انهار
انهار
مطالب خواندنی

موانع رسيدن آب به پوست

بزرگ نمایی کوچک نمایی

لاك و لوازم آرايش

سؤال 599. آيا لاك و لوازم ديگر آرايشى كه زنان استفاده مى كنند براى وضو گرفتن اشكالى ايجاد مى كند؟

جواب: لاك و امثال آن كه جرميّت دارد، مانع از رسيدن آب به پوست است، لذا بايد قبل از وضو آن ها را برطرف كند.

خط لب و خط ابرو

سؤال 600. كاشتن خط لب و ابرو آيا مانع از رسيدن آب مى شود؟ وضو در اين صورت صحيح است؟

جواب: وضو صحيح است.

حنا بستن دست و ناخن

سؤال 601. خضاب كردن دست و ناخن با حنا چه حكمى دارد؟

جواب: براى وضو و غسل مانعى ندارد.

بلند گذاشتن ناخن

سؤال 602. آيا بلند گذاشتن ناخن در وضو اشكال ايجاد مى كند؟

جواب: اشكال ندارد، فقط بايد به زير آن قسمت هاى بلند از ناخن، آب برسد.

زود گرفتن وضو براى آرايش بعدى

سؤال 603. اگر زنى براى اين كه بعدا مى خواهد آرايش كند زودتر وضو بگيرد آيا در نيّت او خللى وارد مى شود يا وضوى او صحيح است؟

جواب: اگر قبل از وقت نماز باشد بايد به نيّت استحباب، وضو بگيرد، نه براى خواندن نماز واجب.

سرمه در وضو

سؤال 604. ابروهاى من ريخته و در دانشگاه مجبورم از سرمه استفاده كنم، وظيفه من در مورد وضو و نماز چيست؟

جواب: اگر سرمه مانع رسيدن آب به پوست است، لازم است برطرف شود.

داروى تقويت مو

سؤال 605. داروهايى كه براى جلوگيرى از ريزش موى سر با تجويز پزشك استفاده مى شود، آيا براى وضو اشكال ايجاد مى كند.؟

جواب: اگر مانع رسيدن آب به پوست است، بايد برطرف شود و اگر ضرورت دارد، وظيفه ى او جبيره است و احتياطا تيمم هم ضميمه كند خوب است.

موى مصنوعى و رسيدن آب به پوست

سؤال 606. آيا موى مصنوعى در وضو و غسل، مانع از رسيدن آب به پوست مى شود؟

جواب: اگر به پوست چسبيده است، مانع است.

نبودن مانع از رسيدن آب به پوست

سؤال 607. پوست بدن اينجانب بسيار چرب است. آيا چربى آن در وضو و غسل، مانع از رسيدن آب به پوست است؟

جواب: اگر جرم ندارد كه مانع از رسيدن آب به پوست باشد، اشكال ندارد. اما اگر احراز كند كه صورت يا دست ها به قدرى چرب است كه آب به پوست نمى رسد، اوّل محل وضو را از چربى خشك كند و بعد وضو بگيرد.

عدم مانعيّت رنگ ساعت مچى

سؤال 608. بر روى مچ دستم آثار رنگى كه از ساعت مچى نشأت گرفته باقى مانده است، آيا براى وضو گرفتن اشكال دارد؟ با توجّه به اين كه اثر باقى مانده پاك نمى شود.

جواب: رنگ بدون جرم، مانع حساب نمى شود.

رنگ مو

سؤال 609. رنگى كه خانم ها براى موى سر استفاده مى كنند، آيا مانع از صحّت مسح در وضو مى شود؟

جواب: بعد از برطرف كردن جرم، رنگ تنها مانع از مسح نمى شود.

كاشتن ناخن مصنوعى

سؤال 610. اخيرا افرادى كه فاقد ناخن هستند، به وسيله پيشرفت علم پزشكى مى توانند ناخن مصنوعى بكارند.

1) حكم شرعى كاشتن ناخن مصنوعى را بيان فرماييد.

جواب: شخصى كه اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بكارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل اين كاشتن جايز نيست، چون اضطرار ندارد.

2) در هر حال اگر كسى ناخن مصنوعى بكارد، وظيفه اش در وضو و غسل چيست؟

جواب: در وضو و غسل اشكال پيدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضايع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتياط است؛ ولى اگر اين كار را كرد و هنگام وضو يا غسل امكان بيرون آوردنِ آن نبود، بايد در مسح و غسل عمل به جبيره كند.

احتمال به وجود آمدن مانع بعد از وضو

سؤال 611. پس از نماز و گذشتن حدود يك ساعت از وضو گرفتن، متوجّه قى چشم شدم. اگر احتمال بدهم كه پس از وضو حاصل شده، آيا وضو صحيح است؟

جواب: در فرض مذكور وضو صحيح است.

انواع كرم در وضو

سؤال 612. آيا كرم، مانع از رسيدن آب است؟

جواب: اگر چربى آن به حدّى است كه عرفا آب به پوست مى رسد مانع نيست.

چربى مو و پوست سر

سؤال 613. آيا روغن زيتون يا نارگيل يا هر روغن ديگر، مانع مسح سر است؟

جواب: اگر چربى به گونه اى است كه عرفا آب به پوست مى رسد، مانع نيست.

مواد آرايشى روى پوست

سؤال 614. بعد از استفاده از مواد آرايشى و پاك كردن آن ها رنگى بر بدن باقى مى ماند، آيا اين رنگ مانع از رسيدن آب به پوست مى شود؟

جواب: در صورت داشتن جِرم، مانع محسوب مى شود؛ ولى اگر فقط رنگ باشد (مثل رنگ حنا) مانع نيست.

لاكى بودن انگشت بزرگ پا هنگام وضو

سؤال 615. اگر انگشت بزرگ پا هنگام وضو لاك داشته باشد، آيا اشكالى دارد؟

جواب: اگر انگشتان ديگر پا، لاك ندارد مى توان از سر انگشتان ديگر مسح نمود اما اگر بخواهد از سر انگشت بزرگ مسح كند، برطرف كردن لاك به اندازه ى مسمّاى مسح لازم است.

مسح كردن روى غير لاك ناخن

سؤال 616. آيا در مسح مى توان تمام انگشتان را به جز انگشت كوچك لاك زد و روى آن مسح كشيد؟

جواب: بله، مى توان.

لاك زدن انگشتان كوچك پا

سؤال 617. اگر چهار انگشت كوچك پا را لاك بزنيم و براى وضو انگشت بزرگ را لاك نزنيم، آيا وضو صحيح است؟

جواب: بله، با مسح بر انگشت بزرگ، وضو صحيح است.

پماد چشمى

سؤال 618. دچار بيمارى اى شدم كه بايد پلك هايم را هر شب با پمادى مخصوص چرب كنم و حق استفاده از صابون را نيز ندارم تكليف چيست؟

جواب: هر مقدار كه وقت بستن پلك ها باطن حساب مى شود اشكال ندارد و در غير آن اگر چربى آن تا وقت نماز باقى بماند و براى وضو مانع باشد، بايد آن را كم كند به حدى كه عرفا آب به پوست برسد و اگر ازاين مقدار هم معذور است، وظيفه اش جبيره است.

وضوى افراد رنگ كار

سؤال 619. شغل افرادى، به گونه اى است كه هميشه با رنگ يا گريس و چيزهاى ديگر سر و كار دارند و هر چه وقت صرف كنند، بعد از وضو باز هم رنگ يا گريس ديده مى شود، وظيفه اين افراد چيست؟

جواب: رنگ و چربى كه عرفا جرم ندارد، مانع نيست و اگر مشكوك است بايد برطرف كند. (مسأله ى 297 رساله)

ماندن اثر اشيا بر دست

سؤال 620. آيا اثر شستن دست آلوده به نفت و نيز رنگ خوراكى ها ـ مثل گردو و اثر گچ و سيمان و نيز خودكار و خودنويس و چيزى كه در مدت طولانى از دست پاك مى شود ـ مانع رسيدن آب به اعضا مى باشند يا خير؟

جواب: در صورت داشتن جرم مانع محسوب مى شوند اما اگر فقط رنگ آن به اعضاى وضو باقى مانده باشد، مثل رنگ گردو اشكالى ندارد.

موادّ آرايشى سر

سؤال 621. آيا موادى مانند ژل، كتيرا و روغن مو كه براى موى سر استفاده مى شود، مانع از وضو مى شوند؟

جواب: اگر داراى جرم است كه مانع از رسيدن آب است بايد برطرف شود.

سرمه ى چشم در هنگام وضو

سؤال 622. آيا سرمه چشم براى زنان در هنگام وضو ضررى به صحت وضو مى زند يا خير؟

جواب: اگر داخل چشم كشيده شده باشد، اشكالى ندارد و در صورتى كه بيرون از چشم بوده و مانع از رسيدن آب به پوست باشد، لازم است برطرف شود.

وجود مانع پس از وضو

سؤال 623. اگر كسى بعد از وضو متوجه شده چيز خيلى كمى به اعضاى وضويش بوده چه كند؟

جواب: اگر در وقت وضو بوده و مانع بوده بايد دوباره وضو بگيرد.

ديدن مانع بلافاصله بعد از مسح

سؤال 624. اگر وضو گيرنده در مسح پا، مانعى را بعد از مسح ديد آيا مى تواند مانع را برطرف كند و دوباره مسح كند؟

جواب: اگر موالات به هم نخورد، اشكال ندارد.

ديدن مانع در هنگام نماز و بعد از آن با بررسى قبل از وضو

سؤال 625. اگر قبل از وضو، از نظر مانع رسيدن آب وارسى شود و در اثناى نماز يا بعد از نماز متوجه مانعى شود حكم چيست؟ و نيز اگر قبل از نماز وارسى نكرده باشد و بعد يا در اثناى نماز متوجه مانع شود.

جواب: در صورت اوّل نماز و وضويش صحيح است و در صورت دوم وضويش را احتياطا دوباره بگيرد؛ ولى اگر بعد از نماز متوجه شود نمازش صحيح است.

چرك زير ناخن

سؤال 626. آيا پاك نمودن چرك هاى زير ناخن در هنگام وضو لازم است؟

جواب: اگر زير ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد، ولى اگر ناخن را بگيرند بايد براى وضو چرك آن را برطرف كنند و نيز اگر ناخن بيشتر از حد معمول بلند باشد، بايد چرك زير مقدارى را كه از معمول بلندتر است برطرف نمايند.

رفع مانع در اثناى وضو

سؤال 627. آيا در اثناى وضو يا غسل مى شود مانع را برطرف كرد يا حتما بايد قبل از شروع وضو باشد؟

جواب: اگر موالات و شرايط وضو مثل شستن از بالا به پايين رعايت شود، اشكالى ندارد.

عدم دست رسى به مواد شوينده جهت از بين بردن جرم اعض

سؤال 628. اگر موادّ روغنى به صورتى بود كه بدون پاك كننده از روى اعضاى وضو پاك نمى شد و مواد شيميايى و پاك كننده در مدت نماز در اختيار نباشد، در چنين مواقعى تكليف وضو و غسل چيست؟

جواب: بايد وضو و غسل جبيره به جا آورد و احتياطا تيمم هم بنمايد.

شك در جرم بودن

سؤال 629. اگر شك كنيم، چيزى كه بر اعضاى وضو است جرم دارد يا خير تكليف چيست؟

جواب: بايد احراز كند كه آب به پوست مى رسد و اگر شك زياد ناشى از وسوسه است اعتنا نكند. (توضيح بيشتر در مسأله ى 297 و 375 رساله آمده است.)

مسح از روى جوراب نازك

سؤال 630. آيا مى شود از روى جوراب نازك مسح كشيد؟

جواب: جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -