انهار
انهار
مطالب خواندنی

مبطلات روزه - خوردن و آشامیدن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خوردن داروهايی که جنبه غذايی ندارند

سؤال1338. آيا خوردن داروهای خوراکی که هيچ جنبه غذايی نداشته باشد و جهت تسکين دردهای بيماری به‌کار می‌رود، باطل‌کننده روزه می‌باشد؟

جواب:  به‌حسب ظاهر، مثل خوردن ريگ است و در خوردنی‌هايی که موجب بطلان روزه می‌شود، چيزهای معمول و غير معمول فرقی نمی‌کند. بله، ممکن است اگر محتاج به خوردن آن باشد، مضطر به افطار باشد.

داخل شدن خون  دماغ در حلق

سؤال1339. اگر روزه‌دار خون  دماغ شود، اگر سر را بالا بگيرد و خون دماغ داخل حلق شود، آيا روزه‌اش باطل است؟

جواب:  مثل ترشّحات بينی است که اگر به فضای دهن نرسد و داخل حلق شود و در حال غير روزه هم اين کار معمول باشد، قطع نظر از عناوين ديگر مبطل روزه نيست.

چرک و خلط گلو

سؤال1340. آيا چرک و خلط گلو، روزه را باطل می‌کند يا نه؟

جواب:  اگر به فضای دهان نرسد، باطل نمی‌کند.

 جمع شدن اخلاط در دهان در حال نماز

سؤال1341. اگر بين نماز در دهان روزه‌دار اخلاط سر و سينه جمع شود، به صورتی که اگر فرو دهد، روزه‌اش باطل می‌شود و اگر بخواهد بريزد، بايد نماز را قطع کند. وظيفه‌اش چيست؟

جواب:  اگر گرفتن آن به دستمال و مانند آن ممکن نباشد، قطع نماز برای ضرورت و عذر جايز است.

 مسواک زدن

سؤال1342. آيا مسواک کردن با خمير دندان در حال روزه، اشکال دارد؟

جواب:  اگر چيزی به حلق نرسد، اشکال ندارد.

تنفّس بخار آب در مواقع روزه‌داری

سؤال1343. تنفّس بخار آب غليظ در حمام برای روزه‌دار چه حکمی دارد؟

جواب:  اگر مشکوک است که به حدّ غبار غليظ مبطل رسيده است يا نه، اشکال ندارد.

فرو بردن آب دهان مخلوط به خون

سؤال1344. اگر روزه‌داری به دستور پزشک، آب دهان مخلوط به خون را فرو ببرد، روزه‌اش باطل است؟ در صورت بطلان، آيا قضای روزه کافی است يا کفّاره هم دارد؟

جواب:  اگر خون را عمداً فرو دهد، روزه‌اش باطل می‌شود و فرقی بين ضرورت و عدم آن نيست. بلی، در مورد ضرورت کفّاره ندارد؛ ولی دستور پزشک به تنهايی ضرورت‌آور نيست.

افطار کردن بعد از خوردن سهوی غذا

سؤال1345. اگر انسان در روزه واجب سهواً چيزی بخورد و به خيال اينکه روزه‌اش باطل شده است افطار کند، آيا غير از قضا، کفّاره هم بر او واجب است؟

جواب:  اگر جاهل قاصر و غير ملتفت به سؤال از اين مسئله بوده، کفاره ندارد.

روزه‌داری که هميشه از لثه‌اش خون می‌‌آيد

سؤال1346. تکليف روزه‌داری که از لثه‌اش هميشه خون می‌آيد چيست؟

جواب:  تا ممکن و ميسور است بايد خون را خارج کند و اگر ممکن نشد و ضرورت بر فرو بردن داشت؛ چون ضرورت، مفطر را از ابطال ساقط نمی‌کند، او از مصاديق مضطرّ به افطار است.

فرو بردن خلط سينه بدون اختيار

سؤال1347. روزه‌داری که خلط سينه به فضای دهانش آمده، آن را نگه می‌دارد تا پس از مدّت کوتاهی به بيرون دهان بريزد. امّا ناگهان بدون اختيار آن را فرو می‌دهد، آيا روزه‌اش صحيح است؟

جواب:  صحيح است.

 افطار با مالی که خمس آن داده نشده است

سؤال1348. روزه‌دار با مالی که متعلّق خمس است و خمس آن را نداده است، در ماه مبارک رمضان افطار می‌نمايد، آيا کفّاره جمع دارد؟

جواب:  کفّاره جمع ندارد، مگر در بعض موارد که در هر صورت به حکم خوردن چيز غصبی است، مثل اينکه در تمام عين متعلّق خمس تصرّف شده باشد و او نيز قصد ادای از مال ديگر را نداشته باشد.

خوردن سهوی

سؤال1349. اگر در هنگام روزه چيزی سهواً از گلو پايين رود، آيا روزه باطل است؟

جواب:  باطل نمیشود.

 معيار خوردن در بطلان روزه

سؤال1350. معيار در خوردن و آشاميدن چيست؟ آيا به محض رسيدن به حلق، روزه را باطل می‌کند يا فرو بردن اشيا روزه را باطل می‌کند؟

جواب:  معيار، داخل شدن در حلق است.

استعمال ناس

سؤال1351. مادّه‌ای است به نام ناس که اعتيادآور است. در هر نوبت مقدار دو گرم يا بيشتر از آن را زير زبان می‌‌گذارند و از اين طريق تأثير کامل آن ظاهر می‌‌شود و بعد از دهان خارج می‌‌کنند. آيا اين عمل در ماه رمضان باعث بطلان روزه می‌شود؟

جواب:  اگر چيزی به حلق نرسد، از جهت روزه اشکال ندارد.

فرو دادن پوست‌های خشکيده لب

سؤال1352. آيا فرو بردن پوست‌هايی که گاهی اوقات از لب جدا می‌‌شود و خشک است، روزه را باطل می‌کند؟

جواب:  بله، باطل می‌کند.

افطار با اذان افق محل ديگر

سؤال1353. اگر با شنيدن صدای اذان تهران گمان کند که اذان اصفهان شده و افطار کند، چه حکمی دارد؟

جواب:  اگر غروب خورشيد (غايب شدن قرص خورشيد در زمين مسطح) به افق اصفهان شده بوده، اشکالی ندارد.

 گرد و غبار گچ و سيمان

سؤال1354. آيا گرد و غبار اشيائی مانند آرد و گچ و سيمان، روزه را باطل می‌کند؟

جواب:  اگر عمداً فرد رود، موجب بطلان روزه می‌شود.

 زمان افطار کردن

سؤال1355. در ماه مبارک رمضان چه وقت می‌توان افطار کرد؟

جواب:  در وقت مغرب شرعی که بنابر اظهر همان استتار (پنهان شدن) قرص خورشيد در افق مستوی (زمين مسطح) است.

 استمناء چيست؟

سؤال1356. آيا استمناء يعنی آنکه انسان با خود کاری کند که منی بيرون بيايد و يا اگر به تصويری يا فيلمی نگاه کند و يا با تخيّل، منی از او خارج شود نيز استمناء است و روزه را باطل می‌کند؟

جواب:  فرقی نمی‌کند.

 افطار کردن قبل از اذان مغرب

سؤال1357. يک روز اشتباهاً اذان مغرب کمی زودتر گفته شد و ما افطار کرديم، آيا روزه آن روز صحيح است؟

جواب:  اگر بعد از غروب آفتاب بوده صحيح است، هر چند قبل از زوال حُمره مشرقيّه بوده است.

عدم اعتماد به اذان راديو و تلويزيون

سؤال1358. اگر کسی به اذان راديو و تلويزيون اعتماد نداشته باشد و يقين به دخول فجر صادق ننمايد، آيا می‌تواند پس از پخش اذان از راديو و تلويزيون باز هم غذا بخورد؟

جواب:  خلاف احتياط است.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -