انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احكام ديگر وضو

وضوى كودك غير بالغ

سؤال 501. آيا وضوى بچه غير بالغ صحيح است كه قرآن به دست او بدهيم؟

جواب: اگر به نحو صحيح وضو بگيرد، صحيح است.

مبتلا شدن كودك به حدث اكبر

سؤال 502. آيا كودك نابالغ، مُحْدِثْ به حدث اكبر مى شود؟

جواب: فرق نمى كند، نسبت به هر سببى كه براى او ممكن است.

استحباب نفسى وضو

سؤال 503. لطفا معناى استحباب نفسى را بفرماييد كه آيا وضو استحباب نفسى دارد؟

جواب: بله و معناى استحباب نفسى آن است كه وضو به قصد قربت صحيح است، هر چند نيّت هيچ يك از غايات آن را هم نكند، حتى نيّت بودن بر طهارت را.

وضو زير باران

سؤال 504. زير باران به چه نحوه اى وضو گرفته شود كه وضو صحيح باشد، با توجّه به اين كه آب باران با آب وضو مخلوط مى شود؟

جواب: عضو را در باران مى گيرد با رعايت ترتيب از بالا به پايين ـ به حسب قصد ـ و در تمام زمان بارش قصد وضو داشته باشد؛ لكن در وضو بايد مسح سر و پاها به آب جديد از باران واقع نشود و آب وضو با آب باران جديد ممزوج هم نشود، كه اگر مخلوط گردد، چنان چه به حدّى است كه مانع از تحقّق مقدار واجب از مسح با آب وضو است، وضو باطل مى گردد، و اگر به مقدار مستهلك باشد، ضرر ندارد.

خون آمدن بعد از وضو از اعضاى وضو

سؤال 505. آيا اگر پس از وضو از بعضى اعضاى وضو خون بيرون بيايد، وضو باطل است؟

جواب: اشكالى ندارد.

وضو گرفتن بدون توجه

سؤال 506. غرق شدن در افكار عميق، به گونه اى كه صداى خبرى را متوجه نشود، آيا وضو را باطل مى كند؟

جواب: اگر در ابتدا نيّت وضو داشته، اشكالى ندارد.

ميزان خروج باد معده

سؤال 507. آيا خروج باد معده از انسان، ميزان خاصى در باطل شدن وضو دارد؟

جواب: خارج شدن باد معده به هر مقدار كه باشد، باطل كننده وضو است.

وضو قبل از غسل واجب يا مستحب

سؤال 508. آيا قبل از انجام غسل واجب يا مستحب، گرفتن وضو لازم است؟

جواب: غير از غسل جنابت براى نماز و غيره، وضو هم لازم است، چه وضو قبل از غسل باشد يا بعد از آن.

خوردن در حين وضو

سؤال 509. اگر در حين وضو چيزى بخوريم، وضوى ما درست است؟

جواب: اشكالى ندارد.

اشتباه انجام دادن وضو

سؤال 510. من قبلاً وضويم را اشتباه انجام مى دادم، آيا نمازم اشكال دارد؟

جواب: اگر به نحو باطل بوده، نماز با آن هم باطل بوده است.

وضو گرفتن قبل از وقت نماز

سؤال 511. آيا وضو گرفتن به نيّت خواندن نماز واجب، قبل از وقت نماز و با علم به اين كه وقت نماز نشده است، اشكال دارد؟

جواب: بايد به قصد طهارت و وظيفه ى فعليّه گرفته شود. هر چند داعى بر اين، با طهارت بودن در وقت نماز باشد.

سؤال 512. حداكثر چه زمانى قبل از اذان نماز مى توان به نيّت آن نماز واجب وضو ساخت؟

جواب: اصلاً قبل از وقت نمى توان وضو گرفت مگر به نيّت استحباب يا غايت واجب ديگرى غير از نماز مورد نظر.

سؤال 513. در صورتى كه انسان مى داند بعد از داخل شدن وقت نماز اگر وضو را تأخير بيندازد، ناچار به مسح بر حايل مى شود، آيا تقديم وضو واجب است؟ در صورتى كه تأخير وضو منجر به وضوى ضرورت يا تقيّه گردد، آيا باز همين حكم را دارد؟

جواب: احوط لزوم تقديم است.

تجديد وضو

سؤال 514. تجديد وضو جايز است يا نه؟ و اگر شخص تجديد وضو كرد و نماز خواند، بعد يادش آمد كه وضوى قبلى اش باطل شده، آيا نمازى كه با اين وضوى جديد خوانده صحيح است؟

جواب: تجديد وضو جايز است، و در فرض مذكور نماز او صحيح است.

فلسفه استحباب تجديد وضو

سؤال 515. فلسفه استحباب تجديد وضو براى نماز چيست؟

جواب: ائمه ـ عليهم السّلام ـ در روايت فرموده اند: «الوضوء على الوضوء نورٌ على نورٍ»؛ (وضوگرفتن در حال وضو، نورى است كه بر نور اضافه مى شود.)

اعتقاد به شستن دو بار دست

سؤال 516. كسى كه اعتقاد داشته دست راست دو بار بايد شسته شود، آيا وضويى كه مى گرفته صحيح است؟

جواب: بله، صحيح است.

وضو با كفش غصبى

سؤال 517. وضو گرفتن با كفش غصبى چه حكمى دارد؟

جواب: اظهر عدم بطلان وضو است، اگرچه با غصب كردن كفش، مرتكب گناه شده است.

وضو با كفشى كه عوض شده

سؤال 518. كفش من در مكانى عوض شده است، آيا مى توانم با پوشيدن آن وضو بگيرم؟

جواب: اگر شاهد حال بر رضايت صاحب آن باشد، اشكال ندارد.

وضو در مكان غصبى

سؤال 519. آيا وضو گرفتن در مكان غصبى اشكال دارد؟

جواب: وضو صحيح است، هر چند مرتكب حرام شده است.

وضو گرفتن با كفش مجهول المالك

سؤال 520. وضو گرفتن با كفش هايى كه مالك آن مشخص نيست، چه حكمى دارد؟

جواب: وضو صحيح است، هر چند مرتكب حرام شده است.

حدود فاصله زمانى در شستن اعضاى وضو

سؤال 521. هنگام وضو و غسل، چه مدت فاصله ى زمانى در شستن اعضا اشكال ندارد؟

جواب: در وضو، فاصله زمانى بايد به اندازه اى باشد كه در زمان شروع عضو بعدى، مجموع اعضاى سابق در هواى معتدل نخشكيده باشد؛ ولى در غسل، موالات لازم نيست. (جهت توضيح بيشتر به مسأله ى 287 رساله رجوع شود.)

تفاوت وضوى مرد با وضوى زن

سؤال 522. لطف كنيد تفاوت وضوى زن با مرد را بفرماييد؟

جواب: در واجباتِ وضو فرقى ندارند.

وضوى احتياطى بعد از غسل جنابت

سؤال 523. شخصى بعد از سه الى چهار ساعت بعد از غسل جنابت مى خواهد نماز بخواند و نمى داند محدث شده يا نه، آيا مى تواند احتياطا وضو بگيرد؟

جواب: اشكال ندارد.

حكم جاهل به بطلان وضو

سؤال 524. اگر شخصى كه جاهل به بطلان وضوى خويش است، نماز بخواند، نماز او چه حكمى دارد؟

جواب: آن نماز را دوباره بايد بخواند.

خشك كردن يا خشك نكردن اعضاى وضو

سؤال 525. آيا خشك كردن رطوبت بعد از وضو مكروه است و يا خشك نكردن مستحب است؟

جواب: افضل، خشك نكردن است.

نماز مستحبى بدون وضو

سؤال 526. آيا خواندن نماز مستحبى بدون وضو به قصد ورود يا رجا جايز است؟

جواب: جايز نيست.

عمل بر خلاف وظيفه تيمم

سؤال 527. كسى كه به خاطر تنگى وقت بايد تيمم كند، چنان چه بر خلاف وظيفه خود عمل كرد و وضو گرفت، آيا وضويش صحيح است؟

جواب: اگر به قصد آن نماز وضو نگرفته، وضويش صحيح است.

وضو گرفتن در توالت

سؤال 528. اگر به واسطه ى عذرى داخل توالت وضو سازد، آيا اشكال دارد؟

جواب: با رعايت طهارت محل شستن دست و صورت و مسح مانعى ندارد.

نماز با وضوى گرفته شده براى غير نماز

سؤال 529. آيا مى شود با وضويى كه براى غير نماز گرفته شده، نماز يوميّه را انجام داد؟

جواب: اشكالى ندارد.

قصد باطل كردن وضو

سؤال 530. آيا وضو هم مانند روزه با قصد باطل نمودن باطل مى شود؟

جواب: باطل نمى شود.

وضو گرفتن در ايام عادت زنانه

سؤال 531. آيا وضو گرفتن در ايام عادت صحيح است و همان ارزش وضوى زمان عادى را دارد؟

جواب: استحباب وضو در ايام عادت باقى است، هر چند با آن نمى توان اعمالى را كه بايد با وضو انجام داد، به جاى آورد.

نماز خواندن با وضوى يك نماز معين

سؤال 532. شخصى كه صرفا به نيّت نماز ظهر و عصر وضو گرفته، آيا مى تواند با همان وضو نماز مغرب و عشا را بخواند؟

جواب: اشكالى ندارد.

خشك كردن دست و صورت قبل از وضو

سؤال 533. شخصى قبل از وضو دست ها و صورتش را شسته، آيا بايد آن ها را براى وضو خشك كند؟

جواب: لازم نيست.

اداى نماز واجب با وضوى مستحبى

سؤال 534. آيا با وضوى مستحبى مى توان نماز واجب خواند؟

جواب: اشكالى ندارد.

زمان اعتبار يك وضو

سؤال 535. با يك وضو تا چه زمانى مى توان نماز خواند؟

جواب: تا وقتى كه يكى از مبطلات وضو حادث نشود.

ضرر داشتن آب براى بدن

سؤال 536. كسى كه به علت سرماخوردگى آب براى او ضرر دارد، هنگام وضو چه بايد بكند؟

جواب: اگر آب گرم براى او ضرر ندارد، در صورت دسترسى بايد با آب گرم وضو بگيرد و در غير اين صورت وظيفه او تيمم است.

خوابى كه باطل كننده وضوست

سؤال 537. خواب در چه حدّى وضو را باطل مى كند؟

جواب: خوابى كه به واسطه ى آن چشم نبيند و گوش نشنود؛ ولى اگر چشم نبيند و گوش بشنود، وضو باطل نمى شود؛ و هم چنين است اگر گوش هم نشنود ولى نخوابيده باشد، مثل اين كه به فكر مشغول باشد.

نماز با وضوى نماز قضا

سؤال 538. با وضويى كه براى نماز قضا گرفته شده، مى توان نماز ديگرى مثل نماز واجب بخوانيم؟

جواب: اشكالى ندارد و مى شود با آن هر عملى كه نياز به وضو دارد انجام داد.

ريخته شدن آب وضو به چاه توالت

سؤال 539. آيا وضو گرفتن در دستشويى هايى كه فاضلاب آن به چاه توالت مى ريزد، اشكال دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

وضو گرفتن در حضور نامحرم

سؤال 540. آيا مرد مى تواند در جايى كه يقين دارد نگاه زن نامحرم با ريبه به دست و بازوى او مى افتد، وضو بگيرد، در صورت ناچارى چه كند؟

جواب: هرچند كار حرام كرده، ولى وضوى او صحيح است، و با پشت كردن به او و حفاظ قرار دادن دست ها به بدن وضو بگيرد.

سؤال 541. اگر وضو گرفتن زن منحصر به حضور نامحرم باشد، وظيفه چيست؟

جواب: در زير چادر وضو بگيرد و به مقدار واجب و به مثل مرتبه اى از تدهين اكتفا نكند.

سؤال 542. وضو گرفتن مرد در جايى كه زن نامحرم او را مى بيند چگونه است؟

جواب: اگر مى داند كه زن، نگاه حرام مى كند، در جاى ديگر وضو بگيرد.

از پايين به بالا شستن

سؤال 543. در رساله عمليّه حضرتعالى، مسأله 243 آمده است: در وضو اگر از پايين به بالا بشويد و به همان شستن اكتفا كند، بلكه مطلقا در بعضى موارد وضو باطل است، مراد از «بعض موارد» چيست؟

جواب: مراد اين است كه به مجموع از پايين به بالا و از بالا به پايين قصد وضو كند يا بدون قصد باشد، به خلاف اين كه آب را از پايين به بالا بريزد، ولى هنگامى كه آب به پايين برمى گردد قصد وضو كند كه صحيح است. چنان كه در وسيلة النجاة آمده است.

خروج آب بعد از وضو از انسان

سؤال 544. اگر آبى بعد از وضو و غسل (پس از استبراء) از انسان خارج شود و نداند اين آب چه آبى است، چه حكمى دارد؟

جواب: پاك است و ناقض وضو يا غسل نيست.

شك بعد از وضو در انجام برخى از اجزاى وضو

سؤال 545. اگر بعد از وضو شك كند كه برخى اجزاى وضو را انجام داده يا خير، حكم وضويش چيست؟

جواب: لازم نيست اعتنا كند.

بيرون آمدن خون از لثه در حين وضو

سؤال 546. آيا بيرون آمدن خون از لثه در موقع وضو گرفتن، وضو را باطل مى كند؟

جواب: اگر عضو وضو را در حين شستن نجس نكند؛ يعنى به خارج از دهان و صورت سرايت نكند، وضو باطل نمى شود.

خروج رطوبت مشكوك بعد از وضو

سؤال 547. اگر انسان بعد از استبراى از بول وضو گرفت و بعد از وضو رطوبتى مردّد بين بول و منى از او خارج شد، چه كند؟

جواب: احتياطا غسل كند و وضو هم بگيرد.

خون ديدن بعد از اتمام وضو

سؤال 548. شخصى بعد از وضو خونى در صورت مى بيند و نمى داند قبل يا بعد از وضو بوده، آيا وضويش اعاده دارد؟

جواب: خير، وضويش صحيح است.

ضرر داشتن آب براى وضو

سؤال 549. اگر شخصى يقين به ضرر آب نداشته و وضو بگيرد و سپس معلوم شود كه آب برايش ضرر داشته، آيا وضويش صحيح است؟

جواب: اشكالى ندارد.

شست و شوى اعضاى وضو قبل از وضو

سؤال 550. شستن دست ها و صورت و نيز مواضع مسح قبل از وضو چه حكمى دارد؟

جواب: مانعى ندارد، فقط بايد مواضع مسح را خشك كند.

قصد طهارت براى وضو

سؤال 551. منظور از قصد طهارت، براى وضو چيست؟ آيا در نيّت وضو، مشخص كردن واجب يا مستحب بودن وضو لازم است؟ و آيا با وضوى مستحب مى توان كار واجب انجام داد؟

جواب: منظور از قصد طهارت با وضوبودن است و نيّت وجوب يا استحباب در وضو لازم نيست، و با وضوى مستحبى هم مى توان كار واجب را انجام داد.

خروج باد از فَرج زن

سؤال 552. گاهى از مهبل (فرج) خانم ها باد مى آيد، آيا اين مبطل وضو مى شود؟

جواب: وضو باطل نمى شود.

يارى رسانى غير مستقيم در وضو

سؤال 553. شخص مى خواهد وضو بگيرد، ولى شخص ديگرى شير را باز مى كند يا شلنگ را مى گيرد تا او وضو بگيرد، آيا اشكال دارد؟

جواب: خير اشكال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -