انهار
انهار
مطالب خواندنی

شستن دست ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تقسيم دست به دو قسمت در شستن

سؤال 445. آيا مى توان ابتدا مچ دست را از بالا به پايين شست، بعد قسمت هاى بالاتر را به همين صورت (از بالا به پايين) شست؟ به صورت برعكس چه طور (يعنى اوّل قسمتى از اعضاى بالا و از بالا به پايين بعد مچ دست را) و در كلّ تقسيم كردن دست به دو قسمت چگونه است.

جواب: اگر به صورت دوم باشد، اشكال ندارد.

سرازير شدن آب وضو به طرف آرنج

سؤال 446. هنگام وضو گرفتن، اگر احيانا دست طورى قرار گرفت كه آب وضو به طرف آرنج سرازير شود، آيا اشكالى در وضو ايجاد مى شود؟

جواب: چون به قصد وضو نيست، اشكال ندارد.

برگشت آب از پايين به بالاى دست بعد از شستن آن

سؤال 447. آيا بعد از يك بار شستن دست اگر آب از پايين به طرف آرنج برگردد، وضو باطل مى شود؟

جواب: خير.

در دست بودن انگشترى در هنگام وضو

سؤال 448. اگر انگشترى در انگشت باشد، در موقع وضو براى رساندن آب به زير آن، حركت دادن آن به بالا و پايين كفايت مى كند؟

جواب: اگر آب از بالا به پايين در زير آن جريان پيدا مى كند، اشكال ندارد.

افقى شستن دست در وضو

سؤال 449. آيا شستن دست به صورت افقى هنگام وضو، اشكال دارد؟

جواب: اگر ترتيب عرفى از بالا به پايين صادق باشد، اشكال ندارد.

اندازه شستن دست ها در وضو

سؤال 450. آيا در وضو ـ چون قبلاً دست ها را تا مچ شسته ايم ـ شستن دست ها از آرنج تا مچ كافى است؟

جواب: خير، بايد تا آخر انگشت ها شسته شود.

ريختن آب از شير هنگام وضو

سؤال 451. اگر آبى ـ كه در هنگام وضو از شير مى چكد ـ روى دستى كه در حال شستن آن جهت وضو هستيم بريزد، چه حكمى دارد؟

جواب: اگر نسبت به آب وضو مستهلك است، مانعى ندارد و در اين جا نيّت وضو هم مى تواند با آن بنمايد.

تماس با رطوبت خارج از وضو

سؤال 452. اگر در وضو هنگام شستن دست چپ، دستمان با رطوبت ديگرى تماس پيدا كند، آيا وضو باطل مى شود؟

جواب: خير، به نحوى كه در سؤال قبلى گذشت.

بستن شير در هنگام وضو

سؤال 453. آيا بستن شير آب هنگام وضو، هنگام شستن دست چپ، موجب اشكال در صحت وضو مى گردد؟

جواب: خير اشكال ندارد.

استحباب ريختن آب از پشت آرنج ها براى مردان

سؤال 454. آيا ريختن آب از پشت آرنج براى مردها، استحباب دارد؟

جواب: بله، مستحب است.

ممكن نبودن تطهير دست

سؤال 455. اگر محلّ وضو ـ مثلاً دست ـ نجس شود و امكان شستن و تطهير آن نباشد، وظيفه چيست؟

جواب: اگر نجاست، تمام عضو وضو را فرا نگرفته باشد، وظيفه جبيره است و در غير اين صورت احوط جمع بين وضوى جبيره و تيمّم است. (توضيح بيشتر در مسأله ى 334 و 335 آمده است.)

شستن زيرِ پوست كنده شده

سؤال 456. آيا براى وضو لازم است زير پوست دست كه كنده شده ولى هنوز از دست جدا نشده شسته شود يا خير؟

جواب: اگر آن پوست به بدن نچسبد، در صورت عدم عسر و حرج لازم است آب به زير آن برسد و در غير اين صورت لازم نيست و صورت هاى مختلف آن در مسأله ى 296 رساله بيان شده است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -