انهار
انهار
مطالب خواندنی

ارث

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 401- پدرى مرده از او خانه‏اى مانده و ورثه بعد از فوت سهم هر كدام ده هزار تومان مى‏شده ولى نفروختند اكنون كه قيمت آن سه برابر شده آنچه گران شده خمس دارد يا نه؟

جواب:  در مفروض سؤال خمس ندارد.

سؤال 402- بيست سال قبل ملكى كه هزار تومان قيمت داشته به عنوان مهر و يا ارث به زنى منتقل شده اكنون آن زن ملك را به چهل هزار تومان فروخته تا به زيارت حج برود، آيا به اضافه قيمت خمس تعلق مى‏گيرد يا نه؟

جواب:  به اضافه قيمت خمس واجب نيست و حج بر او لازم است. واللََّه العالم.

سؤال 403- ملكى به ارث، به انسان رسيده كه در آن زمان قيمت نازلى داشته حالا به قيمت اعلى فروخته آيا به مازاد بر قيمت زمان انتقال، به او خمس تعلق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  ارثيه مورد نمى‏شود چه عين آن و چه قيمت آن ولو به اعلى القيم فروخته شود.

سؤال 404- ميتى كه اهل دادن خمس بوده اگر ما يملك خود را بين ورثه‏اش به نحو وصيت تقسيم كند، و احياناً بعض ورثه را نسبت به بعض ديگر امتيازى از مال قرار دهد يعنى به بعضى بيشتر از حصه مفروضه شرعاً بدهد، آيا اين گونه فايده كه به وصيت نصيب وارث شده است خمس دارد، يا ميراث است كه خمس نداشته باشد، يا در مسئله تفصيل بين ثلث مال ميت و زايد بر ثلث است؟

جواب:  در زايد بر حصه ارثى او، خمس متعلق مى‏شود مثل ساير ارباح چه به مقدار ثلث باشد و يا زيادتر بوده و ورثه امضا كرده باشند. واللََّه العالم.

سؤال 405- شخصى تصادف نموده و بر اثر آن، مبلغى به وارث آن به عنوان ديه و خون بها داده‏اند، چنانچه وصيت نموده آيا ثلث آن را هم بايد وارث بدهد يا خير؟ و خمس آن بر متوفى لازم است يا خير؟ و نيز اگر از مخارجات سال وارث اضافه باشد خمس آن را بدهد يا حكم ارث دارد؟

جواب:  بر متوفى خمس واجب نيست و نسبت به وارث هم حكم ساير تركه را دارد كه اگر وصيت به ثلث كرده از آن برداشته مى‏شود و متعلق خمس نيست مثل ساير آنچه كه به ارث مى‏رسد به ورثه.

سؤال 406- زنى وصيت كرده بابت ثلث، طلاى زينت او را به مصرفى برسانند، ترقى قيمت طلا، خمس دارد يا خير؟

جواب:  در مفروض سؤال خمس ندارد.

سؤال 407- اشخاصى كه در اثر تصادف با اتومبيل و غيره مقتول مى‏شوند آن وجه و پولى را كه صاحب ماشين يا بيمه و يا هر دو به بازماندگان مقتول مى‏دهند، ـآيا آن بازماندگان، خمس آن پول را در حين گرفتن بايد بدهند و يا در آخر سال خودشان؟

جواب:  موضوع سؤال در حكم ارث است و خمسى به آن تعلق نمى‏گيرد. واللََّه العالم.

سؤال 408- معمول امروزه بنياد شهيد پولى به بازماندگان شهيد مى‏دهد نمى‏دانيم ديه است يا مساعده و همراهى است، بعد از گذشتن سال، مازاد خمس دارد يا خير؟

جواب:  بلى مازاد از مصروف آن خمس در آن لازم است.

سؤال 409- شخصى زمين و ملكى را كه ارثيه به او رسيده آن را فروخته، مثلاً به مبلغ پنج هزار تومان همان عين پول را به جاى ديگر زمين خريده كه بعداً براى خود منزل سكونتى بسازد يا آنكه خريده براى تجارت، آيا مازاد بر پنج هزار تومان ارثيه خمس دارد بعد از فروش يا خير؟

جواب:  بلى خمس مازاد را بايد بدهد. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -