انهار
انهار
مطالب خواندنی

معاشرت با جنس مخالف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شركت در مجالس شادى

سؤال699. شركت در مراسم ازدواج برادران و خويشاوندان و دوستان در بعضى از موارد، مواجهه با عدم پوشش اسلامى زنان و ديدن نامحرم و لهو را دربردارد و در صورت عدم شركت، موجب تكدّر عميق والدين و فاميل ها مى شود. آيا شركت كردن جايز است؟

جواب: شركت در چنين مجالسى، اگر علم دارد كه به حرام مبتلا مى شود، جايز نيست.

اختلاط بين زن و مرد

سؤال700. آيا اختلاط بين زن و مرد حكمى جداى از نگاه به نامحرم يا لمس و تماس و صحبت با آن ها دارد؟ و اگر در مجموعه اى زن ها و مردها مخلوط باشند، با رعايت حجاب و حفظ نگاه و عدم تماس و صحبت مشكوك، آيا نفس اختلاط آن ها با همديگر حرام است؟

جواب: به جهت معرضيّت نوعيه براى معيّت يا تعقّب به حرام، اختلاط حرام است.

لبخند زدن به مرد نامحرم

سؤال701. لبخند زدن هنگام صحبت با مرد نامحرم، چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

شنيدن خنده ى نامحرم

سؤال702. شنيدن صداى خنده ى زن نامحرم ـ بدون ريبه ـ ، در صورتى كه معرضيّت براى فتنه نداشته باشد، چه حكمى دارد؟

جواب: جايز است، اگرچه احتياط خوب است.

شوخى با نامحرم هاى فاميل

سؤال703. در يك خانه چند برادر با خانواده ى خود زندگى مى كنند. گاهى به حسب اتّفاق برادر به زن برادر نگاه و گاهى هم شوخى مى كند. با عادّى بودن اين جريان، حكم مسأله را بيان بفرماييد؟

جواب: با نامحرم هاى ديگر فرق ندارد.

خنداندن نامحرم

سؤال704. اگر انسان با زن نامحرم شوخى كند يعنى حرفى بزند و او را بخنداند، چه حكمى خواهد داشت؟

جواب: چون غالبا موجب وقوع در فتنه است، ترك شود.

شنيدن خنده ى نامحرم

سؤال705. گوش دادن به خنده زن نامحرم، اگر موجب مفسده نباشد چه حكمى دارد؟ در صورتى كه مفسده داشته باشد چه حكمى دارد؟

جواب: مثل گوش دادن به صوت حَسنِ او است.

خنده زن نامحرم

سؤال706. خنديدن زن به گونه اى كه نامحرم صداى آن را بشنود، چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

تواشيح خواهران

سؤال707. تواشيح خوانى خواهران در برنامه هاى عمومى دانشگاه در حضور برادران چه حكمى دارد؟ تدريس صوت و لحن قرآن و تواشيح توسّط مدرّس مرد، در صورتى كه مربّى زن در سطح تخصّصى جهت آموزش موجود نباشد [با توجّه به اين كه لازمه ى اين آموزش قرائت خوهران و شنيدن صداى آنان توسّط مدرّس مرد است[ چه حكمى دارد؟

جواب: خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است و مجاز نيست.

حضور زن و مرد نامحرم در مكان خلوت

سؤال708. ما هو حكم الخلوة بالمرأة الاجنبية و لو مع أمن الوقوع فى الحرام؟ و ما هى حدود الخلوة المحرمة؟

جواب: فى صورة العلم بالوقوع فى الحرام حرام، و فى غيرها مورد الإحتياط، إلاّ مع الظنّ الإطمينانى بعدم الوقوع و ان حسن الاحتياط ايضا.

سؤال709. بودن زن و مرد نامحرم در محلّى خلوت ـ كه كسى در آن جا نيست ـ ، در سه صورت زير چه حكمى دارد؟

1) بچّه اى مميّز آن جا باشد ولى كسى نتواند وارد شود.

جواب: اشكال ندارد، اگر خلوت اطلاق نشود.

2) كسى بتواند به آن جا وارد شود.

جواب: اشكال ندارد.

3) كسى نتواند به آن جا وارد شود، ولى اطمينان به عدم وقوع در گناه باشد.

جواب: احتياط خوب است.

تنها بودن پزشك با بيمار زن

سؤال710. آيا تنها بودن پزشك مرد با بيمار زن يا بالعكس در مطبّ (با توجه به اين كه كسى حق ورود بدون هماهنگى و اجازه به داخل مطب را ندارد)، شرعا اشكال دارد؟

جواب: اگر خوف وقوع در حرام نباشد، اشكال ندارد.

گوش دادن به صداى زن در كُر

سؤال711. حكم گوش دادن به صداى زن ها در گروه كُر، زمانى كه گروهى مى خوانند، بدون قصد لذّت چيست؟

جواب: اگر زمينه ساز فساد است، اشكال دارد.

سؤال712. آيا شنيدن شعرخوانى زن نامحرم حرام است؟ در زمان پيامبر ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ چگونه بوده است؟

جواب: اشكال دارد.

مصيبت خواندن و دعا خواندن زن

سؤال713. مصيبت خواندن و يا دعا خواندن و يا قرآن خواندن توسّط زن، با توجّه به اين كه مرد يا مردانى صدايش را مى شنوند، چه حكمى دارد؟

جواب: احتياط در ترك است.

بهره بردن زن از غلام مرد خود

سؤال714. آيا زن مى تواند از غلامش بهره جنسى ببرد؟

جواب: خير.

رفتار با شوهر خواهر توسط زن

سؤال715. آيا با شوهر خواهر، بايد همانند نامحرم رفتار كرد؟

جواب: بله.

رابطه نامشروع با خواهر زن

سؤال716. آيا رابطه نامشروع با خواهر زن، باعث حرمت همسر، بر مرد مى شود؟

جواب: خير.

ارتباط با زن برادر

سؤال717. ارتباط با زن برادر، كه موهاى سرش ديده مى شود و يا با شخص دست مى دهد، چه حكمى دارد؟

جواب: حرام است.

نشستن دو نامحرم در كنار هم

سؤال718. آيا نشستن نامحرم در كنار هم در مجالس ميهمانى، سر سفره غذا، وسايل نقليه عمومى و... اشكال ندارد؟

جواب: اگر خوف وقوع در حرام باشد بايد اجتناب كنند.

سريع راه رفتن در مقابل نامحرم

سؤال719. دويدن و سريع راه رفتن مقابل نامحرم، چه حكمى دارد؟

جواب: به خودى خود اشكال ندارد.

اشتغال زنان در ادارات

سؤال720. اشتغال زنان در ادارات اگر ارباب رجوع آنان مردان نيز باشند، چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

كار زنان در محيطى كه نامحرم وجود دارد

سؤال721. كار كردن زن در جايى كه نامحرم هست، چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

پرستارى زن از مرد بيمار

سؤال722. پرستارى زن، از مرد بيمار چه حكمى دارد؟

جواب: بايد از محارم باشد و يا حلال و حرام را مراعات كند.

نشستن با نامحرم بر سر يك سفره

سؤال723. آيا نشستن بر سر سفره اى كه نامحرم وجود دارد، حرام است؟

جواب: خلاف احتياط است.

ارتباط علمى پسر با دختر نامحرم

سؤال724. معاشرت با دختر عمو در حد استادى و تقويت درسى چه صورت دارد؟

جواب: مثل ساير نامحرم ها است.

فكر كردن زن در مورد مرد نامحرم

سؤال725. آيا فكر كردن در مورد مرد نامحرم اشكال دارد؟

جواب: خلاف احتياط است و بلكه با معرضيّت فتنه، جايز نيست.

فكر كردن درباره ى نامحرم

سؤال726. فكر كردن درباره پسر مورد علاقه اى كه با شخص ديگرى ازدواج كرده چه حكمى دارد؟

جواب: با معرضيّت فتنه، اشكال دارد.

گردش با نامزد خود

سؤال727. گردش رفتن با نامزد خود كه هنوز عقد نكرده، چه حكمى دارد؟

جواب: با ساير نامحرم ها فرقى ندارد.

روابط پسر و دختر

سؤال728. برخوردها، مباحثه ها و روابط درسى بين دانشجويان پسر و دختر چه حكمى دارد؟

جواب: بستگى به فساد و عدم آن و معرضيّت براى گناه و عدم آن دارد و خلاف احتياط است و بايد از آن دورى بشود.

دوست داشتن فاميل نامحرم

سؤال729. اگر افرادى را كه فاميل نامحرم هستند، دوست داشته باشيم، حرام است؟

جواب: خلاف احتياط است، مگر اين كه دوستى براى جهات معنوى و تقوايى او باشد.

مكاتبه كردن با دختر جهت ازدواج

سؤال730. مكاتبه و نامه دادن براى ازدواج به دختر مورد نظر چه حكمى دارد؟

جواب: اگر طولانى و در مدت هاى طولانى باشد و هم چنين اگر مضمون آن متعارف نباشد و زمينه ساز فتنه باشد، اشكال دارد.

معاشرت با دختران دانشجو

سؤال731. كمك كردن و معاشرت با دختران دانشجوى همشهرى، چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

صيغه محرميّت با هم كلاسى

سؤال732. در كلاس عاشق دخترى شده ام، آيا مى توانم با او صيغه محرميت بخوانم تا راحت با او رفت و آمد نمايم؟

جواب: عقد موقت با تمام شرايط آن كه از جمله اجازه ى پدر دختر باشد، مانعى ندارد.

دوستى پسر با دختر

سؤال733. با دخترى دوست شده ام، آيا دوستى من با آن دختر از نظر شرع جايز است؟ در صورتى كه قصد ازدواج با او داشته باشم چه طور؟

جواب: جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -