انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نان خور در زكات فطره

سؤال:چه كسى نان خور در زكات فطره محسوب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: نان خور كسى است كه عرفاً گفته شود هزينه اش بر گردن اوست و به اصطلاح عيال صدق كند و مجرد اينكه شب عيد مهمان كسى باشد فطره او بر عهده صاحب خانه نمى باشد ولى اگر چند روز قبل مهمان او باشد در اين صورت فطريه او بر عهده صاحب خانه است . والله العالم

 

تفاوت مرجع تقليد در فطريه

سؤال:اگر مرجع تقليد ميزبان مى گويد با يك شب ماندن مهمان، نان خور محسوب مى شود و مرجع تقليد مهمان مى گويد نان خور محسوب نمى شود فطريه بر عهده كيست؟

جواب: بسمه تعالى: هر يك به فتواى مرجع خود عمل كنند . والله العالم

مشخص نبودن كفاره عمدى و غير عمدى در صندوق كفاره

سؤال:اگر در نماز عيد فطر صندوق كفاره قرار داده شود ولى كفاره عمدى يا غير عمدى آن مشخص نشده باشد وظيفه متوليان در اين خصوص چيست؟

جواب: بسمه تعالى: بايد طبق كفاره عمد عمل كنند يعنى اطعام كنند . والله العالم

فروش گندم و نپرداختن زكات آن

سؤال:پدرى گندمى را كه زكات به آن تعلق گرفته بود مى فروشد و عين پول آن را به فرزند خود هديه مى دهد آيا بر فرزند زكات واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه تصميم دارد كه بعداً زكات گندم را از مال ديگر بدهد، هديه او صحيح است و زكات بر ذمه پدر است . والله العالم

دادن گندمى كه زكات دارد به عنوان اجرت

سؤال:اگر حقوق كارگرى را از گندمى بدهند كه به عين آن زكات تعلق گرفته است و مالك زكات آن را نداده آيا بر كارگر واجب است زكات بدهد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه تصميم دارد كه بعداً زكات گندم را به صورت نقد بپردازد در اين صورت فروش گندم يا دادن گندم به عنوان اجرت اشكال ندارد . والله العالم

جدا كردن زكات و مصرف آن

سؤال:اگر كسى زكات فطره و يا زكات مال را كه جدا كرده بود اشتباهاً مصرف كند چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: ضامن است بايد مجدداً بپردازد .والله العالم

زكات فرزند در خارج از كشور

سؤال:پسرم در ژاپن بسر مى برد روز عيد فطر در طى تماس تلفنى گفت (فطره من را تو در ايران پرداخت كن) آيا بنده فطره او را به قيمت ايران پرداخت كنم و يا به لحاظ اينكه وى در ژاپن بسر مى برد به قيمت ژاپن بپردازم؟

جواب: بسمه تعالى:چون از طرف پسر مى پردازد قيمت آن منطقه را در نظر بگيرد.والله العالم

فطريه مهمان شركت دولتى

سؤال:ميهمانان شب عيد فطر كه قبل از غروب وارد مى شوند در صورتيكه ميزبان شركت دولتى و يا نهاد دولتى باشد بر عهده چه كسى خواهد بود؟

جواب: بسمه تعالى:فطريه اين افراد بر عهده خود آنهاست.والله العالم

مهمان بودن يك يا دو روز

سؤال:فردى شب قبل از غروب روز آخر ماه مبارك رمضان وارد منزل ما شده است و تنها افطار را با ما بوده است آيا با يك افطار نان خور حساب مى شود و يا لااقل يك روز و بيشتر در تحقق اين معنا ضرورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: ميزان در وجوب فطريه اين است كه نان خور انسان حساب شود و مهمان يك روز و دو روز نان خور انسان حساب نمى شود.والله العالم

كسر هزينه ها قبل از محاسبه

سؤال:آيا باغدار و زارع مى تواند هزينه آبيارى و كود و بيلكارى را پيش از محاسبه و دفع زكات از محصول كسر كند؟

جواب: بسمه تعالى: مى تواند از محصول كسر كند و اگر باقى مانده به حد نصاب رسيد زكات بر آن واجب مى شود ولى بنابراحتياط مستحب است نصاب را بدون ملاحظه هزينه هاى انجام شده محاسبه كند و در صورت رسيدن به حد نصاب بايد پس از كسر هزينه ها زكات باقى مانده را بپردازد.والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -