انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  در اینجاب اول گلوله ای به سر حیوان شلیک می کند و بعد آن را ذبح می نمایند. اگر قبل از جان دادن حیوان مسلمانی حیوان حلال گوشت را ذبح کند گوشت آن حلال است؟

جواب: حلال است.

سؤال:  آیا برای ذبح تعدادی از طیور یک بار تسمیه کافی است یا باید برای ذبح هر یک از آنها یک بسمله گفته شود؟

جواب: برای هر یک باید بسم الله گفته شود و اگر چند عدد آنها را همزمان ذبح کند یک بار بسم الله کافی است.

سؤال:  آیا می توان گوشتی را از سوپر مارکتی خرید که صاحب آن مسلمان است و به عنوان گوشت تذکیه شده می فروشد با علم به اینکه او شراب هم می فروشد؟

جواب: بلی، جایز است و خوردن آن گوشت حلال می باشد هر چند که قبلا به دست غیر مسلمان بوده، به شرط آنکه احتمال بدهیم که فروشنده مسلمان تذکیه شرعی آن را احراز کرده است اما بدون چنین احتمالی، حلال نیست.

سؤال:  برخی شرکت ها مقدار زیادی مرغ یکجا می کشند اگر بر سر ماشین ذبح ، مسلمانی بایستد و هنگام ذبح برای همه شان یکبار و یکجا نام خدا را برزبان آورد آیا خوردن آنها حلال می شود و اگر در حلیت آنها شک کنیم می توانیم آنها را پاک بدانیم و بخوریم؟

جواب: اگر مسئول ماشین مادام که ماشین کار می کند به طور مکرر نام خدا را بر زبان آورد کافی است و در صورت شک درحلیت از ناحیه این که آیا بسم الله گفته شده است یا نه آنها پاکند و خوردنشان هم حلال می باشد.

سؤال:  در ایران که ذبح مرغ به صورت کاملا ماشینی در آمده است تکلیف چیست ؟ آیاصرف اینکه انشاء الله ذبح شرعی است کفایت می کند ؟

جواب: محکوم به تذکیه است .

سؤال:  فروش غذا با گوشت ذبح غیر اسلامی به آنها در رستوران چه حکمی دارد؟

جواب: فروش بنابر احتیاط واجب جایز نیست وگرفتن پول جایز است.

سؤال:  مرغ رابدون گفتن بسم الله وبه طرف قبله نگرفته میشود سر برید؟

جواب: باید رو به قبله باشد و به اسم الله باشد.

سؤال:  در بعضی فروشگاه های بزرگ فرانسویان قسمتی مخصوص گوشت حلال است و گوشتهای بسته بندی با مهر تایید مسجد بزرگ پاریس وجود دارد آیا می توان از این گوشتها استفاده کرد و یا باید حتماً از مسلمان خرید کنیم؟

جواب: باید به صحت نوشته اطمینان داشته باشید مگر اینکه فروشنده مسلمان باشد و احتمال بدهید که او تذکیه آن را احراز کرده است.

سؤال:  در فرانسه زندگی می کنم و پسر دو ساله ای دارم که به مهد کودک می رود و ظهرها برای نهار در مهد کودک می ماند. از ابتدا درخواست کردم که به او گوشت ندهند چون ذبح شرعی نیست و تا به حال مشکلی نبود ولی جدیداً پسرم موقع نهار که می بیند بقیه گوشت می خورند او هم درخواست می کند که به او بدهند. لطفاً بفرمایید آیا می شود در صورتی که در مهد کودک تقاضا کرد به او گوشت غیر ذبح شرعی داد یا خیر؟

جواب: مانعی ندارد مگر گوشت خوک باشد.

سؤال:  با توجه به اینکه دولت عربستان محل قربانی را از منی خارج کرده وبه سمت مشعر برده نظر آقا چیست وآیا اجازه می دهند که حاجی در همان روز ( روز عید قربان) در شهر وخانه خود به نیت قربانی حجة الاسلام علاوه بر آن قربانی که در عربستان ذبح می کند، ذبح نماید؟

جواب: ذبح در همان مکان فعلی کفایت میکند.

سؤال:  شک در مورد ذبح حیوانات مانند مرغ گاو و گوسفنند که در موقع ذبح بسم ال.... گفته میشود یا نه و اصلا با یک بسم ال... برای کل انها کافی است شرعی هست یا نه در کشتارگاه ایا تحقیق لازم است ؟

جواب: اگر ان را از مسلمان میخرید و احتمال میدهید که تذکیه را احراز کرده است جایز است ان را بخرید.

سؤال:  آیا آلت ذبح حتماَ باید از جنس آهن باشد یا هر چیز تیز کافی است ؟

جواب: باید آهن باشد در صورت امکان .

سؤال:  در هنگام ذبح ذابح هم لازم است رو به قبله باشد ؟

جواب: لازم نیست .

سؤال:  آیا تسمیه و ذبح را دو شخص می توانند عهده دار شوند بطوریکه یکی تسمیه بگوید و دیگری حیوان را ذبح کند ؟

جواب: کافی نیست .

سؤال:  آیا با یک تسمیه می توان حیوانات زیادی را ذبح کرد ؟ در این مساله طولی بودن و یا عرضی بودن ذبح ها فرقی می کند یا نه ؟

جواب: مانعی ندارد ولی باید همراه با همان تسمیه باشد مانند ذبح با ماشین . و اما اگر پس از ذبح یک حیوان و پایان یافتن تسمیه حیوان دیگری را ذبح کند تسمیه دیگری لازم است .

۱۶ سؤال:  تسمیه با ضبط صوت چه حکمی دارد ؟

جواب: کافی نیست .

سؤال:  شرایط حلیت جنین در شکم حیوان مذبوح کدام است ؟

جواب: ۱ – تام الخلقه باشد و مو یا کرک یا پشم داشته باشد هرچند روح نداشته باشد .
۲ – قبل از ذبح مادرش نمرده باشد .
۳ – پس از ذبح در شکافتن شکم و خارج ساختن آن سستی نشده باشد ، سپس اگر سستی شود و به این دلیل جنین بمیرد حرام است .

سؤال:  ذبح با دستگاههای تمام اتوماتیک صنعتی چه حکمی دارد ؟

جواب: اگر کارد آن آهن باشد و کسی که آن را روشن می کند مسلمان باشد و ذبیحه رو به قبله باشد و همراه با ذبح تسمیه بگوید هرچند با یک تسمیه چندین جیوان ذبح شود ولی او مرتب تسمیه بگوید اشکال ندارد .

سؤال:  در ذبح با دستگاههاتی جدید که یک نفر کلید برق را می زند و می رود ، اگر به سبب قطع برق دستگاه به کار نیفتد و پس از مدتی با آمدن برق دستگاه روشن شود و حیوانت آماده را ذبح کند ، آیا ذبح صحیح است ؟

جواب: صحیح نیست .

سؤال:  آیا در تسمیه با گفتن نام الله کافی است ؟

جواب: کافی است .

سؤال:  آیا تسمیه به زبان غیر عربی کفایت می کند ؟

جواب: کافی است .

سؤال:  اگر بعد از ذبح با تفنگ مغز حیوان را داغون کنند حلال است یا خیر؟

جواب: حلال است.

سؤال:  در ذبح شرعی آیا قطع رگهای چهارگانه لازم است و یا تنها قطع حلقوم کافی است ؟

جواب: قطع آنها لازم است و بنا بر احتیاط واجب قطع حلقوم به تنهائی کافی نیست .

سؤال:  اگر کاردی که دو دسته دارد و دو نفر آنرا بگیرند و ذبح کنند آیا تسمیه احدهما یا نصفی این و نصف دیگر را دومی بگوید کافی است یا خیر؟

جواب: مانعی ندارد ولی باید هر دو تسمیه بگویند .

سؤال:  آیا ذبیحه ای که از روی اجبار ذبح شود حلال است ؟

جواب: حلال است .

سؤال:  آیا در ذابح عقل شرط است ؟

جواب: شرط نیست .

سؤال:  آیا در ذابح بلوغ شرط است ؟

جواب: شرط نیست .

سؤال:  آیا در ذابح مرد بودن شرط است ؟

جواب: شرط نیست .

سؤال:  آیا ذبیحه خوارج حلال است ؟

جواب: اگر دشمنی با اهل بیت (ع) را ابراز کنند ذبیحه آنها حرام است .

سؤال:  آیا ذبیحه ناصبی حلال است ؟

جواب: حرام است .

سؤال:  ذبح کسانی که به علی اللهی معروفند چه حکمی دارد ؟

جواب: اگر معتقد به الوهیت آن حضرت باشند یا منکر ضروری دین باشند بنحوی که مستلزم تکذیب رسالت باشد کافر ونجس اند و ذبح آنها حرام است .

سؤال:  آیا ذبیحه اهل کتاب با تمام شرایط دیگر حلال است ؟

جواب: به احتیاط واجب حرام است .

سؤال:  ذبح معمول که با دستگاه برقی انجام می شود چه حکمی دارد ؟

جواب: با تحقق شرائط ذبح شرعی حلال است .

سؤال:  با توجه به اینکه چاقوهای آهنی فعلا کاربرد خوبی در کشتارگاهها ندارد چون هم زنگ می زند و هم زود کند می شود آیا ذبح کردن با چاقوی فولادی که همان استیل است جائز است ؟

جواب: ذبح با چاقوهای فولادی اشکال ندارد ولی چاقوی استیل خالی از اشکال نیست به دیگری رجوع شود .

سؤال:  مرغی که معلوم نیست ذبح شرعی شده یا نه اگر از دست مسلمانی بخرد یا بگیرد خوردن آن حلال است ؟

جواب: مرغی که از دست مسلمان می گیرد یقین به حرام بودن آن ندارد حلال است .

سؤال:  افرادی که نسبت به اهل بیت (ع) منافق هستند و نزد ما معلوم هستند ذبیحه آنها حلال است ؟

جواب: اگر شخص اعلان عداوت به اهل بیت (ع) نکند محکوم به کفر نیست ولی اگر اعلان کرد کافر و نجس است و ذبیحه او حرام است .

سؤال:  آیا استفاده از حیواناتی که ذبح شرعی نشده است استفاده از چرم آن اشکال دارد ؟

جواب: چرم آنها نجس است .

سؤال:  چند گوسفند ذبح شده است. پس از تمیز کردن و پاک کردن لاشه آنها متوجه شدیم که یکی از آنها به طور صحیح ذبح نگردیده است با توجه به اینکه گوشت آنها با هم مخلوط شده است تکلیف چیست ؟

جواب: همه آنها حرام است .

سؤال:  خونی که بعد از ذبح کردن جانور در گوشت موجود است آیا آن خون پاک است یا نجس ؟

جواب: خونی که بعد از تمام شدن تذکیه شرعی در حیوان باقی می ماند پاک است .

سؤال:  آیا سر بریدن حیوان توسط سنی اشکال دارد ؟

جواب: اشکال ندارد .

سؤال:  آیا ذبح گوشت توسط اهل سنت انجام شود خوردن آن گوشت حلال است ؟

جواب: اگر یقین ندارید اهل کتاب ذبح کرده است حلال می باشد .

سؤال:  من در کشور کانادا زندگی می کنم و می خواستم بپرسم : مطمئن هستم در این شهر مسلمانان زیادی زندگی می کنند و مشغول به کار هستند آیا در این صورت حتما باید مطمئن شوم بخاطر گوشتی که می خورم که آیا صد درصد ذبح اسلامی شده یا نه؟

جواب: می توان در آن بلاد از مسلمانی که گوشت را برای خوردن عرضه می کند یا می فروشد گوشت خریداری نمود.

سؤال:  گوشت مرغ که الان در بازار هست آیا حلال است یا نه چون ما پرسیدیم و فهمیدیم که فقط در ذبح اولین مرغ بسم الله الرحمن الرحیم میگویند و بقیه بدون بسم الله ذبح می شود همچنین گوشت گوسفند را . و اصلا برای ما مقدور نیست که برویم گوسفند یا مرغ زنده بگیریم و خودمان ذبح کنیم چه راه حلی برای ما دارید ؟

جواب: می توانید آنها را از بازار خریداری کنید .

سؤال:  حکم کفش چرم که روی آن نوشته (ساخت ایتالیا ) و آن را از کشور اسلامی شهر مدینه خریده ایم حکم آن چیست؟ آیا نجس است؟

جواب: در صورت احتمال تذکیه ( ذبح شرعی ) حکم به طهارت آن می شود.

سؤال:  آیا ذبح کردن با کارد استیل جایز است، یا نه؟

جواب: جواز ذبح با آن خالی از شائبه اشکال نیست و جای احتیاط دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -