مطالب خواندنی

10- خوردن و آشامیدن در بین نماز.

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مبطلات نماز

دهم: از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که نگویند نماز می خواند.

*****

خوئی، زنجانی، تبریزی ، سیستانی: (دهم: از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است که.) اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که نگویند نماز می خواند عمداً باشد یا از روی فراموشی نمازش باطل می شود*، ولی کسی که می خواهد روزه بگیرد، اگر پیش از اذان صبح نماز مستحبی بخواند . و تشنه باشد، چنانچه بترسد که اگر نماز را تمام کند صبح شود، در صورتی که آب رو به روی او در دو سه قدمی باشد می تواند در بین نماز آب بیاشامد؛ اما باید کاری که نماز را باطل می کند مثل روگرداندن از قبله0 انجام ندهد.

. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله زنجانی نیست]

* وحید: اما اگر طوری باشد که بگویند نماز  می خواند ، چنانچه عمدا باشد نماز بنابراحتیاط باطل می شود ولی اگر جاهل قاصر یا از روی فراموشی باشد  نمازش اشکال ندارد ...

. وحید: نماز وتر بخواند...

0 گلپایگانی، صافی: مثل پشت کردن به قبله...

مکارم: دهم: خوردن و آشامیدن به گونه ای که صورت نماز را به هم زند، موجب باطل شدن نماز است ولی اگر ذراتی از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمی کند.

فاضل: دهم: از مبطلات نماز، خوردن و آشامیدن است، اگر در نماز طوری بخورد یا بیاشامد که صورت نماز به هم بخورد نمازش باطل می شود حتی اگر صورت نماز به هم نخورد ، بنابراحتیاط واجب نماز باطل می شود.

مظاهری: دهم: از مبطلات نماز خوردن و آشامیدن است در صورتی که عمدا و با علم به مسأله باشد ، مانندآب خوردن حتی اگر قند یا شکر و مانند این ها را در دهان بگذارد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو بببرد نمازش باطل می شود ولی اگر در بین نماز غذایی را  که لای دندان ها مانده فرو ببرد اشکال ندارد.

مسأله 1154-  احتیاط واجب آن است که در نماز هیچ چیز نخورد و نیاشامد چه موالات نماز به هم بخورد یا نخورد و چه بگویند نماز می خواند یا نگویند.

این مسأله در رساله آیات عظام :فاضل ، مکارم، وحید و مظاهری نیست.

*****

گلپایگانی، خوئی، زنجانی، صافی: مسأله- اگر به واسطه خوردن یا آشامیدن عمدی، موالات نماز به هم بخورد، یعنی طوری شود که نگویند نماز را پشت سر هم می خواند (خوئی، صافی، زنجانی: بنابراحتیاط واجب) باید نماز را دوباره بخواند.

اراکی: مسأله- احتیاط واجب آن است که در نماز از خوردن و آشامیدنی که موالات عرفی نماز را به هم می زند اجتناب کند هرچند صورت نماز از بین نرود.

تبریزی: مسأله- اگر بواسطه عملی موالات نماز به هم بخورد ، یعنی طوری شود که نگویند نماز را پشت سر هم می خواند بنابراحتیاط واجب باید نماز را بعد از تمام کردن دوباره بخواند.

سیستانی: مسأله- اگر خوردن یا آشامیدن عمدی صورت نماز را هم به هم نزند، بنابراحتیاط واجب نماز را دوباره بخواند خواه موالات نماز به هم بخورد، یعنی طوری شود که نگویند نماز را پشت سر هم می خواند یا نه.

بهجت: مسأله- اگر عمداً در نماز ، چیز کمی بخورد به طوری که موالات، یعنی پی در پی آوردن کارهای نماز به هم نخورد و از صورت نمازگزار هم خارج نشود، بنابراحتیاط  واجب نمازش را باید دومرتبه بخواند ولی اگر سهواً باشد، بنابرأظهر نماز صحیح است.

مسأله 1155- اگر در بین نماز، غذایی را که لای دندانها 1 مانده فرو ببرد، نمازش باطل نمی شود2، و اگر3 قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و درحال نماز کم کم آب شود و فرو رود نمازش اشکال پیدا می کند4.

1- خوئی، گلپایگانی، تبریزی،زنجانی، صافی، سیستانی: در دهان یا لای دندانها...

2- نوری: احتیاط واجب آن است که در بین نماز، غذایی را که لای دندانها مانده فرو نبرد...

3- گلپایگانی، خوئی، سیستانی، صافی، تبریزی: و نیز اگر کمی...

بهجت: و همچنین اگر...

نوری: ولی اگر...

4- اراکی، گلپایگانی، خوئی، سیستانی، تبریزی، زنجانی، صافی، وحید: نمازش اشکال ندارد.

بهجت، نوری: نمازش (بهجت: بنابرأظهر) اشکال پیدا نمی کند.

مکارم، مظاهری: رجوع کنید به مورد دهم از مبطلات.

*****

فاضل: مسأله- اگر در بین نماز، ذرّاتی از غذا که در دهان یا لای دندانها باقیمانده فرو ببرد نماز را باطل نمی کند ولی اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و مقصودش آن باشد که در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود، نمازش اشکال پیدا می کند.


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -