انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات عزاداری- آیت الله مظاهری مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی

استفتائات عزاداری- آیت الله مظاهری مدظله

*   هدف از عزاداری

سؤال: هدف از عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام چیست ؟

پاسخ: عزاداری از مستحبات اکیده است و ثوابی بالاتر از آن نداریم و ادامه شهادت امام حسین«علیه السلام» و ادامه رسالت زینب«علیها السلام» است.

*   خواندن مرثیه های دون شأن ائمه

سؤال: آیا خواندن نوحه و مرثیه هایی که در آنها شأن امامان «علیهم السلام» مخصوصا حضرت حسین«علیه السلام» و کاروان اسیران رعایت نمی شود، جایز است؟

پاسخ: جائز نیست.

*   قمه زنی در خفا

سؤال: جوانی 22 ساله از آذربایجان شرقی هستم و ی داشتم راجع به اینکه آیا می شود در خفا و دور از چشم بقیه قمه زد؟

پاسخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود

*   استفاده از علامت در عزاداری

سؤال: آیا استفاده از علامتهایی بزرگ و کوچک که در جلوی دسته های عزاداری استفاده می شود،شرعاً جایز است؟

پاسخ: جائز است

*   برهنه کردن بدن در عزاداری

سؤال: برهنه کردن بدن در مکان های عزاداری امام حسین«علیه السلام» چه حکمی دارد، حتی اگر فقط مرد بدن مرد را ببیند؟

پاسخ: نباشد بهتر است.

*   موسیقی در عزاداریها

سؤال: آیا استفاده‌ از آلات‌ موسیقی‌ مثل‌ طبل‌ و شیپور و مارش‌ عزا در هیئت‌های‌ عزاداری‌ با توجّه‌ به‌ این‌ که‌ آهنگ‌های‌ آنها مرثیه‌ و همان‌ نوحه‌های‌ حسینی‌ است‌ اشکال‌ دارد؟

پاسخ: این‌ گونه‌ چیزها آلات‌ موسیقی‌ مختص‌ نیست‌ بنا بر این‌ در فرض‌ سؤال‌ اشکال‌ ندارد ولی‌ متوجّه‌ باشید نظیر نی‌ و تار و امثال‌ آن‌ به‌ کار گرفته‌ نشود

*   حکم قمه زنی

سؤال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند

*   صدمه زدن به بدن در عزاداری

سؤال: زخم‌ کردن‌ یا جراحت‌ صورت‌ به‌ صورتی‌ که‌ باعث‌ ضرر نشود یعنی‌ چرک‌ نکند یا زخم‌ عمیقی‌ نباشد فقط‌ به‌ قدر کمی‌ خون‌ آمده‌ باشد در مجالس‌ عزاداری‌ اهل‌ بیت‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: جایز نیست

*   زنجیرزنی

سؤال: آیا زنجیر زنی‌ داخل‌ مسجد جایز است‌ یا این‌ که‌ بایستی‌ در داخل‌ حسینیه‌ها صورت‌ پذیرد؟

پاسخ: زنجیر زدن‌ مطلقاً در همه‌ جا جایز، بلکه‌ خوب‌ است‌

*   زدن طبل ، علم گردانی و گِل در عزاداری سیدالشهداء

سؤال: با توجّه‌ به‌ سفارش‌ اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ بر عزاداری‌ این‌ خاندان‌، بالاخص‌ عزاداری‌ سیّد الشهداء سلام‌ الله علیه‌، و وظیفه علما و مؤمنان‌ بر حفظ‌ و صیانت‌ این‌ سوگواری‌ها بر همان‌ سنّت‌ و روش‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام و پرهیز از هر گونه‌ بدعت‌ و جلوگیری‌ از ورود هر گونه‌ خرافات‌، متأسّفانه‌ چندین‌ سال‌ است‌ که‌ در برخی‌ شهرها کارهایی‌ از قبلی‌ ذیل‌ صورت‌ می‌گیرد

الف‌) استفاده‌ از طبل‌های‌ زیاد با سر و صداهای‌ فراوان‌ به‌ گونه‌ای‌ طبّال‌ها که‌ همه‌ چیز را تحت الشعاع‌ خودشان‌ قرار می‌دهند، و از طرفی‌ جوانان‌ زیادی‌ را این‌ طبل‌ها به‌ خود مشغول‌ می‌کند، به‌ اضافه‌ هزینه‌های‌ زیادی‌ خرج‌ این‌ طبل‌ها می‌شود و در برخی‌ مواقع‌ آهنگ‌های‌ ملایمی‌ همراه‌ با طبل‌ها می‌نوازند.

ب‌) بیرون‌ آوردن‌ علم‌های‌ آهنین‌ به‌ طوری‌ که‌ عرض‌ آنها به‌ چندین‌ متر می‌رسد و حمل‌ و نقل‌ آنها بسیار مشکل‌ و گاهی‌ هم‌ خطر آفرین‌ و علاوه‌ بر اینها مخارج‌ زیادی‌ از پول‌ متدیّنین‌ خرج‌ ساخت‌ آن‌ می‌شود.

ج‌) در برخی‌ از شهرها برای‌ عزاداری‌ بالاخص‌ روز عاشورا گل‌ درست‌ می‌کنند و برای‌ این‌ کار اینقدر خاک‌ را گل‌ می‌کنند که‌ افراد در آن‌ گل‌ها می‌غلتند به‌ طوری‌ که‌ تمام‌ هیکل‌ اعم‌ّ از سر و صورت‌ و لباس‌ گلی‌ می‌شود و بعد در خیابان‌ها راه‌ می‌افتند، لذا از حضرت‌ عالی‌ استدعا دارم‌ نظر شریفتان‌ را در باره این‌ طبل‌ها و عَلَم‌ها و گل‌ زدنها به‌ نحو مذکور مرقوم‌ فرمایید.

پاسخ: آنچه‌ نوشته‌اید اشکال‌ ندارد ولی‌ مراعات‌ عزاداری‌های‌ سنّتی‌ که‌ مشهور در میان‌ همه‌ است‌ بسیار بجاست‌.

*   بهترین شیوه عزاداری

سؤال: بهترین‌ سبک‌ عزاداری‌ برای‌ خامس‌ آل‌ عبا، به‌ نظر جناب‌ عالی‌ چگونه‌ است‌؟

پاسخ: سیاه‌ پوشیدن‌، سینه‌ زدن‌، بر سر زدن‌ و مانند اینها.

*        سیاه پوشیدن

سؤال: آیا سیاه‌ پوشیدن‌ در ماه‌ محرّم‌ الحرام‌ به‌ خاطر امام‌ حسین‌علیه السلام مکروه‌ نیست‌؟

پاسخ: سیاه‌ پوشیدن‌ در ایّام‌ عزا شعار است‌ و بسیار خوب‌ است‌ و مکروه‌ نیست‌.

*   آثار گریه

سؤال: بعضی‌ از مدّاحان‌ و منبری‌ها می‌گویند و در بعضی‌ از کتب‌ نیز آمده‌ است‌ اگر کسی‌ به‌ اندازه بال‌ مگسی‌ برای‌ سالار شهیدان‌ اشک‌ بریزد هرچند گناه‌ انجام‌ داده‌ باشی‌ خدا می‌گذرد و بهشت‌ بر او واجب‌ می‌شود، پس‌ آیه قرآن‌ را چه‌ باید کرد که‌ می‌فرماید من‌ از کوچکترین‌ عمل‌ شرّ شما و از کوچکترین‌ عمل‌ خیر شما نمی‌گذرم

پاسخ: اگر کسی‌ لیاقت‌ بهشت‌ داشته‌ باشد گریه‌ برای‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام مفید است‌ ولی‌ اگر جهنّمی‌ باشد باعث‌ تخفیف‌ عذاب‌ برای‌ او می‌شود

*   ارتزاق اهل منبر از دین

سؤال: بعضی‌ افراد، اهل‌ منبر را «مستأکل‌ و مرتزق‌ به‌ دین‌» که‌ در روایات‌ مذموم‌ شده‌، می‌دانند و ایشان‌ را مذمّت‌ می‌کنند، نظر مبارک‌ را مرقوم‌ فرمایید

پاسخ: آنچه‌ در روایات‌ آمده‌ است‌ مربوط‌ به‌ آخوندهای‌ درباری‌ «بنی‌امیّه‌» و «بنی‌عبّاس‌» است‌ که‌ به‌ ازای‌ جعل‌ روایات‌ و یا توجیه‌ روایات‌ ترویج‌ باطل‌ می‌کردند، و ارتزاق‌ اهل‌ منبر از منبر بهترین‌ ارتزاق‌ است‌ زیرا آنان‌ جیره‌خوار اباعبدالله الحسین‌ روحی‌ فداه‌ می‌باشند و آن‌ ــ(از)ــ بالاترین‌ افتخارات‌ است‌.

*   برهنه شدن در عزاداری

سؤال: برهنه‌ شدن‌ آقایان‌ در حال‌ سینه‌ زدن‌ و زنجیر زدن‌ در برابر خانمها چه‌ حکمی‌ دارد؟ استفاده‌ از بلوزهایی‌ که‌ پشت‌ شانه آنها سوراخ‌ است‌ تا زنجیر روی‌ بدن‌ قرار گیرد و در انظار مردم‌ خصوصاً خانمهاست‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: جایز است‌ ولی‌ تفکیک‌ زن‌ و مرد در همه‌ جا، یکی‌ از اهداف‌ بزرگ‌ اسلام‌ است‌.

*   اعتبار مقاتل

سؤال: کدامیک‌ از مقاتل‌ (اعم‌ّ از فارسی‌ یا عربی‌) که‌ مصائب‌ سیّد الشهدا علیه السلام را بیان‌ نموده‌اند، نزد حضرتعالی‌ معتبر است‌؟

پاسخ: اعتبار فقهی‌ لازم‌ نیست‌، همین‌ مقدار که‌ صاحب‌ کتاب‌ مورد اعتماد بزرگان‌ از اهل‌ علم‌ باشد نظیر «ارشاد» مرحوم‌ مفید، و «لهوف‌» مرحوم‌ سیّد، و «نفس‌ المهموم‌» محدّث‌ قمی‌ و مانند اینها کفایت‌ می‌کند

*   کارهای خیر بجای عزاداری امام حسین علیه السلام

سؤال: چرا تا کنون‌ مراجع‌ فکری‌ برای‌ این‌ موضوع‌ نکرده‌اند که‌ این‌ تصوّر را از ذهن‌ عامّه مردم‌ پاک‌ کنند که‌ ای‌ عزیزان‌ مخلص‌، نذر کردن‌ و قربانی‌ کردن‌ و پول‌ هزینه‌ کردن‌ برای‌ سالار شهیدان‌ فقط‌ شام‌ و غذا و خوردنی‌ نیست‌ و چرا تا کنون‌ اقدامی‌ نشده‌ است‌ که‌ این‌ منابع‌ عظیم‌ پولی‌ در مسیرهایی‌ که‌ بیشتر نیاز است‌ هزینه‌ شود؟ نظر حضرت‌ عالی‌ چیست‌؟

پاسخ: اگر ممانعت‌ شود این‌ کار هم‌ که‌ ادامه شهادت‌ است‌ از بین‌ می‌رود زیرا آن‌ وقت‌ نه‌ خرج‌ عزاداری‌ می‌شود نه‌ خرج‌ کارهای‌ دیگر

*   مراسم های گوناگون برای عزاداری

سؤال: آیا در مورد برگزاری‌ یک‌ دهه‌ روضه‌، سوّم‌، هفتم‌، چهلم‌ یا روضه هفتگی‌ و .... برای‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام یا سایر ائمّه‌  متنداتی‌ از ائمّه‌ وجود دارد؟

پاسخ: درباره تاسوعا و عاشورا و اربعین‌ روایاتی‌ وارد شده‌ است‌، لکن‌ بقیه موارد یک‌ امر مرسوم‌ در میان‌ شیعه‌ است‌ و قالبی‌ برای‌ عزاداری‌ و عرض‌ ارادت‌ و توسّل‌ است‌ و از افضل‌ اعمال‌، عزاداری‌ برای‌ ائمّه هدی‌ بالاخص‌ حضرت‌ سیّد الشهدء علیه السلام است‌

*   شروع عزاداری به سبک امروزی

سؤال: آیا عزاداری‌ برای‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام به‌ این‌ شکل‌ را سلسله صفویه‌ به‌ وجود آورده‌اند؟

پاسخ: اصل‌ موضوع‌ عزاداری‌ برای‌ حضرت‌ ابی‌ عبدالله الحسین‌ علیه السلام ، مسأله نازه‌ پدید آمده‌ و حادثی‌ نیست‌. اوّل‌ کسی‌ که‌ برای‌ سیّد الشهداء علیه السلام عزاداری‌ نموده‌ است‌ خود خداوند تبارک‌ و تعالی‌ است‌ که‌ برای‌ انبیاء عظام‌ الهی‌ عزای‌ حسین‌ بن‌ علی‌ علیه السلام را بیان‌ فرموده‌ است‌ و سپس‌ جبرئیل‌ امین‌ علیه السلام و بعد از آنها نبی‌ّ مکرّم‌ اسلام‌ صلوات الهه علیه و سپس‌ ائمّه هدی‌ علیهم السلام که‌ از هر فرصتی‌ برای‌ برپائی‌ مراسم‌ عزای‌ سیّد الشهداء علیه السلام بهره‌ برداری‌ می‌فرمودند و این‌ سنّت‌ بزرگ‌ را به‌ شیعیان‌ خود منتقل‌ فرمودند و این‌ مسائل‌ در روایات‌ مختلف‌ آمده‌ است‌ که‌ به‌ محل‌ آن‌ باید رجوع‌ کرد، لکن‌ در این‌ که‌ در زمان‌ صفویه‌، به‌ واسطه تدبیر و کوشش‌ علماء بزرگ‌ شیعه‌، معارف‌ شیعی‌ احیاء گردیده‌ و از این‌ جهت‌ کار بزرگی‌ انجام‌ گرفته‌ است‌، جای‌ تردید نیست‌.

*   علت گریه و سیاه پوشی برای امام حسین علیه السلام

سؤال: چرا برای‌ زنده‌ نگهداشتن‌ عاشورا و راه‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام به‌ جلسات‌ سخنرانی‌، همایش‌ و گفتگو اکتفا نمی‌شود؟ و روضه‌ و گریه‌ و سیاه‌ پوشی‌ و دسته عزاداری‌ و .... برگزار می‌شود؟

پاسخ: عزاداری‌ به‌ شور ویژه‌ و مخصوص‌ خود نیاز دارد البته‌ شور همراه‌ با شعور و در چارچوب‌ شرع‌، شور و شعور و شرع‌ در در عزای‌ حسینی‌ به‌ هم‌ آمیخته‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ هم‌ از افضل‌ عمال‌ و قربات‌ الهی‌ است‌. وقتی‌ کمیت‌ اسدی‌ در حضور امام‌ صادق‌ علیه السلام مرثیه‌ خوانی‌ کرد، حضرتش‌ به‌ وی‌ فرمودند همان‌ طوری‌ که‌ در مجالس‌ خود با حالت‌ شور و عزا می‌خوانید، بخوان

*   30سئوال درباره عزاداری سیدالشهداء علیه السلام

سؤال: مستدعی‌ است‌ به‌ پرسش‌های‌ ذیل‌ که‌ مورد سؤال‌ بسیاری‌ از شیعیان‌ و متدیّنین‌ می‌باشد پاسخ‌ فرمایید. بقاء عمر مبارک‌ حضرت‌ عالی‌ را از خداوند منّان‌ مسئلت‌ داریم‌.

1) پوشیدن‌ لباس‌ سیاه‌ در سوگ‌ ائمّه هدی‌ علیهم السلام خصوصاً در محمرّم‌ چه‌ صورت‌ دارد؟ آیا لباس‌ سیاه‌ کراهت‌ دارد؟

2) مرسوم‌ است‌ دهه اوّل‌ محرّم‌ عزاداری‌ها صورت‌ می‌گیرد امّا از ظهر عاشورا خیلی‌ از مراسم‌ها تعطیل‌ می‌گردد و حال‌ آن‌ که‌ عزای‌ واقعی‌ از روز عاشورا آغاز می‌گردد، حضرت‌ عالی‌ چه‌ توصیه‌ای‌ به‌ هیئات‌ محترم‌ عزاداری‌ دارید؟

3) چند سالی‌ است‌ بسیاری‌ از هیئت‌های‌ مذهبی‌ ظهر عاشورا به‌ اقامه نماز ظهر می‌پردازند و به‌ سیره حضرت‌ سیّد الشهداء (ع) اقتداء می‌کنند. از آن‌ جائی‌ که‌ هنوز برخی‌ هیئت‌ها هنوز به‌ این‌ مهم‌ بی‌توجّه‌ هستند، توصیه حضرت‌ عالی‌ در این‌ رابطه‌ چیست‌؟

4) خواندن‌ روضه‌های‌ دروغ‌ و غیر معتبر که‌ بعضاً موجب‌ تمسخر و هتک‌ می‌گردد چه‌ صورت‌ دارد؟

5) در برخی‌ مجالس‌ عزاداری‌ بعضی‌ مدّاحان‌ با الفاظ‌ نامناسب‌ به‌ ائمّه‌ خطاب‌ می‌کنند یا به‌ عنوان‌ عزاداری‌ به‌ صورت‌ خود چنگ‌ انداخته‌ و یا زنجیر خاردار می‌زنند و بر بدن‌ و لباس‌ آنان‌ خون‌ جاری‌ شده‌ و لباس‌ و بدن‌ و منزل‌ دیگران‌ را نجس‌ می‌کنند، از آن‌ جائی‌ که‌ این‌ گونه‌ روش‌ها در حال‌ ترویج‌ بوده‌ و مجالس‌ را از وزانت‌ و معنویت‌ تهی‌ ساخته‌، چه‌ بسا موجب‌ وهن‌ مقدّسات‌ می‌شود، تکلیف‌ ما را در این‌ رابطه‌ روشن‌ فرمایید.

6) لطمه‌ زدن‌ به‌ خود به‌ صورت‌های‌ متفاوت‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟ (روی‌ کندن‌ و سینه‌ زدن‌ به‌ صورتی‌ که‌ زخم‌ یا کبود شود و بالا و پایین‌ پریدن‌ و ....).

7) در ایّام‌ عاشورا زنان‌ به‌ دنبال‌ هیئت‌های‌ عزاداری‌ به‌ راه‌ می‌افتند و بعضاً با حجاب‌ نامناسب‌ و وضع‌ زننده‌ موجب‌ جلب‌ توجّه‌ نامحرمان‌ می‌شود، لذا برخی‌ خواهران‌ در این‌ ایّام‌ یا به‌ مناسبت‌های‌ دیگر دست‌ به‌ تشکیل‌ جلسات‌ مخصوص‌ خواهران‌ در تکایا و حسینیه‌ها زدند تا خواهران‌ مستقلاًّ به‌ روضه‌ خوانی‌ و عزاداری‌ بپردازند و از عوارض‌ منفی‌ حضور آنان‌ در منظر نامحرمان‌ بکاهند، آیا حضرت‌ عالی‌ این‌ روش‌ را تأیید می‌فرمایید؟

8) برخی‌ از ذاکرین‌ در مدایح‌ اهلبیت‌علیهم السلام تعبیراتی‌ مانند «خدای‌ من‌ حسین‌»، «من‌ سگ‌ حسینم‌»، «مست‌ مستم‌ من‌»، «هر چه‌ بادا باد علی‌ پرستم‌ من‌»، «همچون‌ زهرا مادرت‌ از همه‌ خوشگلتری‌»، «یا اباصالح‌ بیا» را به‌ کار می‌برند که‌ به‌ نظر می‌رسد با شأن‌ اهل‌ بیت‌  منافات‌ دارد، به‌ کار بردن‌ این‌ الفاظ‌ چه‌ صورت‌ دارد؟ گوش‌ دادن‌ به‌ نوار این‌ مدّاحان‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

9) برپایی‌ مجالس‌ عقد یا عروسی‌ در ایّام‌ و لیالی‌ شهادت‌ ائمّه معصومین‌ علیهم السلام و راه‌ اندازی‌ کاروان‌های‌ شادی‌ که‌ موجب‌ هتک‌ حرمت‌ این‌ ایّام‌ و مناسبت‌ها می‌شود چه‌ صورتی‌ دارد؟

10) در حسینیه‌ها و مساجد بیشتر مناطق‌، به‌ خصوص‌ روستاها مراسم‌ شبیه‌ خوانی‌ به‌ اعتبار این‌ که‌ از سنّت‌های‌ قدیمی‌ است‌ برگزار می‌شود که‌ گاهی‌ اثر مثبتی‌ در نفوس‌ مردم‌ دارد. این‌ مراسم‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

11) استفاده‌ از طبل‌ و سنج‌ و شیپور و همچنین‌ آلات‌ موسیقی‌ مانند اُرگ‌ در مجالس‌ و دسته‌های‌ عزاداری‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

12) در بعضی‌ از مساجد در ایّام‌ عزاداری‌ از عَلَم‌های‌ متعدّدی‌ استفاده‌ می‌شود که‌ دارای‌ تزئینات‌ زیاد و گران‌ بهایی‌ است‌ و گاهی‌ موجب‌ سؤال‌ متدیّنین‌ از اصل‌ فلسفه آنها می‌گردد و در برنامه‌های‌ تبلیغی‌ خللی‌ ایجاد می‌کند و حتّی‌ با اهداف‌ مقدّس‌ مسجد تعارض‌ دارد، حکم‌ شرعی‌ در این‌ رابطه‌ چیست‌؟

13) اگر شخصی‌ عَلَمی‌ را برای‌ عزاداری‌ سیّد الشهداء (ع) نذر کرده‌ باشد، آیا جایز است‌ مسئولین‌ حسینیه‌ از قبول‌ آن‌ خودداری‌ کنند؟

14) اگر بعضی‌ از واجبات‌ از مکلّف‌ به‌ سبب‌ شرکت‌ در مجالس‌ عزاداری‌ فوت‌ شود مثلاً نماز صبح‌ قضا شود، آیا بهتر است‌ بعد از این‌ در این‌ مجالس‌ شرکت‌ نکند یا این‌ که‌ عدم‌ شرکت‌ او باعث‌ دوری‌ از اهل‌ بیت‌  می‌گردد؟

15) در بعضی‌ از هیئت‌های‌ مذهبی‌ مصیبت‌هایی‌ خوانده‌ می‌شود که‌ مستند به‌ مقتل‌ معتبری‌ نیست‌ و از هیچ‌ عالم‌ یا مرجعی‌ هم‌ شنیده‌ نشده‌ است‌ و هنگامی‌ که‌ از خواننده این‌ مصیبت‌ از منبع‌ آن‌ سؤال‌ می‌شود پاسخ‌ می‌دهند که‌ اهل‌ بیت‌  این‌ گونه‌ به‌ ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی‌ کرده‌اند و واقعه کربلا فقط‌ در مقاتل‌ نیست‌ و منبع‌ آن‌ هم‌ فقط‌ گفته‌های‌ علماء نمی‌باشد و گاهی‌ می‌گویند بعضی‌ از امور برای‌ مدّاح‌ یا خطیب‌ حسینی‌ از راه‌ الهام‌ و مکاشفه‌ مکشوف‌ می‌شود. سؤال‌ من‌ این‌ است‌ که‌ آیا نقل‌ وقایع‌، از طریق‌ صحیح‌ است‌ یا خیر؟ و در صورتی‌ که‌ صحیح‌ نباشد تکلیف‌ شنوندگان‌ چیست‌؟

16) از ساختمان‌ حسینیه‌ صدای‌ قرائت‌ قرآن‌ و صدای‌ عزاداری‌ شنیده‌ می‌شود به‌ طوری‌ که‌ صدای‌ آن‌ در خانه‌های‌ اطراف‌ هم‌ شنیده‌ می‌شود و این‌ امر موجب‌ سلب‌ آسایش‌ همسایگان‌ شده‌ است‌ و مسئولین‌ و سخنرانان‌ حسینیه‌ اصرار به‌ ادامه آن‌ دارند، این‌ عمل‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

17) نظر شریف‌ حضرت‌ عالی‌ نسبت‌ به‌ ادامه حرکت‌ دسته‌های‌ عزاداری‌ در شب‌های‌ محرّم‌ تا نصف‌ شب‌ همراه‌ با استفاده‌ از طبل‌ و نی‌ چیست‌؟

18) آیا آنچه‌ متداول‌ شده‌ که‌ به‌ عنوان‌ عزاداری‌ برای‌ امام‌ حسین‌ (ع) گوشت‌ بدن‌ خود را سوراخ‌ کرده‌ و قفل‌ و سنگ‌ کیلو به‌ آن‌ آویزان‌ می‌کنند، جایز است‌؟

19) اگر انسان‌ خود را در زیارت‌گاه‌های‌ ائمّه‌ علیهم السلام به‌ زمین‌ بیندازد و همانند بعضی‌ از مردم‌ که‌ صورت‌ و سینه خود را بر زمین‌ می‌مالند تا از آن‌ خون‌ جاری‌ شود و به‌ همان‌ حالت‌ وارد حرم‌ می‌شوند، عمل‌ کند چه‌ حکمی‌ دارد؟

20) در روز عاشورا مراسمی‌ مانند قمه‌ زنی‌ و پابرهنه‌ وارد آتش‌ و ذغال‌ روشن‌ شدن‌ برگزار می‌شود که‌ علاوه‌ بر این‌ که‌ باعث‌ بد نام‌ شدن‌ مذهب‌ شیعه اثنی‌ عشری‌ در انظار علما و پیروان‌ مذاهب‌ اسلامی‌ و مردم‌ جهان‌ می‌شود، ضررهای‌ جسمی‌ و روحی‌ هم‌ به‌ این‌ اشخاص‌ وارد می‌کند و همچنین‌ موجب‌ توهین‌ به‌ مذهب‌ می‌گردد، نظر شریف‌ حضرت‌ عالی‌ در این‌ باره‌ چیست‌؟

21) آیا قمه‌ زدن‌ به‌ طور مخفی‌ حلال‌ است‌ یا این‌ که‌ فتوای‌ شریف‌ حضرت‌ عالی‌ عمومیت‌ دارد؟

22) معیار شرعی‌ ضرر اعم‌ از جسمی‌ یا روحی‌ چیست‌؟

23) زنجیر زدن‌ به‌ بدن‌ همان‌ گونه‌ که‌ بعضی‌ از مسلمانان‌ انجام‌ می‌دهند، چه‌ حکمی‌ دارد؟

24) در بعضی‌ از مناطق‌، زنان‌ مراسمی‌ را به‌ اسم‌ سفره حضرت‌ ابوالفضل‌ (ع) اجرا می‌کنند یا مجالسی‌ به‌ عنوان‌ جشن‌ عروسی‌ حضرت‌ فاطمه‌ سلام الله علیها برگزار می‌کنند و در آن‌ شعرهای‌ عروسی‌ خوانده‌ و کف‌ می‌زنند و سپس‌ شروع‌ به‌ رقص‌ می‌کنند، انجام‌ این‌ امور چه‌ حکمی‌ دارد؟

25) باقیمانده اموالی‌ که‌ به‌ عنوان‌ هزینه‌های‌ مراسم‌ عاشورای‌ امام‌ حسین‌ (ع) جمع‌ آوری‌ می‌شود، در چه‌ موردی‌ باید خرج‌ شود؟

26) آیا جایز است‌ در ایّام‌ محرّم‌ از افراد خیّر اموالی‌ را جمع‌ آوری‌ کرد و با تقسیم‌ آنها به‌ سهم‌های‌ مختلف‌ قسمتی‌ را به‌ قاری‌ قرآن‌ و مرثیه‌ خوان‌ و سخنران‌ داد و باقیمانده‌ را برای‌ برگزاری‌ مجالس‌ مصرف‌ کرد؟

27) آیا جایز است‌ زنان‌ با حفظ‌ حجاب‌ و پوشش‌ کامل‌، در دسته‌های‌ سینه‌ زنی‌ و زنجیر زنی‌ شرکت‌ کنند و آنها را دنبال‌ کنند؟

28) اگر قمه‌ زدن‌ در عزاداری‌ ائمّه‌ علیهم السلام موجب‌ مرگ‌ شخص‌ شود، آیا این‌ عمل‌ خودکشی‌ محسوب‌ می‌شود؟

29) خواندن‌ مرثیه‌ و مدیحه‌هایی‌ که‌ شنوندگان‌ را در جشن‌های‌ تولّد ائمّه‌ علیهم السلام و عید مبعث‌ به‌ گریه‌ بیندازد چه‌ حکمی‌ دارد؟

30) آیا خوانندگی‌ زن‌ در مجالس‌ عزاداری‌ با علم‌ او به‌ این‌ که‌ مردان‌ نامحرم‌ صدای‌ او را می‌شنوند، جایز است‌؟

در پایان‌ خواهشمند است‌ در رابطه‌ با وظائف‌ متدیّنین‌ مخصوصاً جوانان‌ عزیز در بزرگداشت‌ ایّام‌ سوگواری‌ حضرت‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام فرمایشاتی‌ را مرقوم‌ فرمایید.

پاسخ:

1) این‌ کار بسیار عالی‌ است‌ و یکی‌ از شعارهای‌ تشیّع‌ است‌.

2) اصل‌ مهم‌، زنده‌ بودن‌ عزاداری‌ها و توسّلات‌ به‌ ساحت‌ مقدّس‌ سیّد الشهداء «علیه‌ الصلاة و السلام‌» که‌ در همه اوقات‌ مناسب‌ است‌ و اگر در عصر عاشورا و شب‌ یازدهم‌ با همان‌ شور روز عاشورا باشد بسیار بجاست‌.

3) باید به‌ایم‌ امر مهم‌ حیاتی‌ که‌ بحمد الله در میان‌ عزاداران‌ حضرت‌ سیّد الشهداء (ع) رونق‌ خوبی‌ گرفته‌، اهمّیت‌ بدهند و این‌ مهم‌ را حتماً رعایت‌ نمایند.

4) معلوم‌ است‌ که‌ جایز نیست‌.

5) این‌ گونه‌ حرف‌ها و روش‌ها نباید باشد و به‌ طور کلّی‌ باید متروک‌ شود و شأن‌ عزاداری‌ها که‌ از بهترین‌ عبادات‌ است‌، محفوظ‌ بماند.

6) این‌ گونه‌ اعمال‌ با تنزّه‌ عزاداری‌ها سازگاری‌ ندارد و امید است‌ با تذکّر و تنبّه‌ به‌ طور کامل‌ متروک‌ شود.

7) چنانچه‌ در عزاداری‌ها، اختلاط‌ زن‌ و مرد نشود و مراعات‌ حجاب‌ هم‌ انجام‌ پذیرد و موجب‌ جلب‌ توجّه‌ نامحرم‌ نباشد، شرکت‌ زنان‌ محترمه‌ در عزاداری‌ با مردان‌ مانعی‌ ندارد چنانچه‌ عزاداری‌ اختصاصی‌ هم‌ خوب‌ است‌.

8) این‌ گونه‌ کلمات‌ نه‌ تنها جایز نیست‌ بلکه‌ اشبه‌ به‌ کلمات‌ شیطانی‌ است‌ در حالی‌ که‌ در مراسم‌ توسّل‌ و عزاداری‌ که‌ از افضل‌ قربات‌ است‌ باید با کلمات‌ رحمانی‌ سخن‌ گفت‌. از این‌ گونه‌ تعابیر برداشت‌ شرک‌ آلود می‌شود و گفتن‌ این‌ گونه‌ کلمات‌ نامناسب‌ که‌ مربوط‌ به‌ افراد خاص‌ّ است‌، در حق‌ّ ائمّه طاهرین‌ حرام‌ است‌ و مورد غضب‌ حضرت‌ ولی‌ عصر «عجّل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌» است‌.

9) جایز نیست‌ و مبارک‌ نخواهد بود.

10) این‌ گونه‌ کارها با تنزّه‌ عزاداری‌ها و عظمت‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام سازگار نیست‌.

11) استفاده‌ از آلات‌ موسیقی‌ جایز نیست‌.

12) اشکال‌ ندارد ولی‌ نبود آن‌ بهتر است‌.

13) اگر وجه‌ عقلائی‌ داشته‌ باشد، می‌توانند منع‌ کنند و نذر او هم‌ واجب‌ الوفاء نیست‌.

14) باید در مجلس‌ عزاداری‌ شرکت‌ بکند لکن‌ به‌ گونه‌ای‌ عمل‌ کند که‌ نماز او قضا نشود.

15) اگر آنچه‌ می‌گوید، دروغ‌ آشکار نباشد مخالف‌ با تنزّه‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام نباشد و احتمال‌ وقوع‌ آن‌ را بدهد، جایز است‌.

16) باید صدای‌ عزاداری‌ و قرائت‌ قرآن‌ موجب‌ مزاحمت‌ نباشد مخصوصاً در ساعات‌ دیر وقت‌.

17) اصل‌ عزاداری‌ خوب‌ است‌ لکن‌ نباید موجب‌ مزاحمت‌ باشد.

18) جایز نیست‌ و این‌ گونه‌ امور باید باید متروک‌ شود.

19) جایز نیست‌ و مسلّماً ائمّه اطهار علیهم السلام به‌ این‌ گونه‌ امور رضایت‌ نمی‌دهند.

20) این‌ گونه‌ کارها جایز نیست‌ به‌ ویژه‌ آن‌ که‌ موجب‌ وهن‌ تسیّع‌ می‌شود.

21) جایز نیست‌.

22) یک‌ معنای‌ عرفی‌ و موکول‌ به‌ فهم‌ عرف‌ است‌ و همین‌ مقدار که‌ عرف‌ مردم‌ بگویند ضرر است‌ باید اجتناب‌ شود.

23) جایز است‌ به‌ ویژه‌ آن‌ که‌ جزء شعارهای‌ عزاداری‌ است‌ ولی‌ باید روی‌ بدن‌ نباشد.

24) رقص‌ به‌ هر عنوان‌ که‌ باشد و کف‌ که‌ شبیه‌ به‌ رقص‌ است‌ حرام‌ است‌ بلکه‌ مطلق‌ کف‌ زدن‌ در عزاداری‌ها و جشن‌های‌ مربوط‌ به‌ اهل‌ بیت‌ علیهم السلام و در مکان‌های‌ مقدّس‌ نظیر مساجد و حسینیه‌ها اشکال‌ دارد.

25) در عزاداری‌های‌ ائمّه اطهار علیهم السلام مصرف‌ شود.

26) اشکال‌ ندارد.

27) اشکال‌ ندارد بلکه‌ خوب‌ است‌.

28) اصل‌ قمه‌ زنی‌ جایز نیست‌ ولی‌ در فرض‌ مذکور خودکشی‌ نیست‌.

29) اشکال‌ ندارد ولی‌ در روایات‌ معصومین‌علیهم السلام آمده‌ است‌ که‌ در شادی‌ ما شادی‌ کنید و در عزای‌ ما غمناک‌ باشید و عزاداری‌ کنید.

30) جایز نیست‌.

اقامه عزاداری‌ حضرت‌ سیّد الشهداء «علیه‌ الصلاة و السلام‌» ادامه‌ و استمرار حرکت‌ بزرگ‌ آن‌ حضرت‌ و اصحاب‌ و انصار ایشان‌ است‌ و از این‌ جهت‌ بهترین‌ عبادات‌ است‌ و یکی‌ از برکات‌ آن‌، بیمه‌ شدن‌ عزاداران‌ از بلاها و گناهان‌ است‌ و برای‌ همگان‌ خصوصاً برای‌ جوانان‌ عزیز شرکت‌ در این‌ مجلس‌ و برپایی‌ هر چه‌ با شکوه‌تر این‌ عزاداری‌ها لازم‌ است‌ و این‌ نعمت‌ بزرگ‌ را که‌ بحمد الله در کشور ما به‌ نحو چشمگیر وجود دارد، باید ارج‌ نهاد و قدرشناسی‌ کرد و امید است‌ همگان‌ بالاخص‌ نسل‌ عزیز جوان‌، بر شرکت‌ در عزای‌ امام‌ حسین‌ (ع) مواظبت‌ کامل‌ داشته‌ باشند و در این‌ که‌ برخی‌ معایب‌ آن‌ مرتفع‌ گردد، تلاش‌ داشته‌ باشند

*   استفاده از تصاویر نقاشی شده در عزاداریها

سؤال: در ایّام‌ محرّم‌ و صفر در برخی‌ نقاط‌ کشور تصاویری‌ به‌ نام‌ حضرت‌ سیّد الشهداء علیه السلام  و اصحاب‌ ایشان‌ در کوی‌ و برزن‌ مشاهده‌ می‌شود. دیدگاه‌ شرع‌ مقدّس‌ نسبت‌ نقّاشی‌، نصب‌ و ترویج‌ این‌ تصاویر چیست‌؟

پاسخ: جایز نیست‌ و این‌ گونه‌ امور با عظمت‌ آنها سازگار نیست‌

*        استفاده از آهنگهای طرب آور در مداحی

سؤال: بعضی‌ از مدّاحان‌ از آهنگ‌هایی‌ در مدایح‌ خود استفاده‌ می‌کنند که‌ خیلی‌ تند است‌ و به‌ نظر بسیاری‌ از مردم‌ طرب‌ آور است‌ نظر شما در این‌ مورد چیست‌؟ خرید و فروش‌ و استماع‌ نوارهای‌ آن‌ چگونه‌ است‌؟

پاسخ: اگر طرب‌ آور باشد جایز نیست‌.

*   گستردگی عزای امام حسین نسبت به ائمه اطهار

سؤال: چرا عزاداری‌ برای‌ حضرات‌ معصومین‌علیهم السلام به‌ گستردگی‌ عزای‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام نیست‌؟

پاسخ: زیرا حرکت‌ عدالت‌ خواهانه‌ و ظلم‌ ستیزانه آن‌ حضرت‌ گسترده‌تر بوده‌ است‌ و بدین‌ جهت‌ شخص‌ نبی‌ّ مکرّم‌ صلوات الله علیه و همه حضرات‌ معصومین‌ علیهم السلام ، به‌ اقامه عزا برای‌ حضرت‌ سیّد الشهداء ارواحنا فداه‌ اهمّیّت‌ ویژه‌ و خاصّی‌ داده‌اند، چرا که‌ در جریان‌ آن‌ بزرگوار، تحریک‌ عواطف‌ و تنویر عقول‌ به‌ نحو اتم‌ّ و اکمل‌ وجود دارد و شور و شعوری‌ که‌ در حماسه بی‌ همتا و تمام‌ نشدنی‌ کربلا و عاشورا وجود دارد موجب‌ احیاء و تقویت‌ روح‌ عدالت‌ خواهی‌ و ظلم‌ ستیزی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌، سرّ بقاء تشیّع‌ و ادامه حیات‌ پر برکت‌ آن‌ در اقامه عزاداری‌ حسینی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ هم‌ دشمنان‌ تشیّع‌ همیشه‌ به‌ دنبال‌ برچیدن‌ این‌ برنامه عظیم‌ یا کم‌ رنگ‌ کردن‌ آن‌ و یا آمیختن‌ آن‌ به‌ خرافات‌ و اباطیل‌ بوده‌اند، لکن‌ بحمد الله هیچگاه‌ موفّق‌ نشده‌اند و هیچگاه‌ هم‌ موفّق‌ نخواهند شد انشاء الله.

*   قمه زنی و تیغ زنی آشکار و پنهان

سؤال: قمه زنی در ملاء عام و در خفاء چه جکمی دارد؟

پاسخ: در وضع فعلی حرام است مخصوصاً که در جمهوری اسلامی ممنوع است

سؤال: تیغ زنی در ملاء عام و در خفاء چه حکمی دارد؟

پاسخ: در وضع فعلی حرام است مخصوصاً که در جمهوری اسلامی ممنوع است.

*   نذر قمه زنی و تیغ زنی

سؤال: نذر در قمه زنی و تیغ زنی چه حکمی دارد؟

پاسخ: نذر منعقد نمی شود زیرا این کار در زمان ما مرجوح است مخصوصاً اینکه در جمهوری اسلامی

ممنوع است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -