انهار
انهار
مطالب خواندنی

مستحق و مصرف زكات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 28 - آيا كمك به جبهه جنگ ايران و كمك به قحطى زدگان اتيوپى بابت زكات گندم و جو قبول است يا خير؟.

جواب: كمك به جبهه از زكات بابت سهم سبيل الله مانع ندارد و اما نسبت به قحطى زدگان اتيوپى اگر يقين داريد بدست مسلمان فقير مىرسد اشكال ندارد و در صورت شك زكات محسوب نمىشود و مبرء ذمه نيست.

سؤال 29 - به يك خانواده مسلمان، كه همه آنها احكام دينى را قبول دارند، و بعضى شان نماز مىخواند و بعضىشان هم گاهى مىخواند، و گاهى نمىخواند، دادن خمس يا زكات جايز است يا خير؟.

جواب: در صورت فقر جايز است.

سؤال 30 - چه مىفرمائيد در اين دو مسأله: 1 - مصرف زكات براى جبهه جنگ 2 - مصرف زكات براى بناى مسجد؟.

جواب: صرف زكات از سهم سبيل الله براى جبهه و مسجد جايز است.

سؤال 31 - در روستائى كه حمام ندارند و غالبا يا همه اوقات در جنابت به سر مىبرند و داخل شدن در مسجد با جنابت، حرام و نماز باطل است و مسجدشان معمولا مثل يك ساختمان معطل مىماند با اين حال اگر زكاتشان را به مصرف ساختن مسجد برسانند آيا تضييع زكات نيست؟.

جواب: در صورت مفروضه صرف زكات در ساختن مسجد براى محل مذكور مانعى ندارد و تضييع نيست.

سؤال 32 - زكات و خمس را به اشخاص معتاد به ترياك در صورتى كه نتوانند ترك كنند مىشود داد يا نه؟.

جواب: با فرض آن كه نتوانند ترك كنند اشكال ندارد به شرط آن كه اكتفا به مقدارى كه اضطرار به آن رفع مىشود بنمايند.

سؤال 33 - شخص مىتواند زكات مال را به داماد و يا به عروس خود بدهد يا نه؟.

جواب: اگر داماد، فقير باشد دادن زكات به او مانعى ندارد و دادن زكات به عروس اگر شوهرش قدرت بر اداء نفقه او ندارد يا آن كه با تمكن، نمىدهد چنانچه عروس، فقير باشد جائز است.

سؤال 34 - در رساله عمليه فرموده‌ايد (غير سيد نمىتواند زكات را به سيد بدهد) حال اگر غير سيد زكات گرفت آيا مىتواند خرج خود و عيالش كه سيد مىباشد بنمايد و يا اين كه مقدارى از زكات را وقتى گرفت و مالك شد به عنوان صدقه مستحبه يا هبه به سيد بدهد يا نه؟.

جواب: در هر دو صورت، اشكال ندارد.

سؤال 35 - مرسوم است يك نفر با سواد را اجير مىكنند تا قرآن و بعضى از كتب دينى را به اطفال تعليم نمايد، آيا جايز است اولياى اطفال اجرت او را از زكات مال خودشان حساب كنند يا نه؟.

جواب: چنانچه كسى او را جهت تعليم قرآن به اطفال مؤمنين اجير نمايد جايز است كه مال الاجاره را بعنوان سهم سبيل الله از زكات بدهد لكن اگر او را فقط براى طفل خود اجير كند پرداخت اجرت از زكات مشكل است.

سؤال 36 - بدهى مستحق را - چه زنده و چه مرده - مىشود عوض وجوه شرعى و مظالم عباد، حساب كرد يا نه؟.

جواب: جائز است از زكات، دين فقيرى را كه مرده اداء نمود لكن از خمس و مظالم، جائز نيست بلى دين فقير زنده را مطلقا جائز است كه در ازاء وجوه منطبقه، بر او محسوب دارند اگر چه دستگردان كردن احوط است.

سؤال 37 - صدى دو، كه در موقع خرمن طبق مقررات دولت براى عمران محل از زارعين گرفته مىشود آيا مىتوان به مصرف تعمير حمام و مسجد و خريدارى حصير جهت مسجد رسانيد يا نه؟ و زارعين مىتوانند آن را بابت زكات، محسوب نمايند يا نه؟.

جواب: با رضايت صاحبان گندم صرف آن، در موارد مذكوره، اشكال ندارد و مىتوانند مصارف مذكوره را بابت زكات محسوب بدارند.

سؤال 38 - چه مقدار از زكات را مىتوان فى سبيل الله مصرف كرد؟.

جواب: توزيع، لازم نيست مىشود تمام آن را فى سبيل الله مصرف نمود.

سؤال 39 - آيا مىشود جهت تعمير مساجد و عزادارى حضرت أبا عبد الله عليه السلام از زكات مصرف نمود و آيا مىتوان زكات را به فقراء غير محل داد يا نه؟.

جواب: بلى تعمير و بناء مسجد از زكات، جائز است و نيز صرف زكات، جهت مجالس بيان احكام شرع و مواعظ و اقامه عزاى اهل بيت عليهم السلام و هر كارى كه موجب تقرب به خدا و جنبه عمومى داشته باشد و همچنين نقل زكات بالخصوص به اماكنى كه رجحان داشته باشد - مثل آن كه جهت اعطاء به علماء و صرف در حوزه علميه نقل دهند - جائز است.

سؤال 40 - با وجود فقراء مىشود زكات را صرف ساختن يا تعمير حمام كرد يا نه؟ در صورتى كه اهالى محل، تمكن مالى دارند كه از غير زكات، حمام را تعمير كنند؟.

جواب: در صورتى كه حمام، مورد حاجت عموم و وقف عام باشد جائز است از سهم سبيل الله، زكوات را به مصرف حمام برسانند هر چند فقير هم در محل باشد.بلى اگر فقراء، مضطر باشند بطورى كه حفظ آنان موقوف به اداء زكات باشد واجب است صرف آنها بنمايند.
سؤال 41 - كتب دينى را كه محل ابتلاء است مىشود از زكات، خريدارى كرد يا نه؟.

جواب: صرف نمودن زكات در خريد كتاب دينى براى خود، جائز نيست ولى خريدن كتاب دينى، براى ديگران، از زكات مانعى ندارد

سؤال 42 - براى تعمير قنات و استفاده بيشتر از آب آن جهت زراعت و غير زراعت آيا مىشود از زكات صرف كرد يا نه؟.

جواب: صرف زكات در منافع شخصى خود يا اغنياء جائز نيست بلى اگر مثلا قنات وقف براى شرب و مصارف عمومى مردم باشد صرف زكات در تعمير آن، جائز است.

سؤال 43 - آيا انسان مىتواند به ربيبه خود كه خرج او را عهده دار است زكات بدهد؟.

جواب: اگر فقير باشد اشكال ندارد.

سؤال 44 - آيا انسان مىتواند جزئى زكاتى را كه مديون است جهت عروسى پسرش مصرف كند؟.

جواب: اگر پسر، فقير است پدر مىتواند زكات خود را براى مخارج عروسى به پسر خود بدهد.

سؤال 45 - آيا زكات فرزند به پدر و مادرش مىرسد يا نه؟.

جواب: اداء زكات به پدر و مادر - جز در مواردى كه استثنا شده - جائز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -