انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – استفاده از محتویات ظرف غصبی

سؤال:اگر ظرفی غصبی باشد استفاده از ماده ی داخل آن(آب ، نفت ، غذا)چه حکمی دارد؟

جواب: تصرفات مزبور جایز نیست مگر این مقدار که قصد داشته باشد آن را در ظرف مباح دیگری خالی کند.

٢ – تشکیل جلسات قرآن در محل غصبی

سؤال:تشکیل جلسات قرآن، در مکان غصبى چه صورتى دارد؟

جواب: حرام است.

٣ – تردید صاحب مال غصبی بین چند نفر

سؤال:من مبلغ 700 تومان را غصب نموده ام و حال که می خواهم پس دهم بین 2 یا 3 نفر در صاحب بودن مال مرددم، آیا باید این پول را به هر 2 یا 3 نفر بدهم و هر2 یا 3 نفر را راضی کنم یا لازم نیست؟

جواب: باید همه را راضی کنید.

٤ – غصب مال هندو و بت پرست

سؤال:آیا می شود مال هندو یا بت پرست یا کافر را غصب نمود؟

جواب: در صورتیکه کافر حربی نباشد جایز نیست.

٥ – محصول درختی که از دانه غصبی رشد کرده

سؤال:فردى با غصب چند هسته، یا دانه، یا بذر از دیگرى آن را در ملکش کاشته، و آب داده، و پس از پرورش تبدیل به درخت کرده است. لطفاً بفرمایید که درخت ها و محصول آن متعلّق به کیست؟ آیا غاصب فقط قیمت دانه ها را بدهکار است؟

جواب: او باید قیمت بذر را به صاحبش بپردازد; ولى زراعت و درخت مال اوست.

٦ – گیاهانی که بذر آن را باد به زمین مجاور آورده

سؤال:سیل، یا باد، بذر متعلّق به فردى را به زمین شخص دیگرى برده، و در آن جا روئیده است. گیاه روییده شده و ثمره آن متعلّق به چه کسى است؟

جواب: گیاه مذکور متعلّق به صاحب بذر است; ولى باید مال الاجاره زمین را به صاحب زمین بپردازد.

٧ – مالکیت درختی که از شاخه یا قلمه غصبی به وجود آمده

سؤال:فردى قلمه، یا شاخه، یا ریشه اى از درخت غیر را غصب نموده، و در ملک خود مى کارد. در صورتى که رشد کند و تبدیل به درخت شود، چه کسى مالک آن درخت و میوه اش مى باشد؟

جواب: مالک آن صاحب درخت و قلمه است; مگر این که صاحب قلمه رضایت داشته باشد.

٨ – پیوند زدن شاخه غصبی به درخت خود

سؤال:اگر فردى، شاخه اى غصبى را به درخت خود پیوند زند، مالک میوه آن درخت، که از این شاخه پیوندى غصبى به دست مى آید چه کسى است؟

جواب: باید قیمت آن شاخه را به صاحبش برگرداند; و ثمره تعلّق به صاحب درخت دارد.

٩ – رفت و آمد طلاب در اتاق های یکدیگر بدون اجازه

سؤال:هر یک از اطاقهاى مدارس علمیّه به یک طلبه اختصاص داده شده است. بعضى از طلاّب علوم دینى هر وقت دلشان خواست وارد اتاق دیگرى شده، و به استراحت یا مطالعه مى پردازند. آیا کسى که اتاقى به او مى دهند، حق دارد دیگرى را راه ندهد؟ آنها مى گویند: «اتاق و مدرسه مال امام زمان(علیه السلام) است، و هر طلبه اى مى تواند از آن استفاده کند،» آیا این سخن صحیح است؟

جواب: اتاقى که طبق مقرّرات به طلبه اى داده مى شود، دیگران حق ندارند بدون اجازه او داخل شوند، و از این نظر حکم خانه او را دارد.

١٠ – خلع ید غاصب از ملک مشاع

سؤال:با توجّه به این که هر یک از مالکان ملک مشاع، در جاى جاى آن ملک سهم مالکانه دارند، در مواردى که تمام ملک مشاع مورد غصب قرار گرفته باشد، آیا هر یک از مالکان آن ملک مى توانند به طور جداگانه نسبت به خلع ید غاصب از تمام ملک مشاع اقدام نمایند؟

جواب: آرى مى توانند.

١٢ – استفاده از منازل سازمانی بر خلاف آئین نامه

سؤال:با توجه به اینکه استفاده از منازل سازمانی آیین نامه دارد و کارمندان می بایست برابر آن آیین نامه از منازل دولتی استفاده نمایند دیده می شود برخی همکاران منزل شخصی خود را اجاره داده و برخلاف آیین نامه و صرفا با جلب نظر مدیر از منازل سازمانی استفاده میکنند. درحالیکه همزمان کارمندان فاقد زمین و خانه با اجاره های بالا و مشکلات معیشتی در خانه های استیجاری زندگی میکنند. لطفا بفرمایید از لحاظ شرعی دینی بر گردن مدیر است یا نه و دوم اینگونه تصاحب غصب است یا خیر و همکاران خاطی با توجه به اینکه واجباتی نظیر نماز در این منازل بجا می آورند چه وضعی دارند؟ از عنایت حضرتعالی سپاسگزاریم.

جواب: هرگاه این ها بر خلاف مقررات آن ساختمان ها باشد جایز نیست و غصب محسوب می شود .

١٣ – برداشتن اشیاء جزئی از هتلها

سؤال:آیا برداشتن برخی چیزها از هتل ها (مثل خودکار، شامپو و صابون و...) اشکال دارد؟

جواب: جائز نیست مگر آنکه معمول این باشد که به هر مسافر خودکار و صابون و ... مخصوص به خود بدهند.

١٤ – استفاده از اموال غصبی پدر

سؤال:شخصى مى داند پدرش ملکى را غصب کرده است، آیا مى تواند از آن استفاده کند؟

جواب: نمى تواند، بلکه باید اگر صاحب آن را مى شناسد به او بدهد و اگر نمى شناسد حکم مجهول المالک را دارد.

١٥ – پرداخت مال الاجاره برای مدت غصب

سؤال:آیا غاصب علاوه بر خلع ید از مالى که غصب کرده است وظیفه دیگرى نیز نسبت به صاحب مال دارد؟

جواب: غاصب موظّف است مال الاجاره آن را نیز در مدّت غصب طبق نظر اهل خبره بپردازد.

١٦ – دریافت هزینه های احقاق حق

سؤال:آیا انسان مى تواند هزینه هایى را که براى به دست آوردن حق خود خرج کرده از غاصب بگیرد؟

جواب: احتیاط آن است که نگیرد، مگر این که هزینه زیادى را متحمّل شده باشد.

١٧ – تلاوت از روی قرآن غصبی

سؤال:اگر کسى قرآنى را بدون رضایت صاحب آن تصرّف نموده باشد آیا در صورت تلاوت آن ثوابى بر قرائت او مترتّب مى شود؟

جواب: مشکل است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -