انهار
انهار
مطالب خواندنی

سگ و خوک

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سگ

سگ شكارى

سؤال 334. آيا سگ شكارى و يا سگ چوپان پاك است؟

جواب: در حكم نجاست با سگ معمولى فرق نمى كند.

تغذيه گوسفند از شير سگ

سؤال 335. اگر گوسفند از شير سگ بخورد، آيا گوشت آن نجس و حرام است؟

جواب: خير، حلال است.

محل دندان سگ شكارى

سؤال 336. آيا محل دندان هاى سگ شكارى بر بدن شكار را بايد شست؟

جواب: تطهير لازم است.

خاك مالى ظروف كه سگ از آن خورده

سؤال 337. چرا ظرفى كه با آب دهان سگ تماس پيدا كرده، بدون خاك مالى پاك نمى شود ولى گوشت شكار و غير آن كه با آب دهان سگ تماس پيدا كرده با آب قابل تطهير است؟

جواب: چون حكم تعفير (خاك مالى) مختصّ به ظرف است.

سؤال 338. ظرفى را كه سگ ليسيده، با مواد شوينده قوى هم چون صابون، پودر لباس، مايع ظرفشويى و.... مى توان پاك كرد و ضد عفونى نمود؟ آيا اين مواد مى توانند جايگزين خاك مال كردن ظروف شوند؟

جواب: مواد شوينده نمى تواند جايگزين خاك مال كردن ظرف شود و براى تطهير آن كافى نيست؛ مگر در مواردى كه خاك مال كردن به واسطه ى ويژگى ظرف مشكل يا غير ممكن باشد.

عبور سگ از زمين خيس

سؤال 339. اگر سگى بر زمين گل آلود يا برف راه رود، آيا زمين را نجس مى كند؟ و آيا پس از خشك شدن برف به واسطه ى آفتاب، زمين پاك مى گردد؟

جواب: فقط همان محل عبور سگ نجس مى شود مگر آن كه زمين به مقدارى خيس باشد كه نجاست آن به ديگر محل ها سرايت نمايد و در هر صورت اگر محل به واسطه آفتاب خشك شود پاك است.

سؤال 340. آيا هنگامى كه باران بند مى آيد چنان چه سگى عبور كند، زمين نجس مى شود؟

جواب: اگر زمين خيس باشد محل عبور سگ و جاهايى كه با رطوبت سرايت كننده به آن جا متصل است، نجس مى شود.

آب دهان سگ

سؤال 341. در رساله درباره ى آب دهان سگ كه در ظرف ريخته، خاك مالى بنابر احتياط، لازم دانسته شده است، آيا اين حكم فقط مربوط به ظرف است، يا چوب و گوشت و ميوه و سفره و... را هم شامل مى شود؟

جواب: اين احتياط فقط مربوط به ظروف است.

سؤال 342. اگر سگ، استخوانى را كه ليسيده در ظرفى كه مايعى ـ مثل شير ـ دارد بيندازد آيا بايد ظرف را خاك مال كنيم؟

جواب: احتياطا ظرف خاك مال شود.

پاك شدن حيوانات

سؤال 343. اگر ظاهر حيوان حرام گوشت يا حلال گوشت نجس شوند چگونه تطهير مى شوند، آيا همين مقدار كه عين نجاست برطرف شود پاك مى گردند؟

جواب: با بر طرف شدن عين نجس پاك مى شود.

مايه ى پنير از خوك

سؤال 344. گفته شده است مايه پنيرهاى وارداتى به برخى از كشورهاى اسلامى از پودر خوك گرفته مى شود. حكم آن را اعلام فرماييد؟

جواب: محكوم به طهارت است، تا اطمينان به نجاست حاصل شود.

ژلاتين استخوان خوك يا گاو

سؤال 345. حكم ژلاتين كه از استخوان خوك يا گاو گرفته مى شود چيست؟

جواب: آن چه از استخوان خوك باشد، نجس است و آن چه از استخوان گاو است، نيز اگر از كشور غيراسلامى آمده نجس است.

قلم مو با موى حيوان نجس

سؤال 346. قلم موهاى نقاشى كه از خارج مى آيد و از موى سگ و خوك ـ كه نجس العين هستند ـ مى باشد، حكم فقهى اين ها چگونه است؟ و خريد و فروش اين ها چه حكمى دارد؟

جواب: نجس است و خريد و فروش آن هم فى الجمله جايز نيست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -