انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  اگر حیوان در روز از طویله خارج شود و به زراعت دیگران خرابی برساند آیا مالک حیوان ضامن است؟

جواب:  اگر مالک همراه او نباشد ضامن نیست ولی در شب هر گاه خارج شود ضامن است.

سؤال:  خسارتی که محکوم برای گرفتن حق خود از قبیل هزینه دادرسی و حق کارشناسی و حق الوکاله و غیر ان متحمل شده در صورتی که محکوم علیه با علم و عمد ان حق را انکار کرده می تواند از محکوم علیه بگیرد؟

جواب:  وجهی برای گرفتن خسارت از محکوم علیه نیست و انکار محکوم علیه عن علم و عمد موجب تضمین نمی شود چون تسبیبی و تعزیری در کار نیست و او با اختیار خود برای اخذ حق خرج کرده مثلا اگر کسی شخضی را در شط بیندازد و ثالثی برای انجام وظیفه شرعیه خود و انقاذ غریق مخارجی را متحمل شود نمی تواند از سبب اصلی مطالبه کند و تسبیب در جایی موجب ضمان است که مباشر فاعل غیر ذی شعور باشد.

سؤال:  در مواردی که طلبکار برای احقاق حق خود به دادگاه شکایت می کند و متحمل مخارجی می شود آیا می تواند علاوه بر طلب خود این مخارج را هم از مدیون بگیرد؟

جواب:  وجهی برای گرفتن خسارت از محکوم علیه نیست و انکار محکوم علیه عن علم و عمد موجب تضمین نمی شود و طلبکار با اختیار خود برای اخذ حق خود خرج کرده است و تسبیب در جایی موجب ضمان است که مباشر فاعل بی شعور باشد.

سؤال:  شخصی متاعی را نسیه می خرد و شخص ثالثی برای اطمینان فروشنده چک  نام او صادر می کند آیا این عمل ضمان محسوب می شود؟

جواب:  اگر انشای ضمان کرد ولو به صورت معاطات ضمان است.

سؤال:  اگر موضوع تعهد عبارت از تسلیم عین معین یا کلی باشد و متعهد در سر موعد وفای به عهد ننماید آیا متعهد له می تواند از بابت این که مدنی از منافع مورد تعهد محروم مانده ادعای خسارت تاخیر تادیه نماید؟

جواب:  اگر موضوع تعهد عین شخصیه است و ملک متعهد له است بالفعل پس از انقضای اجل در دست متعد حکم ید عدوانی را دارد نقص جزء یا وصف و اجرت منافع مستوفات و غیر مستوفات را ضامن است و اگر کلی است چون قبل از قبض بالفعل ملک نشده و کلی به وصف کلیت مادامی که معین نشده تحت ضمان نیست و ادعای خسارت تاخیر معنی ندارد.

سؤال:  اگر موضوع تعهد عبارت از پرداخت مبلغی وجه نقد و پول باشد و متعهد از انجام تعهد تاخیر نماید و متعهد از انجام تعهد تاخیر نماید و متعهد له از بابت محروم ماندن از منافع موضوع تعهد ضرر و زیانی را از جهت عدم النفع یا جهات دیگر متحمل شود آیا می تواند ادعای جبران ضرر و خسارت وارده را به عنوان خسارت تاخیر تادیه نماید؟

جواب:  اگر موضع تعهد پول باشد چه شخصی و چه کلی نمی تواند ادعای جبران خسارت نماید چون پول شرعا منفعتی ندارد و نقص قدرت خرید امری است فرضی و تقدیری و عدم النفع ضرر نیست.

سؤال:  گرفتن خسارت در تصادفات و سایط نقلیه از فرد خاطی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و موجب تصادف گردیده جایز است یا نه؟

جواب:  اگرتخلف از مقررات موجب تصادف گردد بعید نیست حکم به ضمان متخلف.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -