انهار
انهار
مطالب خواندنی

زكات فطره

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 607- اگر كسى را شب عيد فطر دعوت كنند آن شخص پيش از غروب بيايد آيا فطرهء او بر صاحب منزل واجب است؟

جواب: واجب نيست. واللََّه العالم.

سؤال 608- مردى در ماه مبارك فطرهء خود و اهل بيتش را مى‏دهد و قبل از غروب مى‏روند مهمانى و جزو عيالات ديگرى حساب مى‏شوند آيا صاحبخانه بايد فطره آنها را بدهد؟

جواب: در صورتى كه صدق عائله شود، بر صاحب خانه است كه فطره آنها را بايد بدهد. واللََّه العالم.

سؤال 609- قبل از غروب عيد فطر شد مهمانى آمد و افطار كرد و بعد از دو ساعت رفت، فطره او به عهده كيست؟

جواب: در صورتى كه عنوان عائله بر او صدق مى‏كند فطره او بر صاحب خانه است. واللََّه العالم.

سؤال 610- شاگرد دكان عطارى دوران سال ظهر غذاى او به عهده صاحب دكان است، ماه مبارك هم او را افطار مى‏دهد، فطره او به عهده كيست؟

جواب: در مفروض سؤال فطريهء شاگرد به عهده استاد او است. واللََّه العالم.

سؤال 611- اگر كسى موقع غروب شب عيد بيهوش باشد، يا مهمان كسى باشد، يا زندان باشد، فطرهء عيالات او از او ساقط مى‏شود؟

جواب: مجرد مهمان بودن كه فطره‏اش بر ديگرى باشد، و يا زندانى بودن، باعث سقوط فطره عيالات از عهدهء او نمى‏شود، و همچنين است بنا بر احتياط واجب بيهوش بودن او، كه فطره خود و عيالاتش را بايد بدهد. واللََّه العالم.

سؤال 612- مردى به واسطه تأخير انداختن طلب مردم به زندان رفته، دولت مخارج او را از طلب كار مى‏گيرد، فطره او به عهده كيست؟

جواب: فطره او به عهده خودش مى‏باشد. واللََّه العالم.

سؤال 613- سربازها كه خرجشان با دولت است فطره‏شان هم با دولت است يا با خودشان؟ و اگر با دولت است كه بايد بدهد؟ و چون دولت نمى‏دهد از ايشان ساقط است يا خير؟

جواب: دولت بدهد يا ندهد خودش بايد بپردازد.

سؤال 614- قبل از غروب عيد فطر مى‏خواهد فطره را به عنوان قرض به فقير بدهد كه غروب شب عيد بابت فطره حساب كند، آيا به فقير لازم است بگويد اين وجه را به تو قرض مى‏دهم؟

جواب: مى‏تواند به عنوان فطره بدهد و چنانچه بخواهد قرض به او بدهد، لازم است آن فقير قبول كند. واللََّه العالم.

سؤال 615- فطره را به قصد فقير معينى كنار گذاشت، آيا موقع دادن فطره مى‏تواند به فقير ديگرى بدهد؟

جواب: مانعى ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 616- اگر كسى پول فطره را قند و چايى براى فقير خريده و به عنوان فطره داده آيا برى‏ء الذمه شده يا نه؟

جواب: فى نفسه جايز نيست، محتاج است به اجازه حاكم شرع ولو بعد اجازه بدهد. واللََّه العالم.

سؤال 617- در شب عيد فطر سرپرست خانه پول موجودى نداشت آيا مى‏تواند پارچه يا ظرفى كه همان مبلغ ارزش دارد كنار بگذارد و بعداً همان پارچه يا پول آن را به فقير بدهد؟

جواب: نمى‏تواند. واللََّه العالم.

سؤال 618- پول فطره را مى‏تواند بعد از كنار گذاشتن، براى مجانين سيگار، يا براى يتيم لباس بخرد، يا براى تعمير مسجد بدهد؟

جواب: مى‏تواند لباس براى يتيم يا مجانين بخرد، و يا براى تعمير مسجد بدهد.

سؤال 619- پدر مادر يا مادر مادر هم جزو كسانى هستند كه نمى‏شود به آنها فطره بدهند؟

جواب: در غير نفقه، از مصارف آنها مانعى ندارد. ولى در چيزى كه از نفقه واجب آنها شمرده مى‏شود احوط آن است كه ندهند. واللََّه العالم.

سؤال 620- اگر بياورم كارگرانى از خارج و آنها را با خودم اسكان دهم، و ملتزم شده‏ام كه اطعام نمايم آنها را از طعام خود، و ملتزم شده‏ ام به شئون آنها و حوائج آنها، آيا عنوان عيال بر آنها صدق مى‏نمايد؟


جواب: اگر اين چنين باشد بدون اينكه عوضى بر آنها حساب نمائيد بله عيال مى‏شوند مثل كلفت و خادم كه انفاق مى‏كند بر آنها مانند ساير اهل خود، و اگر انفاق نمودن بر آنها به عوض خاصى كه حساب مى‏كند بر آنها باشد، خير عيال نخواهند شد..


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -