انهار
انهار
مطالب خواندنی

تبعيض و عدول در تقليد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تبعيض در تقليد

سؤال152. اگر چند مجتهد وجود داشته باشند كه، هر كدام در يكى از ابواب يا مسايل فقه از ديگران اعلم هستند، وظيفه ى مقلّد چيست؟

جواب: در فرض مذكور بايد از مجتهد اعلم در آن باب يا آن مسأله، تقليد كرد.

چگونگى داشتن مرجع مشخص

سؤال153. آيا حتما بايد يك مرجع مشخصى داشته باشيم؟ در صورت تساوى مراجع آيا تبعيض در تقليد جايز است؟

جواب: در صورت مساوى بودن دو مجتهد، جايز است انسان در مسايلى كه ارتباطى با هم ندارند، بعضى مسايل را از يكى و بعضى ديگر را از مجتهد ديگر تقليد نمايد.

سؤال154. در مسايلى به فتواى مجتهد ميّت عمل شده است، آيا در بعض همان مسايل مى توان از مجتهد ميّت و در بعض ديگر آن از مجتهد زنده تقليد كرد؟

جواب: اگر مجتهد ميّت با مجتهد حىّ در علم و ورع مساوى باشند، مى توان در برخى از مسايلى كه از ميّت تقليد شده به زنده رجوع نمود، به شرط اين كه مسايل به هم مرتبط نباشند.

سؤال155. آيا مى توان در مسأله نماز از كسى كه «من شغله فى السفر» را همانند «من شغله السفر» نمى داند تقليد نمود و در مسأله روزه به فتواى حضرتعالى كه آن دو را همانند مى دانيد عمل كرد و در نتيجه نماز را شكسته خواند ولى روزه ها را در سفر گرفت؟

جواب: در هر دو مسأله بايد به يك نحو عمل نمود و تبعيض جايز نيست.

سؤال156. پس از رجوع به مجتهد حىّ آيا مى توان در برخى مسايل كه مجتهد ميّت آسان گرفته به وى رجوع نمود و در برخى كه مجتهد زنده آسان گرفته از او تقليد كرد؟

جواب: اگر مجتهد زنده اعلم باشد، رجوع به ميّت جايز نيست.

عدول به مرجع اعلم

سؤال157. به فتواى مرجع شماره 2 باقى بر مرجع شماره 1 هستم، اكنون فكر مى كنم مرجع شماره 3 اعلم است از مرجع شماره 1، آيا مى توانم عدول كنم؟

جواب: واجب است در تمامى مسايل به مجتهد اعلم عدول نمايند.

عدول از مجتهد به مجتهد ديگر

سؤال158. عدول از يك مجتهد به مجتهد ديگر به چه چيز محقّق مى شود؟

جواب: در موارد جواز يا وجوب عدول، عدول به عمل محقّق مى شود.

159. اگر فردى بعد از تحقيق و عدم احراز اعلميّت، از كسى تقليد كرد، آيا مى شود به غير او كه مانند اوست رجوع كند؟

جواب: عدول به غير اعلم يا كسى كه احتمال اعلم بودن يا با ورع تر بودن او مى رود، بعد از تحقّق تقليد، خلاف احتياط است، اگرچه اظهر جواز عدول به مساوى در علم و ورع است در جميع مسايل يا در بعض مسايل كه ارتباطى باهم ندارند.

ميزان تحقّق عدول

سؤال160. شخصى از مجتهدى تقليد مى كرده، سپس مدّتى بدون تقليد صحيح عمل كرده [خواه با احتياط يا بدون احتياط [آيا به صرف ترك تقليد، عدول محقّق شده و اين شخص اگر بخواهد دوباره از همان مجتهد تقليد كند، حكم تقليد ابتدايى را دارد يا نه؟

جواب: حكم عدول را ندارد و مى تواند باقى بماند و در مسايلى كه بدون احتياط عمل كرده، به مسأله ى 20 رساله رجوع شود.

شرايط عدول از مجتهد اعلم

سؤال161. در صورت عدم دسترسى به مرجع اعلم و يا نماينده وى، عدول به مرجع ديگر در مسايل و يا پرداخت حقوق شرعى، جايز است؟

جواب: با رعايت اعلميّت و اوثقيّت مجتهد، عدول جايز است.

عوض كردن مرجع در صورت نداشتن رساله

سؤال162. آيا مى شود از يك مرجع تقليد به علت نداشتن رساله فارسى به ديگرى عدول كرد؟

جواب: در تمام مسايل، تقليد از اعلم واجب است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -