انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل مس ميّت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 154 -شخص نابالغى كه مس ميت كرده براى صحت نمازش قبل از بلوغ بايد غسل مس ميت نمايد يا لازم نيست؟

جواب:در فرض سؤال صحت نماز او موقوف به غسل مس ميت است. و الله العالم.

سؤال 155 -شهيدى كه در عمليات مرصاد بشهادت رسيده است آيا كسى دست ببدن آن شهيد بزند بر اين شخص غسل واجب است يا خير؟ و ضمناً اين شخص تا بحال غسل نكرده است آيا نماز و روزه‌اش صحيح است يا خير؟

جواب:شهيد در معركه غسل ندارد و دست زدن به او هم موجب غسل مس ميت نمى‌شود و اگر در خارج از معركه بشهادت رسيده باشد هرچند از اثر جراحاتى باشد كه در معركه باو رسيده غسل دارد و با دست زدن به او غسل مس ميّت واجب مى‌شود و در صورت واجب شدن غسل مس ميّت روزه‌ها تمام صحيح است و نمازها هم از آن موقعى كه غسل جنابت كرده هرچند غسل مس ميت در نظرش نبوده صحيح است ولى بايد نمازهائى را كه تا قبل از انجام غسل جنابت بجا آورده قضا كند.

سؤال 156 -آيا مس ميت وضو را باطل مى‌كند؟

جواب:بنابر احتياط مس ميت مبطل وضو است. و اللّه العالم.

سؤال 157 -مسّ ميّت كافر غسل لازم دارد؟

جواب:بلى با مسّ بدن كافر، غسل مسّ ميّت لازم مى‌شود. و اللّه العالم.

سؤال 158 -اگر ميّتى را به جهت عذرى مثل شكستگى يا سوختگى و مانند آنها نتوانند غسل دهند و بدل از غسل تيمم داده باشند آيا بر مسّ‌كننده واجب است غسل مسّ ميت كند يا نه؟

جواب:در مورد سؤال، غسل مسّ ميّت واجب نيست ولى تيمم دهنده بايد غسل مس ميّت بنمايد.

سؤال 159 -تيم پزشكى در صورت سكته قلبى تنفسى بيماران، موظف بانجام عمليات احياء بيماران بمدت نيم ساعت حد اقل، مى‌باشد، آيا در صورتى كه عمل پزشكان نتيجه‌بخش نباشد غُسل مس ميت بر افرادى كه در اين حال با بيمار در تماس مى‌باشند واجب است يا خير؟

جواب:غسل مس ميت در صورتى واجب مى‌شود كه تمام بدن ميت سرد شده باشد پس اگر هنوز تمام بدن سرد نشده چنانچه عضوى از انسان به موضع سرد شده هم برسد غسل ندارد.

سؤال 160 -آيا با مسح (لمس) خون جامد شده انسان كه در جنازه موجود است، غسل مسّ ميّت واجب مى‌شود يا نه؟ براى اينكه جنازه خشك نشود به داخل آن ماده‌اى بنام (فرمالين) تزريق مى‌كنند آيا با لمس اين ماده كه هنگام تشريح از بدن آن خارج مى‌شود، غسل واجب مى‌شود يا نه؟

جواب:در مورد هر دو سؤال اگر بدن ميّت مس نشده لمس خون جامد يا ماده مذكور، غسل واجب نيست.

سؤال 161 -آيا غسل جمعه مجزى از غسل مسّ ميّت هست يا نه؟

جواب:غسل جمعه مجزى از غسل مسّ ميت نيست فقط غسل جنابت مجزى است هرچند غفلت از غسل مس ميّت داشته باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -