انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

گرفتن مبالغى توسط يكى از اولياى دم

سؤال:اگر يكى از اولياى دم به نمايندگى از كليه صاحبان حق قصاص اقدام بر اخذ مبلغى چندين برابر ديه كامل نمايد آيا حق قصاص براى ديگر اولياى دم باقى است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر آن فرد با اجازه كليه صاحبان حق اقدام به چنين كارى كرده است طبعاً حق قصاص نخواهند داشت و در غير اين صورت كسانى كه از اولياى دم خواهان قصاص هستند با پرداخت سهم فردى كه به ديه راضى شده حق آنها ساقط نمى شود . والله العالم

 

قتل فرد مسيحى توسط مسيحى

سؤال:در صورتى كه فرد مسيحى يك نفر مسيحى را بكشد آيا قصاص مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: در مورد سؤال قصاص انجام مى گيرد و در صورت پرداخت ديه مشهور بين فقهاء اين است كه هشتصد درهم مى پردازد . والله العالم

مصالحه برخى از اولياى دم

سؤال:در صورتى كه اولياى دم متعدد باشند و برخى خواهان قصاص و بعضى با قاتل مصالحه كنند آيا اولياى دمى كه خواهان قصاص مى باشند بايد سهم مصالحه كنندگان را به قاتل برگردانند و وى را قصاص كنند يا بايد به مصالحه كنندگان بدهند؟

جواب: بسمه تعالى: بايد خواهان قصاص سهم ديه مصالحه كنندگان را به قاتل بپردازند . والله العالم

 

بردن فردى به خارج از شهرو كشته شدن وى

سؤال:شخصى با سوابق مخوف، راننده اى را به خارج از شهر برده است پس از مدتى جسد راننده در رودخانه اى پيدا مى شود و طبق نظر پزشكى قانونى علت مرگ، خفگى به دنبال نزاع تشخيص داده شده، ولى اين فرد تنها به سرقت اتومبيل اعتراف كرده است، ولى از قتل خود را برىء دانسته، آيا ولىّ دم مى تواند اجراء قسامه نمايد؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض مسأله فقط بايد ديه مقتول را بپردازند و براى قسامه و قصاص موضوع نيست . در روايت هست «كل من طرق رجلا بالليل فأخرجه من منزله فهو له ضامن» البته مسأله صور ديگرى نيز دارد . والله العالم

 

كشتن ساب النبى توسط غير مسلمان

سؤال:اگر غير مسلمانى، سابّ النبى، لائط، محارب، زانى محصن، مرتد يا مانند آن را به قتل برساند و مقتول مسلمان باشد، آيا غيرمسلمان قصاص مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: قصاص مى شود. والله العالم

 

سوگند خوردن كسى كه جرائم متعدد مرتكب شده

سؤال:شخصى كه داراى جرائم آدم ربائى، شرب خمر و غيره است، اخيراً به جهت قصد سوء و تجاوز به عنف مضروب مى گردد سپس وى عليه ضارب اقامه دعوى مى كند و در نهايت دادگاه رأى به قسامه در باره مضروب داده است آيا قسم مضروب بااين سوابق مسموع است؟

جواب: بسمه تعالى: سوگند مسلمان مطلقاً مسموع است مگر اين كه حاكم از شواهد و قرائن قابل استناد و ارائه علم پيدا كند كه ضارب در حال دفاع از خود بوده در اين صورت ضمانى بر او نخواهد بود . والله العالم

 

تقاضاى پيوند از عضو جانى

سؤال:آيا مجنى عليه كه عضوى از اعضاء او به وسيله جانى از دست رفته مى تواند تقاضاى پيوند عضو مماثل جانى بر عضو از دسته خود را بنمايد؟

جواب: بسمه تعالى: مجنى عليه چنين حقى ندارد، عضو قطع شده در قصاص مربوط به جانى است با اذن او اشكال ندارد . والله العالم

 

شرط رشد در امور كيفرى

سؤال:با توجه به اينكه امور كيفرى مثل قصاص، نسبت به امور مدنى مثل اموال صغير، از اهميت بيشترى برخوردار است چگونه ممكن است شارع در امور مدنى عدم رشد را مانع تصرفات مالى بداند ولى در امور كيفرى تنها بلوغ كافى براى اجراء امور كيفرى است؟

جواب: بسمه تعالى: تفاوت مقيس با مقيس عليه روشن است شرط رشد در مال صغير به نفع او است در حاليكه در مورد سؤال شرط رشد به ضرر كسى است كه بر او جنايت وارد شده است  . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -