انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ضمان در صدور چك براى اطمينان

سؤال1106. شخصى متاعى را نسيه مى خرد و شخص ثالثى براى اطمينان فروشنده، چك به نام او صادر مى  كند. آيا اين عمل ضمان محسوب مى  شود؟

جواب: اگر فروشنده تنها چك او را وصول مى  كند و او را مديون خود مى داند ضمان است وگرنه ضمان مصطلح فقهى نيست.

 

ضمان در مورد دِيْن و كشف خلاف

سؤال1107. 1) آيا ضمانت در مورد معامله و دين (بدهكارى) صحيح است؟

جواب: صحيح است.

2) در صورتى كه معلوم شود اصلاً دينى (بدهكارى) در كار نبوده، حكم چيست؟

جواب: موضوع ضمان منتفى است.

 

ضمانت پول در مضاربه

سؤال1108. شخصى مى خواست پولى را جهت مضاربه به عامل بدهد، امّا چون او را نمى  شناخت به سوّمى گفت: اگر شما تمام يا بخشى از سرمايه را ضمانت كنيد، مقدار معيّنى از سود آن را به شما مى دهم. در اين صورت اگر سرمايه از دست رفت، چه كسى ضامن است؟

جواب: اگر تضمين به عنوان شرط ضمن عقدى لازم بين مالك و ضامن انجام گرفته است، شخصى كه ضمانت كرده ضامن است و هم چنين است عقد جايز تا وقتى كه برقرار است، و عامل هم در صورت تعدّى و تفريط ضامن است.

 

قرارداد فروش كالا با كارت اعتبارى

سؤال1109. مؤسسه  اى با شركت فروش كالا قرارداد بسته كه جهت ايجاد تسهيلات براى مراجعين، افرادى كه كارت مؤسسه را آوردند و به شركت ارايه كردند، اجناس را به آن ها بفروشد و ثمن معامله را از آن ها نگيرد، بلكه بعدا از مؤسسه بگيرد. آيا اين كار مشروع است؟

جواب: اين كار مانند عقد ضمان است كه معامله  ى مراجعين موجب تحقق ضمان است كه پس از حصول معامله و ايجاد اشتغال ذمه، ضمان حاصل مى  شود و اگر با رضايت هر سه طرف باشد و واجد شرايط ديگر ضمان باشد، اشكالى ندارد.

 

ضمانت فرد زندانى

سؤال1110. اگر شخصى ضمانت زندانى  اى ـ را كه مديون به دين يا ديه  اى باشد ـ قبول نمايد و آن زندانى سوء استفاده كرده و فرار كند، ضامن چه كسى است؟

جواب: همان شخص ضمانت كننده، ضامن است.

 

صدور چك در صورت نبودن موجودى در حساب

سؤال1111. كسى كه يا دسته چك ندارد و يا موجودى در حساب خود ندارد، آيا مى  تواند چكى به عنوان وثيقه ضمانت از شخص ديگرى صادر كند؟

جواب: ميزان در ضمانت شرعى، مديون (بدهكار) بالفعل است كه ذمّه به او انتقال پيدا كرده است و دارايى بالفعل ضمانت  كننده، با فرض قبول مضمون له مطلقا شرط نيست.

 

ضامن شدن براى فرد بدهكار

سؤال1112. اگر كسى بگويد من ضامن فلان شخص مى  شوم كه اگر پول يا مال را نداد من مى  دهم، آيا در اين صورت ضامن است؟ و اگر چند نفر ضامن شخصى شدند، اگر مديون نداد چه كسى بايد بپردازد؟

جواب: در صورت اوّل عقد ضمان شرعى نيست؛ هر چند ممكن است گفته شود به عنوان شرط يا غير آن ضامن است و در صورت دوم هم اگر به نحو اشتراك ضامن شده  اند، هر كسى به اندازه  ى سهم ضمانت خودش ضامن است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -