انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

غناى حرام

سؤال:غناى حرام چيست؟

جواب: بسمه تعالى: غنا همان صوت مطرب با ترجيع است، بلكه تنها مطرب بودن نيز در حرمت كافى است. والله العالم

 

شركت در عروسى همراه با موسيقى و رقص

سؤال:آيا شركت در مجالس عروسى و جشن هايى كه موسيقى و رقص و آواز واختلاط زن و مرد پيش مى آيد جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: جايز نيست. والله العالم

 

فرق بين غنا و موسيقى

سؤال:فرق بين غنا و موسيقى چيست؟

جواب: بسمه تعالى: «غنا» قائم به آواز انسان است و «موسيقى» با آلات است. والله العالم

 

آموزش موسيقى

سؤال:نظر مبارك خويش را درباره ى موسيقى و استماع و يادگيرى آن بيان فرماييد؟

جواب: بسمه تعالى: بكارگيرى ادوات و آلات موسيقى مطلقاً حرام است، مگر در جنگ براى تهييج جهادگران و بهبودى بيماران روانى; در صورتى كه علاج بيمارى منحصر به استفاده از موسيقى باشد. تعليم و تعلّم غنا و موسيقى نيز حرام است. والله العالم

 

شنيدن موسيقى

سؤال:اگر موسيقى مطرب نباشد، آيا شنيدن آن حلال است؟

جواب: بسمه تعالى: در بهره گيرى از آلاتِ موسيقى، فرقى بين مطرب و غير مطرب نيست. والله العالم

 

غنا

سؤال:آيا جايز است زنى بدون عشوه گرى، در جمع مردان غنا بخواند و از نظر عرف مفسده اى نباشد؟

جواب: بسمه تعالى: غنـا بـراى زن و مـرد حـرام است; خـواه بـراى زنـان بخواند و خـواه براى مردان و گناه مورد دوم بيشتر است. والله العالم

 

آلات موسيقى در تلاوت قرآن

سؤال:بكـارگيـرى آلات و ادوات مـوسيقـى در تلاوت آيـات قـرآن، جـايـز است؟

جواب: بسمه تعالى: بكارگيرى آلات موسيقى در تلاوت آيات قرآن گناهى بزرگ و اهانتى به كلام خداست و حتماً بايد از آن جلوگيرى شود. والله العالم

 

نى در مراسم مولودى

سؤال:آيا زدن دف يا نى در مراسم مولودى اهل بيت (عليهم السلام) و يا عروسى، جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هر چند برخى از فقها مانند شهيد ثانى و علامه در مختلف، زدن دف را در عروسى براى زنان تجويز كرده اند و حتى در روايات از پيامبر (صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه در عروسى دف به كار ببريد تا نكاح از غير نكاح شناخته شود، ولى چون اين روايات، فاقد سند صحيح هستند احتياط آن است كه خوددارى شود و استفاده از دف در مراسم مولودى جايز نيست. والله العالم

 

استعمال آلات لهو

سؤال:حكم استعمال آلات لهو و شنيدن ساز و آواز و تعليم و تعلّم موسيقى چيست؟

جواب: بسمه تعالى: حرام است. والله العالم

 

نگهدارى وسايل موسيقى

سؤال:آيا نگهدارى وسايل موسيقى و آلات لهو، جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: نگهدارى آن جايز نيست. والله العالم

 

اجرت براى نواختن موسيقى

سؤال:حكم گرفتن اجرت براى نواختن موسيقى، در صورتى كه اختصاص به مجالس لهو لعب نداشته باشد چيست؟

جواب: بسمه تعالى: حرام است. والله العالم

 

دليل حرمت موسيقى

سؤال:موسيقى در عرف و لغت شامل صدايى موزون است كه از يك يا چند وسيله(ساز) خارج مى شود. دليل فقهى حرمتش چيست؟ آيا از ادله ى غنا، حكم حرمت موسيقى به دست مى آيد؟

جواب: بسمه تعالى: موضوع حرمت، واژه   ى موسيقى نيست، بلكه موضوع حرمت بهره گيرى از آلات خاص مانند طبل، ساز و غيره است و موسيقى كلمه اى يونانى است كه بر آن آلات تطبيق داده اند. والله العالم

 

حرمت غنا

سؤال:در غنا سه عنصر وجود دارد: نيّت، خواننده، شنونده. حكم حرمت در غناى حرام از ناحيه كدام يك از اينهاست؟

جواب: بسمه تعالى: در غنا كافى است كه انسان به آن گوش دهد.  والله العالم

 

شنيدن غنا به قصد تفريح

سؤال:آيا شنيدن موسيقى يا غنا به قصد تفريح و گذراندن اوقات فراغت جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: موسيقى و غنا مطلقاً حرام است; خواه براى گذراندن اوقات فراغت باشد يا چيز ديگر. والله العالم

 

حكم غنا

سؤال:آيا صحيح است «غنا» را حلال دانسته و برخى از انواع آن را حرام بدانيم؟

جواب: بسمه تعالى: «غنا» مطلقاً حرام است ولو همراه با  مجالس لهو و عيش و نوش نباشد و دليل آن را در كتاب المواهب في تحرير المكاسب ذكر نموده ايم. والله العالم

 

غنا به زبان خارجى

سؤال:آيا گوش دادن به صوت غنايى كه به زبان خارجى باشد حرام است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه آهنگ صدا مطرب باشد، فهميدن و نفهميدن آن در حرمت مؤثر نيست. والله العالم

 

موسيقى مطرب و غير مطرب

سؤال:آيا استفاده از موسيقى براى نوزاد جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: موسيقى مطرب مطلقاً حرام است و بنابر احتياط واجب در غير مطرب نيز اجتناب كرد و در اين قسمت بين كودك و غير كودك فرقى نيست . والله العالم

 

موسيقى تلويزيون

سؤال:در مجلسى شركت مى كنيم و تلويزيون روشن است و گاهى به مدت كوتاه موسيقى پخش مى كند و امكان ترك آن مجلس هم نيست وظيفه ما چيست؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال كه امكان ترك مجلس نيست شما به مقدار ضرورت در اين مجلس شركت كنيد تا بتوانيد گوش به موسيقى ندهيد و خود را به امور ديگر مشغول سازيد . والله العالم

 

موسيقى حرام و حلال

سؤال:كدام موسيقى حلام است؟

جواب: بسمه تعالى: موسيقى مطرب مطلقا حرام است و اما غيرمطرب در صورتى جائز است كه براى آن يك نفع عمومى مترتب شود مانند تحريك سربازان براى جهاد يا نظائر آن . والله العالم

 

همخوانى زن و مرد

سؤال:آيا همخوانى زن و مرد در سرودهاى گروهى جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: همخوانى زن و مرد جائز نيست . والله العالم

 

شنيدن موسيقى از روى ناچارى

سؤال:چنانچه كسى به ناچار در محيطى باشد كه موسيقى مبتذل پخش مى كنند تكليفش چيست؟

جواب: بسمه تعالى: در صورت امكان آن محل را ترك كند و اگر نتوانست گوش ندهد هر چند به گوشش برسد . والله العالم

 

حكم آلات موسيقى

سؤال:آيا مى توان گفت امروزه تمامى آلات موسيقى جزء آلات مشتركه مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: آلات ياد شده آلات لهو بوده و منافع حلال آن بسيار نادر است . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -