انهار
انهار
مطالب خواندنی

حيض

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال ٢۵٣- - آيا عرق حائض پاك است؟ و اگر پاى انسان آلوده به عرق جنب از حرام باشد به تشك، فرش و پتو سرايت نمايد چگونه است؟
 جواب: باسمه تعالى؛ عرق حائض پاك است؛ و نماز خواندن روى تشك و فرش و پتويى كه عرق جنب از حرام به آن سرايت كرده مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال ٢۵۴- با توجه به اينكه امروزه زنان را به بقيع و حرم امامان عليهم السلام راه نمى‌دهند آيا توقف آنان كنار ديوار بقيع براى زيارت در حال عادت ماهانه جايز است؟
جواب: باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال ٢۵۵- آيا زن حائض غير از حرم ائمۀ اطهار عليهم السلام مى‌تواند وارد امامزاده‌ها شود؟
جواب: باسمه تعالى؛ رفتن آنها به امامزاده‌ها مانعى ندارد، و حرم آنها حكم حرم ائمۀ اطهار عليهم السلام و مساجد را ندارد، و الله العالم.
سؤال ٢۵۶- در حالت يقين يا ظن به عدم طهارت، آيا براى زن لازم است قبل از هر نماز تفحص كند كه آيا طاهر شده يا نه، در حالت شك چطور؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر در ظاهر قطع شود و يقين يا اطمينان به بازگشت خون قبل از ده روز دارد كه از ده روز هم تجاوز نمى‌كند، آثار حيض را مترتب كند، و اگر چنين نيست، چه در ظن و چه در شك واجب است تفحص كند، و الله العالم.
سؤال ٢۵٧- اگر زنى از دوران بلوغ تاكنون كه بعد از ازدواج اوست حيض نشده باشد، احكام دينى‌اش چگونه است؟
جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه هيچ خونى نبيند، اعمال طاهر را بايد عمل كند، و چنانچه طلاق بگيرد و در سنّ كسانى باشد كه حيض مى‌بينند بايد عدۀ زنهايى كه در سنّ زنهاى حائض هستند ولى حيض نمى‌بينند يعنى سه‌ماهه را نگه‌دارد، و الله العالم.
سؤال ٢۵٨- در صورتى كه در ايام حيض مردى براى مجامعت در فرج، زن را اكراه كند، آيا بازهم زن گناهكار است؟
جواب: باسمه تعالى؛ بر زن حائض جايز نيست كه اختياراً تمكين كند، و الله العالم.
سؤال ٢۵٩- آيا زن مى‌تواند با مصرف قرص از خون حيض جلوگيرى كند؟ نماز و روزه‌اش چگونه است؟
جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه خوف ضرر مهمّى باشد، جايز نيست، و الّا جايز است؛ و در هر حال اگر خون بعد از خارج شدن لااقل تا سه روز و لو در باطن ادامه پيدا نكند، حكم استحاضه را دارد و با جلوگيرى از عادت، نماز و روزه صحيح است؛ و در صورت تحقق حيض در اثر مصرف دارو، حكم حيض مترتب مى‌شود، و الله العالم.
سؤال ٢۶٠- با عمل جراحى رحم زنى را بيرون آورده‌اند، خونى كه از راه مجراى طبيعى خارج مى‌شود محكوم به چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه شرايط حيض را داشته باشد، حيض است، و الّا محكوم به استحاضه است، و الله العالم.
سؤال ٢۶١- عادت ماهانه‌ام هفت روز بوده، بعد از گذاشتن « آى‌يودى» به ده روز مبدل شده تكليف چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر دو ماه متوالى ده روز خون ديده شود، عادت به ده روز مبدّل مى‌شود و بايد احكام عادت در آن ده روز مراعات شود، و الله العالم.
سؤال ٢۶٢- آيا زن حائض و نفساء مى‌توانند در ساير مساجد مدينه منوره عبور كنند؟
جواب: باسمه تعالى؛ عبور به طورى كه از يك در وارد شود و از در ديگر خارج شود در غير مسجد النبى صلى الله عليه و آله و سلم و مسجد الحرام مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال ٢۶٣- زنى پيش از وقت نماز خوابيده و بعد از دخول وقت بيدار شده، ديده حيض شده است، در حالى كه نمى‌داند قبل از دخول وقت حيض شده يا بعد از آن، آيا قضاء لازم است؟
جواب: باسمه تعالى؛ شك در فوت دارد، و قضا لازم نيست.
سؤال ٢۶۴- وطى در دبر زن حائض و غير آن چه حكمى دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ در هر حال بر خلاف احتياط است، و الله العالم.
سؤال ٢۶۵- تفخيذ و وطى در دبر و ساير لذات به جز آميزش مستقيم با همسر چه حكمى دارد؟ در حال حيض چطور؟

جواب: باسمه تعالى؛ استمتاع از همسر به هر نحوى كه باشد مانعى ندارد، ولى وطى در دبر احوط ترك آن است؛ و در حال حيض وطى در قُبل حرام است و احوط ترك وطى در دبر است، ولى ساير استمتاعات مانعى ندارد گرچه استمتاع از قسمتى كه بين ناف تا زانوهاست مكروه مى‌باشد، مگر آنكه از روى ساتر باشد، و الله العالم.

ج2:

سؤال٢١۶ -مفهوم «فاعتزلوا النساء فى المحيض. . .» چيست؟ آيا منظور اين است كه در ايام حيض لذت بردن از زن مطلقا جايز نيست. لذت بردن به غير از ما منع اللّه، در ايام حيض چگونه است؟
جواب: بسمه تعالى -خداوند متعال در اين آيۀ كريمه امر فرموده است كه مردان با همسرانشان در حال حيض مجامعت نكنند تا وقتى كه از حيض پاك شوند، و لذت بردن از همسر به غير از مجامعت در قبل و دبر در ايام حيض مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٢١٧ -خانمى در بيستم شعبان وضع حمل مى‌كند بعد از ده روز غسل انجام مى‌دهد ولى خون قطع نمى‌شود و ادامه دارد، اين خانم به خاطر ندانستن مسأله ديگر غسل نمى‌كند امّا بعد از ده روز از وضع حمل، روزه و نماز را انجام مى‌دهد ( بدون غسل)يادآورى مى‌شود كه اين خانم به مدت نه روز حيض مى‌بيند ولى اينكه اول ماه يا وسط ماه يا. . .

خون مى‌بيند منظم نيست، حكم اين خانم چيست؟ و نيز توضيح بفرمائيد كه روزهايى كه استحاضه حساب مى‌شود اگر كثيره يا غير آن بوده چه حكم دارد؟ و اگر الان ( بعد از دو سال)فراموش كرده كه آن وقت كثيره بوده يا قليله يا متوسطه چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال كه عادت زن در حيض نه روز بوده، خونى كه بعد از ولادت تا نه روز ديده نفاس است و بعد از نه روز-در فرضى كه خون از ده روز تجاوز نموده- استحاضه مى‌باشد، و در استحاضۀ قليله بايد براى هر نماز يك وضو بگيرد و در استحاضۀ متوسطه بايد علاوه بر وضو براى هر نماز، براى هر روز يك غسل در اول روز انجام دهد و اگر استحاضه كثيره باشد بايد براى نماز صبح يك غسل و براى نماز ظهر و عصر-كه به جمع مى‌خواند-يك غسل و براى نماز مغرب و عشاء-كه به جمع مى‌خواند-غسل ديگر انجام دهد، و چنانچه زن تمكن از غسل ندارد و غسل براى او ضرر دارد بايد بدل از غسل تيمم نمايد و براى هر نماز وضو بگيرد، و چنانچه نمى‌داند كه در آن وقت مستحاضه به استحاضۀ كثيره يا متوسطه بوده يا قليله-يعنى احتمال قليله بودن را مى‌دهد-در فرضى كه براى هر نماز يك وضو نگرفته، نماز عصر و نماز عشاء در آن مدت را قضا كند و قضاى بقيۀ نمازها لازم نيست، و اگر مى‌داند استحاضه قليله نبوده بايد همۀ نمازهايى را كه در آن مدت بدون غسل خوانده قضا نمايد، و اللّه العالم.
سؤال٢١٨ -زنى كه در ايام استحاضه آب برايش ضرر دارد و بدون غسل و وضو نماز و روزه را بجا آورده، تكليف چيست؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه در ايام استحاضه غسل براى او ضرر داشت وظيفه‌اش اين بود كه به جاى غسل تيمم كند و براى هر نماز وضو بگيرد، اگر به وظيفه‌اش در آن مدت عمل نكرد بايد نمازهايش را قضا نمايد، و اللّه العالم.
سؤال٢١٩ -با توجه به اينكه برخى از وسايل و داروهاى پيشگيرى از حاملگى كه خانمها استفاده مى‌كنند موجب خونريزى مى‌شود، اگر بر اساس آنچه در رساله‌هاى عمليه نوشته شده تا ده روز را به عنوان خون حيض و از آن روز تا زمان عادت ماهيانۀ دورۀ بعد را به عنوان خون استحاضه فرض كنند، براى اين ايام در مورد نماز در رساله‌ها توضيح داده شده است حال بفرماييد در مورد مسائل ديگر مثل روزه، اعمال حج تمتع اگر در ايام حج باشد، ورود و خروج به اماكن متبركه، زناشويى و مباشرت با شوهر و. . . تكليف او چيست؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال چنانچه عادت سابق زن به هم خورده، زن بايد وظيفۀ مضطربه را كه در رسالۀ عمليه ذكر شده مراعات كند و ايامى را كه حيض قرار مى‌دهد در آن ايام نماز و روزه را ترك كند و در ايامى كه استحاضه است وظيفۀ مستحاضه را رعايت كند، و در حيض قرار دادن ايام نسبت به نماز و ساير اعمال فرقى نيست همانطور كه نماز در آن ايام را ترك مى‌كند طواف را هم ترك مى‌كند و نزديكى شوهر با زن در آن ايام نيز جايز نيست، و اللّه العالم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -