انهار
انهار
مطالب خواندنی

بول و غائط و منی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

رطوبت مشكوك

سؤال 295. رطوبتى غليظ و سفيدرنگ كه گاهى اوقات همراه با باد شكم و روده و يا در مواقعى به تنهايى از مخرج غائط خارج مى شود و شباهت بسيارى نيز به اخلاطى دارد كه از گلوى انسان خارج مى شود، آيا پاك است يا نجس؟

جواب: اگر همراه ذرّات باشد نجس است و در غير اين صورت اگر صدق عذره و غائط بر آن نكند، وجهى براى نجاست ندارد.

خروج عفونت

سؤال 296. به علت ابتلا به كيست عفونى، از من عفونت خارج مى شود، آيا اين عفونت نجس است و موجب غسل مى شود؟

جواب: اگر آن عفونت مخلوط به بول يا غائط باشد نجس است ولى موجب غسل نيست، مگر اين كه عفونت مخلوط با خون حيض و نفاس و استحاضه باشد.

سؤال 297. اگر دكتر در ادرار كسى تشخيص اسپرم بدهد و خود او هم بعد از ادرار، آبى با لزوجت و چسبندگى ببيند و احتمال قوى دهد كه منى است آيا آن آب حكم منى را دارد؟

جواب: اگر خصوصيات مذكوره در مسأله ى 350 رساله را ندارد، حكم منى را ندارد؛ مگر علم يا اطمينان حاصل شود.

بول شيرخوار

سؤال 298. آيا بول بچه شيرخوار پسر، نجس است يا نه؟ و فرقى با بول دختر دارد يا خير؟

جواب: بلى نجس است، لكن نحوه ى تطهير آن آسان تر است كه در مسأله ى 163 رساله بيان شده است و بول دختر مثل بول پسر نيست بنابر احوط.

سؤال 299. اگر در مدفوع كودك اجزايى مثل تخم هندوانه و يا خاكشير و... وجود داشته باشد و پس از شستن كهنه ى كودك هنوز آن اجزا برطرف نشده باشد، آيا ظاهر آن اجزا به تبعيت از كهنه پاك مى شود؟

جواب: به شستن پاك مى شود.

بخار بول

سؤال 300. آيا بخار بول يا آب نجس شده نجس است؟ و اگر به صورت آب درآمد چه طور؟

جواب: خود بخار پاك است ولى اگر به صورت عرق و مايع درآمد نجس است.

فضله ى جانوران حرام گوشت

سؤال 301. در محل مسكونى ما پرندگان حرام گوشت از جمله كلاغ هاى بسيارى زندگى مى كنند، آيا اجتناب از فضله هايى كه در محل زندگى آن ها مى باشد لازم است؟ در صورت لزوم با توجه به رفت و آمد بسيار و نيز فصل بارندگى، رعايت اين مسأله موجب عسر و حرج شده است. چون تقريبا با گذشت زمان جاى كمى وجود دارد كه در آن ها فضله نباشد، و از طرفى اشخاصى هم كه با آن ها معاشرت مى شود يا مسأله را نمى دانند و يا بى توجّه اند، وظيفه چيست؟

جواب: در فضله ى پرندگان حرام گوشت، اقوى نجاست است و وظيفه از جهت عسر و حرج ـ كه در شريعت نفى شده ـ در اين جا با جاهاى ديگر تفاوتى ندارد.

فضولات لاك پشت

سؤال 302. فضولات لاك پشت چه حكمى دارد؟

جواب: اگر خون جهنده دارد نجس است، و در غير اين صورت، در حيواناتى كه خوردن گوشت آنان حرام است و در اجتناب و دورى از فضولات آنان عسر و حرج پيش نمى آيد، بنابر احتياط واجب بايد اجتناب نمود.

فضله ى موش در خمير يا نان

سؤال 303. اگر فضله ى موش در خمير يا نان ديده شود تكليف چيست؟

جواب: تا وقتى كه به نجاست آبى كه با آن خمير كرده اند علم حاصل نشده باشد از مقدارى از اطراف آن اجتناب شود و بقيّه پاك است.

جستجو براى پيدا كردن فضله

سؤال 304. هر گاه در گندم فضله ى موش ديده شود، آيا جستجو در آن كه شايد باز هم باشد لازم است و اگر آن را آرد كنند محكوم به طهارت است؟

جواب: جستجو لازم نيست و محكوم به طهارت است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -