انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز غفیله

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نماز غفلیه

(مسأله 775) یکی از نمازهای مستحبّی نماز غفیله است1 که بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود. (و وقت آن 2بعد از نماز مغرب است تا وقتی که سرخی طرف مغرب از بین برود3) و در رکعت اوّل آن، بعد از حمد باید4 بجای سوره، این آیه را بخوانند:

«وَذَالنُّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ علیهِ فَنادَی فی الظُلُماتِ اَنْ لٰا اِلٰه الّا اَنتَ سُبْحانَکَ انّی کُنْتُ من الظّٰالمینَ فَاسْتَجَبْنا له و نَجَّیناهُ منَ الغَمِّ وَ کذٰلکَ نُنْجِی المؤمنینَ.»

و در رکعت دوم بعد از حمد به جای سوره، این آیه را بخوانند:

«و عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ لا یَعْلَمُها الّا هُوَ وَ یَعْلَمُ ما فی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ الّا یَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فی ظُلُماتِ الارضِ وَلا رَطْبٍ وَ لایابِسٍ الّا فی کِتابٍ مُبینٍ»

و در قنوت آن بگویند:

«اللهمَّ انّی اَسْألُکَ بِمَفاتِحِ الغَیْبِ الّتی لا یعْلَمُها الّا انْتَ انْ تُصَلّیَ علی مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ أنْ تَفْعلَ بی کذا و کذا» و به جای «کذا و کذا» حاجتهای خود را بگویند.

و بعد بگویند: «اللهم انْتَ وَلّیُّ نِعْمَتی وَالقادِرُ علی طَلِبَتی تَعْلَمُ حاجَتی فأسْألُکَ بحقّ محمدٍ وَ آلِ محمدٍ علیه و علیهم السلامُ لَمّا قَضَیْتها لی.»

1-  خوئی: نماز غفیله از نمازهای مستحبی مشهور است...

زنجانی: یکی از نمازهای مستحبّی بنابرمشهور نماز غفیله است...

مکارم: از نمازهایی که بجا آوردن آن به امید ثواب پروردگار خوب است نماز غفیله است...

2- مظاهری: و وقت فضیلت آن...

3- خوئی، زنجانی، تبریزی: وقت آن بنابراحتیاط پیش از آن است که سرخی طرف مغرب از بین برود...

گلپایگانی، صافی: یکی از نمازهای مستحبّ نماز غفیله است و وقت آن بین نماز مغرب و عشا است... 

وحید: نماز غفیله، از نمازهای مستحبی مشهور است که بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود...

بهجت: وقت آن بنابرأحوط بعد از نماز مغرب است تا وقتی که سرخی طرف مغرب از بین برود گرچه احتمال دارد بین نماز مغرب و عشا هروقت که بود بشود خواند و بنابرأظهر می توانند نماز غفیله را با نافلهٔ مغرب با هم در یک نماز نیّت کرده بجا آورند...

مظاهری: و تا طلوع فجر هر وقت بخوانند اداست...

[قسمت داخل پرانتز در رسالهٔ آیت الله سیستانی نیست]

4- بهجت: باید یا بهتر است...

مسأله اختصاصی

مظاهری: مسأله 630-  دو رکعت از نافله مغرب را می توان به صورت نماز غفیله بجا آورد .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -