سؤال ٩٨١: بازى كردن با شطرنج و پاسور اگر چه بدون برد و باخت باشد چه حكمى دارد؟
جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروفۀ قمار، چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن، جايز نيست؛ و شطرنج تا وقتى كه محرز نشود كه از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمع قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن- چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن- جايز نيست، و الله العالم.
سؤال ٩٨٢: نزد جنابعالى بازى با شطرنج و ورق چگونه است؟
جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروفۀ قمار- و لو بدون برد و باخت- جايز نيست مگر اينكه از آلت قمار بودن خارج شود به گونهاى كه در هيچ جا از آلات قمار شمرده نشود، در اين صورت بازى با آن بدون برد و باخت مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال ٩٨٣: بازى كردن با شطرنج بدون شرط و برد و باخت، تنها براى تفريح و تقويت نيروى فكرى چگونه است؟
جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروف قمار- و لو قصد برد و باخت نباشد- جايز نيست، و تا وقتى كه محرز نشود شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده، بازى با آن- چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن- جايز نيست، و الله العالم.
ج2:
سؤال ١٧۴٧ -طريقۀ احراز اين مطلب كه آيا شطرنج از آلات مخصوص قمار است يا خير چگونه است؟ يعنى ملاك، كلّ جوامع دنيا است و يا جوامع مسلمان يا فقط جامعۀ ايران؟
جواب:بسمه تعالى -در فرض سؤال، ملاك كلّ جوامع است، و در صورتى كه در بعضى از جوامع با آن قمار شد از آلات قمار حساب مىشود، و اللّه العالم.
سؤال ١٧۵٧ -بازى با پاسور و يا شطرنج چه حكمى دارد؟ اگر عنوان سرگرمى داشته باشد حكم آن چگونه است؟
جواب:بسمه تعالى -بازى با آلات معروفۀ قمار و لو بدون برد و باخت جايز نيست، و شطرنج تا مادامىكه محرز نشود كه به طور كلى از آلت قمار خارج شده، بازى با آن و لو بدون برد و باخت مالى جايز نيست، و اللّه العالم
سؤال ١٧۶٠ -خريدوفروش آلا قمار و ملحق به آنها مانند شطرنج اشكال شرعى دارد؟
جواب:بسمه تعالى -خريدوفروش آلات قمار جايز نيست، و اللّه العالم.
سؤال ١٧۶٨ -شطرنج امروزه در كشور ما على الظاهر از حالت قمار بودنش خارج شده است. آيا در اين صورت شك و ترديدى در عدم حرمت آن وجود دارد يا خير؟
جواب:بسمه تعالى -تا احراز نشود كه در تمام مجتمعات و لو غير اسلامى از آلت قمار خارج شدبازى با آن جايز نيست و لو بدون برد و باخت باشد، و اللّه العالم.
سؤال ١٧۶٩ -آيا بازى كردن با پاسور و شطرنج در اين زمان كه به عنوان تفريح و سرگرمى و يك بازى فكرى انجام مىگيرد اشكال دارد يا خير؟
جواب:بسمه تعالى -مادامىكه احراز نشود كه در هيچ كجا با آن برد و باخت مالى نمىشود، بازى با آن جايز نيست، و اللّه العالم.
سؤال ١٧٧٠ -بازى كردن با شطرنج چه حكمى در اين زمان دارد؟
جواب:بسمه تعالى -تا مادامىكه علم پيدا نكردهايد از آلت قمار خارج شده به طورى كه در هيچ جا با آن قمار نمىكنند، بازى با آن حرام است، و اللّه العالم.
سؤال ١٧٧١ -همانطورى كه استحضار داريد اين بازى در مسابقات كشورى و جهانى برگزار مىگردد، آيا به نظر شما اين بازى چنانچه از حالت برد و باخت و شرطبندى خارج شود جايز است يا خير؟
جواب:بسمه تعالى -تا وقتى كه محرز نشود كه شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمعى قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن-چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن-جايز نيست، و اللّه العالم.
سؤال ١٧٧٢ -نظر شما دربارۀ شطرنج اگر در عرف به صورت يك بازى فكرى درآيد چيست؟
جواب:بسمه تعالى -تا وقتى كه محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمعى قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن-چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن-جايز نيست، و اللّه العالم.