد؟

جواب: از اذان صبح تا ظهر ادا است ولى بعد از ظهر على الاحوط نيّت ادا و قضا نكند.

ترشح آب از بدن جنب

سؤال 740. اگر قبل از غسل جنابت آبى از روى بدن شخص جنب به جاى ديگر ترشح كند، آيا اين آب پاك است يا نجس؟

جواب: اگر آن قسمت از بدن او پاك بوده، آن آب پاك است.

مقدار خروج منى براى لزوم غسل

سؤال 741. اگر منى خيلى كم خارج شود و يا از خروج منى جلوگيرى شود، غسل واجب مى شود؟

جواب: اگر منى از انسان خارج شود، غسل واجب است و كم و زياد آن فرقى نمى كند، اما اگر منى از جاى خود حركت كند و انسان از خروج آن جلوگيرى نمايد، تا وقتى كه خارج نشده است غسل بر او واجب نمى شود.

غسل جنابت قبل از جنب شدن

سؤال 742. آيا قبل از جنابت، انجام دادن غسل جنابت صحيح است؟

جواب: خير.

منى همراه ادرار

سؤال 743. آيا آمدن منى همراه ادرار نياز به غسل جنابت دارد؟

جواب: اگر به منى بودن آن علم دارد، فرقى نمى كند لذا اگر پس از غسل باشد، بايد دوباره غسل نمايد.

غسل پس از احتلام

سؤال 744. اگر كسى در خواب محتلم شد، چه غسلى بايد انجام دهد و آيا با غسل مى شود بدون وضو نماز خواند؟

جواب: اين غسل همان غسل جنابت است و تمام احكام آن را دارد، از جمله اين كه مى شود با آن نماز خواند.

سر زدن حدث اصغر قبل از غسل جنابت

سؤال 745. در صورتى كه قبل از غسل جنابت يكى از مبطلات وضو از انسان سر زند، آيا بايد وضو نيز بگيرد؟

جواب: اگر قبل از انجام غسل باشد پس از غسل نبايد وضو بگيرد.

شستن سر و گردن با طرف راست و چپ بدن

سؤال 746. هنگام شستن طرف راست و چپ، سر و گردنم را نيز مى شستم، آيا اين كار صحيح بوده است؟

جواب: گر چه لازم نبوده ولى غسل باطل نشده است.

ترتيب و موالات در غسل

سؤال 747. ترتيب و موالات يعنى چه؟ و آيا در غسل شرط است؟

جواب: ترتيب آن است كه اعمال غسل به ترتيبى كه در رساله ذكر شده انجام شود، يعنى اوّل سر و گردن شسته شود و سپس طرف راست و پس از آن طرف چپ، و موالات يعنى پشت سر هم انجام دادن كارها كه در غسل ترتيب لازم است، امّا موالات در آن شرط نيست.

نگاه به عورت ديگرى در وقت غسل

سؤال 748. آيا نگاه به عورت ديگرى هنگام غسل، غسل را باطل مى كند؟

جواب: نگاه به عورت ديگرى، غير از همسر، حرام است اما موجب باطل شدن غسل نمى شود.

مقدار آب غسل

سؤال 749. آب غسل تا چه اندازه اسراف نيست؟

جواب: موارد آن مختلف است ولى مستحب است بيش از يك صاع مصرف نشود.

انجام چند نماز با تيمم بدل از غسل

سؤال 750. اگر كسى شب جنب شود، آيا نماز صبح، ظهر و عصر را مى تواند با تيمم بدل از غسل بخواند؟

جواب: تا وقتى عذر او براى غسل كردن باقى است، با تيمم نمازهايش را مى خواند.

موارد تيمم بدل از غسل در ماه رمضان

سؤال 751. در چه صورتى مى توان در ماه رمضان، به جاى غسل تيمم كرد؟

جواب: با نبودن آب يا تنگى وقت يا مجوزهاى ديگر تيمم در غير ماه رمضان، مى توان به جاى غسل تيمم نمود.

غسل جنابت قبل از اذان

سؤال 752. اگر چند ساعت قبل از اذان غسل جنابت كنيم، براى نماز بايد وضو بگيريم؟

جواب: اگر حدث اصغر صادر نشده باشد مى توانيد بلكه بايد با همان غسل نماز بخوانيد و نيازى به وضو نيست.

انجام چند غسل با يك نيت

سؤال 753. آيا كسى كه چند غسل بر او واجب بوده و فراموش كرده، مى تواند به نيّت تمام غسل ها يك غسل انجام بدهد؟

جواب: بله، مى تواند.

يك غسل براى چند غسل

سؤال 754. آيا مى توان به نيّت غسل هاى متعدد، يك غسل به جا آورد؟

جواب: بله، مانعى ندارد.

مهيا نبودن آب و مكان براى غسل كردن

سؤال 755. اگر غسلى بر انسان واجب باشد، ولى آب گرم و مكان مناسب نباشد، حكم چيست؟

جواب: تا ممكن است بايد آب را گرم كند و غسل كند.

تفاوت غسل با دوش گرفتن

سؤال 756. آيا براى غسل جنابت، دوش گرفتن كافى است يا بايد به ترتيب عمل كرد؟

جواب: بايد به ترتيبى كه در رساله ذكر شده عمل نمود و دوش گرفتن به تنهايى از غسل كفايت نمى كند.

غسل جنابت، بدون جنب شدن

سؤال 757. اگر كسى بدون جنب شدن، غسل جنابت انجام دهد، مى تواند با آن غسل نماز بخواند؟

جواب: نمى تواند با آن نماز بخواند و لازم است جهت نماز وضو بگيرد.

شستن كف پا در غسل

سؤال 758. كسى كه نمى دانسته شستن كف پا در غسل لازم است مدتى به اين ترتيب غسل نموده نسبت به نماز و روزه هاى گذشته چه تكليفى دارد؟

جواب: چون به صورت طبيعى در هنگام غسل طرف چپ و راست آب به كف پا نيز مى رسد، در صورت احتمال رسيدن آب به كف پاها، غسل هاى گذشته او محكوم به صحت است.

عدم امكان غسل نمودن

سؤال 759. اگر بر انسان غسل واجب شود و در منزل حمام وجود نداشته باشد و هوا چنان سرد باشد كه نشود براى غسل بيرون رفت چه بايد كرد؟

جواب: بايد در همان اطاق يا دستشويى تا جايى كه ممكن است غسل را به جا آورد.

جهتِ قبله هنگام غسل كردن

سؤال 760. آيا در حال غسل، بايد رو به قبله باشيم؟

جواب: لازم نيست.

غسل جنابت احتياطى

سؤال 761. كسى كه از روى احتياط غسل جنابت انجام مى دهد، آيا براى نماز بايد وضو بگيرد؟

جواب: بله.

عدم يقين به جنابت

سؤال 762. آيا كسى كه يقين ندارد جنب شده، بايد غسل كند؟

جواب: غسل لازم نيست.

جهل به حكم غسل

سؤال 763. چندين سال روزه گرفتم و نماز خواندم در حالى كه نمى دانستم جنب بايد غسل كند، اكنون تكليف نمازها و روزه هاى من چيست؟

جواب: هر غسلى كرده باشيد، هر چند غسل مستحبى، چون قصد وظيفه هم داشته ايد، ممكن است كفايت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولى نماز و روزه هايى را كه يقين داريد بدون هيچ غسلى در حال جنابت به جا آورده ايد، بايد قضا كنيد و كفاره ى روزه ها را نيز اگر جاهل قاصر غير ملتفت به سؤال نبوديد ادا كنيد وگر نه كفاره واجب نيست، هر چند احوط است.

منظور از غسل ما فى الذمه

سؤال 764. منظور از غسل ما فى الذمه چيست؟

جواب: مراد غسل هايى است كه قبلاً بر عهده انسان بوده و او به واسطه ى فراموشى و يا علت هاى ديگر، آن ها را به جا نياورده است.

نيّت در غسل

سؤال 765. آيا در هنگام غسل و وضو به جز گفتن نيّت چيز ديگرى هم بايد گفت؟

جواب: لازم نيست نيّت غسل را به زبان آورد و همين مقدار كه به نيّت غسل شروع به شستن سر و گردن و طرف راست و چپ بدن بنمايد كافى است.

غسل نكردن به خاطر خجالت

سؤال 766. در سحر ماه مبارك رمضان، محتلم بودم و به خاطر خجالت و تنگى وقت، غسل نكردم، وظيفه من چيست؟

جواب: اگر تيمم هم نكرديد، بايد قضاى روزه را با اداى كفاره ى آن به جا آوريد.

برهنگى بدن در هنگام غسل

سؤال 767. آيا در هنگام غسل بدن بايد برهنه باشد؟

جواب: اگر بدون برهنه كردن بدن، آب به تمام اعضاى غسل برسد، اشكالى ندارد و مى تواند با لباس غسل كند.

اندازه ظرف آب غسل

سؤال 768. اگر براى غسل بخواهيم از ظرف آب استفاده كنيم، اندازه ظرف بايد چه قدر باشد و چند بار بايد آب بريزيم؟

جواب: بايد به مقدارى آب بريزيد كه تمام اعضاى بدن را غسل دهيد.

غسل هاى واجب

سؤال 769. تعداد غسل هاى واجب براى مرد و زن چند تا هست؟

جواب: در اين رابطه به ماقبل مسأله ى 349 رساله مراجعه نماييد.

قضاى غسل جمعه

سؤال 770. آيا مى شود غسل جمعه را در روز ديگر به نيّت قضا انجام داد؟

جواب: روز شنبه مى توان آن را قضا كرد. (توضيح بيشتر در قبل از مسأله ى 551 رساله، بند يك ذكر گرديده است.)

حركت در هنگام غسل

سؤال 771. آيا حركت كردن در هنگام غسل، آن را باطل مى كند؟

جواب: اشكالى ندارد.

شرم و حيا براى غسل

سؤال 772. آيا شرم و حيا مى تواند موجب به تأخير انداختن غسل جنابت شود؟

جواب: جايز نيست به علت شرم و حيا غسل جنابت را به تأخير انداخت به گونه اى كه نماز انسان قضا شده و يا مرتكب اعمالى كه نياز به طهارت دارد، شود.

انجام غسل جنابت قبل از وقت نماز

سؤال 773. آيا مى شود غسل جنابت را قبل از وقت نماز انجام داد؟

جواب: غسل جنابت قبل از وقت نماز و به خودى خود مستحب است و مى توان پيش از وقت نماز، انجام داد.

نماز با غسل جنابت احتياطى

سؤال 774. آيا با غسل جنابت احتياطى مى شود نماز خواند؟

جواب: خير، نمى توان.

حدث اصغر در بين غسل

سؤال 775. اگر در بين غسل، حدث اصغر مثل ادرار يا باد معده رخ دهد، غسل چه حكمى دارد؟

جواب: احتياط اين است كه غسل را دو مرتبه به طور كامل انجام دهد و براى نماز و كارى كه وضو براى آن لازم است، وضو بگيرد.

فراموشى در شستن يك قسمت

سؤال 776. در صورتى كه شستن يك قسمت از بدن در غسل فراموش شود تكليف چيست؟

جواب: به مسأله ى 367 رساله رجوع شود.

غسل بعد از تيمم بدل از غسل

سؤال 777. اگر با تيمم بدل از غسل نماز خوانديم آيا براى نمازهاى بعدى بايد غسل كنيم؟

جواب: بلى اگر عذر برطرف شده است. (به مسأله ى شماره ى 609 رساله مراجعه شود.)

خروج منى بدون شرايط سه گانه

سؤال 778. عادت خود ارضايى را ترك كرده ام اما با يك مختصر شهوت بدون داشتن شرايط سه گانه، منى از من خارج مى شود. آيا در اين شرايط غسل بر من واجب است؟

جواب: اگر يقين به خروج منى باشد، غسل واجب مى شود.

غسل هاى مختلف با يك نيت

سؤال 779. اگر غسل هاى ديگرى غير از جنابت بر عهده ى كسى باشد، آيا مى تواند همه را با يك نيّت انجام دهد؟

جواب: بله، مى تواند.

غسل نكردن به خاطر سحرى خوردن

سؤال 780. اگر كسى در سحرگاه ماه رمضان جنب باشد و حمام نرود، آيا مى تواند مشغول خوردن سحرى شود و بعد از اذان غسل نمايد؟

جواب: نمى تواند و بايد قبل از اذان غسل كند.

دست كشيدن در هنگام غسل

سؤال 781. آيا در غسل دست كشيدن به بدن واجب است، يا فقط جارى كردن آب بر بدن كافى است؟

جواب: جارى كردن آب كافى است.

عدم امكان غسل در شب زفاف

سؤال 782. اگر كسى در شب زفاف نتوانست غسل كند، آيا مى تواند نماز صبح را با تيمم بخواند؟

جواب: حتى الامكان بايد غسل كند.

فورى بودن وجوب غسل جنابت

سؤال 783. آيا غسل جنابت فورا بر انسان واجب مى شود؟ و آيا براى چند مرتبه آميزش يك غسل كافى است؟

جواب: غسل جنابت به خودى خود مستحب است و پس از وارد شدن به وقت نماز و يا براى انجام كارهايى كه طهارت در آن شرط است واجب مى شود؛ و براى چند آميزش، يك غسل كافى است.

عدم جواز ورود جنب در مسجد

سؤال 784. آيا شخص جنب مى تواند به جهت امور واجب عرفى ـ مثل اين كه لازم است در مجلس ترحيم نزديكان در تمام وقت شركت داشته باشد ـ وارد مسجد شود، در حالى كه تا پايان مراسم دسترسى به آب براى انجام غسل ندارد؟

جواب: نمى تواند.

وارد شدن جنب به امام زاده ها

سؤال 785. شخص جنب مى تواند به عنوان زيارت در حرم امامزاده ها وارد شود يا نه؟

جواب: مى تواند.

نماز با غسل زيارت

سؤال 786. آيا نماز زيارت قبور ائمّه ـ صلوات اللّه عليهم اجمعين ـ را، مى شود با غسل زيارت خواند؟

جواب: بايد وضو هم بگيرد.

غسل در تنگى وقت

سؤال 787. اگر فردى به گمان وسعتِ وقت به قصد طهارت از جنابت، غسل نمود، آن گاه فهميد كه وقت تنگ بوده، آيا غسل صحيح است؟

جواب: صحيح است.

غسل با شكّ در بقاى وقت

سؤال 788. اگر كسى در صورت شكّ در بقاى وقت، با جريان استصحاب باقى بودن وقت، غسل كند؟ آيا و در صورت غسل و معلوم شدن خلاف آن، غسل او صحيح است؟

جواب: بله، غسل صحيح است.

نيّت جنابت

سؤال 789. اگر شخصى با همسر خود ـ كه در حال حيض است ـ جماع كند، آيا بايد در موقع غسل، نيّت جنابت از حرام نمايد؟

جواب: لازم نيست.

نيّت غسل واجب قبل از وقت

سؤال 790. اگر يقين كند وقت نماز شده و نيّت غسل واجب كند و بعد معلوم شود كه پيش از وقت، غسل كرده، آيا غسل او صحيح است؟

جواب: اگر در واقع به قصد وظيفه اى كه بر عهده اش بوده غسل نموده و اشتباه در تطبيق داشته، به گونه اى كه اگر يقين به وقت نداشت، نيّت استحباب مى كرد، غسل صحيح است.

غسل با شكّ در طهارت

سؤال 791. كسى كه صبح از خواب بيدار مى شود و شك مى كند كه جنب هست يا نه، آيا مى تواند غسل كند؟

جواب: مانعى ندارد به اميد عمل به وظيفه غسل كند، ولى بايد براى عملى كه مشروط به طهارت است ـ مثل نماز ـ وضو بگيرد.

غسل با بدن نجس

سؤال 792. اگر در غسل با بدن نجس زير دوش برود كه هم غسل كند و هم بدنش پاك شود، آيا غسلش صحيح است؟

جواب: اگر قبل از غسل دادن هر قسمتى آب كشيده شود، هر چند به ادامه ى جريان آب، كافى است.

شكّ در تطهير بدن قبل يا حين غسل

سؤال 793. اگر يقين داشته كه قبل از غسل، بدن نجس بوده است و شك دارد كه زير دوش قبل از غسل دادن، هر قسمتى را آب كشيده، يا غسل و تطهير در يك لحظه بوده، وظيفه چيست؟ نمازهاى خوانده شده چه حكمى دارد؟

جواب: اگر غسل و تطهير آنى نبوده، يعنى با آغاز شستن نجاست تطهير شده است و به ادامه ى آن از حدث تطهير گرديده ـ كه نوعا هم همين طور است ـ غسل و نمازهايش صحيح بوده. بله، اگر جريان آب در حين غسل بر موضع نجس فقط يك لحظه بوده، پس اعاده غسل موافق احتياط است، اگر احتمال توجه به پاك كردن محل نجس در حين غسل را نمى دهد.

حمّام در قبرستان

سؤال 794. در قسمتى از يك قبرستان حمّامى احداث شده است، غسل و نظافت در اين حمّام چه حكمى دارد؟

جواب: اگر انسان نداند كه آن زمين فقط وقف قبرستان بوده اشكال ندارد؛ مگر در صورتى كه ايجاد حمام موجب بى حرمتى به بدن مسلمان بشود، مثلاً آب به بدن او برسد كه در اين صورت اشكال دارد.

غسل در دستشويى هاى غصبى مسجد

سؤال 795. اگر دستشويى هاى مسجدى غصب شود، غسل در آن صحيح است؟

جواب: ظاهرا اگر غسل كننده خود غاصب نباشد، اشكال ندارد.

غسل در مكان هاى عمومى

سؤال 796. آيا در حسينيّه و راه هاى عمومى و پارك ها ـ با خود نگهدارى از نامحرم ـ مى شود، غسل كرد؟

جواب: اشكال ندارد. فقط در حسينيه، بايد خلاف جهت وقفِ آن نباشد.

شستن ناف و عورت در غسل

سؤال 797. سال ها در انجام غسل ترتيبى تمام ناف و تمام عورت را فقط با يك طرف بدن مى شستم، وظيفه چيست؟

جواب: اگر احتمال مى دهيد كه نصف آن ها با طرف ديگر هم شسته مى شده است، اعمال شما محكوم به صحّت است.

غسل ترتيبى در وان

سؤال 798. كسى كه غسل واجب دارد مى تواند در وان حمام به نيّت غسل ترتيبى ابتدا سر و گردن را زير آب ببرد و تكان دهد و سپس همان طور كه در وان دراز كشيده نيمه طرف راست بدن را به نيّت طرف راست زير آب ببرد و تكان دهد و سپس به همين نحو نيمه ى طرف چپ را غسل دهد؟

جواب: مى تواند، ولى در همان حال هم بنابر احوط بايد رعايت شستن جاهاى بالاتر و سپس پايين تر را بنمايد.

نحوه ى غسل ترتيبى

سؤال 799. در موقع غسل پس از شستن سر و گردن يا طرف راست، آيا لازم است از زير دوش كنار برود و بعد طرف راست يا چپ را بشويد؟

جواب: لازم نيست.

فرق منى و مذى در زن

سؤال 800. جهش و سستى بدن را در جنابت زن شرط نمى دانيد و فقط حصول شهوت را در خروج رطوبت منى شرط جنابت فرموده ايد؛ پس چنين رطوبتى با رطوبتى كه به نام مذى كه آن هم در موقع شهوت از مرد و زن خارج مى شود چه تفاوتى دارد؟

جواب: مذى قبل از منى خارج مى شود و منى فقط در اوج شهوت خارج مى شود نه هر شهوتى، كه مجرّد خروج با شهوت خاصّه (اوج شهوت) در زن ـ بدون سستى بدن ـ موجب احتياط است، گرچه جريان حكم مرد سالم در زن سالم و حكم مرد مريض در زن مريض خالى از وجه نيست؛ به مسأله ى 350 رساله مراجعه شود.

شستن موى زنان در غسل

سؤال 801. در غسل آيا بر زن واجب است تمام موهايش را بشويد؟ با توجه به اين كه آب به تمام پوست رسيده است؟

جواب: شستن تمام اطراف موهاى بلند لازم نيست و شستن پوست كافى است.

غسل با آب هاى كشاورزى كه دارو به آن اضافه مى كنند

سؤال 802. آيا در آب كشاورزى كه برخى از كشاورزان به آن ها دارو اضافه كرده اند، مى شود غسل كرد؟

جواب: تا از صدق آب مطلق خارج نشده، مانعى ندارد.

تلقيح نطفه ى مرد ديگر

سؤال 803. آيا تلقيح كردن نطفه ى مرد در رحم زن براى بچه دار شدن، موجب غسل جنابت براى زن مى شود؟

جواب: خير، موجب غسل نمى شود.

انجام غسل هاى زنانه با نيّت غسل جنابت

سؤال 804. آيا غسل هايى كه مخصوص زن ها مى باشد، مى توانند با نيّت جنابت انجام شوند؟

جواب: اگر غسل جنابت هم بر عهده ى آن ها هست مى توانند.

خروج منى شوهر از زن

سؤال 805. آيا زن پس از نزديكى شوهر با او بايد مدتى قبل از غسل صبر كند تا منى شوهر از او خارج شود يا خير؟ و اگر فورا غسل كند و آبى يا رطوبتى مشكوك از او خارج شود، تكليفش چيست؟

جواب: لازم نيست صبر كند و خارج شدن منى مرد از زن موجب جنابت زن نيست و اگر خارج شد، فقط همان موضع تطهير شود.

خارج شدن رطوبتى مانند منى از رحم

سؤال 806. اگر در طى ماه رطوبتى از رحم خارج شود كه بعضى از خصوصيات منى را داشته باشد، آيا حكم منى دارد؟ نماز و روزه هايى كه گرفته چه حكمى دارد؟

جواب: منى داراى علايمى است كه در مسأله ى 350 رساله ذكر گرديده است و اگر احراز كرد كه آن رطوبت منى بوده و نمازهايش را بدون غسل خوانده است، لازم است آن ها را قضا كند.

تكرار دو غسل در صورت بطلان يكى از آن دو

سؤال 807. اگر بر كسى دو غسل واجب باشد (حيض و جنابت) سپس غسل كند و پس از آن بفهمد كه از حيض پاك نشده است، آيا بايد براى آن يكى هم غسل كند؟

جواب: احتياطا مى تواند در هنگام غسل حيض پس از طهارت از حيض هر دو را نيّت كند.

غسل پس از استفاده از وسايل ضد باردارى

سؤال 808. براى جلوگيرى از حاملگى از كاندوم استفاده مى كنيم، بر شوهرم به جهت انزال غسل واجب مى شود با توجه به اين كه منى داخل رحم ريخته نمى شود، آيا من هم بايد غسل كنم؟

جواب: يكى از عوامل جنابت داخل شدن آلت تناسلى مرد در آلت تناسلى زن است كه در اين صورت فرقى بين استفاده از كاندوم و يا انزال شدن و نشدن منى نيست.

غسل جنابت ديوانه بعد از عاقل شدن

سؤال 809. كسى كه ديوانگى اش برطرف شده، آيا جنب شدن هاى او در زمان ديوانگى سبب غسل جنابت در زمان عاقل شدنش مى شود؟

جواب: بله، بايد غسل كند.

زنى كه جنب بوده و حيض شده

سؤال 810. زنى جنب بوده و حيض شده است، آيا مى تواند در حال حيض غسل جنابت نمايد و چنان چه در حال حيض غسل نمايد، از جنابت كفايت مى كند، يا بعد از پاك شدن بايد دوباره غسل كند؟

جواب: بعد از پاكى از حيض يك غسل به نيّت هر دو انجام دهد و هم چنين صحيح است قبل از پاك شدن از حيض غسل كند به جهت كمتر شدن پليدى باطنى، و هم چنين غسل هاى ديگر هم از او صحيح است.

غسل جنابت همراه با غسل ديگر

سؤال 811. اگر شخصى غسل جنابت را همراه غسل ديگر با هم انجام دهد و به عبارتى يك غسل كند براى هر دو، آيا در اين صورت باز نيازى به وضو نيست؟

جواب: خير، نبايد وضو بگيرد.

احكام خانم ها

سؤال 812. آيا دوشيزگان و بانوان هم در خواب محتلم مى شوند؟ و تكليف بانوانى كه به مسأله ى احتلام جاهل بوده و بدون غسل مدّت ها اعمال عبادى خود را انجام داده اند چيست؟

جواب: بلى، ممكن است مثل مردان باشند، اگرچه بعيد است، و بر فرض انزال، در احتلام و وجوب غسل همانند مردان هستند و اگر محتلم شده به طورى كه منى خارج شده است، نمازهاى بدون غسل را بايد قضا كند؛ ولى روزه هايى كه جاهل به جنابت خود بوده، قضا ندارد.

غسل مريض

سؤال 813. مريضى كه نمى تواند غسل كند، چه وظيفه اى دارد؟

جواب: لازم است تيمم بدل از غسل نمايد.

وسواس در نجاست، طهارت، وضو و به خصوص غسل

سؤال 814. كسى كه در طهارت، نجاست، وضو، به خصوص غسل زياد شك مى كند و آب خيلى مصرف مى كند، وظيفه ى او چيست؟

جواب: بايد به شك هايش عمل نكند و مثل افراد متعارف عمل كند.

حكم غسل براى زخم هاى باز مانند زخم هاى شكم

سؤال 815. بيمارانى كه زخم آنان باز است، مانند زخم هاى شكم كه به خارج ترشح مى كند، چگونه بايد غسل كنند؟

جواب: تا ممكن است بايد غسل كنند هر چند غسل جبيره اى و در بعض موارد با تيمم احتياطى و با عدم امكان، فقط تيمم مى كند.

خون زخم هنگام غسل

سؤال 816. اگر جايى از بدن زخم باشد و هنگام غسل خون بيايد، چگونه بايد غسل كند؟

جواب: در موقع غسل دادن آن جا بايد آن خون را تطهير كند و سريع غسلش را انجام دهد.

جنابت فرد بيمار

سؤال 817. اينجانب در مواقعى در خود احساس شهوت مى كنم ولى چون بدنم حسّ ندارد تشخيص نمى دهم كه جنب شده ام يا نه، آيا حكم شخص جنب را دارم يا خير؟

جواب: اگر يقين نداريد كه چيزى از شما خارج شده، حكم به جنابت نمى شود. بله، در شخص مريض، شهوت خاصّه (اوج شهوت) در حال خروج كافى است كه حكم به جنابت شود.

غسل كسى كه تمام پاى او گچ گرفته شده

سؤال 818. اگر كسى كه تمام پاى او گچ گرفته شده جنب شود، غسل بر او اجب است يا تيمّم و يا هر دو؟

جواب: در فرض مذكور كه جبيره، بعضى از اعضاى سه گانه غسل را گرفته، غسل جبيره اى كافى است. (به مسأله ى 343 رساله رجوع شود.)

خارج شدن منى به صورت پى در پى

سؤال 819. وظيفه ى شخصى كه پى در پى منى از او خارج مى شود چيست؟

جواب: در تحصيل طهارت اختياريه و اضطراريه و شرايط لزوم آن فى الجمله با سلس البول شريك است كه در رساله مذكور است.

غسل جبيره اى

سؤال 820. اگر شخصى غسل جبيره اى بگيرد بعد از چند روزى كه جبيره برطرف مى شود، آيا لازم است دوباره غسل كند؟

جواب: خير، لازم نيست.

ضرر داشتن آب براى گوش

سؤال 821. شخصى كه آب براى گوشش ضرر دارد، براى غسل چگونه عمل كند؟

جواب: اگر گذاشتن چيزى در باطن گوش ممكن نيست، غسل جبيره اى به جاى آورد.

نايب گرفتن در غسل

سؤال 822. اينجانب خود قادر به شستشو و انجام غسل نيستم، آيا مى توانم براى آب ريختن و شستن نايب بگيرم و خود نيّت غسل كنم؟ آيا غسل به اين نحو صحيح است؟

جواب: بله، در آن مقدارى كه توانايى نداريد صحيح است.

خروج ماده اى از انسان كه يقين به منى بودن آن ندارد

سؤال 823. بعضى از اوقات پس از بيدار شدن از خواب در كيسه ى مخصوص ادرار خود مادّه اى مى بينم كه نمى دانم منى است يا چيز ديگر و چون بدنم حسّ ندارد و با قراين ذكر شده در مسأله ى 350 رساله براى من قابل تشخيص نيست، آيا بايد غسل كنم؟

جواب: حكم منى ندارد، مگر از روى شهوت خاصّى خارج شده باشد. و اگر نمى دانيد، حكم به جنابت نمى شود؛ مگر اين كه بر تقدير متعارف بودن، احراز جنابت بشود و اين معنا بر شما قابل احراز مى باشد.

خروج منى بدون اراده

سؤال 824. بر اثر مرضى كه به آن مبتلا هستم، گاه بدون اراده از من منى خارج مى شود، آيا موجب جنابت مى گردد و با توجّه به اين كه در يك روز چند بار اتّفاق مى افتد، تكليف شرعى من چيست؟

جواب: اگر يقين به منى بودن آن داريد، موجب جنابت است و براى نماز بايد غسل كنيد و اگر نمى توانيد تيمّم نماييد.

فرج مصنوعى

سؤال 825. دستگاه تناسلى خانمى اشكال داشته و بنابر آزمايشات و اظهار چندين دكتر متخصّص لوله ى واژن و رحم ندارد [البته قابل ذكر است كه رحم در ابعاد بسيار كوچك وجود دارد ولى به هيچ وجه به جايى وصل نيست و تنها با ماهيچه هايى به شكم وصل مى باشد و راه خروجى ندارد و به عبارت ديگر كالعدم مى باشد }بعد از مدّتى از ازدواج، به علّت نبودن راهى براى جماع با يك عمل جرّاحى [واژن [گوشت را بريده و راهى لوله مانند را كه مسدود است باز كردند و بنابر اظهار خود خانم و دكتر متخصّص، هيچ لذّتى در موقع جماع براى خود خانم نيست. لطفا بيان بفرماييد:

1) آيا صرف ادخال و جماع با چنين زنى باعث وجوب غسل جنابت براى خانم مى شود؟

جواب: غسل واجب مى شود و معيار همان جماع بر موضع مخصوص است؛ هر چند بدون شهوت باشد. مگر آن كه مدخل، مصنوعى باشد به نحوى كه صدق فرج نكند.

2) براى مرد چه طور؟ در صورتى كه منى بيرون نيايد.

جواب: اگر دخول كند هر چند منى بيرون نيايد، غسل واجب مى شود با فرض اين كه صدق كند دخول در فرج زن كرده است.

اثر خودكار در غسل

سؤال 826. اگر هنگام غسل در جايى از بدن، اثر خودكار وجود داشته باشد، مانع رسيدن آب محسوب مى شود؟

جواب: با فرض اين كه جرميّت نداشته باشد، مانع نيست.

اثر گچ يا صابون در اطراف ناخن بعد از غسل

سؤال 827. حكم اثر گچ يا صابونى كه بعد از غسل در اطراف ناخن ها مشاهده مى شود چيست؟ اگر اين اثر در حمام هنگام غسل مشاهده نمى شود، امّا بعد از غسل ديده مى شود تكليف چيست؟

جواب: اگر صرفا رنگ سفيد مربوط به گچ يا صابون است، اشكالى ندارد اما اگر جرمى است كه عرفا مانع رسيدن آب به پوست و ناخن مى شود، بايد برطرف گردد.

توجه به وجود مانع بعد از غسل

سؤال 828. اگر بعد از غسل، انسان متوجه شود لايه اى از رسوبات نوره روى ناخن اوست چه حكمى دارد؟

جواب: اگر داراى جرم بوده و عرفا مانع رسيدن آب به ناخن بوده بايد مجددا غسل را تكميل نمايد؛ اما مجرد رنگ باقى مانده بدون جرم اشكالى ندارد.

غسل با موهاى ژل زده

سؤال 829. در هنگام وضو و غسل اگر موهاى سر ژل زده شده باشند، وضو و غسل چه حكمى دارد؟

جواب: موهايى كه تابع پوست به حساب نيايد، در غسل لازم نيست شسته شود و آب به پوست برسد كافى است و توضيح بيشتر در مسأله ى 376 رساله داده شده است.

چرك در ناف

سؤال 830. اگر داخل ناف كمى چرك باشد و برطرف كردن آن مشكل باشد، آيا غسل صحيح است؟

جواب: به مسأله ى 372 و 342 رساله رجوع شود.

ديدن سرمه در چشم بعد از غسل

سؤال 831. اگر بعد از غسل متوجه شويم كه مقدارى سرمه لاى مژه هاى ما وجود داشته است، آيا غسل باطل است؟

جواب: اگر سرمه چرب باشد به گونه اى كه عرفا مانع حساب شود و خارج از چشم كشيده شده باشد نه داخل آن و نيز يقين داشته باشد كه قبل از غسل وجود داشته، بايد غسل را اعاده نمايد.

تميزى بدن در غسل و وضو

سؤال 832. مقصود از تميز بودن بدن در غسل و وضو چيست؟

جواب: مقصود آن است كه اولاً بدن پيش از غسل از نجاسات پاك باشد و ثانيا مانعى از رسيدن آب به بدن نباشد.

لايه ى روغنى در گوش هنگام غسل

سؤال 833. در هنگام غسل احساس مى شود يك لايه ى روغنى داخل گوش است، حكم آن چيست؟

جواب: شستن داخل سوراخ گوش لازم نيست.

خال كوبى

سؤال 834. آيا خال كوبى در اعضا، مانع غسل است؟

جواب: مانع نيست.

استعمال مواد مصنوعى

سؤال 835. آيا استعمال مواد مصنوعى براى حالت دادن به مژه ها، در وضو و غسل اشكال ايجاد مى كند؟

جواب: اگر آن مواد داراى جرم باشد و مانع رسيدن آب به پوست و موى مژه باشد، بايد آن را برطرف كرد و شستن مويى كه تابع پوست نيست در وضو لازم است به خلاف غسل.

لاك ناخن

سؤال 836. آيا لاك ناخن مانع از انجام غسل است؟

جواب: مانع است و لازم است پيش از غسل برطرف شود.

حنا كردن

سؤال 837. آيا حنا مانع از وضو و غسل مى شود؟

جواب: اگر پس از شستن خود حنا، رنگ آن باقى مانده است، مانع از غسل و وضو نيست.

چرك لاى موهاى بدن

سؤال 838. گاهى در موهاى بدن مثل زير بغل مشاهده مى شود يك لايه ى چرك مانند آن را فرا گرفته است. آيا در غسل، مانع به حساب مى آيد؟

جواب: مانع بايد عرفيت داشته باشد و شستن موهاى بلند لازم نيست و شستن پوست كافى است.

چروك هاى پوستى در كهولت

سؤال 839. در اثر كهولت سن يا بعضى از عوارض جسمى، قسمتى از ظواهر بدن به وسيله ى قسمتى ديگر پوشيده مى شود، آن قسمت ها بايد چگونه غسل شود؟

جواب: ظاهرا بايد به تمام آن قسمت ها آب برساند، مادامى كه باطن حساب نشود.

چربى بدن

سؤال 840. در غسل كردن چربى اى كه از خود طبيعت پوست سر است، آيا مانع حساب مى شود؟

جواب: مانع محسوب نمى شود.

گمان به بودن مانع هنگام غسل

سؤال 841. اگر مدّتى غسل مى كرده، سپس گمان پيدا كرده كه در هنگام غسل مانعى وجود داشته است ـ چون نمى دانسته كه بايد ناف را از چرك هاى آن تميز كند ـ و نوعا گمان به وجود چرك در ناف هست، آيا غسل هايى كه در مدّتى طولانى اين چنين انجام داده باطل بوده است؟

جواب: در غسل، ظاهر ناف بايد شسته شود و آن هم شسته شده و داخل آن واجب نيست شسته شود. بلى هر مقدار كه شك دارد جزو ظاهر حساب مى شود يا باطن احتياط اين است كه بشويد تا جايى كه سابقا باطن يقينى نبوده است، و در فرض سؤال تا وقتى كه اطمينان به وجود مانع نباشد، به حكم فراغ، غسل محكوم به صحّت است.

ديدن مانع بعد از غسل

سؤال 842. اگر مدّتى بعد از غسل ديديم كه مانعى روى بدن وجود دارد وظيفه ى ما چيست؟ آيا مى توانيم بگوييم انشاءاللّه  بعد از غسل ظاهر شده است؟

جواب: اگر احتمال بدهد كه بعدا پيدا شده، محكوم به صحّت است.

مهلت برداشتن مانع و تكميل غسل

سؤال 843. شخصى كه غسل كرده اگر مانع ديد تا چه وقت مى تواند مانع را بردارد و همان غسل را تكميل كند؟

جواب: تا زمانى كه حدث اصغر از او سر نزده، مى تواند و پس از آن محلّ، احتياط كردن است به اين نحو كه غسل را دو مرتبه به صورت كامل انجام دهد و براى نماز و كارى كه براى آن وضو لازم است، وضو بگيرد.

استمناء جهت درمان

سؤال 844. اگر به جهت امراض تناسلى، پزشك براى درمان و تشخيص نوع مرض براى آزمايش تجويز استمنا كند، آيا ارتكاب آن جايز است؟

جواب: اگر ضرورت باشد و راه حلال ميسّر نباشد، جايز است.

گرفتن منى براى تشخيص بچه دار شدن

سؤال 845. در بعضى از بيمارستان ها براى اين كه بفهمند انسان بچه دار مى شود، از مرد مى خواهند كه با عمل استمنا، منى خودش را در اختيار آزمايشگاه قرار دهد. آيا جايز است؟

جواب: جايز نيست.

خروج رطوبت مشكوك بعد از غسل

سؤال 846. بعد از غسل آب مشكوكى از من خارج شده است، آيا نجس است و غسل لازم دارد؟

جواب: اگر پس از جنابت و قبل از غسل بول كرده و سپس غسل نموديد و يا اگر نمى توانستيد بول كنيد استبراء كرده و سپس غسل كرده ايد و پس از آن رطوبت مشكوكى كه انسان نمى داند بول است يا منى خارج شده، حكم بول دارد و در غير اين صورت حكم منى داشته و بايد مجددا غسل نماييد. (به مسأله ى 351 رساله رجوع فرماييد.)

شك در صحت غسل

سؤال 847. اگر بعد از اتمام غسل، در صحت غسل شك كنم، تكليف چيست؟

جواب: آن شك اعتبار ندارد.

شك در رسيدن آب به پوست

سؤال 848. فردى در غسل خيال مى كرده صرف رسيدن آب به مو كافى است و لازم نيست آب به پوست برسد و همين طور غسل مى كرده تا اكنون كه ملتفت مسأله شده است. اكنون در غسل ها شك دارد كه آيا آب به پوست مى رسيده يا نه ولى احتمال رسيدن را مى دهد، آيا غسل هاى او صحيح بوده است؟

جواب: اعمال گذشته او محكوم به صحت است، زيرا شك پس از فراغ است.

اشتباه در غسل ارتماسى

سؤال 849. من تا چندى پيش نمى دانستم كه زير دوش حمام رفتن غسل ارتماسى نيست و مدّتى غسل جنابت را به اين نحو انجام مى دادم. تكليف نمازهايى كه تاكنون خوانده ام چيست؟

جواب: بايد قضا شود، مگر اين كه با قصد وظيفه، خود به خود غسل ترتيبى حاصل مى شده است.

شكّ در شستن مقدارى از بدن

سؤال 850. اگر بعد از غسل در شستن قسمتى از بدن شك كند، حكم آن چيست؟ در بين غسل چه طور؟

جواب: بعد از غسل اعتنا نكند؛ و در بين غسل، احوط تدارك است ـ تا وقتى كه با تدارك محذورى لازم نيايد ـ و در غير اين صورت، بنابر احتياط غسل را تمام مى كند و تيمّم مى نمايد.

خروج مجدّد منى پس از غسل

سؤال 851. اگر شخصى غسل جنابت كرده و چون استبراء به بول نكرده بوده بعد از ساعتى مقدارى از منى كه در مجرى باقى مانده بيرون مى آيد؛ آيا جنابت جديد است تا نمازهايى كه با آن غسل خوانده صحيح باشد يا جنابت سابق است و نمازهاى خوانده شده بايد اعاده شود؟

جواب: پس از غسل اوّل، طهارت حاصل است و خروج منى موجب جنابت جديد است.

آب خارج شده پس از غسل

سؤال 852. آيا آبى كه گاهى از انسان بعد از انجام غسل يا حين آن بيرون مى آيد، حكم منى را دارد؟ با توجّه به اين كه به صورت طبيعى و بدون جستن و شهوت خارج مى شود.

جواب: اگر قبل از غسل بول و يا استبرا كرده، در صورت شكّ، حكم منى را ندارد. توضيح بيشتر در مسأله ى 351 رساله آمده است.

شكّ در غسل بعد از خروج از حمّام

سؤال 853. اگر كسى به قصد غسل واجب وارد حمّام شود و سپس شك كند كه آيا غسل كرده يا خير، حكمش چيست؟

جواب: بايد غسل كند.

وضو بعد از غسل جنابت

سؤال 854. اگر كسى بعد از غسل جنابت وضو بگيرد، كار خلافى انجام داده است؟

جواب: جايز نيست؛ هر چند نماز او صحيح است.

غسل جنابت نياز به وضو ندارد

سؤال 855. اگر انسان غسل جنابت را پيش از وقت نماز انجام دهد، آيا براى نماز احتياج به وضو دارد؟

جواب: اگر مبطلات وضو پيش نيامده است، احتياج ندارد.

سؤال 856. در رساله آمده شخصى كه غسل جنابت كرده، براى نماز نبايد وضو بگيرد. وظيفه ى او در مسّ كتاب قرآن و موارد ديگرى كه مشروط به وضو است چه مى باشد؟

جواب: فرقى نمى كند.

عدم احتياج غسل جنابت به وضو

سؤال 857. اين كه فرموده اند غسل جنابت وضو لازم ندارد، آيا شامل فردى كه جنب از حرام شده هم مى شود؟

جواب: بله، شامل مى شود.

وسواس در غسل

سؤال 858. اگر كسى در شستن وسواس پيدا كرد، حكمش چيست؟

جواب: بايد به وسوسه اش اعتنا نكند.

دقت در غسل جنابت

سؤال 859. آيا در غسل جنابت بايد وسواس به خرج داد كه آب به همه جاى بدن رسيده است؟

جواب: وسواس لازم نيست و ملاك در رسيدن آب، عرف متديّنين است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -