انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

زنا با خنثاى مشكل

سؤال: در صورتى كه فردى با خنثاى مشكله ارتباط جنسى و دخول در فرج نمايد يا هر دو نفر خنثاى مشكله باشند آيا زنا يا تفخيذ يا مساحقه محقق مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض مذكور هيچكدام از اين عناوين سه گانه ثابت نمى شود آنچه ثابت مى شود اين است كه گناهى را مرتكب شده است و نياز به تعزير دارد. والله العالم

تفاوت زناى با محارم با غير محارم

سؤال: با توجه به اينكه مجازات رجم سخت تر از مجازات قتل است بفرماييد چرا زانى محصن به زناى با محارم، رجماً كشته نمى شود در حالى كه اگر زنا با عنف يا با محارم نبود به رجم كشته مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: مصالح و مفاسد راجع به احكام در اختيار ما نيست و ما گوشه اى از ملاكات احكام را از طريق روايات و يا تجارب به دست آورده ايم، بنابراين نمى توان در اين مسائل اظهار نظر قطعى كرد ولى اجمالاً يادآور مى شويم كه رجم به يك معنى خفيف تر از قتل است چون در قتل راه فرار نيست ولى در رجم راه فرار هست و اگر از آن نقطه خود را برهاند در برخى از صور رجم ساقط مى شود. والله العالم

زناى همسر صغير يا ديوانه

سؤال: اگـر مـردى، همسـر صغيـره خـود را در حـال زنا ببينـد، آيـا حـق كشتن همسـر خـود را دارد؟ و همچنيـن اگـر مـردى همسـر خـود را در حال زنا با پسر غير بالغ ببيند آيا زانى صغير را مى تواند بكشد و همچنين اگـر همسـر ديوانه باشد و زنا دهد آيا مى تواند وى را بكشد و اگر همسر بالغه باشد و زانى مجنون آيا مى تواند زوجه را بكشد؟

جواب: بسمه تعالى: در صورتى كه زوجه عاقله و بالغه باشد و زانى مجنون باشد مى تواند زوجه را بكشد و شمول ادله به غير اين صورت جاى ترديد است و به حكم الحدود تدرأ بالشبهات نمى تواند بكشد. والله العالم

اعتراف زانى بر زنا

سؤال: اگر زانى از صدق و راستى به گناه خود اعتراف نمايد آيا اعتراف وى مورد پذيرش قرار مى گيرد؟

جواب: بسمه تعالى: قانون اسلامى است كه فرد زانى تا چهار بار اقرار نكند حد بر او جارى نمى شود و اين يك نوع رأفت اسلامى است كه مى خواهد در حد امكان آبروى افراد محفوظ بماند. والله العالم

نسبت زنا دادن

سؤال: اگر شخصى به ديگرى بگويد تو فرزند پدرت نيستى، آيا حد قذف ثابت مى شود و در صورت ثبوت، حق چه كسى است؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض مذكور، حد قذف ثابت مى شود و اين حق از آنِ مادر شخص مورد خطاب است. والله العالم

شرط تحقّق زناى محصنه

سؤال: اگر مردى با زنى كه در عقد موقت مرد ديگرى است نزديكى كند، حكم زناى محصنه را دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه مردى همسر دائم دارد با زنى زنا كند زناى او محصن است خواه آن زن داراى شوهر باشد يا نباشد همچنين اگر زن داراى همسر دائم باشد با مردى زنا كند زناى او محصنه است خواه آن مرد داراى همسر باشد يا نباشد . والله العالم

سفر و زناى محصنه

سؤال: مقدار مسافت سفر كه زنا را از زناى محصنه خارج كند به چه ميزان است؟

جواب: بسمه تعالى: ميزان اين است كه در دسترس باشد بنابراين انسان محبوس را شامل نيست و همچنين كسى كه در نقطه اى است كه عرفاً همسر وى براى او در دسترس نيست . والله العالم

حق الناس در زنا

سؤال: آيا زنا حق الناس محسوب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: زنا حق الله است . والله العالم

حق الناس و زناى محصنه

سؤال: آيا زناى محصنه (نعوذبالله) جنبه حق الناس هم دارد؟

جواب: بسمه تعالى: زناى محصنه مربوط به حق الله است و حق الناس نيست مگر در صورتى كه از يك طرف اكراه باشد. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -