انهار
انهار
مطالب خواندنی

قطع و يا معلوليّت اعضاى وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسح كسى كه پايش قطع شده

سؤال 661. اگر شخصى پايش قطع شده باشد و فقط پاشنه ى پاى او مانده باشد ـ يعنى قسمتى را كه بايد مسح بكشد از بين رفته باشد ـ ، وظيفه او در مسح چيست؟

جواب: احتياط آن است كه در نزديك ترين محل پا به محل مسح، پا را مسح نمايد و پس از آن تيمم نيز بكند.

سؤال 662. شخصى كه هر دو پاى او از زانو قطع شده است، وظيفه ى وى درباره ى مسح چيست؟ آيا ضميمه كردن تيمّم لازم است؟

جواب: احتياط آن است كه در نزديك ترين محل پا به محل مسح، پا را مسح نمايد و پس از آن تيمم نيز بكند.

وضوى فرد فاقد اعضاى وضو

سؤال 663. وضوى شخصى كه اصلاً دست و پا ندارد، يا يك دست و يك پا ندارد، چگونه است؟

جواب: اكتفا به شستن و مسح ساير اعضا مى كند.

وضوى فردى كه قادر به حركت اعضاى وضو نيست

سؤال 664. اگر كسى حركت دادن اعضاى وضويش مشكل باشد يا اصلاً قادر به حركت دادن آن ها نيست، وظيفه او جهت طهارت هاى سه گانه و چگونگى آن ها را در دو مورد زير بيان فرماييد:

1) حركت نداشتن دست چپ.

جواب: با يك دست انجام مى دهد.

2) حركت نداشتن دو دست.

جواب: بايد از ديگران كمك بگيرد.

كسى كه يك دست خود را از دست داده

سؤال 665. كسى كه يك دست خود را تا مچ يا تا آرنج از دست داده است، تكليف او از نظر وضو چگونه است؟

جواب: در شستن دست به آن چه كه از دست باقى مانده اكتفا مى نمايد با حفظ ترتيب از مرفق به طرف مچ بنابر احتياط، و با كف دست سالم همه ى مسح ها را انجام مى دهد.

سؤال 666. كسى كه هر دو دست خود را تا مچ از دست داده است، تكليف او از نظر وضو چگونه است؟

جواب: هر چه مانده را مى شويد و بنابر احتياط مسح ها را با نزديك ترين عضو باقى مانده به كف دست انجام مى دهد.

تكليف كسى كه دو دستش قطع است

سؤال 667. كسى كه دو دست خود را تا آرنج از دست داده است، تكليف او از نظر وضو چگونه است؟

جواب: طرف بازو را كه در حال اتصال از مرفق بوده مى شويد و با همان آب وضو مسح مى كند و در صورت عدم توانايى از اين مقدار جهت وضو نايب مى گيرد.

اشتباه در وضوى نيابتى

سؤال 668. كسى وظيفه اش وضو به كمك نايب بوده، امّا چگونگى وضوى نيابتى را نمى دانسته و وضوى نيابتى را اشتباهى انجام داده است، آيا نمازهايى را كه خوانده است صحيح است يا بايد قضا نمايد؟

جواب: در فرض بطلان وضو و عدم عمل به وظيفه بايد قضا كند.

اگر نايب گرفتن مستلزم رو زدن باشد

سؤال 669. كسى كه وظيفه اش وضو به كمك نايب است؛ امّا گرفتن نايب موجب رو انداختن و منّت مى شود، چه بايد بكند؟

جواب: آن چه ذكر شده تا به حدّ حرج نرسيده عذر نيست، و اگر از لحاظ مالى متمكّن است، پول بدهد و نايب اجير كند.

معيار شك در وضو توسط نايب

سؤال 670. افرادى كه توسط نايب، وضو مى گيرند آيا يقين و شكّ خودشان ملاك است يا يقين و شك نايب ملاك عمل است؟ (مثلاً نايب پس از وضو يقين دارد مانع يا نجاستى در اعضاى وضو نبوده است؛ ولى خودش معتقد است هنگام وضو مانع يا نجاست در اعضا بوده است.)

جواب: يقين و شك خود آن شخص معيار است. اگر يقين دارد كه در هنگام وضو مانع بوده، وضو باطل است و اگر شك دارد كه هنگام وضو بوده، صحيح است.

اشتباه انجام دادن وضوى نيابتى

سؤال 671. شخصى وضوى نيابتى را اشتباه انجام داده تكليف نمازهاى خوانده شده ى او چيست؟ آيا نايب ضامن است؟

جواب: خود مكلف ضامن نمازهاى خودش است.

وضو دادن ديگرى در موارد غير ضرورت

سؤال 672. در غير ضرورت اگر شخص ديگرى انسان را وضو يا غسل دهد، آيا صحيح است؟

جواب: خير، باطل است. (مسأله ى 290 رساله و قبل آن)

نيابت وضو از روى كراهت

سؤال 673. اگر نايب از روى كراهت و يا خجالت انسان را وضو دهد آيا طهارت حاصل شده يا خير؟

جواب: بله، ظاهرا طهارت حاصل شده است.

مسح پاى مصنوعى

سؤال 674. آيا مى توان روى پاى مصنوعى مسح كرد؟

جواب: مسح روى پاى مصنوعى فايده ندارد.

وضوى شخص فلج

سؤال 675. شخصى كه فلج است و از كفش طبى و عصاى چوبى استفاده مى كند و درآوردن كفش براى او امكان ندارد، وظيفه ى مسحش چيست؟

جواب: بايد بر روى آن مسح نمايد.

مسح فردى كه دستش قطع شده

سؤال 676. دست راست شخصى از مچ قطع شده، آيا مسح سر و پاى راست را با دست چپ بكشد؟

جواب: بله، بايد با دست چپ بكشد.

وضوى فرد داراى دست و پاى زايد

سؤال 677. شخصى كه دست و پاى اضافى دارد، چگونه بايد وضو بگيرد؟

جواب: دست زايد را بايد بشويد ولو مستقل هم باشد بنابر احتياط؛ ولى پاى اضافى را ظاهرا لازم نيست مسح كند.

وضو و تيمم جانبازان قطع نخاعى

سؤال 678. جانبازان قطع نخاعى كه قدرت بر وضو و تيمم ندارد چگونه بايد وضو بگيرند.

جواب: به مسأله ى 290 و 291 رساله رجوع شود.

مسح افراد فاقد پا

سؤال 679. كسى كه يك پا و يا هر دو پا را از دست داده است، براى مسح چه كند؟

جواب: ظاهرا براى مسح پا تكليف ندارد.

فردى كه انگشت يك دست را ندارد

سؤال 680. انگشتان دست راست من قطع شده است، آيا مى توانم با دست چپ به جاى دست راست وضو بگيرم؟

جواب: با دست چپ صورت و دست راست را مى شوييد و مسح ها را انجام مى دهيد و خود دست چپ را هم با گرفتن زير شير آب و يا با باقى مانده از كف دست راست، مى شوييد.

شستن دستِ مصنوعى در وضو

سؤال 681. آيا دست مصنوعى بايد هنگام وضو شسته شود؟ و آيا براى سجده، كف دست مصنوعى بايد روى زمين قرار گيرد؟

جواب: ظاهرا لازم نيست.

مسح معلولين

سؤال 682. شخصى كه دو انگشت شست و سبابه و قسمتى از پاى راست او قطع شده است، چگونه مسح را انجام دهد؟

جواب: بر مقدار باقيمانده مسح كند.

عدم توانايى مسح پا

سؤال 683. شخصى كه قدرت مسح پا را ندارد ولى پايش سالم است، آيا بايد نايب بگيرد يا تيمم كند؟

جواب: به مسأله ى 290 رساله رجوع شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -