انهار
انهار
مطالب خواندنی

اقلام مشمول زکات؛ آیت الله مکارم شیرازی مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی
اقلام مشمول زکات؛ آیت الله مکارم شیرازی مدظله
موارد متعلق زکات
سؤال: به جز نه مورد زکات آیا موارد دیگرى نیز مشمول آن مى گردد؟
پاسخ: موارد زکات واجب همان موارد نه گانه است ولى زکات مستحب شامل غیر آن نیز مى شود.
حکم زکات موجر و مستأجر
سؤال: مستأجری باغ را یکساله یا پنج ساله اجاره می کند، بعد از برداشت باید یک سوم محصول جمع آوری شده را به موجر بدهد حال به کدام یک زکات تعلق می گیرد؟
پاسخ: سهم هر کدام به حد نصاب برسد زکات دارد.
*زکات طلا و نقره
زکات طلا و نقره رایج
سؤال: طلا ونقره که ذکات آن واجب است اگر کسی آن را به دیگری قرض دهد چه حکمی برای کسی که قرض داده وکسی که قرض گرفته واجب می شود.
پاسخ: طلا و نقره های عصر و زمان ما که مسکوک به سکه رایج معامله نیست زکات ندارد.
عدم تعلق زکات به طلا در عصر حاضر
سؤال: زکات به چه نوع از طلا واجب میگردد در رساله قید گردیده که به طلای سکه دار زکات تعلق میگیرد آیا به طلائی که برای زینت استفاده می‌شود زکات تعلق نمی‌گیرد؟ آیا میشود حدود آنرا به گرم قید نمائید اگر پس از رسیدن مقدار طلا به حد شرعی زکات آنرا بدهیم و دوباره طلا بخریم در حدی که از حد دوم آن بگذرد باید برای کل آن زکات داد یا فقط برای آن قسمت که زکات آن داده نشده است.
پاسخ: به طلاهای عصر و زمان ما که مسکوک به سکه رایج معامله نیست زکات تعلق نمی گیرد.
عدم شمول زکات برای طلای زینتی
سؤال: آیا به طلایی که به شخصی به صورت هدیه داده می شودیا آن طلا را با پولی که هدیه گرفته خریده باشد زکات تعلق می گیرد؟ 2- آیا زکات راباید از خود جنس داد ؟ مثلا اگر کسی 200 گرم طلا دارد باید 20 گرم آنرا زکات دهد . یا می تواند معادل آن مقدار طلا را محاسبه کرده و پول آنرا بدهد. اگر می تواند پول آنرا بدهد باید چگونه عمل کند؟
پاسخ: طلاهای عصر و زمان ما زکات ندارد زیرا زکات به طلای مسکوک به سکه رایج معامله تعلق می گیرد ولی چنانچه طلای زینتی زنان نباشد و تا سال خمسی باقی بماند احتیاط واجب آن است که خمس آن پرداخته شود و خمس را می توان از پول دیگری دارد.
*زکات غلات
زمان واجب شدن زکات کشمش و گندم و جو
سؤال: زکات کشمش وگندم و جو چه زمانی واجب می شود؟
پاسخ: زکات گندم و جو در زمانی واجب می شود که دانه های آن سفت می شود و زکات انگور و کشمش موقعی است که میوه برسد و به آن انگور بگویند.
حکم زکات انگوری که قبل از کشمش شدن به فروش می رسد
سؤال: اگر کسی انگورهای باغ خود را قبل از کشمش شدن بفروشد زکات دارد
پاسخ: هرگاه به مقداری باشد که اگر کشمش شود به حد نصاب برسد زکات دارد.
نصاب گندم آبی در زکات
سؤال: مقدار زکات گندم آبى و حد نصاب آن را بیان فرمایید.
پاسخ: زکات آن 201 است (5 درصد) و مقدار نصاب آن مانند سایر موارد 847 کیلوگرم است.
معیار قیمت بذر در زکات
سؤال: معیار قیمت بذرى که از حاصل کسر مى شود چه زمانى است؟ روز بذرافشانى یا روز برداشت محصول؟
پاسخ: معیار قیمت روز بذرافشانى است ولى به فتواى ما بنابر احتیاط واجب نباید قیمت تخمى را که براى زراعت پاشیده از حاصل کسر کند ولى مى توانید در این مسأله به مراجع دیگر مراجعه کنید.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -