انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل كلى غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال ٢٠٩- - مسجدى كه يك در دارد، آيا ورود و خروج جنب در آن بدون توقف جايز است، و عبور صدق مى‌كند؟
جواب: باسمه تعالى؛ جايز نيست و عبور صدق نمى‌كند، و الله العالم.
 سؤال ٢١٠- - اگر بچۀ مرده‌اى از شكم مادر بيرون آمد در حالى كه سرد شده به ظاهر بدن برخورد، وظيفه چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ مسّ ميت بعد از سرد شدن بدن و قبل از غسل ميت، موجب غسل است، و الله العالم.
سؤال ٢١١- آيا استمنا اين است كه شخص با خود كارى كند تا از او منى خارج شود يا با نگاه كردن به تصوير و فيلم و عكس نيز ممكن است؟
جواب: باسمه تعالى؛ طلب خروج منى به هر كيفيتى باشد استمنا محسوب مى‌شود، و الله العالم.
سؤال ٢١٢- عرق كسى كه استمنا كرده و منى از او خارج شده، و كسى كه استمنا كرده اما منى خارج نشده چه حكمى دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ در صورت خارج شدن منى، عرق بدنش عرق جنب از حرام است؛ و در صورتى كه منى خارج نشود، عرق جنب از حرام نيست، و الله العالم.
سؤال ٢١٣- اگر پيش از غسل، بدن را به طور كامل خيس نمايد و سپس غسل كند، در اين صورت غسل صحيح است يا خير؟
جواب: باسمه تعالى؛ بلى صحيح است و لازم نيست قبل از غسل بدن خشك باشد، و الله العالم.
سؤال ٢١۴- اگر كسى همه جاى بدن خود را خوب بشويد يا اينكه بطور صحيح غُسل كند، براى انجام غسل بعدى آيا لازم است دوباره همه جاى بدن را بشويد؟
جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه دوباره غسل بخواهد بكند بايد اعضاى غُسل شسته شود و دست ماليدن لازم نيست، و الله العالم.
سؤال ٢١۵- در هنگام غسل كردن احساس مى‌شود داخل لالۀ گوش كمى روغنى است، آيا بايد آن را برطرف كرد يا نه؟
جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه جرمى كه مانع رسيدن آب به پوست است نداشته باشد مانعى ندارد، و الله العالم.
 سؤال ٢١۶- - اگر در هنگام غسل حدث اصغر رخ داد وظيفه چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ احتياطاً غسل را به نيّت آنچه وظيفۀ اوست از نو انجام دهد و وضو هم بگيرد، و الله العالم.
سؤال ٢١٧- اگر براى غسل كردن عضوى زير آب برده شود، در صورتى كه بعضى از جاهاى آن آب نرسيده باشد، آيا با دست مى‌توان در زير آب آن قسمتها را شست بى‌آنكه آن را از آب خارج كند؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر در زير آب به آن جاها به قصد غسل آب برساند كافى است و لازم نيست دوباره از آب خارج كند، و الله العالم.
سؤال ٢١٨- كسى كه چند غسل واجب بر گردن دارد، آيا يك غسل معين از همه كفايت مى‌كند؟
جواب: باسمه تعالى؛ بلى كفايت مى‌كند، و الله العالم.
سؤال ٢١٩- اگر در حال غسل چند دفعه حدث اصغر از او سر بزند وظيفه‌اش چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه در اثناء غسل جنابت حدث اصغر از او سر بزند، بنابر احتياط واجب غسل را از سرگرفته و به قصد هرچه بر گردن و عهدۀ اوست تمام كند، و براى نماز وضو هم بگيرد، و الله العالم.
سؤال ٢٢٠- اينكه بعد از خروج منى بدن سست مى‌شود، يعنى چه؟
جواب: باسمه تعالى؛ يعنى چند لحظه احساس ضعف بكند، و الله العالم.
سؤال ٢٢١- وظيفۀ كسى كه پى‌درپى از او منى خارج مى‌شود چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر فرصتى دارد كه در آن فرصت غسل نمايد بايد غسل كند و نماز بخواند؛ و اگر فرصتى ندارد، با يك غسل نماز بخواند؛ و در حالى كه غسل كرده چيزهايى كه بر جنب حرام است، بر او حرمتى ندارد، و الله العالم.
سؤال ٢٢٢- آيا شخص جنب مى‌تواند وارد حسينيه بشود؟
جواب: باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.
 سؤال ٢٢٣- - كسى كه در طهارت، نجاست، وضو، نماز و غسل زياد شك مى‌كند، بويژه در غسل كه بسيار آب مصرف مى‌كند، تكليف چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر مقدار شكّ او به حدّى باشد كه نزد ديگران وسواس يا كثير الشك به حساب آيد، به شك خود اعتنا نكند، و الله العالم.
سؤال ٢٢۴- انسان كه از خواب بيدار مى‌شود مى‌بيند آبى در حال خواب از مجراى بولش خارج شده و از حيث رنگ و غلظت و بو و غير ذلك شبيه منى است، و چون خواب بوده هيچ‌يك از علامات منى را حس نكرده، در عين حال به منى بودن آن نيز يقين ندارد، آيا اين آب حكم منى دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ در فرضى كه اطمينان ندارد و علامات منى هم موجود نيست، جنب محسوب نمى‌شود، و الله العالم.
سؤال ٢٢۵- با غسلى كه قبل از رسيدن وقت نماز انجام مى‌دهد آيا مى‌تواند نماز بخواند؟ در مورد وضو چطور؟
جواب: باسمه تعالى؛ با غسل جنابت و مسّ ميت و اغسال مستحبى و وضو قبل از وقت مى‌تواند نماز خواند، و الله العالم.
سؤال ٢٢۶- آيا در غسل ترتيبى، حركت كردن لازم است؟ و در صورتى كه دست و پا را بلند نمايد آب به تمام اجزاء بدن برسد چه صورت دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ حركت دادن لازم نيست؛ آب را بايد به اعضاى بدن برساند و لو به اينكه پا را بلند كند يا دست را بالا بگيرد، و الله العالم.
سؤال ٢٢٧- چرا با غسل جنابت مى‌شود نماز خواند ولى با غسلهاى ديگر نمى‌شود، بلكه به وضو احتياج است؟
جواب: باسمه تعالى؛ بنابر اظهر وضو با غسلهايى كه مشروعيت آنها ثابت است لازم نيست، و وجوب وضو يا عدم آن بر حسب اجتهاد فقها از ادلۀ شرعيه است، و الله العالم.
سؤال ٢٢٨- براى غسل كردن چه مقدار آب لازم است؟
 جواب: باسمه تعالى؛ به مقدارى كه اعضاى غسل شسته شود كافى است، و به وسوسه نبايد اعتنا كرد، و الله العالم.
سؤال ٢٢٩- غسل جمعه و غسلهاى مستحبى ديگر جاى وضو را مى‌گيرند يا خير؟
جواب: باسمه تعالى؛ غسلهايى كه مانند غسل جمعه استحبابش ثابت است از وضو كفايت مى‌كند، و الله العالم.
سؤال ٢٣٠- در مسألۀ ٣۶٧ رساله فرموده‌ايد: « با حركت دادن اعضاى بدن در زير آب- به قصد غسل ترتيبى- غسل محقق نمى‌شود» ، آيا منظور از زير آب، آب استخر و خزينه و آب كثير است، يا زير دوش را هم شامل مى‌شود؟
جواب: باسمه تعالى؛ زير دوش را نيز شامل مى‌شود، و الله العالم.
سؤال ٢٣١- دختر بالغى در مدت پنج سال پس از هر بار پاك شدن از عادت ماهانه غسل خود را به نام جنابت انجام داده، آيا غسل و اعمالش صحيح است؟
جواب: باسمه تعالى؛ اعمالش صحيح است، و الله العالم.
سؤال ٢٣٢- برخى از كشاورزان به آب كشاورزى دارو مى‌افزايند كه مانند آب مضاف به نظر مى‌رسد، آيا در اينگونه آبها غسل، وضو و تطهير درست است؟
جواب: باسمه تعالى؛ صحيح است، و الله العالم.
سؤال ٢٣٣- اينكه غسل بايد به شكل حدوثى باشد، آيا بايد هر جزء را اينگونه شست يا اينكه هر عضو را كه به نحو حدوثى شروع كند، كافى است؟
جواب: باسمه تعالى؛ شستن عضو به نحو حدوثى كفايت مى‌كند، و الله العالم.
سؤال ٢٣۴- چه غسلهايى براى اداى نماز و افعالى كه طهارت در آن شرط است، كفايت مى‌كند؟
جواب: باسمه تعالى؛ هر غسلى كه مشروعيت و استحباب آن به طريق معتبر ثابت است مى‌توان با آن غسل، نماز و افعالى كه طهارت در آن شرط است بجا آورد، و الله العالم.
سؤال ٢٣۵- آيا در غسل جنابت بايد آب بر بدن جريان پيدا كند، و يا همين كه خيس شود

كفايت مى‌كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ مانند آب كشيدن نجاسات لازم نيست، ولى فى الجمله جريانى بايد باشد، و الله العالم.
سؤال ٢٣۶- پول مسجد را خرج درست كردن حمّام نموده‌اند، غسل در اين حمّام چه صورت دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ غسل در حمّام مذكور درست است، و كسى كه پول مسجد را مصرف كرده ضامن است، و الله العالم.
سؤال ٢٣٧- گفته شده: اگر در حال غسل متوجه موانع بوده، و پس از غسل مانعى ببيند و شك كند آيا پيشتر بوده يا خير، به گمان خود اعتنا نكند؛ آيا صرف توجه، كافى است يا بايد جاى آن را نگاه كند؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر احتمال بدهد محل مانع را نگاه كرده، حكم به صحت مى‌شود، و الله العالم.
سؤال ٢٣٨- كسى كه خواب مى‌بيند محتلم شده، بعد از بيدارى آثار منى نمى‌بيند، حكمش چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر منى بيرون نيامده جنب نيست، و الله العالم.
سؤال ٢٣٩- آيا استمنا براى زنان موجب غسل مى‌شود يا خير؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر علم يا اطمينان به خروج منى حاصل شود موجب غسل است، و در صورت شك چنانچه آبى كه خارج شده همراه با شهوت خاص و سستى بدن باشد حكم منى را دارد، و الله العالم.
سؤال ٢۴٠- آيا خواندن سوره‌هاى داراى سجدۀ واجب بر جنب حرام است؟ با توجه به اينكه « بَسْمَلَه» نيز جزء سوره است، آيا حتى گفتن « بَسْمَلَه» نيز هنگام شروع غسل بر جنب حرام است؟
جواب: باسمه تعالى؛ خواندن آيات سجدۀ سوره‌هاى مذكور بر جنب جايز نيست و گفتن بسمله در ابتداى غسل جايز است، و الله العالم.
 سؤال ٢۴١- - اگر انسان در قطعه‌اى از لباس خود تغيير رنگى كه ناشى از خارج شدن رطوبتى باشد مشاهده نمايد و نداند كه رطوبت چه بوده، آيا غسل بر او واجب مى‌شود؟
جواب: باسمه تعالى؛ غسل واجب نيست مگر آنكه جنب شده باشد و پس از جنابت بول نكرده و غسل نموده و مدتى نگذشته كه رطوبت از مجرا خارج شده باشد، در اين صورت رطوبت مشكوك بين منى و غير آن نجس بوده و غسل جنابت واجب است؛ و اگر رطوبت پس از بول خارج شده و استبراء نكرده، حكم بول دارد و نجس است، و الله العالم.
سؤال ٢۴٢- اغسال مستحبى مثل غسل زيارت ائمه عليهم السلام و غسل جمعه به چه چيز باطل مى‌شود؟
جواب: باسمه تعالى؛ مُبطلات وضو و غسل آنها را باطل مى‌كند، و بعد از باطل شدن نمى‌توان با آن نماز خواند، و الله العالم.
سؤال ٢۴٣- شخص جنب غسل جبيره نموده چند روزى به همان غسل نماز خوانده، بعد از برطرف شدن جبيره آيا غسل دوباره لازم است يا نه؟ بيان فرماييد.
جواب: باسمه تعالى؛ دوباره غسل كردن لازم نيست، و الله العالم.
سؤال ٢۴۴- حدود يك سال است كه- تقريباً هر روز- هنگامى كه از خواب بيدار مى‌شوم، رطوبتى در خود مى‌بينم كه كمى غليظ است ولى بدنم سست نيست و نمى‌شود. از وقتى كه چنين مواردى را مشاهده نموده‌ام نماز صبح خودم را با تيمم خوانده‌ام و پس از غسل دوباره آن نمازم را قضا نموده‌ام، لطفاً حكمش را بفرماييد؟
جواب: باسمه تعالى؛ تا زمانى كه علم يا اطمينان به جنابت پيدا نكرده‌ايد و رطوبت مشتبه نيز واجد اوصاف منى- كه در رساله ذكر شده- نباشد، بعد از بيدار شدن از خواب، بايد براى نماز وضو بگيريد، و چنانچه نمازهاى سابق را بدون وضو خوانده‌ايد بايد قضا نماييد، و الله العالم.
 سؤال ٢۴۵- - اگر جايى از بدن زخم شده و هنگام غسل خون بيايد و ادامه پيدا كند، چگونه بايد محل را غسل دهد- در حالى كه غسل بايد حدوثى باشد و خون هم مى‌آيد- مگر زير آب باشد؟
جواب: باسمه تعالى؛ در زير آب، و لو با فشار دادن محل زخم، خون را بند آورده و زايل كند، پس از برداشتن دست در يك زمان هم تطهير و هم غسل حدوثى محقق مى‌شود، و الله العالم.
سؤال ٢۴۶- كسى كه در آب غسل ترتيبى مى‌كند، آيا براى شستن هر يك از اعضاى سه‌گانه لازم است نخست همۀ آن عضو را از آب خارج كند، سپس به قصد شستن زير آب ببرد؟
جواب: باسمه تعالى؛ هر جزئى از بدن كه شسته مى‌شود به قصد غسل بايد قبلاً خارج آب باشد، و بقيۀ اجزاء لازم نيست در هنگام غسل آن جزء بيرون از آب باشد، و الله العالم.
سؤال ٢۴٧- كسى كه پيش از غسل، مانعى در بدنش بود، و در حال غسل توجهى به رفع آن نداشت؛ اگر پس از غسل، آن مانع برطرف شده باشد، آيا غسل او صحيح است؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر اطمينان دارد كه در حين غسل، محل شسته شده به نحوى كه مانعى كه بوده برطرف شده، غسلش صحيح است؛ و الّا بنابر احتياط وجوبى بايد تدارك كند، و الله العالم.
سؤال ٢۴٨- اگر زن بدون نزديكى، و تنها با تحريكات موضعى شوهرش ارضا شود، غسل جنابت بر زن لازم است؟ و آيا آبى كه پس از آن خارج مى‌شود حكم منى را دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر علم يا اطمينان به خروج منى داشته باشد، موجب غسل است، و منى نجس است؛ و در صورت شك در منى بودن، چنانچه آبى كه خارج شده همراه با شهوت خاص و سستى بدن باشد، حكم منى را دارد، و الله العالم.
سؤال ٢۴٩- در غسل ارتماسى هنگام نيّت كردن، اگر فقط يك انگشت او بيرون از آب باشد كفايت مى‌كند؟ و نيز درون آب مى‌تواند نيت نمايد يا در حال بيرون آمدن؟
جواب: باسمه تعالى؛ ملاك آن است كه همۀ بدن زير آب نباشد، و بودن يك انگشت بيرون از آب كفايت مى‌كند؛ و بنابر احتياط واجب نمى‌تواند در حالى كه تمام بدنش زير آب است درون آب يا در حال بيرون آمدن از آب، نيّت غسل ارتماسى كند؛ بايد در آنى كه تمام بدن زير آب قرار مى‌گيرد نيّت غسل كند، و الله العالم.
سؤال ٢۵٠- آيا حين غسل لازم است همه جاى بدن را با دست بشويند يا اگر آب روى اعضاى بدن ريخته شود و همه جاى آن خيس شود كافى است؟
جواب: باسمه تعالى؛ خيس و شسته شود كافى است، با دست شستن لازم نيست، و الله العالم.
سؤال ٢۵١- چه نيّتى صحيح‌تر است انسان براى غسل جنابت بر زبان بياورد يا از دل بگذراند؟
جواب: باسمه تعالى؛ غسل جنابت مى‌كنم قربةً الى الله تعالى، و الله العالم.
سؤال ٢۵٢- آيا مى‌توان چند غسل مستحب و واجب را يك‌دفعه و با يك غسل نيّت نمود؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر به قصد يكى غسل كند صحيح است، ولى چنانچه بخواهد ثواب همۀ اغسال را نائل شود، قصد همه را بكند، و الله العالم
ج2:
سؤال١٨۴ -غسل و نماز در خانۀ اجاره شده صحيح است يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -در صورتى كه اجارۀ خانه بصورت صحيح واقع شده، سكونت مستأجر در آن خانه مانعى ندارد و الاّ نمى‌تواند در آن خانه تصرّف كند به سكونت يا غير آن مگر اينكه صاحبخانه حتى در فرض بطلان اجاره راضى به تصرّف باشد، و اللّه العالم.
سؤال١٨۵ -اگر زوجه، همسرش را ملاعبه نمايد تا حدّ اينكه شوهرش جنب شود، مسأله چگونه است؟
جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد و بر شوهر كه جنب شده است غسل جنابت واجب مى‌شود، و اللّه العالم.
سؤال١٨۶ -مقدار حدّ جنابت براى زن چگونه است؟ حدّ جنابت براى مرد چگونه است؟ جماع براى زن و مرد چگونه است؟
جواب: بسمه تعالى -جنابت در زن و مرد بوسيلۀ جماع و خروج منى حاصل مى‌شود، و اللّه العالم.
سؤال١٨٧ -اگر مرد ( با عرض معذرت) انگشت خود را داخل فرج همسرش نمايد، آيا زن جنب مى‌شود؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض مذكور زن جنب نمى‌شود ( در صورتى كه در عمل مزبور منى از زن خارج نشود) ، و اللّه العالم.
سؤال١٨٨ -براى معاينۀ داخل رحم اگر پزشك انگشت يا دستگاهى داخل رحم زن فرو كند، آيا جنب مى‌شود؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض مزبور جنب نمى‌شود و روزه را نيز باطل نمى‌كند، و اللّه العالم.
سؤال١٨٩ -اگر افراد استثنايى اعم از كم توان ذهنى، ناشنوا در موقع غسل نيت نكنند، آيا غسل آنان صحيح است؟
جواب: بسمه تعالى -همين كه قصد غسل دارند كافى است و چيز ديگرى لازم نيست، و اللّه العالم.
سؤال١٩٠ -در ماه رمضان اگر كسى قبل از اذان صبح در تنگى وقت تيمم بدل از غسل جنابت كرد و براى نماز صبح هم عصيانا غسل نمى‌كند، آيا در تنگى وقت نماز صبح دوباره بايد تيمم كند يا وضو كافى است؟ و اگر تيمم لازم است، نيت آن چيست؟
جواب: بسمه تعالى -بنا بر احتياط در غير غسل جنابت، هم وضو بگيرد و هم تيمم بدل از غسل كند؛ و در جنب، تيمم بدل از غسل كافى است، و اللّه العالم.
سؤال١٩١ -اگر انسان هنگام غسل دادن آب زيادى مصرف كند، چنانكه اسراف شود آيا غسل را باطل مى‌كند؟
جواب: بسمه تعالى -غسل باطل نمى‌شود ولى اين كار را نكنيد، و اللّه العالم.
سؤال١٩٢ -اگر اعضاى غسل چرب باشد، آيا غسل صحيح است؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه مجرد چربى بدن باشد مانعى ندارد و الاّ بايد برطرف كند اگر مانع باشد، و اللّه العالم.
سؤال١٩٣ -در غسل جنابت آيا همان نيت اول براى غسل هر سه عضو كافى است يا آنكه براى هر قسمت بايد نيت جداگانه داشت؟
جواب: بسمه تعالى -نيت در اول غسل كافى است، و اللّه العالم.
سؤال١٩۴ -شخصى كه جنب شده است بخواهد كه براى نماز صبح غسل كند اگر ببيند كه صداى آب براى ديگر اعضاى خانواده ايجاد مزاحمت مى‌كند حكمش چيست؟
جواب: بسمه تعالى -شنيدن صداى آب مسقط وجوب غسل نمى‌شود، و اللّه العالم.
سؤال١٩۵ -كسى كه در راه خدا كشته شده است ( شهيد شده است) آيا غسل دادن او قبل از دفن واجب است؟
جواب: بسمه تعالى -آن كه در معركۀ قتال كشته شده باشد، غسل ندارد، و اللّه العالم.
سؤال١٩۶ -اگر كسى عمدا غسل نكند تا نزديكى‌هاى طلوع آفتاب و يقين داشته باشد كه اگر غسل كند نمازش قضا مى‌شود و رفت غسل كرد و نمازش قضا شد، آيا غسلى كه كرده است درست است؟
جواب: بسمه تعالى -غسلش صحيح است، و اللّه العالم.
سؤال١٩٧ -جوانى است دانشجو در اوايل سالهاى تكليف، وظايف شرعى از جمله نماز و روزه را انجام مى‌داده و همچنين شنيده بود كه جنب بايد غسل جنابت بكند، ولى كيفيت آن را نمى‌دانسته و فقط به حمام مى‌رفته و خود را مى‌شسته است. در حال حاضر وظيفۀ اين فرد نسبت به نماز و روزه‌هاى گذشته‌اش چيست؟ چه بايد بكند؟
جواب: بسمه تعالى -اگر اعتقاد داشته به صحت غسل و بعد فهميده كه باطل بوده، روزه‌هايى كه گرفته قضا ندارد ولى نمازهاى خود را بايد قضا كند، و اللّه العالم.
سؤال١٩٨ -در غسل ترتيبى، ناف و عورتين بايد به چه صورت شسته شوند؟ آيا قاعدۀ خاصى دارد؟
جواب: بسمه تعالى -به هر نحو بشويد مجزى است و ترتيب بين طرف راست و چپ معتبر نيست گرچه احوط استحبابى است كه اول طرف راست را همراه با ناف و عورتين بشويد و بعد طرف چپ را همراه با آن، و اللّه العالم.
سؤال١٩٩ -اگر در غسل ترتيبى ابتدا گردن را شست بعد سر را و همچنين در مورد شستن سمت راست بدن يا چپ، اول پاها را شسته و بعد قسمتهاى ديگر را، حكم غسل چگونه است؟
جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٢٠٠ -آيا با آبى كه براى شستن قسمتى از اعضاى وضو يا غسل به كار رفته، مى‌توان ديگر اعضا را شست؟
جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد گرچه احتياط مستحب اين است كه غسالۀ غسل جنابت و امثال آن را در وضو يا غسل به كار نبرد، و اللّه العالم.
سؤال٢٠١ -غسل كردن فرزند قبل از طلوع آفتاب جهت خواندن نماز صبح اگر باعث تأذى والدينش مى‌گردد، تكليف فرزند چيست؟
جواب: بسمه تعالى -فرزند بايد براى نماز صبح غسل كند و تأذّى والدين مانع از عمل به وظيفۀ شرعى نيست، و اللّه العالم.
سؤال٢٠٢ -صبح از خواب برمى‌خيزم، بللى احساس مى‌كنم، حكمش چيست؟
جواب: بسمه تعالى -در صورتى كه علم يا اطمينان دارد كه منى از او خارج شده بايد غسل جنابت بنمايد و اگر به لباس رسيده لباس نجس شده است، و در صورت شك در اينكه مايعى كه خارج شده منى است يا غير آن بايد علائم منى را كه در رسالۀ عمليه ذكر شده ملاحظه كنيد اگر علائم منى موجود باشد حكم به منى بودن مى‌شود و الاّ مايع مذكور حكم منى را ندارد و غسل واجب نيست، و اللّه العالم.
سؤال٢٠٣ -سه ميت را دفن نموده‌اند و بعد از دفن معلوم شد كه يكى از آنها بدون حنوط غسل شده يا غسل باطل بوده، تكليف چيست؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه شكافتن قبر و بيرون آوردن ميت در فرض سؤال موجب هتك نمى‌شود -به اينكه بدن ميت هنوز بو نگرفته-در اين صورت بايد قبرها را بشكافند و هر سه ميت را غسل دهند و ميتى را كه حنوط نكرده‌اند حنوط كنند، و اللّه العالم.
سؤال٢٠۴ -آيا كسى كه در روز جمعه امكان غسل جمعه در وقت ادا ندارد قبلا يا بعدا غسل مى‌كند، آيا با آن غسل مى‌تواند نماز بخواند يا نه؟
جواب: بسمه تعالى -با قضاى غسل جمعه كه در روز شنبه انجام گيرد مى‌توان نماز خواند و احتياج به وضو ندارد، امّا در صورت تقديم غسل جمعه و انجام آن روز پنجشنبه براى نماز خواندن نمى‌توان به آن غسل اكتفا كند بايد وضو بگيرد، و اللّه العالم.
سؤال٢٠۵ -زن و شوهرى جنب باشند و آب به اندازۀ يك نفر موجود باشد و وقت رفته رفته تنگ مى‌شود كدام يك از زوجين حقّ استفاده از آب دارد؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه براى هر دو مباح باشد مثل اينكه ملك هيچ كدام نباشد و يا ملك هر دو باشد و هر كدام راضى به غسل ديگرى باشد، غسل او صحيح است؛ و اگر ملك يكى از آن دو است او بايد غسل كند؛ و اگر ملك هر دوى آنهاست و هيچ كدام راضى به غسل كردن ديگرى نباشند، وظيفۀ آنها تيمم است، و اللّه العالم.
سؤال٢٠۶ -كسى كه در اثر ندانستن مسأله يا اهمال غسلهاى واجب خود را انجام نداده، عبادات او مانند نماز و روزه چگونه است؟
جواب: بسمه تعالى -بايد نمازها و روزه‌هايى كه با اين حال و قبل از انجام دادن غسل بجا آورده آنها را قضا نمايد، و اللّه العالم.
سؤال٢٠٧ -آيا عناوين وذى، مذى و ودى مختصّ به مرد است يا شامل زن و خنثى هم مى‌شود؟
جواب: بسمه تعالى -عناوين مذكور اختصاص به مرد ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٢٠٨ -زن به وسيلۀ دستگاه طبى از خروج خون استحاضه جلوگيرى مى‌كند ولى در باطن هست، آيا اين زن حكم زن مستحاضه را دارد؟
جواب: بسمه تعالى -تا وقتى كه خون خارج نشده-و لو بواسطۀ پنبه-حكم استحاضه را ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٢٠٩ -آيا سست شدن بدن و خروج رطوبت نشانۀ منى است؟
جواب: بسمه تعالى -سست شدن به تنهايى نشانۀ منى نيست، بايد علائم ديگر را هم داشته باشد، و اللّه العالم.
سؤال٢١٠ -خانمى در هر ماه با فاصلۀ اقل طهر يعنى ده روز خون مى‌ديده و مدتى است كه خونريزى متصل شده است و به ظاهر پاك نمى‌شود، لطفا وظيفۀ ايشان را بيان فرماييد.
جواب: بسمه تعالى -چنانچه زن عادت ماهانه دارد به اينكه دو ماه پشت سر هم به يك منوال خون ديده، مقدار عادتش را حيض قرار مى‌دهد و بقيه حكم استحاضه را دارد؛ و اگر عادت ندارد و مضطربه است، شش يا هفت روز از اول هر ماه را حيض قرار مى‌دهد و در بقيه به حكم مستحاضه عمل مى‌كند، و اللّه العالم.
سؤال٢١١ -اگر شخصى از خوابى بيدار شود و ترى در خود ببيند و نداند كه آيا علامات جنب شدن رخ داده يا نه وظيفه‌اش چيست؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال چنانچه اطمينان ندارد منى از او خارج شده غسل جنابت بر او واجب نيست، و اللّه العالم.
سؤال٢١٢ -رفع حدث ( اكبر يا اصغر) به آب مستعمل در غسل جايز است؟
جواب: بسمه تعالى -احتياط مستحب اين است كه با آب قليل مستعمل در حدث رفع حدث نشود، و اللّه العالم.
سؤال٢١٣ -هر چند روز يك بار بللى از من خارج مى‌شود كه تكليف را نمى‌دانم، آيا غسل بر من واجب است؟
جواب: بسمه تعالى -منى علائمى دارد كه در رسالۀ عمليه ذكر شده و احيانا در مواقع شهوت مذى خارج مى‌شود كه پاك است و غسل ندارد، چنانچه رطوبتى كه از شما خارج مى‌شود علائم منى را داشته باشد بايد غسل نماييد و اگر غسل براى شما ضررى باشد تيمم نماييد، و چنانچه رطوبت خارج شده كه شك در منى بودن آن داريد علائم منى را ندارد غسل بر شما لازم نيست، و اللّه العالم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -